مسابقات دریفت (قسمت اول)

مسابقات دریفت (قسمت اول)

با پخش سومین قسمت از مجموعه فیلم های "سریع و خشن" با نام "دریفت در توکیو" مسابقات دریفت بر روی پرده سینما و صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. گرچه پیش از این فیلم نیز، صحنه هایی از این مسابقات در سینما به نمایش درآمده بود، اما  در این فیلم برای اولین بار به صورت حرفه ای به این ورزش مهیج و پر طرفدار پرداخته شده بود. در این مسابقات، رانندگان خودروهای خود را وادار می‌کنند در پیچ ها و هنگامی که میزان چسبندگی تایرها به کمترین میزان خود رسیده است، سر بخورند؛ شایان ذکر است، انجام چنین کارهایی به مهارت خاصی نیاز دارد. جالب است بدانید هنگامی که عقب خودروی شما روی جاده خیس سر می‌خورد و شما پس از طی مسافتی در حدود 15 کیلومتر کنترل خودرو را به دست می‌گیرید، در حقیقت مشغول دریفت کردن هستید. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، دریفت کردن کار جدیدی نیست؛ زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه‌ای با سرعت بالا به یک پیچ می‌رسند، به دلیل عدم چسبندگی مناسب تایر با سطح جاده گاهی عقب خودرو سر می‌خورد. در این حالت، اگر راننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، خودرو از مسیر مسابقه منحرف می‌شود.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

امروزه با وجود تایرهایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند و می‌توانند حتی از دیوار راست بالا بروند، دریفت کردن به مهارتی حسادت برانگیز تبدیل شده است. در مسابقات اتومبیل رانی، رانندگان حرفه ای می‌توانند در صورت خارج شدن از مسیر، با دریفت کردن به مسیر صحیح بازگردند.

مسابقات دریفت (قسمت اول)

جالب است بدانید که این مسابقات اولین بار در سال 1990 در جاده های کوهستانی ژاپن به صورت حرفه‌ای برگزار شد و حدودا پنج سال پیش به آمریکا و انگلستان راه یافت. دریفت ساده عبارت است از حرکت خودرو به پهلو در یک پیچ؛ اما در سطح حرفه ای، رانندگان از چند پیچ متوالی به این شکل عبور می‌کنند. به همین دلیل جاده های کوهستانی، بهترین جاده ها برای دریفت کردن به شمار می‌روند. عبور از چند پیچ تند S شکل بیانگر مهارت بالای راننده می‌باشد. در بخش بعد به بررسی مهارت کلاچ و ترمز می‌پردازیم.

 

کلاچ و ترمز

مسابقات دریفت (قسمت اول)

شایع ترین تکنیک های مورد استفاده برای اجرای دریفت عبارتند از: کلاچ و ترمز است؛ گفتنی است، در دریفت کردن از خودروهای دیفرانسیل عقب و در موارد نادر از خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌شود. برای دریفت کردن با استفاده از کلاچ، زمانی که راننده به پیچ نزدیک می‌شود، کلاچ را فشار می‌دهد و خودرو را در دنده دو می‌گذارد و سپس دور موتور را به 4,500 می‌رساند. در این حالت، زمانی که کلاچ را رها می‌کند، با وارد شدن نیروی زیاد به چرخ های عقب، این چرخ ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و با سرعت زیاد می‌چرخند؛ بدین ترتیب عقب خودرو سر می‌خورد و به پهلو پیچ را دور می‌زند. در تکنیک ترمز، راننده زمانی که به پیچ می رسد ترمز دستی را می‌کشد که این کار موجب قفل شدن چرخ های عقب و اجرای دریفت می‌شود؛ شایان ذکر است، برای خودروهای دیفرانسیل جلو فقط از این تکنیک می‌توانید استفاده کنید. در خودروهای دیفرانسیل عقب، برای دریفت کردن تکنیک های زیادی وجود دارد و رانندگان حرفه ای، بسیاری از این تکنیک ها را در یک حرکت به کار می‌برند. قسمت سخت مسابقه پس از شروع دریفت آغاز می‌شود. توانایی کنترل خودرو به تمرین و مهارت زیادی نیاز دارد. رانندگان حرفه ای با استفاده درست و مناسب از پدال گاز و فرمان، کنترل خودرو را دوباره در دست می‌گیرند و پیچ را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. در بخش بعد به بررسی دریفت از نظر فیزیکی می‌پردازیم.

اجرای دریفت

مسابقات دریفت (قسمت اول)

داشتن تبحر در اجرای منظم تکنیک‌ها اولین نیاز یک راننده حرفه‌ای در این مسابقات است. تکنیک پاشنه و پنجه (فشار دادن همزمان پدال ترمز و گاز با پای راست و استفاده از پدال کلاچ با پای چپ)، امکان تعویض نرم و سریع دنده ها (برای افزایش دور موتور) همزمان با ترمز کردن و در نتیجه انتقال وزن خودرو به قسمت جلو را برای راننده فراهم می‌سازد. شایان ذکر است، هدف از این تکنیک حفظ تعادل میان سرعت موتور و سرعت حرکت چرخ ها است تا هنگام تعویض دنده ها به گیربکس آسیبی وارد نشود. در این تکنیک در حالی که پای راست روی پدال ترمز است، کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهید و پس از قرار دادن دنده در حالت خلاص، پا را از روی کلاچ بر می دارید. سپس، در حالیکه پنجه پای راست را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، با پاشنه پای راست پدال گاز را تا حدی فشار می‌دهید که دور موتور با سرعت حرکت چرخ ها تنظیم شود. وقتی به سرعت مناسب رسیدید، پا را از روی پدال گاز برداشته و با استفاده از ترمز و فشار پدال کلاچ، دنده معکوس می کشید. وقتی راننده بتواند این تغییرات سریع را به درستی انجام بدهد، آمادگی انجام تکنیک های بیشتر را نیز، دارد. در قسمت دوم این مقاله که دوشنبه هفته آینده ارائه می‌شود، با انواع تکنیک ها و مسابقات مختلف دریفت آشنا می‌شوید. 


