طرز کار چراغ های راهنما

طرز کار چراغ های راهنما

در جنوب شرق آمریکا، که تا این اواخر عمدتا متشکل از شهر های کوچک بود، گفته می‌شد که رانندگان از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنند، چون هر کسی می‌داند به هر حال شما به کدام سمت خواهید رفت. چراغ های راهنما، شاید کم کاربرد ترین وسیله در ماشین ها باشند. با این حال استفاده از چراغ راهنما از مهمترین  اعمالی است که شما به عنوان راننده، برای آگاه کردن رانندگان دیگر از حرکت احتمالی خود برای به حداقل رساندن غافلگیری های خطرناک انجام می‌دهید. شما احتمالا خودرویی را که درنقطه کور دیدتان است را نمی‌بینید،اما راننده آن خودرو  چشمک زدن چراغ راهنمای شمارا قبل از آنکه وارد مسیر حرکت آن شوید را  خواهد دید. امتناع از به کار بردن چراغ راهنما احتمالا دلیل بسیاری از حوادث رانندگی است، و احتمالا سرچشمه بسیاری از خشونت های خیابانی نیز می‌باشد. برای اکثر رانندگان چراغ های راهنما بسیار ساده به نظر می‌آیند: شما یک اهرم را روبه پایین یا بالا فشار می‌دهید، که باعث چشمک زدن چراغ راهنمای شما می‌شود. در واقع پشت این حرکت ساده اهرم، یک تکنولوژی جالب مشغول به کار است. در این مقاله، ما نگاهی اجمالی به دستگاهی تقریبا غیر معمول به نام چشمک زن حرارتی (Thermal Flasher)،که باعث چشمک زدن چراغ راهنمایی شما می‌شود خواهیم داشت و یاد خواهیم گرفت که، چگونه چراغ های راهنما، بعد از اینکه شما گردش خود را انجام دادید، فعالیت خودرا متوقف می‌کنند. اما در ابتدا بیایید ببینیم سیم کشی چراغ های راهنما چگونه است. 

 

سیستم سیم‌کشی

طرز کار چراغ های راهنما

ابتدا به چگونگی ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهی می‌اندازیم. مدار چراغ راهنما، وقتی نیرو می‌گیرد که  سوئیچ خودرو در حالت روشن قراردارد. نیروی برق، از میان یک پانل فیوز به چشمک زن حرارتی می‌رسد. از آنجا به اهرم راهنما در پشت غربیلک فرمان می‌رود. بسته به موقعیت اهرم چراغ راهنما، نیرو در سوئیچ متوقف شده یا به هریک از چراغ های راهنمای چپ و راست فرستاده می‌شود (که شامل چراغ های نمایشگر راهنما در داشبورد نیز می‌شود). نیروی برق از میان رشته چراغ ها عبور می‌کند و نهایتا به زمین منتقل می‌شود. این موضوع تا حدودی ساده به نظر می‌رسد، اما مطمئنا کمی متعجب خواهید شد اگر بدانید که چشمک زن حرارتی چگونه کار می‌کند.

 

چشمک زن حرارتی

طرز کار چراغ های راهنما

این دستگاه کوچک سیلندری شکل گاها در صفحه فیوز در زیر داشبوررد خودرو قرار دارد. قیمت پایینی دارد و با اطمینان برای سالها کار می‌کند. داخل چشمک زن حرارتی تعدادی اجزای ساده قراردارند:

