میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft)

 میل لنگ (Crankshaft) قطعه ای است که حرکت خطی پیستون ها در داخل سیلندر خودرو را به حرکت دورانی تبدیل می کند. اغلب میل لنگ ها از جنس فولاد با کربن متوسط یا آلیاژ فولاد در ترکیب با فلزات کروم و نیکل و به روش فورج ساخته می شود. در ساخت این قطعه، از فلز وانادیوم که در برابر هوا به سرعت خنک می شود، استفاده می گردد. 

میل لنگ (Crankshaft)

البته در موتور خودروهای ارزان تر (مثل فورد فوکوس دیزلی)، در جهت کاهش هزینه، از فولاد ارزان تر در ساخت این قطعه استفاده می شود. همچنین قطعه ای به نام یاتاقان (Crankpin) نیز باعث سهولت حرکت شاتون حول محور میل لنگ می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

  قطعه  دیگری به نام فلایویل (Flywheel) به انتهای میل لنگ متصل می گردد و ارتعاشات آن را خنثی کرده و انرژی جنبشی را ذخیره می کند. در سر دیگر میل لنگ، چرخ دنده ای متصل است که معمولاً میل بادامک را به حرکت در می آورد. در جلوی این چرخ دنده، یک پولی (Pulley) قرار دارد که برای به حرکت در آوردن دینام، کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک و واترپمپ مورد استفاده قرار می گیرد. در این تصویر فلایویل با رنگ مشکی و میل لنگ با رنگ قرمز مشخص شده است. 

میل لنگ (Crankshaft)

تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است. وزنه های تعادل به منظور ایجاد تعادل در برابر نیروهای پیستون و شاتون و نیز باعث روان تر کار کردن موتور و بالاتر رفتن دور موتور می شود. موتورهای هشت سیلندر از آن جهت به شکل خورجینی ساخته می شوند که طول محور میل لنگ در آن ها کوتاه تر بوده و احتمال تاب برداشتن آن در اثر گرمای موتور، کم تر می شود.

میل لنگ (Crankshaft)

 در انتها 1Car به شما توصیه می کند جهت طولانی تر شدن عمر موتور خودرو، اجازه ندهید درجه حرارت مایع خنک کننده بیش از حد بالا رود و در صورت جوش آوردن خودرو، به هیچ وجه موتور را خاموش نکرده و با ریختن آب بر روی رادیاتور (دقت کنید آب روی موتور و منیفولد نریزد)، درجه حرارت را کاهش داده و بعد با احتیاط درب رادیاتور را باز کره و آب داخل آن را چک کنید. فراموش نکنید در برخی اتومبیل ها (مثل پژو 405)، بعد از اضافه کردن مایع خنک کننده، حتماً باید عمل هواگیری انجام گردد. به یاد داشته باشید که متخصص ترین  مکانیک و مشاور برای نگهداری بهتر از هر اتومبیل، دفترچه راهنمای آن است. امیدواریم با ارائه مقالات فنی، همواره بتوانیم شما را بیش از پیش با اجزای مختلف خودرو آشنا کنیم.


منبع

Wikipedia

برچسب : میل‎لنگ , میل گاردان , دیفرانسیل , میل‎بادامک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

15 نظر

محمد
2

علت اینکه موتور های خطی زاویه ای شتاب بیشتری نسبت به موتور های معمولی دارن چیه؟
13:57  1395/01/16
پاسخ دادن
محمد
3

اگر منظور شما کج بودن(زاویه دار) موتور نسبت به زاویه قائم باشه .این به خاط پایین آوردن ارتفاع موتور هستش
به نظر من کج یا قائم بودن موتور به شتاب ارتباطی ندارد.
شتاب ارتباط مسقیمی با وزن ماشین ، آیرودینامیک ماشین و از همه مهمتر گشتاور تولیدی موتور دارد.
21:22  1395/08/05

پژو 405
6

سلام

اینکه تو خیلی از مقالات انقدر تأکید میکنین دفترچه ی خودرو رو بخونین و به نکاتش توجه کنین به درد ما مصرف کننده های ماشین های داخلی نخورده و نمیخوره!

واسه خاطر اینکه من یه ماهه که پژو 405 نو خریدم و دفترچه شو کامل و با دقت خوندم اما نکته ی خاصی راجع به نگهداری و استفاده ی درست توش ننوشته!

