مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مقدم : لطفا مارو از مراحل بعدی بی خبر نزار ، چون جز روز اولی های اسفند ماه هستی که ۱۵ اسفند تکمیل وجه کردی .
مقدم : انشالله که همین رفت و برگشت خبرهایی باشه و فردا ببینی رفته به مرحله فاکتور
محسن : سلام مجدد دوستان من دوباره الان چک کردم دوباره اومده مرحله تخصیص
رسول : سلام تارا دستی تحویل خرداد کسی فاکتور شده؟
شاهین من کو : سلام انشااله اوایل مرداد ماه پیام تکمیل وجه برات میاد وقتی مابقی پول را واریز کردی باید منتظر بشی تا فاکتور بشی بعد ۱۴ روز تقریبا اگه مثل ما تاخیر نیفته سوار ماشینت میشی
صادق : سلام تاریخ ۳۰/۲/۱۴۰۴ تحویل ماشین شاهین اتومات CVT یکی از دوستان تاریخ دعوت نامه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ بود و واریزیش هم ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ بوددیروز تحویل گرفته بود البته طرح مادران بوده قابل توجه اونهایی که میگن کسی فاکتور نشده
رسول : فک کنم تکمیل وجه شده های ۱۵ و ۱۶ اسفند رو میخوان فاکتور کنن .
مقدم : خب اینکه خیلی بی انصافیه و نامردیه که اسفندی ها باید منابع تفاوت بدن، چرا به قبل تر از اسفندی ها تعلق نگرفت و باید به ماها تعلق بگیره !!!!!
تارادستی فروردین : سلام‌دوستان‌تارادستی تحویل فروردین طرح‌فرسوده،شماخبرجدیدندارید کی فاکتورمیشیم‌خسته‌شدیم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : بله اقا وحید.مبلغ تاخیرها با حساب کتاب من 200.300ت فرق داره در هر خودرو.از روز فاکتور تا تحویل چه ایرانخودرو چه سایپا سود تاخیری نمیدن
توحید ارومیه : من اطلاعیه اش رو دیدم نوشته بود یک شیفت کاری هست
مجید : آقا توحید ارومیه، شما موقع تحویل گیری کارشناس رنگ با خودتون می برین؟
27 بهمن : ایشالا تا شب شدی داداش ، فقط چرا سفید شیری شدم 🤔 عکس هم اگه میخای بفرستم واست
توحید ارومیه : برا من هنوز فعلا تا این لحظه فاکتور نشده
27 بهمن : ایشالا روزی همتون دوستان ، چشم به هم بزنید میگذره ،خوش باشید
جواب اطلس بهمن : واسه ماهم وقت دعوتنامه گذشته بود ،قیمت بروزه نصف پول افزایش قیمت میخوره خیالت راحت تمام این داستانا اینه که مجوز افزایش قیمت بگیرن این مبلغ و بگیرن
28بهمن : توحید جان داداش فردا پنج شنبه بانکها تعطیل هستن تایم کاری و فاکتور سایپا که تعطیل نیست ؟؟؟فاکتور میکنن فردا ماشین
rsتحویل خرداد : سلام برای من صادر شده 7اردیبهشت. rs تحویل خرداد بودم
27 بهمن : توحید همدوره ای چک کن من الان فاکتور شدم 🤣😍 فک میکردم نفر آخر هستم تکمیل وجه 27 بهمن ساعت 4 عصر برگ سخا رو 4 اسفند دادم در کمال ناباوری فاکتور شدم چک کنید دوستان ایشالا شدین شما هم