تقریبا تمامی خودروسازان در نمایشگاه های خود یک شاسی بلند کوچک برای عرضه دارند، خوب چه چیزی باعث میشود که کیا اسپورتیج ارزش این را داشته باشد که نگاهی به آن انداخته شود؟ ما سه ویژگی را برای آن معرفی میکنیم که شامل طراحی جذاب، عملکرد قوی، و تجهیزات و آپشن های قابل توجه آن میشود. با طراحی قوی و تند و تیزش و گلگیرهای پف کرده اش، اسپورتیج مطمئنا در بین رقبایش به خوبی خودنمایی خواهد کرد. این قیافه گیرا به همراه موتورهای جدید برای امسال همراهی میشوند. برای امسال یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری به قدرت 182 اسب بخار، که برای یک شاسی بلند کوچک کاملا پرقدرت است، عرضه شده است. یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر در تیپ SX اوضاع را کاملا تغییر داده است؛ با قدرتی معادل 260 اسب بخار، فقط 6.5 ثانیه زمان لازم است تا سرعت اسپورتیج از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. قیمت، امتیاز دیگر این مدل از کیا است، حتی زمانی که با تجهیزات مدرنی مانند سیستم مسیریابی و صندلی های جلو مجهز به سیستم تهویه همراه میشود، هنوز بسیار ارزان تر از بسیاری از خودروهای کاملا مجهز رقیب است.
البته تعداد محدودی نقطه ضعف نیز، در این کیا وجود دارند. مهمترین آن فضای داخلی است، اسپورتیج به اندازه رقبایش بزرگ نیست و در نتیجه، از لحاظ فضای بار و سرنشین کم میآورد. اگر شما صاحب خانواده هستید و به طور مداوم بچه ها و بار را به این ور و آن ور میبرید، اسپورتیج برای شما ایدهآل نیست. همچنین با اینکه کیا خودرویی لذت بخش برای رانندگی است، برخی از خریداران امکان دارد سواری آن را بیش از حد سفت و خشن بدانند، و همچنین در مورد موتور، مصرف سوخت به اندازه کافی اقتصادی نیست. برخی خریداران امکان دارد که بخواهند اسپورتیج را با رقبای جادارترش مانند هوندا CR-V 2014 یا سوبارو Forester 2014 و تویوتا RAV4 مقایسه کنند. آنهایی که به دنبال لذت رانندگی هستند، احتمالا به سراغ امتحان کردن فورد Escape 2014 یا مزدا CX-5 میروند. در کل کیا اسپورتیج 2014 به لطف قیمت مناسب و سواری لذت بخشش، یک مدعی سرسخت در این گروه است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
کیا اسپورتیج 2014 یک شاسی بلند کوچک با ظرفیت 5 نفر است که در سه تیپ مختلف LX , EX , SX عرضه میشود. تجهیزات استاندارد در تیپ LX شامل رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، شیشه دودی عقب، تهویه مطبوع، صندلی راننده با امکان تنظیم ارتفاع، صندلی عقب با قابلیت تا شدن به نسبت 40/60 و تغییر زاویه پشتی، آینه ها و شیشه های برقی، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی با قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین، بلوتوث برای ارتباط تلفن و سیستم صوتی و سیستم صوتی با 6 بلندگو و رادیو ماهوارهای، پخش کننده CD، ورودی برای iPod/USB میشود.
آپشن های سفارشی برای تیپ LX پکیج Popular Equipment است که تجهیزاتی مانند ریل های سقفی برای باربند، زیر دستی برای صندلی های ردیف دوم، نمایشگر دوربین دید عقب، چراغ های جلوی اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سنسورهای پارک عقب و سیستم کنترل صوتی ویژه کیا موسوم به Uvo را در اختیار خریدار قرار میدهد.
تجهیزات تیپ EX شامل پکیج Popular Equipment به همراه رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، آینه های جانبی مجهز به گرمکن، چراغ های جلوی اتوماتیک، چراغ های مه شکن، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطهای، محفظه خنک کننده، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، تودوزی پارچه ای با کیفیت بالاتر، صندلی های جلو مجهز به گرمکن، فرمان دور چرم و سیستم صوتی اینفینیتی با رادیو HD میشود. با اضافه کردن پکیج Premium به امکانات فوق، تجهیزاتی مانند آینه های جمع شونده برقی، سانروف پانوراما، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم مسیریابی، تودوزی چرمی، صندلی های جلو مجهز به سیستم تهویه و دسترسی و استارت بدون کلید در اختیار شما قرار میگیرد.
تیپ SX از نظر تجهیزات تقریبا مانند EX است، اما به همراه یک موتور مجهز به توربوشارژر، چراغ های جلوی زنون و چراغ های عقب LED. پکیج Premium برای تیپ SX مانند EX است، اما شامل سقف پانوراما نمیشود که باید به صورت مجزا سفارش داد.
قدرت و عملکرد موتور
قدرت کیا اسپورتیج 2014 از یکی از دو موتور 4 سیلندر تامین میشود. تیپ های LX و EX از موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری که 182 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، استفاده میکنند. تیپ SX از موتور پرقدرت تر 4 سیلندر 2 لیتری توربو که قدرت قابل توجهی معادل 260 اسب بخار و گشتاور 364 نیوتن متر تولید میکند، سود میبرد. تمامی مدل های اسپورتیج از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده میکنند. همه مدل ها به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو هستند و دو دیفرانسیل بودن سفارشی است. در آزمون شتاب تیپ SX دیفرانسیل جلو، 0 تا 100 کیلومتر را در 6.5 ثانیه طی کرد. از نظر مصرف سوخت، تیپ های دیفرانسیل جلوی LX و EX در سیکل ترکیبی مصرفی برابر 11 لیتر در 100 کیلومتر دارند (13 لیتر در شهر و 9.8 لیتر در اتوبان در 100 کیلومتر). در صورت انتخاب مدل دو دیفرانسیل، افزایش مصرف سوختی برابر 12.5 لیتر در سیکل ترکیبی (14.5 در شهر و 10.5 در اتوبان) را باید مد نظر قرار دهیم. مدل توربو SX مصرف سوختی برابر 12 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی (13.7 شهر و 10.5 لیتر اتوبان در 100 کیلومتر) برای مدل دیفرانسیل جلو و 13 لیتر برای سیکل ترکیبی (14.5 شهر و 11 اتوبان) برای مدل دو دیفرانسیل ثبت کرده است. البته رقبای اسپورتیج از لحاظ مصرف سوخت در سیکل ترکیبی کمی اقتصادی تر عمل میکنند.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد در کیا اسپورتیج 2014 شامل ترمزهای ضد قفل دیسکی در هر 4 چرخ، کنترل کشش و پایداری، کیسه های هوای کناری برای صندلی های جلو، کیسه های هوای پرده ای برای هر دو سمت و پشت سری های فعال محافظ گردن. آخرین نسخه از سیستم Uvo که در تیپ LX سفارشی و در دیگر تیپ ها استاندارد است، شامل کمک های اضطراری و جادهای، ردگیری خودروی دزدیده شده، سیستم geo-fencing محدود کننده سرعت برای رانندگان نوجوان و ویژگی های دیگر که بر مبنای گوشی های هوشمند کارمیکنند، میباشد (از طریق اپلیکیشن موبایل UVO).
در آزمون ترمز صورت گرفته، تیپ EX برای متوقف شدن کامل از سرعت 100 کیلومتر برساعت به طی 36 متر مسافت نیاز دارد که چند متری کوتاه تر از میانگین خودرو های مشابه خود است. تیپ اسپرتی SX حتی عملکردی بهتر از خود نشان داد و در 35 متر به توقف کامل رسید. در آزمون های تصادف انجام شده توسط مراجع رسمی، کیا اسپورتیج دو دیفرانسیل موفق به کسب 5 ستاره کامل ایمنی شد، که شامل 5 ستاره برای محافظت از برخوردهای روبرو و 5 ستاره برای محافظت در برابر برخوردهای جانبی میشود.
طراحی داخلی و امکانات خاص
همانطور که چهره خارجی تهاجمی کیا اسپورتیج 2014 به شاخص بودنش در میان رقبا کمک میکند، طراحی جذاب کابین آن نیز باعث سرآمد شدن آن در بین رقبای نامدارش ولی با طراحی محافظه کارانه، شده است. هیچ کم و کسری بابت پلاستیک سخت نخواهید داشت، اما از پارچه در جای خود به زیبایی استفاده شده است و هر جا نیاز بوده است از مواد و پوشش های نرم نیز استفاده شده است.
به طور کلی، کلیدها و کنترل ها به صورت منطقی چیده شده اند، و سیستم فرمان دهی صوتی Uvo و صفحه نمایش لمسی 7 اینچی سفارشی که همراه سیستم مسیریابی میباشد، به راحتی قابل استفاده هستند. صندلی های جلوی اسپورتیج راحت و دربرگیرنده هستند، با فضای کافی برای سر و پا. صندلی عقب، اگرچه از حد استانداردش کوچکتر است و با اینکه به نسبت 40/60 قابل تقسیم میباشد، اما راحت است. کفی قابل حرکت به سمت جلو یا عقب نیست، که میتوانست کمک بزرگی در ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان و بار باشد.
فضای صندوق بار زمانی که صندلی ها تا نشده اند برابر 740 لیتر است و وقتی که صندلی ها را کامل جمع کنید به 1550 لیتر میرسد، در اینجا کیا 420 لیتر در مقابل رقبایش فضا کم میآورد. البته یک فضای اضافی زیر کف قسمت بار برای گذاشتن بعضی اشیاء کوچک وجود دارد که میتواند کمی کمک کننده باشد.
تجربه رانندگی
کیا اسپورتیج 2014 یک خودروی اسپرت نیست که در پوست یک شاسی بلند کوچک رفته باشد، اما لذت رانندگی آن از بسیاری از شاسی بلندهای کوچک دیگر بیشتر است. در پیچ ها احساس امنیت به شما دست میدهد، که از مزایای سیستم تعلیق سفت و محکم آن است.
متاسفانه چیزی که اینجا فدا میشود راحتی است، و بعضی از خریداران به احتمال زیاد کیفیت سواری آن را بسیار سفت و محکم خواهند یافت. تیپ SX که مجهز به موتور توربو است و شتاب بسیار مناسبی نیز دارد، جایگزین شایستهای برای رقبای 6 سیلندر و 4 سیلندر توربو میباشد.