درضمن من از لحاظ فنی هیچ معلوماتی راجع به ماشین ندارم و جالب تر اینکه تا حالا هم ماشین نداشتم

تازه تولیدکننده ها بیشتر دوست دارن ماشین داغون بشه تا از طریق فروش لوازم یدکی سود چندده برابری رو هم به جیب بزنن!

متأسفانه مکانیکا هم تعمیرکار نیستن بیشتر تعویض کارن!!!
با همین تعویض کار بودنشون هم نمیدونن دقیقا کدوم قسمت مشکل داره

کاش بیشتر مطالبتون رو با ماشینای داخلی تطابق بدین تا قشر وسیع تری از زحماتتون مستفیض بشن

ممنون
18:13  1394/04/17
پاسخ دادن
علي اميري
0

سلام.من يك پژوGLI دارم امروز دادم موتورشو باز كردن ميكانيك ميگه ميل لنگش 1600 هست وپيستون هاش 2000 راهنماييم كنين ماشينو دست دوم خريدم قبلا هم شتاب كافي نداشت اب كم ميكردروغن كم ميكرد واسه همين دادم باز كردن حالا من چيكار كنم .
22:05  1394/03/03
پاسخ دادن
مسعود
1

با سلام خواهشمند است راهنمای فرمایید که تفاوت میل لنگ 180 درجه با میل لنگ 90 درجه در چیست.وچرا در کمپرسورهای رفت وبرگشتی از آن استفاده میشود. با تشکر
14:13  1393/04/31
پاسخ دادن
علی
1

سلام . در کمپرسورهای پیستونی هرچقدر تعداد پیستونها بیشتر باشد زاویه میلنگ کمتر خواهد شد . یعنی در میلنگ های 90 درجه با گردش 90 درجه ای میلنگ کار انجام خواهد شد و لی در میلنگ های 180 درجه باگردش 180 درجه کار انجام میشود . به عبارت دیگر مقدار شتاب و فشار در خروجی پمپها با میلنگ 90 درجه بیشتر خواهد بود
23:48  1393/05/12

محمد
1

عالی بود دوستان

میشه بگید که اندازه در جه نرمال آوانس وریتاد سوخت و دود چه قدر است
00:35  1393/04/26
پاسخ دادن
مجید
4

دور میلنگ موتور پراید و 206 چند دور بر دقیقه است؟
09:27  1393/04/23
پاسخ دادن
امیر
10

سوال دارم ؟
با افزایش لنگ های میل لنگ شتاب و قدرت موتور چه تغیری میکند؟
17:28  1392/09/20
پاسخ دادن
کاربر: single123
1

بسیار خوب و آموزنده بود و کامل.... اگه میشه pdf مقالات رو هم برای دانلود قراربدین...
با تشکر
23:07  1392/08/21
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: ذنوبی
3

پاسخ به امدادگر:
کاربر گرامی،خاموش کردن موتوری که بیش از حد مجاز گرم شده است می‎تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. موردی که شما ذکر کردید استثنا است و کم‎تر اتفاق می‎افتد که ترموستات قفل کند یا سیستم خنک کننده کاملاً خالی از آب باشد. و لی حتی در همین مورد نیز آب ریختن روی رادیاتور می‎تواند به میزان قابل توجهی از درجه حرارت موتور بکاهد. که البته باید پس از پایین آمدن نسبی دما، به سیستم خنک کننده آب افزود.
08:15  1392/03/29
پاسخ دادن
امدادگر
0

باتوجه به تجربیات این حقیربمحض بالارفتن دمای موتورخودرو رامتوقف وخاموش نمایید کاپوت رابالابزنیدتا بتدریج دماافت نمایدآنگاه جهت عیب یابی با امدادگران مجاز تماس بگیرید.آخروقتی بطورمثال ترموستات قفل نمایدیا رادیات آب نداشته باشدروشن نگه داشتن وآب ریختن روی رادیات چه تاثیری دارد؟؟؟؟!!!!
06:51  1392/03/29
پاسخ دادن
sina
2

good
15:06  1392/03/25
پاسخ دادن
شهریار مسافر
6

به سبب رویکرد تکنیکی به میل لنگ در این بخش ، ضمن سپاس ، برخی از کاستی هایی که دیده شد گفته می شود . 1- در صنعت ، فلزی به نام اهن وجود ندارد. فلز بسیار نرم اهن با افزودن کربن تبدیل به فولاد شده و در صنایع گوناگون به کار برده می شود. 2- مبل لنگ ها بیشتر به روش فورج ساخته می شوند. 3- فلایویل برای رفع ارتعاش میل لنگ نیست بلکه برای ذخیره انرژی جنبشی است.
11:31  1392/02/13
پاسخ دادن
کاربر: مسعود غفوری
6

