مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره
نیسان دوگانه اکستند : دوستان اکستند دوگانه کسی پلاک شده خاهشا راست بگین؟
ساینا تکمیل وجه 30اردیبهشت : 5 آبان فاکتور شدم امروز هم تحویل بالاخره بعد 5 ماه تاخیر راحت شدم خداحافظ همگی امیدوارم شماهم راحت بشید