. یک اتصال الکتریکی که جریان الکتریکی را به سیم هدایت می‌کند

. یک تکه فنر فولادی، که کمی خم شده است که، به آن اتصال الکتریکی وصل می‌شود

. یک سیم مقاوم در برابر جریان که به دور تکه کوچکتر فنر فولادی پیچیده شده است

زمانی که شما اهرم چراغ راهنما را رو به پایین فشار می‌دهید، چشمک زن حرارتی به لامپ های چراغ راهنما وصل می‌شود و چراغ شروع به چشمک زدن می‌کند. در این حالت مدار کامل شده است و جریان اجازه عبور پیدا کرده است. در ابتدا، فنر فولادی با اتصال تماسی ندارد، بنابراین تنها چیزی که جریان را دریافت می‌کند، مقاومت است. نیروی الکتریکی در طول  سیم مقاومت کننده جریان پیدا می‌کند، قطعه کوچکتر فنر فولادی را گرم می‌کند و سپس به راه خود به سمت چراغ راهنما ادامه می‌دهد. در این مرحله میزان جریان بسیار کم است به طوری که چراغ حتی کمترین روشنایی ندارد. بعد از کمتر از یک ثانیه، تکه کوچک فنر فولادی به اندازه کافی گرم می‌شود به طوری که منبسط شده قسمت بزرگتر و انحنا دار فنر را صاف می‌کند، این عمل یاعث می‌شود که فنر انحنا دار اجبارا با اتصال تماس پیدا کند، بنابراین جریان الکتریکی بدون هیچ ممانعتی از مقاومت به سمت چراغ های راهنما جاری می‌شود. زمانی که هیچ جریانی از مقاومت عبور نمی‌کند، فنر به سرعت خنک می‌شود، و مجددا به حالت قبل خود برگشته و باعث قطع مدار می‌گردد. این چرخه مجددا شروع می‌شود. این قطع و وصل جریان باسرعتی معادل یک یا دو بار در ثانیه اتفاق می‌افتد. حالا بیایید نگاهی به مکانیزمی بیندازیم که چراغ راهنما را زمانی که شما گردشتان را تمام می‌کنید، غیر فعال می‌کند.

 

چراغ های راهنمای غیر فعال شونده‌ی خودکار

طرز کار چراغ های راهنما

اکثر خودروها مکانیزمی دارند که چراغ راهنما را زمانی که شما عمل گردش را تمام می‌کنید، خاموش می‌کنند. شما در حال رانندگی در مسیر  مستقیم هستید و چراغ راهنمای سمت راست را  روشن می‌کنید. سرعت خود را کم کرده و فرمان را به سمت راست می‌چرخانید. چراغ راهنما همچنان در حال چشمک زدن است. به محض اینکه دورتان را زدید و فرمان را به سمت چپ می‌گردانید، چراغ راهنما خاموش می‌شود و اهرم به وضعیت اولیه خود بر می‌گردد. چگونه این عمل انجام می‌‌‌‌شود؟ روی میله فرمان، یک توپی شکافدار وجود دارد. چهار شکاف با فواصل برابر پیرامون توپی قراردارند. زمانی که جراغ راهنما روشن است، یک اهرم پلاستیکی که در سوئیچ چراغ راهنما قرار دارد داخل مسیر این شکاف ها می‌شود. زمانی که شما اهرم راهنما را به سمت بالا می‌برید تا چراغ راهنمای سمت راست را فعال کنید، یک غلتک فنر دار داخل شکاف در محفظه سوئیچ می‌افتد و اهرم را در جای خود نگه می‌دارد. در همین زمان، یک اهرم پلاستیکی در داخل مسیر توپی ایجاد فشار می‌کند. همچنانکه توپی به گردش خود در جهت حرکت عقربه های ساعت ادامه می‌دهد،شکاف ها با اهرم پلاستیکی برخورد می‌کنند، که با تکان باعث می‌شوند. وقتی که فرمان دوباره به سمت چپ می‌چرخد، توپی در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می‌چرخد، و اهرم پلاستیکی را در جهت دیگر هل می‌دهد. این عمل غلتک فنر دار را مجبور می‌کند از شکاف خارج شده و اهرم راهنما به موقعیت میانی برگردد.

 

چراغ های راهنمای یکپارچه شده با آینه ها

طرز کار چراغ های راهنما

بسیاری از خودروها همچنین مجهز به چراغهای راهنما در آینه های جانبی خود هستند. این محل بهتری برای چراغ راهنما است زیرا اگر یک خودرو در نقطه کور دید شما قرار گرفته باشد، راننده آن احتمالا قادر به دیدن پشت ماشین شما نخواهد بود. این آینه ها دارای چراغ های LED هستند، که معمولا به شکل یک پیکان که سمت گردش را نشان می‌دهد می‌باشند.  

طرز کار چراغ های راهنما

LED ها پشت شیشه آینه قرار می‌گیرند به همین خاطر از داخل ماشین، راننده یک پیکان روشن بانور خفیف می‌بیند، اما بیرون از ماشین، دیگر رانندگان پیکانی با نور درخشان خواهند دید. ازآنجاییکه نور این آینه ها  LED است، این سیستم یک مزیت اضافی نیز دارد: چراغ های LED یک پنجم ثانیه سریعتر از چراغ های راهنما با لامپ های معمولی هستند. شاید این میزان خیلی قابل توجه به نظر نیاید، اما در سرعت 105 کیلومتر در ساعت، خودروی شما مسافتی برابر 5.8 متر را در یک پنجم ثانیه طی می‌کند. چراغ های LED ها می‌توانند به بقیه رانندگان زمان و مسافت بیشتری برای احتراز از برخورد با شما بدهند.


منبع

HowStuffWorks

 

 

برچسب : چراغ راهنما , هشدار , نقاط کور , اهرم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

20 نظر

مرتضی
14

سلام وقت بخیر سوالی داشتم درمورد ماشین پراید۱۳۲
وقتی راهنما ب سمت چپ یا راست میزنم چراغ ساعت ماشین شروع میکنه ب
چشمک زدن وقتی ترمز میگیرم درست میشه و راهنما رو خاموش میکنم درست میشه
علتش چیه ممنون میشم بگین
22:57  1400/10/27
گزارش
پاسخ دادن
ده خدادادی
18

سلام ماشین بنده ام وی ام ۱۱۰ هست راهنما سمت راست و چپ کار نمیکنه ولی جفت راهنما سالمه و با ریموت در ها باز بسته میکنم جفت راهنما میزنه فیوز ها هم سالم هستن کسی میدونه عیب از دسته راهنما هست یا اتوماتیک
20:09  1399/04/21
گزارش
پاسخ دادن
محمد
8

سلام بنده پرایدصبامدل۸۵دارم راهنماهاضعیف میباشندبرای اینکه نورراهنماهازیادشوندچکاربایدکنم
01:47  1398/05/15
گزارش
پاسخ دادن
محمد باقری
4

باسلام و احترام
لطفا دوستان یه راه حلی بهم بدید ک بتونم تند تند زدن راهنما خودرو اصلاح کنم
15:18  1397/08/08
گزارش
پاسخ دادن
ت
8

یکی از راه نماهات سوخته و تند تند کار میکنه
16:36  1398/02/03

گزارش
رضا
50

سلام ببخشید یه پراید صبا دارم اول جقت راهنماش قط شد بعدم راهنما نمیزنه اگه کسی میتونه راهنمایی کنه متشکر میشم
19:10  1397/02/10
گزارش
پاسخ دادن
علی
29

سلام من پارس دارم جفت راهنماش کار نمیکنه دلیلش چیه
11:46  1396/10/29
گزارش
پاسخ دادن
محمد
7

سلام روی ماشینم دزدگير نصب کردم الان وقتی رهنما یا کولر روشن میکنم ساعت شروع به چشمک میزنه
20:52  1396/10/27
گزارش
پاسخ دادن
یاسر سنجری
14

سلام و خسته نباشید خدمت شما خودرو من پژو 405 است تازگی ها راهنما که میزنم تند میزنه هر دو طرف همین طور عمل میکنه ایراد از کجاست
15:57  1396/03/29
گزارش
پاسخ دادن
سعید
5

لامپ ها تو چک کن .یکیشون حتما سوخته
11:24  1396/04/02

گزارش
سید حسین
6

اگر از لامپ ال ای دی استفاده کردید یک امر طبیعی است
لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های معمولی تند تر عمل میکنند
13:27  1396/04/26

گزارش
سعید
14

سلام مدتی موقع قفل کردن با ریموت فلاسرم کار نمیکنه جدید راهنمای سمت راننده عقب وجلو خیلی کم جون کار میکنه متشکر میشم اگه راهنمایم کنید
03:42  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
عماد
15

سلام. با تشکر از اطلاعاتی که دادین.
اگر راهنمای سمت راننده بعد از یکی دوبار پلک زدن خاموش بشه چطور میشه فیکسش کرد؟مشکل از کجاست؟!
02:58  1395/05/08
گزارش
پاسخ دادن
حسین
7

سلام این ال ای دی راهنما که پشت اینه هست از پشت جیوه معلومه یا باید جیوه رو خراشید
13:53  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
آرش
55

سلام راهنمای سمند از کارافتاده ،اتوماتشوچک کردم سالمه ولی راهنما قطع شده وکار نمیکنه.لطفا دوستانی که علت رو میدونن اعلام کنند. متشکرم
14:47  1394/11/09
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
11

داداش ماشین منم سمنده همین اتفاق براش افتاده اگه فهمیدی ک چطو درس میشه بمنم بگو
12:14  1396/03/01

گزارش
محمد
2

باسلام دوست عزیزمشکل یاازدسته هستش یاازاتصال راهنماها
01:50  1398/05/15

گزارش
خسروی
13

با سلام
لطفا ضمن ارایه نقشه قطعه اتوماتیک مدار راهنما بفرمایید برای تاخیر بیشتر یعنی در هر ۹۰ ثانیه یکبار عملکرد کدام قطعه باید تغییر کند ؟ با تشکر
14:55  1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
11