منبع

HowStuffWorks

 

برچسب : دریفت , اتومبیل رانی , پیست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

حسین
4

سلام من با دیفرانسیل جلو دریفت میزنم اما زیاد نمیتونم ادامش بدم.میشه یکم در مورد کنترل دریفت با دیفرانسیل جلو توضیح بدین.خیلی حیاتیه.
و دوم اینکه تکنیک پاشنه و پنجه به چه دردی میخوره و کجا استفاده میشه؟
ممنون میشم کمکم کنید!
00:38  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
مجید
5

ممنون از مطلب بسیار جالبتون...
12:02  1393/04/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mostafa_b
6

ممنون از مطلب مفید و خوبتون ، من به دریفت خیلی علاقه دارم و می خواهم بدانم دریفت با خودرو های AWD و 4WD هم ممکن است ؟
19:27  1393/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 مشکی فروردین : 11 شهریور تکمیل وجه 28 مهر شماره شاسی 14 آبان بیمه نامه و پلاک و ارسال مدارک منتظر تحویل هستم تا ببینم کی تحویل میشه
سعید : سلام رفقا من ۱۲ روز پیش از همین سامانه جدیده درخواست کارت سوخت زدم همون موقع ی شماره پستی داد اما الان نزدیک دو هفتس هیچ از جاش تکون نخورده ، چقد طول میکشه کارت سوخت بیاد ، دوستانی ک اطلاع دادن لطفا بگن
Sahar : زیاد بپرسی بهت تخفیف نمیدن
x5far : سلام تخفیف 130 روی دعوت نامه های ابانx5 اعمال شده؟
شاهین جی اردیبهشت : سلام دوستان وقت بخیر به خدا دیگ خسته شدیم تا کی باید منتظر باشیم متاسفانه هیچ ارگانی پاسخگوی ما نیست زنگ زدم کارشناس میگه یا تبدیل به جی ال بزن یا کوییک بهت میدیم ظلمه به خدا چرا سانروف برا شاهین پلاس هست برا cvtهست برا جی نیست که البته اینم بهونس یه هفته پیش مدیر عامل سایپا گف که ما اصلا مشکل سانروف نداریم باید باید یه تجمع مسالمت آمیز گسترده انجام بدیم جلوی دادستانی چراااااااا کسی پاسخگو نیست!!!!!!
شاهین تحویل مرداد : ببخشید واریزی هاتون کی و چقدر بوده و ماشینتون چی هست gیاcvt
شاهین تحویل مرداد : 19 آذر296 پرداخت کرده بودم
عباس : تحویلی ۲۹مهر فروش فوری v1سفید را بالاخره تحویل دادن برای همه آرزوی زود تحویلی
شاهین جی : شرکت سایپا امروز طرح پیش فروش اطلس جی گذاشته، با وجود نداشتن سانروف
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : پس طلاق بگیر باهمون تولید کننده عنبر نسا بخواب به آرزوت میرسی.
فاکتورشدم : درود دوستان الان شانسی رفتم سایت دیدم فاکتورشدم دوگانه تکمیلی 27اسفند مگه پنجشنبه هام کار میکنن اونجا دوگانه ها داره فاکتور میشه کسی تبدیل نزنه که داغ حسرت از ورود تا خروج شا میسوزونه
فخری جون : با پول طلاهام پارسا عنبر نسا خریده بودم الن میشد شاهین سانروف دار بخرم . دوبار توزندگیم خر شدم یکی ازدواج بود یکی اینکار بیخود
مصطفی اا : شما زنگ زدید چی بهتون گفتن
تبدیلی مهر : الان تبدیل رو بزنی 2 ماه دیگه فاکتور میشی وگرنه میری برا سال بعد احتمالن خود دانید 2 هفته دیگه احتمالا دعوتنامه دوگانه میاد براتون255 تومن
کوییک آر اس : متاسفانه تا 22 تیر بیشتر فاکتور نشده من خودم 24 تیرم هنوز فاکتور نشدم شما حدودا دو ماه دیگه فاکتور می شید ولی امیدوارم که زودتر انجام بشه براتون
30 آبان : دوستان کسی هست تیک حمل به نمایندگی خورده باشه و هنوز تحویل نگرفته باشه ؟ من سه شنبه تیک تحویل به نمایندگی سبز شد هنوز تحویل ندادن
جمشید : دوگانه. ثبت نام آذر.تکمیل وجه باید شهریور می آمد که نیامده. واریزی اول 225. همین الان پیشنهادی تک سوز به مبلغ 206 تومن اومد. یه هفته هم مهلت گذاشتن
کوییکs : خیلی ممنون از راهنماییت دوست عزیز🙏پس اینطور که من فهمیدم از تجربیات بقیه احتمالا بعد از تکمیل وجه کوییک های s حدودا 4ماه طول میکشه تا فاکتور کنن یعنی برای ما میره برای ماه بعد
محمد کوییک آر اس : سلام من کوییک ار اس تحویل هفته چهارم مهر که تکمیل وجه 9 شهریور انجام دادم بنظرتون کی تحویل میگیرم من کلی طلا فروختم ماشین هم ندارم بچه کوچیک دارم توی سرما خیلی سختمه تا چه تاریخی رو تحویل دادند؟ البته من چندتا آپشن هم گرفتم مثه کنسول و مانیتور و سینی کف موتور