البته در موتور خودروهای ارزان‎تر (مثل پراید)، در جهت کاهش هزینه، فقط از لاک در ساخت این قطعه استفاده می‎شود!
17:56  1392/02/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد ایکس پنج : سلام دوستان گمرک تا سه ماه دیگم کوتاه نمیاد پس کسایی ک پلاک شدن مطمن باشید فعلا خبری از ماشین نیست من با نمایندگی در ارتباطم خودشون ک نمیگن اینم من دوستم اونجاست بهم گفت گمرک احتمالن با جی سون و ایکس پنج و ا پنج مشکل دارند.
داودa5 : اردیبهشت تمام شد خبری نیست انگار من امروز زنگ زدم میگم یه روز مونده ماه تموم بشه میگه 31هم داریم😳
5252 : انقد اومدیم توی این صفحه کور شدیم
کجایی برادر : بیدار شو بیدار شو اینجا ایرانه
عجب : راه خوبیه چون هیچ کدوم از نهاد های تولیدی که میگن کاریش نمیشه کرد و مهم نیست براشون شاید رسانه ای یک ابروشون بره
علیرضا : سلام ۳۰ اسفند سرامیک رنگ تیتانیوم کسی هست فاکتور شده باشه
Mostafa : سلام ار a5 خبریی نیست دروغ میگن همش
X5 آبان سفید اصفهان : یک ماه سند و کارت ماشین به دستمان رسیده ولی هیچ خبری نیست
بدبخت : دوستا سلام برای شکایت از این شرکت دزد کلا بردار کجا مراجعه کنیم
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد 19مهر : داستان این دیون دولتی چیه و شامل چه تاریخی میشه ؟
سورن موتورجدید12خرداد : من امروز پلاک شدم 27اردیبهشت فاکتور شده بود
https://www.karzar.net/212874 : مبارکت باشه چرخش بچرخه ،راحت شدی
حمید تحویل مرداد : کدام مرحله هستین .فاکتور شدین
محمد 19مهر : نه داداش فاکتور نشدیم لعنت به سایپا لعنت
وحید : دنا اتومات تیتانیوم تحویل تیر نمایندگی اصفهان 352 ملیون واریز کرده 467 ملیون دیگه باید واریز کنه تحویل تیرماه مجموع واریزی اول دوم 812م مبلغ حواله 226پاکت جمع کل 1,045 بازار یک وصد هشتاد الان اینو دارم برا فروش 135 تومن سود داره
aaaaa : سلام دوستانی که اقساطی ثبت نام کردنذ چه جوری ثبت نام کردن؟ آیا به نمایندگی پول اضافه دادید شما رو ثبت نام کرد یا خیر؟
فرزانه : 👏👏👏👏 مبارک باشه
منوچ : پاسخ به وحید فوقع العاده داداش برای من تحویل 22 بهمن بود 25 فروردین تحویل داده. امروز پیامک مراجعه به بانک ملت اومده همش 10900000 تومن پول سود بهم داده یعنی تعطیل رسمی و پنجشنبه جمعه ها رو هم حساب نکرده علاوه بر اون 6500000 هم بیمه و مالیات سال جدید کم کرده کلا 10900000 تومن میخواد بده مگه نمیگفتن دیگه کاری نیست و همه روز ها رو حساب میکن تف تو شرف سایپا فروش فوقالعاده هم بودم کوییک gxrl
پارسا. : من که حرف کارشناس تکرار نکردم. اگر فقط و فقط طبق تاریخ و ساعت واریز بود الان باید فاکتور شده بود تموم چون ساعت 9 و نیم 10 من واریز کردم پس سخا هم اثرگذاره متاسفانه. و باعث پس و پیش شدن ترتیب فاکتور توی تکمیل وجه های یه روز میشه