طرز کار چراغ های راهنما

طرز کار چراغ های راهنما

در جنوب شرق آمریکا، که تا این اواخر عمدتا متشکل از شهر های کوچک بود، گفته می‌شد که رانندگان از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند، چون هر کسی می‌داند به هر حال شما به کدام سمت خواهید رفت. چراغ های راهنما، شاید کم کاربرد ترین وسیله در ماشین ها باشند. با این حال استفاده از چراغ راهنما از مهمترین  اعمالی است که شما به عنوان راننده، برای آگاه کردن رانندگان دیگر از حرکت احتمالی خود برای به حداقل رساندن غافلگیری های خطرناک انجام می‌دهید. شما احتمالا خودرویی را که درنقطه کور دیدتان است را نمی‌بینید،اما راننده آن خودرو  چشمک زدن چراغ راهنمای شمارا قبل از آنکه وارد مسیر حرکت آن شوید را  خواهد دید. امتناع از به کار بردن چراغ راهنما احتمالا دلیل بسیاری از حوادث رانندگی است، و احتمالا سرچشمه بسیاری از خشونت های خیابانی نیز می‌باشد. برای اکثر رانندگان چراغ های راهنما بسیار ساده به نظر می‌آیند: شما یک اهرم را روبه پایین یا بالا فشار می‌دهید، که باعث چشمک زدن چراغ راهنمای شما می‌شود. در واقع پشت این حرکت ساده اهرم، یک تکنولوژی جالب مشغول به کار است. در این مقاله، ما نگاهی اجمالی به دستگاهی تقریبا غیر معمول به نام چشمک زن حرارتی (Thermal Flasher)،که باعث چشمک زدن چراغ راهنمایی شما می‌شود خواهیم داشت و یاد خواهیم گرفت که، چگونه چراغ های راهنما، بعد از اینکه شما گردش خود را انجام دادید، فعالیت خودرا متوقف می‌کنند. اما در ابتدا بیایید ببینیم سیم کشی چراغ های راهنما چگونه است. 

 

سیستم سیم‌کشی

طرز کار چراغ های راهنما

ابتدا به چگونگی ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهی می‌اندازیم. مدار چراغ راهنما، وقتی نیرو می‌گیرد که  سوئیچ خودرو در حالت روشن قراردارد. نیروی برق، از میان یک پانل فیوز به چشمک زن حرارتی می‌رسد. از آنجا به اهرم راهنما در پشت غربیلک فرمان می‌رود. بسته به موقعیت اهرم چراغ راهنما، نیرو در سوئیچ متوقف شده یا به هریک از چراغ های راهنمای چپ و راست فرستاده می‌شود (که شامل چراغ های نمایشگر راهنما در داشبورد نیز می‌شود). نیروی برق از میان رشته چراغ ها عبور می‌کند و نهایتا به زمین منتقل می‌شود. این موضوع تا حدودی ساده به نظر می‌رسد، اما مطمئنا کمی متعجب خواهید شد اگر بدانید که چشمک زن حرارتی چگونه کار می‌کند.

 

چشمک زن حرارتی

طرز کار چراغ های راهنما

این دستگاه کوچک سیلندری شکل گاها در صفحه فیوز در زیر داشبوررد خودرو قرار دارد. قیمت پایینی دارد و با اطمینان برای سالها کار می‌کند. داخل چشمک زن حرارتی تعدادی اجزای ساده قراردارند:

. یک اتصال الکتریکی که جریان الکتریکی را به سیم هدایت می‌کند

. یک تکه فنر فولادی، که کمی خم شده است که، به آن اتصال الکتریکی وصل می‌شود

. یک سیم مقاوم در برابر جریان که به دور تکه کوچکتر فنر فولادی پیچیده شده است

زمانی که شما اهرم چراغ راهنما را رو به پایین فشار می‌دهید، چشمک زن حرارتی به لامپ های چراغ راهنما وصل می‌شود و چراغ شروع به چشمک زدن می‌کند. در این حالت مدار کامل شده است و جریان اجازه عبور پیدا کرده است. در ابتدا، فنر فولادی با اتصال تماسی ندارد، بنابراین تنها چیزی که جریان را دریافت می‌کند، مقاومت است. نیروی الکتریکی در طول  سیم مقاومت کننده جریان پیدا می‌کند، قطعه کوچکتر فنر فولادی را گرم می‌کند و سپس به راه خود به سمت چراغ راهنما ادامه می‌دهد. در این مرحله میزان جریان بسیار کم است به طوری که چراغ حتی کمترین روشنایی ندارد. بعد از کمتر از یک ثانیه، تکه کوچک فنر فولادی به اندازه کافی گرم می‌شود به طوری که منبسط شده قسمت بزرگتر و انحنا دار فنر را صاف می‌کند، این عمل یاعث می‌شود که فنر انحنا دار اجبارا با اتصال تماس پیدا کند، بنابراین جریان الکتریکی بدون هیچ ممانعتی از مقاومت به سمت چراغ های راهنما جاری می‌شود. زمانی که هیچ جریانی از مقاومت عبور نمی‌کند، فنر به سرعت خنک می‌شود، و مجددا به حالت قبل خود برگشته و باعث قطع مدار می‌گردد. این چرخه مجددا شروع می‌شود. این قطع و وصل جریان باسرعتی معادل یک یا دو بار در ثانیه اتفاق می‌افتد. حالا بیایید نگاهی به مکانیزمی بیندازیم که چراغ راهنما را زمانی که شما گردشتان را تمام می‌کنید، غیر فعال می‌کند.

 

چراغ های راهنمای غیر فعال شونده‌ی خودکار

طرز کار چراغ های راهنما

اکثر خودروها مکانیزمی دارند که چراغ راهنما را زمانی که شما عمل گردش را تمام می‌کنید، خاموش می‌کنند. شما در حال رانندگی در مسیر  مستقیم هستید و چراغ راهنمای سمت راست را  روشن می‌کنید. سرعت خود را کم کرده و فرمان را به سمت راست می‌چرخانید. چراغ راهنما همچنان در حال چشمک زدن است. به محض اینکه دورتان را زدید و فرمان را به سمت چپ می‌گردانید، چراغ راهنما خاموش می‌شود و اهرم به وضعیت اولیه خود بر می‌گردد. چگونه این عمل انجام می‌‌‌‌شود؟ روی میله فرمان، یک توپی شکافدار وجود دارد. چهار شکاف با فواصل برابر پیرامون توپی قراردارند. زمانی که جراغ راهنما روشن است، یک اهرم پلاستیکی که در سوئیچ چراغ راهنما قرار دارد داخل مسیر این شکاف ها می‌شود. زمانی که شما اهرم راهنما را به سمت بالا می‌برید تا چراغ راهنمای سمت راست را فعال کنید، یک غلتک فنر دار داخل شکاف در محفظه سوئیچ می‌افتد و اهرم را در جای خود نگه می‌دارد. در همین زمان، یک اهرم پلاستیکی در داخل مسیر توپی ایجاد فشار می‌کند. همچنانکه توپی به گردش خود در جهت حرکت عقربه های ساعت ادامه می‌دهد،شکاف ها با اهرم پلاستیکی برخورد می‌کنند، که با تکان باعث می‌شوند. وقتی که فرمان دوباره به سمت چپ می‌چرخد، توپی در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می‌چرخد، و اهرم پلاستیکی را در جهت دیگر هل می‌دهد. این عمل غلتک فنر دار را مجبور می‌کند از شکاف خارج شده و اهرم راهنما به موقعیت میانی برگردد.

 

چراغ های راهنمای یکپارچه شده با آینه ها

طرز کار چراغ های راهنما

بسیاری از خودروها همچنین مجهز به چراغهای راهنما در آینه های جانبی خود هستند. این محل بهتری برای چراغ راهنما است زیرا اگر یک خودرو در نقطه کور دید شما قرار گرفته باشد، راننده آن احتمالا قادر به دیدن پشت ماشین شما نخواهد بود. این آینه ها دارای چراغ های LED هستند، که معمولا به شکل یک پیکان که سمت گردش را نشان می‌دهد می‌باشند.  

طرز کار چراغ های راهنما

LED ها پشت شیشه آینه قرار می‌گیرند به همین خاطر از داخل ماشین، راننده یک پیکان روشن بانور خفیف می‌بیند، اما بیرون از ماشین، دیگر رانندگان پیکانی با نور درخشان خواهند دید. ازآنجاییکه نور این آینه ها  LED است، این سیستم یک مزیت اضافی نیز دارد: چراغ های LED یک پنجم ثانیه سریعتر از چراغ های راهنما با لامپ های معمولی هستند. شاید این میزان خیلی قابل توجه به نظر نیاید، اما در سرعت 105 کیلومتر در ساعت، خودروی شما مسافتی برابر 5.8 متر را در یک پنجم ثانیه طی می‌کند. چراغ های LED ها می‌توانند به بقیه رانندگان زمان و مسافت بیشتری برای احتراز از برخورد با شما بدهند.


