پنج نشانه تعویض تایرها

پنج نشانه تعویض تایرها

درست همانند زمانی که پس از پیاده روی طولانی پاهای شما عرق می کنند، با هربار رانندگی تایرهای خودروی شما نیز از دچار ساییدگی می شوند. اغلب این مسئله نشانه بد رانندگی کردن نیست، اما حقیقتی اجتناب ناپذیر است. تایرها کهنه و ساییده می شوند. اگر در هنگام رانندگی تایرهای شما دچار اشکال شوند می تواند فاجعه ای به بار آورد، شاید شما را از مسیر جاده خارج کند، شما را در بیابانی بگذارد که بازگشت به خانه کار آسانی نباشد. قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، بهتر است از وضعیت تایرهای خود آگاه باشید تا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. البته اگر مکررا به تعمیرگاه مراجعه می کنید، مسلما مکانیک در صورت نیاز به شما خواهد گفت که تایرها را تعویض کنید. اما چند کار کوچک است که خود شما می توانید از پس آن بر بیایید و دیگر به تعمیرگاه مراجعه نکنید و از خوب بودن وضعیت تایرهای خود اطمینان حاصل کنید. در اینجا لیستی وجود دارد که زمان تعویض تایرها را به شما گوش زد می کند.

پنج نشانه تعویض تایرها

اولین نشانه عمق آج لاستیک ها است.قطر آج تایر خودروی شما هیچ گاه نباید به کمتر از 1.6 میلی متر برسد. اگر عمدتا در سطح صافی و خیس رانندگی می کنید، شاید با دو برابر حد معمول احساس امنیت بیشتری بکنید. شما می توانید ابزاری را خریداری کرده و همانند حرفه ای ها عمق آج را اندازه گیری کنید، اما حیله ای قدیمی وجود دارد که به شما نشان می دهد چقدر از آج تایر باقی مانده و خرج چندانی هم ندارد. در حقیقت شما نیاز به یک سکه دارید. یک سکه را برداشته و به اندازه 1.6 میلی متر با ماژیک بر روی آن علامت بزنید. حال ان را در میان آج لاستیک قرار داده، اگر سطح آج به این نرسید، زمان تعویض لاستیک های خودروی شما فرا رسیده است.

پنج نشانه تعویض تایرها

تایرهای جدید دارای سیستمی هستند که تایرهای قدیمی نداشتند. تایرهای جدید در درون خود نشانگرهایی برای سطح آج مورد نیاز دارند. زمانی که تایرها نو هستند این نشانه ها غیر قابل مشاهده می باشند و به ندرت در حالی که آج لاستیک دچار ساییدگی می شود پدیدار می شوند. ظاهر آنها به شکل میله های لاستیکی تخت می باشد که به صورت عمودی هم جهت با آج لاستیک می باشند. اگر یک و یا دو تا از این نشانگرها بر روی تایر نمایان شود، آج لاستیک کم شده است. این مسئله در زمانی که در جاده ای خیس از یک گودال آب خارج می شوید آشکار باشد. با استفاده از سکه ای که توضیح داده شد می توانید اطمینان حاصل کنید، اما زمانی که این میله ها در تمامی قسمت های تایر مشاهده شد، زمان آن فرا رسیده که یک دست تایر جدید خریداری کنید.

پنج نشانه تعویض تایرها

مورد بعدی وجود ترک ها بر روی کناره تایرها است. تمامی مشکلات در مورد تایرها تنها به آج ختم نمی شوند، بلکه در کناره ها نیز ظاهر می شوند. خوشبختانه بررسی بصری کناره های تایرها نیز کاری آسان است. بر روی کناره ها به دنبال ترک و یا بریدگی باشید (شیارهایی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند). این ترک ها نشانه ای از نشت باد و یا موردی بدتر، ترکیدن لاستیک است. مسلما می خواهید از این یکی اجتناب کنید. پس اگر ترک های روی دیواره جدی به نظر می رسند، به تعمیرگاه رفته و یک دست لاستیک نو خریداری کنید.

پنج نشانه تعویض تایرها

 نشانه چهارم ضعیف شدن سطح خارجی لاستیک است. نتیجه آن برامدگیی شبیه با تاول می باشد که در سطح خارجی ایجاد می شود. چنین فرایندی بسیار شبیه به انسداد یکی از عروق خونی شماست و این را هم خوب می دانید که اگر دکتر به شما بگوید دچار انسداد عروق شده اید بهتر است هرچه سریعتر، قبل از اینکه دچار پارگی سرخرگ شوید در بیمارستانی بستری شوید. این مسئله در مورد لاستیک خودروی شما نیز صدق می کند. این نقطعه ضعیف شده می تواند منجر به ترکیدگی ناگهانی شود و اگر قبل از این اتفاق خودروی خود را به بیمارستان (در این مورد خاص تعمیرگاه) نبرید، در هنگام سانحه ممکن است شما را به بیمارستان منتقل کنند. پس همیشه به برامدگی های روی تایر توجه کنید.

پنج نشانه تعویض تایرها

اخرین مورد قابل بررسی لرزش بیش از اندازه است. مخصوصا در رانندگی بر روی جاده های ناهموار میزان ثابتی لرزش مجاز است،. اگر به اندازه کافی رانندگی کرده باشید، به راحتی متوجه می شوید که چه میزان لرزش عادی و چه میزان غیر عادی است. دلایل بسیاری برای لرزش وجود دارد، شاید تایرهای شما متفاوت و یا نا متوازن باشند و یا اصلا قطعات ضربه گیر خوردو شما خراب شده باشند. این مشکل همچنین می تواند به دلیل مشکلی داخلی در تایرها باشد. حتی اگر لاستیک علت اصلی لرزش نباشد، لرزش های متداول می تواند به تایرها صدمه زده و شما را دچار مشکل کند. بنابراین اگر خودروی شما دچار تکان های شدید است، مخصوصا زمانی که بر روی جاده ای صاف رانندگی می کنید، برای بررسی مشکل مستقیما به سمت یک مکانیکی حرکت کنید. همیشه لرزش بیش از اندازه نشانه وجود مشکلی در خودرو است.

 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : تایر , نشانه , ساییدگی , تعویض , پنچری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

رضا
10

چرخ ماشین من خیلی صدا می داد .مثل مواقعی که تو جاده زبر رانندگی کنی،اول فکر کردم بلبرینگه ولی زیر و بند رو چک کردم مشکلی نداشت . الان موقع دور زدن صدای بد و خشکی میده و لرزش داره مثل اینکه تو چاله بیفته،بهم گفتند لاستیک از داخل خراب شده و ظاهرش نشون نمیده.به اصطلاح غر شده.به نظر شما عوض کنم یا با عقب عوض کنم؟
10:34  1397/10/19
گزارش
پاسخ دادن
آرمان
2

مرسی
عالی بود
مستفیذ شدیم دادا
09:54  1393/07/11
گزارش
پاسخ دادن
Shaikh masoud
6

اين كه چهار مورد بود
22:35  1393/01/02
گزارش
پاسخ دادن
نعمت
1

اموزنده بود
14:51  1393/01/02
گزارش
پاسخ دادن
حامد
11

اطلاعات خیلی خوب و کاملی بود... تشکر
13:23  1393/01/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قنبر نیسان : داداشای عزیز اگه اکستند پلاک شده شماره پذیرش اعلام کنید حداقل بدونیم چی به چیه حداقل اینجا راستشو بگین اینجا فقط یه نفر گفته دیروز غروب اکستند دوگانه پلاک شده
30مهر : من فاکتور نشدم شما شدی؟
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره