درست همانند زمانی که پس از پیاده روی طولانی پاهای شما عرق می کنند، با هربار رانندگی تایرهای خودروی شما نیز از دچار ساییدگی می شوند. اغلب این مسئله نشانه بد رانندگی کردن نیست، اما حقیقتی اجتناب ناپذیر است. تایرها کهنه و ساییده می شوند. اگر در هنگام رانندگی تایرهای شما دچار اشکال شوند می تواند فاجعه ای به بار آورد، شاید شما را از مسیر جاده خارج کند، شما را در بیابانی بگذارد که بازگشت به خانه کار آسانی نباشد. قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، بهتر است از وضعیت تایرهای خود آگاه باشید تا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. البته اگر مکررا به تعمیرگاه مراجعه می کنید، مسلما مکانیک در صورت نیاز به شما خواهد گفت که تایرها را تعویض کنید. اما چند کار کوچک است که خود شما می توانید از پس آن بر بیایید و دیگر به تعمیرگاه مراجعه نکنید و از خوب بودن وضعیت تایرهای خود اطمینان حاصل کنید. در اینجا لیستی وجود دارد که زمان تعویض تایرها را به شما گوش زد می کند.
اولین نشانه عمق آج لاستیک ها است.قطر آج تایر خودروی شما هیچ گاه نباید به کمتر از 1.6 میلی متر برسد. اگر عمدتا در سطح صافی و خیس رانندگی می کنید، شاید با دو برابر حد معمول احساس امنیت بیشتری بکنید. شما می توانید ابزاری را خریداری کرده و همانند حرفه ای ها عمق آج را اندازه گیری کنید، اما حیله ای قدیمی وجود دارد که به شما نشان می دهد چقدر از آج تایر باقی مانده و خرج چندانی هم ندارد. در حقیقت شما نیاز به یک سکه دارید. یک سکه را برداشته و به اندازه 1.6 میلی متر با ماژیک بر روی آن علامت بزنید. حال ان را در میان آج لاستیک قرار داده، اگر سطح آج به این نرسید، زمان تعویض لاستیک های خودروی شما فرا رسیده است.
تایرهای جدید دارای سیستمی هستند که تایرهای قدیمی نداشتند. تایرهای جدید در درون خود نشانگرهایی برای سطح آج مورد نیاز دارند. زمانی که تایرها نو هستند این نشانه ها غیر قابل مشاهده می باشند و به ندرت در حالی که آج لاستیک دچار ساییدگی می شود پدیدار می شوند. ظاهر آنها به شکل میله های لاستیکی تخت می باشد که به صورت عمودی هم جهت با آج لاستیک می باشند. اگر یک و یا دو تا از این نشانگرها بر روی تایر نمایان شود، آج لاستیک کم شده است. این مسئله در زمانی که در جاده ای خیس از یک گودال آب خارج می شوید آشکار باشد. با استفاده از سکه ای که توضیح داده شد می توانید اطمینان حاصل کنید، اما زمانی که این میله ها در تمامی قسمت های تایر مشاهده شد، زمان آن فرا رسیده که یک دست تایر جدید خریداری کنید.
مورد بعدی وجود ترک ها بر روی کناره تایرها است. تمامی مشکلات در مورد تایرها تنها به آج ختم نمی شوند، بلکه در کناره ها نیز ظاهر می شوند. خوشبختانه بررسی بصری کناره های تایرها نیز کاری آسان است. بر روی کناره ها به دنبال ترک و یا بریدگی باشید (شیارهایی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند). این ترک ها نشانه ای از نشت باد و یا موردی بدتر، ترکیدن لاستیک است. مسلما می خواهید از این یکی اجتناب کنید. پس اگر ترک های روی دیواره جدی به نظر می رسند، به تعمیرگاه رفته و یک دست لاستیک نو خریداری کنید.
نشانه چهارم ضعیف شدن سطح خارجی لاستیک است. نتیجه آن برامدگیی شبیه با تاول می باشد که در سطح خارجی ایجاد می شود. چنین فرایندی بسیار شبیه به انسداد یکی از عروق خونی شماست و این را هم خوب می دانید که اگر دکتر به شما بگوید دچار انسداد عروق شده اید بهتر است هرچه سریعتر، قبل از اینکه دچار پارگی سرخرگ شوید در بیمارستانی بستری شوید. این مسئله در مورد لاستیک خودروی شما نیز صدق می کند. این نقطعه ضعیف شده می تواند منجر به ترکیدگی ناگهانی شود و اگر قبل از این اتفاق خودروی خود را به بیمارستان (در این مورد خاص تعمیرگاه) نبرید، در هنگام سانحه ممکن است شما را به بیمارستان منتقل کنند. پس همیشه به برامدگی های روی تایر توجه کنید.
اخرین مورد قابل بررسی لرزش بیش از اندازه است. مخصوصا در رانندگی بر روی جاده های ناهموار میزان ثابتی لرزش مجاز است،. اگر به اندازه کافی رانندگی کرده باشید، به راحتی متوجه می شوید که چه میزان لرزش عادی و چه میزان غیر عادی است. دلایل بسیاری برای لرزش وجود دارد، شاید تایرهای شما متفاوت و یا نا متوازن باشند و یا اصلا قطعات ضربه گیر خوردو شما خراب شده باشند. این مشکل همچنین می تواند به دلیل مشکلی داخلی در تایرها باشد. حتی اگر لاستیک علت اصلی لرزش نباشد، لرزش های متداول می تواند به تایرها صدمه زده و شما را دچار مشکل کند. بنابراین اگر خودروی شما دچار تکان های شدید است، مخصوصا زمانی که بر روی جاده ای صاف رانندگی می کنید، برای بررسی مشکل مستقیما به سمت یک مکانیکی حرکت کنید. همیشه لرزش بیش از اندازه نشانه وجود مشکلی در خودرو است.