منبع

HowStuffWorks

 

 

برچسب : چراغ راهنما , هشدار , نقاط کور , اهرم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

20 نظر

مرتضی
14

سلام وقت بخیر سوالی داشتم درمورد ماشین پراید۱۳۲
وقتی راهنما ب سمت چپ یا راست میزنم چراغ ساعت ماشین شروع میکنه ب
چشمک زدن وقتی ترمز میگیرم درست میشه و راهنما رو خاموش میکنم درست میشه
علتش چیه ممنون میشم بگین
22:57  1400/10/27
گزارش
پاسخ دادن
ده خدادادی
18

سلام ماشین بنده ام وی ام ۱۱۰ هست راهنما سمت راست و چپ کار نمیکنه ولی جفت راهنما سالمه و با ریموت در ها باز بسته میکنم جفت راهنما میزنه فیوز ها هم سالم هستن کسی میدونه عیب از دسته راهنما هست یا اتوماتیک
20:09  1399/04/21
گزارش
پاسخ دادن
محمد
8

سلام بنده پرایدصبامدل۸۵دارم راهنماهاضعیف میباشندبرای اینکه نورراهنماهازیادشوندچکاربایدکنم
01:47  1398/05/15
گزارش
پاسخ دادن
محمد باقری
4

باسلام و احترام
لطفا دوستان یه راه حلی بهم بدید ک بتونم تند تند زدن راهنما خودرو اصلاح کنم
15:18  1397/08/08
گزارش
پاسخ دادن
ت
8

یکی از راه نماهات سوخته و تند تند کار میکنه
16:36  1398/02/03

گزارش
رضا
50

سلام ببخشید یه پراید صبا دارم اول جقت راهنماش قط شد بعدم راهنما نمیزنه اگه کسی میتونه راهنمایی کنه متشکر میشم
19:10  1397/02/10
گزارش
پاسخ دادن
علی
29

سلام من پارس دارم جفت راهنماش کار نمیکنه دلیلش چیه
11:46  1396/10/29
گزارش
پاسخ دادن
محمد
7

سلام روی ماشینم دزدگير نصب کردم الان وقتی رهنما یا کولر روشن میکنم ساعت شروع به چشمک میزنه
20:52  1396/10/27
گزارش
پاسخ دادن
یاسر سنجری
14

سلام و خسته نباشید خدمت شما خودرو من پژو 405 است تازگی ها راهنما که میزنم تند میزنه هر دو طرف همین طور عمل میکنه ایراد از کجاست
15:57  1396/03/29
گزارش
پاسخ دادن
سعید
5

لامپ ها تو چک کن .یکیشون حتما سوخته
11:24  1396/04/02

گزارش
سید حسین
6

اگر از لامپ ال ای دی استفاده کردید یک امر طبیعی است
لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های معمولی تند تر عمل میکنند
13:27  1396/04/26

گزارش
سعید
14

سلام مدتی موقع قفل کردن با ریموت فلاسرم کار نمیکنه جدید راهنمای سمت راننده عقب وجلو خیلی کم جون کار میکنه متشکر میشم اگه راهنمایم کنید
03:42  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
عماد
15

سلام. با تشکر از اطلاعاتی که دادین.
اگر راهنمای سمت راننده بعد از یکی دوبار پلک زدن خاموش بشه چطور میشه فیکسش کرد؟مشکل از کجاست؟!
02:58  1395/05/08
گزارش
پاسخ دادن
حسین
7

سلام این ال ای دی راهنما که پشت اینه هست از پشت جیوه معلومه یا باید جیوه رو خراشید
13:53  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
آرش
55

سلام راهنمای سمند از کارافتاده ،اتوماتشوچک کردم سالمه ولی راهنما قطع شده وکار نمیکنه.لطفا دوستانی که علت رو میدونن اعلام کنند. متشکرم
14:47  1394/11/09
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
11

داداش ماشین منم سمنده همین اتفاق براش افتاده اگه فهمیدی ک چطو درس میشه بمنم بگو
12:14  1396/03/01

