مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا می آییم محکم تر از همیشه
ری‌‌را مشکی تحویل اسفند : سلام؛ وضعیت بنده هم مشابه شماست. من هم واریز نکردم تا خودش با مبلغ جریمه صفر شد.
شاهین اتومات هفته چهارم اسفند 1403 : سلام ما ها خیلی ها هستیم که موعد تحویل اسفند 1403 هستیم قبلا کل مبلغ خودرو میگرفتن با 5/ 6 ماه تاخیر میدادن، الان مثلا برای ماها که موعد دعوت نامه اسفند هست شاید بخوان خرداد دعوت نامه بفرستن اما یک ماهه نهایت 2 ماهه تحویل بدن، که باز هم تا اسفند میشه همون 5/6 ماه تاخیر....... شاید چون سود مشارکت حذف شده و مبلغ جریمه تاخیر ناچیز هست دعوت نامه اسفند برای جلوگیری از ضرر بیشتر به مشتری ها با تاخیر دارن میفرستن که از اون طرف سریع تر هم تحویل بدن.در هر صورت یک سال دیگه هم دعوت نامه بیاد با قیمت 727 ت برای اسفندی ها محاسبه میشه....خود شرکت هم قطعا دلش نمیخواد ضرر کنه. پس نمیشه گفت اگر خرداد دعوت نامه بیاد 6 ماه بعد ماشین تحویل میدن. در ضمن ایران خودرو هم اکثر خودروها داره با تاخیر چند ماهه تحویل میده... اشتباه اصلی ما زمانی بود که مهر 1402 برای اسفند 1403 290 ت پول واریز کردیم.الان کلا بی خیال شاهین بشیم تا زمانی که دعوت نامه بیاد و بعد از اون مجدد بی خیال بشیم تا زمانی که نمایندگی جهت تحویل تماس بگیره خیلی راحت تر هستیم خوشبین و مثبت باشیم خیلی بهتره... والسلام
مبینا : 🔴 افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی بزودی 🔹طبق اطلاعات بدست آمده، درخواست اصلاح(افزایش) قیمت برخی محصولات خودروسازان داخلی از سوی نهادهای مرجع به صورت مشروط پذیرفته شده‌است. 🔹میانگین افزایش قیمت‌ها حدود ۲۵ درصد خواهد بود. 🔹پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های جدید در برنامه آتی فروش خودرو‌سازان داخلی اعمال شود.
علیرضا x5 شهریور : سلام دوست عزیز من تمام مدارک ماشین اومده برام،حتی برگ سبز که تونستم کارت سوخت ثبت نام کنم
عباسی نژاد : شاهین G. هفته چهارم مرداد ۱۴۰۴ واریزی اولیه ۲/۱۰/۱۴۰۳. انجام شده حواله رو واگذار میکنم هر کی خواست. ۴۶۰ ت پیام‌بذاره‌هر کی خواست.
جک s3 به sr3 : نمایندگی ب ما گفت تا ۳۱ اردیبهشت تهران گفته شاسی میشه ۳۱ هم از راه اومد ولی خبری نشد پیگیری ها ب تهران هم هر روز هستش میگن شرکت هیج اقدامی برای شما نکرده
آره : اختلاس چای دبش ،اختلاس بابک زنجانی ،اختلاس بانک ملی، اختلاس 3000ملیاردی،اختلاس کارخانه آ لومنیوم جنوب چندین همت، به زودی اختلاس سایپا دبش.
علی اکبر ارکان : با سلام درسته همه ما با مصرف کردن خودروی داخلی به اقتصاد کشورمان وبه کارگران هم وطن خودمان حمایت می کنیم اما متاسفانه مدیران سایپا یا بهتر بگم خودرو سازهای انحصاری هرزور می توانند هم وطن های خودشان را اذیت می کنند. ازجمله افزایش نامتعارف قیمت خودرو ، تاخیر در تحویل از همه بدتر عدم عمل به تعهدات قرارداد منعقده فی مابین خریداران مثلا ندادن سود مشارکت 16 درصد که قرارداد شده و باید پرداخت بکند . متاسفانه به تعهدش عمل نمی کند از طرفی با هر ترفندی بدون اینکه کیفیت خودروی تحویلی را افزایش بدهد قیمت ها را با دلار بالا می برد و هیچ ارزشی هم به مشتر هایش که قبلا ودیعه دادند قائل نیست . اینجا دیگه اصلا از مشتری مداری خبر نیست چرا ؟ چون مگر مشتری بخت برگشته حق انتخاب دارد؟ هر طور صلاح می دانند مردم را اذیت و به سمت نارضایتی می برند و بنده ترس دارم بگم ...!!!!
رز زرد : سلام منم یه جا خوندم خودروهایی که موعد تحویلشون 1403بوده شامل افزایش قیمت نمیشن...ولی بزرگوار همه ماها تو سامانه یکپارچه نوشته بود تحویل زمستان 1403.... ولی برامون پیش فروش اومد مثلا خود من خرداد 1404 نوشته...از غصه دارم دق میکنم...اگرم شامل افزایش قیمت نشیم، سود مشارکت رو بهمون نمیدن... به بزرگی خدا این ماشین زندگیمو مختل کرده...با حقوقی که تازه امسال 16 میلیون شده😔
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام اساتید محترم من رنگ سفید اول انتخاب کردم ولی حالا رنگ مشکی میبینم دلم میخواد رنگش عوض کنم تا این سیاست تغییر رنگ هست دوستان اگر اطلاعاتی دارن بدن که مشکی خوبه یا نه؟واینکه آیا مشکی انتخاب کنم هزینه بالاتری باید بدم؟زود بگید لطفا
عباسی : موتور جدید تحویلی 10خرداد هنوز فاکتور نشدم
مجنبی : نقد بودید یا اقساطی
اردیبهشت : فقط زحمت بکش پیامک اومد اعلام کن پارکینگ کجای تهران هستش
هادی اریزو : ماشینت چی هست؟؟
اردیبهشت : پلاک شدی پیامک اومدش؟
امپراطور : امروز کسی فاکتور نشد از خردادی ها
ساینا دوگانه : نه نمیتونی وکالت تعویض پلاک از رو شماره شاسی باید ثبت بشه
ساینا فوق‌العاده 9اسفند : سلام دوستان من حواله ساینا خریدم طرف وکالت نامه داده به من من با اون وکالت نامه می تونم تعویض پلاک کنم
وحید، فوق العاده : آقا سعید 17 بهمن/ مبارکت باشه. ان شاء الله تحویلی همه ی چشم انتظارها