مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : خوب چیکار کنیم اچنگان، زابلی ها هم مشکل مغزی پیدا کردنا
M. شاهین جی آبان : خدا نکنه ما که آبانیم😭 ولی واقعا موندم اینا چطور پیام دادن ما که 29 آذر نصفشو واریز کردیم چطور افتادیم آبان اینا که 2 و 3 دی واریز کردن افتادن مرداد شانسو ببینید
رضا x5 سفید : سلام ثبت نامی ابان تهران امروز با بدبختی تحویل گرفتیم انبار جاده مخصوص حدود ۳۰ تا x5 اومده بود همه هم با هم میخواستن تحویل بدن از ساعت ۱۰ صبح اونجا بودیم تا ۴ بعداظهر که‌تحویل گرفتیم واقعا نمیدونم چی فرض کردن که نگفتن ۵ تا ۵ تا بیاید به همه زنگ زدن بیاید تحویل بگیرید
J7 : اینجوری ک خیلی طول میکشه
تحکیل حضوری : سلام برای تحویل حضوری چقدرهزینه بر میگردونن؟
سود مشارکت : حواست باشه بعضی وقتا عدد سود مشارکت رو نمینویسه ولی از مبلغ پرداختیت کم کرده مجموع پرداختت باید تقریبا 735 میلیون بشه هر چی کم تر داری میدی سود مشارکته
تارا : مبارکتون باشه به دل خوش استفاده کتید واقعا هممون اذیت شدیم شما کدوم شهر هسین کی تیک حمل ماشین براتون سبز شده
شاهینgl : منم تحویل خرداد بودم قبل عید پیامک glاومد تکمیل وجه کردم ۱۰ روزه بهم دادنش
دی ماه : مثل چی دروغ میگن من ۲۶ام هنوز فاکتورنشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی اریزو : سلام گفتن تو این هفته مجوز داره اگر خبری شد میکم
هادی اریزو : چشم کاکو
کوییک : من تکمیل وجه 27 اسفندم ولی هنوز فاکتور نشدم
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : تا چه تاریخی فاکتور شد اطلاع دارید دوستان ؟
سلین : جواب وحید. من شماره قرارداد شون رو چک کردم ردیف قرارداد اونا از ما خردادی ها 40هزار تا جلو تر بودن فکر کنم حوله پرسنلی باشن. یا حواله فرسوده
رضا : سلام دوستان منم هفته قبل شنبه فاکتور شدم امروز بعداز ظهر تحویل گرفتم برا منم سینی زیر نداره ولی تو نمایندگی گفتن احتمالا فراخوان بدن بگن سینی خودشونمیارن نمایندگی خبر میدن بری برات می بندن...برا سود تاخیر به من گفتن از شرکت باهاتون هماهنگی میشه به شما چی گفتن در باره سود تاخیر؟؟؟
الی (ایکس 33 دستی) : من امروز زنگ زدم گفت معلوم نیست کی میشه تحویل. بهش میگم چرا انقد تاخیر میگه واسه همه همینطوره گفتم ایکس 22 تا تیر تحویل دادین این کراس دنده ی لعنتی فقط مجوز نمیخوره. من برج 10 ثبت نام کردم تحویلم پنجم بوده. اینکه مدل ماشین 1403 هستش خیلی زور داره.
محمد جواهری : دادا مملکت صاحب نداره که من وزارت صمت شکایت کردم میگه ب ما مربوط نمیشه یه مشت دزد دور هم جمع شدن خدا لعنت کنه باعث بانی این اوضاع را
امید : 6 اسفند من 6اسفند تکمیل وج کردم بچه دا داخل گروه گفتن
کیانx33mt : دوستانی که x33کراس دنده ثبت نام کردند لطف کنند همگی به صدای مشتریان 01247651زنگ بزنید وپیگیرمجوز وتحویل شید باید بهشون فشار ا فشار بیاریم تا حداقل یه کاری واسمون بکنند