گزارش
محمد
2

باسلام دوست عزیزمشکل یاازدسته هستش یاازاتصال راهنماها
01:50  1398/05/15

گزارش
خسروی
13

با سلام
لطفا ضمن ارایه نقشه قطعه اتوماتیک مدار راهنما بفرمایید برای تاخیر بیشتر یعنی در هر ۹۰ ثانیه یکبار عملکرد کدام قطعه باید تغییر کند ؟ با تشکر
14:55  1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
11

ممنون از مطلب مفیدتون
اگه میشه یه مطلب در مورد چراغ جلو و سیم کشی آن قرار بدین.
16:38  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
میلاد س
25

طلب خوبی بود، اما اصولا این نوع مطالب بدون تصویر آموزندگی چندانی نداره.
11:28  1393/01/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 78 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید x5 : جهت اطلاع دوستان و پیگیری تحویل خودرو، شماره اداره تحویل کرمان موتور تهران رو حضورتان ارسال میکنم 02144986459 - 02144987018
تارا : سلام مبارکتون باشه ماشینتون چه رنگی بود؟
سینا : مبارکه آقا مرتضی. از اول هم سفید شیری نوشته بودن یا مثلا سفید خالی. مال من هنوز که فاکتور نشده نوشته سفید
رضا : سلام دوستان بغیر از تهران وشهرهای نزدیک تهران کسی حمل به نمایندگی شهرهای دیگه داشته
دیانا : سلام خدا تشکر همیشه خوشحال باشین
بهزاد ۲۲ اسفند : به به یه خبر خوب بالاخره شنیدیم
فاکتور : دوستانی که امروز فاکتور شدن میشه بیان اعلام کنن و تاریخ واریزشونم بگن
رضا : سلام دوست عزیز انشالله شما هم فاکتور میشوید یه چیزی میگن شما به محض اینکه دریافت پروندتون بروزرسانی شد فاکتور میشوید ما هم اینجور فکر زیاد کردیم. هنوز افراد زیادی بعد از شما ثبت‌ نام می کنند اونا چکار باید کنند
مهدی : دوستان عزیز تارا دنده ماشین خوبیه؟ لطفا بدون تعصب نظر بدین دوستم تشخیص رنگ داره میگه اکثرا میان راضی نیستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسام صفار زاده : متین 28 بهمن. اگر باربری اوکی باشه بعد تعطیلات، هفته آینده ان شاء الله
واریزی 9 فروردین1404 : درود بر شما مبارکت باشه ، چرخش برات بچرخه
ساینا : نه هنوز2اسفند فاکتور شده
حسام صفار زاده : علی 29بهمن. تحویل باربری
ساینا : سریع تبدیل بزن چون باید چندین ماه صبر کنی برای دوگانه بعد هم صد درصد بهت افزایش قیمت میخوره باز هم خود دانی
ارشام : انشالله تااخر تیر هیچ کدام از این صحبت ها نیست اینجا هم غیر از استرس و اضطراب اعصاب خودتان خورد کنید هیچی تهش نیست هروقت ماشین رسید نمایندگی باهاتون تماس می‌گیرند
کارآموز : متاسفانه هیچکس پاسخگو نیست سایپا از زمان ثبتنام(اردیبهشت 1403)با گرفتن نصف پول میدونست که در زمستان باید ماشین تحویل بده بعداز یکسال و یک ماه دعوتنامه تکمیل وجه اومده خدا میدونه کی تحویل بدهند ولی متاسفانه بعلت نبود یک مدعی العموم که حق افراد متضرر شده رو بگیره سایپا هر کاری دلش میخواد میکنه خدا کنه متضرر شدن ماها باعث بشه مردم تجدید نظری در ثبت نامی های آینده شون بکنن
مراد بیگ : گول نخورید اونا که هفته آخر خرداد هستیک اگر تا آخر خرداد دعوت نامه نیومد و تا آخر خرداد قیمت گرون نشد شرکت دیگه نمی تونه برای خرداد ماهی ها افزایش قیمت بزاره چونکه تاخیر از شرکت بوده
هومن پانا : کاش میشد آدمهای بی سواد و بی اطلاع و اینجا راه نداد...آقای افزایش قیمت
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : نمایندگی هم رفتم امروز بهم گفت کامیون ها اعصاب بودن از دیروز شروع به بکارگیری کردن