ممنون از مطلب مفیدتون
اگه میشه یه مطلب در مورد چراغ جلو و سیم کشی آن قرار بدین.
16:38  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
میلاد س
25

طلب خوبی بود، اما اصولا این نوع مطالب بدون تصویر آموزندگی چندانی نداره.
11:28  1393/01/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : 26 شهریور تکمیل وجه کردم 27 شهریور پرونده رسید به دست ایرانخودرو 2 مهر فاکتور شدم 3 مهر پلاک ( همون پلاک خودرو فرسوده که تحویل دادم رو زدن) الآنم تیک پلاک خورده و روی تحویل داره می چرخه قسمت همه ان شا الله
اردیبهشت : سلام تو سایت سایپا قسمت پنل کاربری و قسمت تغییر رنگ و مدل خودرو
امیر،اردیبهشت : خدا کنه که اینجور باشه واقعا دیگه هرچی میزنیم به بیخیالی بازم نمیشه
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : والا منم میخاستم پیام بزارم ولی دیدم از من زودتر خیلی ها هستن که نگرفتن. با این وضع خودرو دادن از ما میخوره توی زمستون بی وسیله بیچاره میشیم
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : ببخشید براتون پیام آمد
تارا دستی 30مهر : سلام دوستان از تحویل مهر ماه پیش فروش کسی فاکتور شده؟ لطفا اطلاع بدید
تارا وی4 : دوستان عزیز بیشتر ماها چهار ماه پیش طلای زنو بچه فروختیم برا خرید ماشین .الان من حدود 400 میلیون ضرر کردم.چهار نوبت تو قرعه کشی برنده نشدم تا تیر ماه تو رزروها اس آمد تا فلان تاریخ وجه واریز کن. مافیای خودرو جیب بیشتر مردم طبقه ضعیف زد.قیمت آزاد هم تفاوت چندانی با کارخونه نداره. می دانید مافیا کیست؟
شاهین جی هفته چهارم شهریور : من روزی چند باز زنگ میزنم بخدا همش میگن باید صبر داشته باشین ولی یکیشون گفت احتمالا اواخر مهرماه پیامک بیاد براتون..امروز گفتم انصراف میدم گفتم حدود 45 روز طول می‌کشه پولتو بدن بدون سود مشارکت
بیژن x6 : از فرداش احتمال داره پلاک بشه میتونید به از اپلیکیشن پلیس من بخش بروزرسانی پلاک متوجه بشید پلاک تخصیص یافته یا نه
تحویلی مرداد لاماری مشکی : بله درسته به من هم تماس گرفتن امروز برم تحویل بگیرم گفتم تا ساعت یک نمیتونم بیام گفتن پس شنبه حتما برای تحویل مراجعه بکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
لر با اصالت : تکمیل وجه 16/5
نیسان سوار دلسوخته : خدا بداد برسه از گرونی خدا میدونه چند ازمون بگیرن والا اینجور که دلار داره میره بالا من به شخصه حاضرم 40 بدم بشرطی که زود پلاک کنن اگه اتفاقی افتاد کلا ندادن چه خاکی تو سرمون کنیم؟؟
پانا تبدیل مرداد : داداش اگه خانوادشون انسان باشرفی بودن میگفتن که به مردم ظلم نکنید چرا باید ماشینی که قرار بوده 650 میلیون به ما که 8 ماه پیش با طلای زنو بچمون که فروختیم ثبتنام کردیم روز به روز به بهانه های مختلف گرون تر کنن و تا 900 میلیون افزایش بدن مگن ما چه گناهی کردیم
مهدی پانا شهریور : حسین چیه نکنه جیره بگیر مدیران ایرانخودرویی نکنه مردم مقصرن که اشغالاشونو به 900 میلیون افزایش دادن انشالا ایرانخودرو پودر بشه اون مدیرانشونم سرطان بگیرن
ابی : Ты получил ответ
اطلس جی ال : هرکی تبدیل بزنه برد کرده
عرفانخان تبدیل به تک گانه : من 17 شهریور تکمیل وجه کردم و تحویل آبان هستم ولی فاکتور نشده و در حال تخصیص هست.به این زودی ها فکر نکنم فاکتور بشیم
ابی : ننینی بالیدیر دداخینا گووییم 😂
ابی : شاب شاب سس وریور باجین آمی
اسی آبان ک : خواهش ، به امید فاکتور شدن خودرو همه ی دوستان