10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

با پیشرفت علم و تکنولوژی، خودروها مجهزتر و ایمن تر شده اند. امروزه کمتر کسی در اثر برخورد سر با شیشه جلو و یا غربیلک فرمان جان خود را از دست می‌دهد. بسیاری از موارد ایمنی که روزی به صورت آپشن بر روی خودروها نصب می‌شدند، امروزه جزء موارد استاندارد می‌باشند. ترمز ضد قفل، کیسه هوا و کمربند سه نقطه‌ای دیگر از ابتدایی ترین وسایل ایمنی در خودروها هستند و هر روز تکمیل تر نیز می‌شوند. زمانی باور بر این بود که هرچه خودرو دارای آلیاژ بدنه محکم تر و مقاوم تر باشد، ایمنی آن نیز بیشتر است ولی با گذشت زمان مشخص شد دفع ضربات ناشی از تصادفات آسیب بیشتری به سرنشینان وارد می‌کند تا جذب آن‌ها!

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

سپس  طراحی شاسی، بدنه و سپرها به نحوی شدند که تا مقدار معینی تغییر شکل داده و ضربه را جذب کنند. بارها شاهد آن بوده ایم، در خودروهای قدیمی یا با تکنولوژی قدیمی (!) در اثر تصادف از جلو، فرمان و داشبورد به سمت جلو آمده و به راننده و سرنشین جلو صدمات شدیدی را وارد می‌کنند. ولی در خودروهای جدید ضربه توسط سپر، شاسی و موتور خودرو جذب شده و بعد از اینکه این قسمت ها تغییر شکل دادند، نیرو به داخل خودرو وارد نمی‌شود. در این قسمت 10 تکنولوژی برتر در ایمن سازی خودروها را به شما معرفی می‌کنیم:

 

فرمان جمع شونده

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

شاید بتوان فرمان جمع شونده را از قدیمی ترین موارد ایمنی در خودروها به شمار آورد. به طوری که گلف های نسل دوم از بدو تولید در اوایل دهه 80 میلادی به این سیستم مجهز بودند. در شکل اولیه این سیستم، میله فرمان از دو لوله با قطرهای مختلف ساخته شده بود که در اثر فشار زیاد، در هم فرو می‌رفتند و این امر باعث می‌شد تا ضربه از طریق میله فرمان به بدن راننده منتقل نشود.

 

ترمزهای دیسکی و ضد قفل (ABS)

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

ترمز دیسکی نیز از موارد قدیمی در صنعت خودروسازی است و باز هم آلمانی ها از این سیستم در مرسدس بنزهای 220 (معروف به معماری) و برخی مدل های قبلی آن بهره می‌بردند.

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

سیستم ترمز ضد قفل که ابتدا برای هواپیما طراحی شده بود نیز از دهه 80 میلادی به صورت فراگیر بر روی انواع اتومبیل های لوکس و مطرح بازار نصب گردید.

 

شیشه ایمنی

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

همه ما می‌دانیم شیشه می‌شکند و این موضوع در تصادفات رانندگی بسیار خطرناک می‌باشد. در خودروهای مدرن، در ساخت شیشه جلو، از تکنولوژی شیشه‌های چند لایه استفاده می‌کنند که لایه وسط در صورت شکسته شدن شیشه از پرتاب شدن آن جلوگیری می‌نماید.

 

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

به لطف این سیستم دیگر لغزندگی جاده و عبور از پیچ ها به دشواری سابق نیست و در خودروهای مجهز به ا سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کمتر شاهد خروج از مسیر یا انحراف در مواقع ترمزگیری می‌باشیم.

 

کیسه هوا

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

کیسه هوا در سال 1951 توسط مهندس آلمانی، والتر لیندرر اختراع شد و در دهه 60 تکمیل تر گردید. در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی نیز از این سیستم ایمنی در خودروها به طور گسترده تر استفاده گردید. همچنان شاهد پیشرفت روزافزون این سیستم هستیم.

 

فولاد مقاوم

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

استفاده از فولاد مقاوم در نقاط مختلف بدنه از جمله ستون های خودرو، تاثیر بسزایی در ایمنی و حفظ جان سرنشینان دارد.

 

لاستیک های رادیال

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

لاستیک نیز بر خلاف باور بسیاری از افراد از موارد ایمنی محسوب میشود. چراکه در لاستیک های جدید، به لطف چند لایه بودن، دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند و کمتر در آنها شاهد ترکیدگی می‌باشیم.

 

کابین ایمن

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

امروزه در طراحی کلی اتاق خودرو، سعی می‌شود تا برخی قسمت ها طوری طراحی شوند که ضربه را جذب کرده و با تغییر شکل از انتقال نیرو به سرنشینان جلوگیری کنند.

 

کمربند سه نقطه ای

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

شاید بتوان کمربند ایمنی را موثر ترین وسیله ایمنی در خودرو دانست. کمربندها در ابتدا دو نقطه ای بودند (مانند کمربند هواپیما) ولی با اختراع کمربندهای سه نقطه ای، بحث ایمنی کامل تر شده و همچنان در خودروهای امروزی مورد استفاده هستند.

 

سیستم محافظت از گردن

10 تکنولوژی برتر ایمنی در خودروها

از جدیدترین سیستم های ایمنی می‌توان به سیستم محافظت از گردن اشاره کرد که میزان زیادی از صدمات وارده بر گردن و ستون فقرات راننده کاهش می‌دهد. نحوه عملکرد کامل برخی از این سیستم ها در سایت 1Car وجود دارد که با کلیک بر روی نام آنها می‌توانید به مطالب مورد نظر دسترسی داشته باشید.


منبع

Jalopnik

برچسب : 10 تکنولوژی برتر در ایمن سازی خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

شهرام قوامی
0

با تشکر از زحمات بی دریغ 1car
از 1car عزیز میشه خواهش کنیم تکنولوژی های ایمنی جدیدترم معرفی کنن؟
مثل اعلام هشدار وجود احشام در کنار جاده و ....
13:07  1392/10/27
پاسخ دادن
کاربر: سالاری
0

nice
15:07  1392/10/22
پاسخ دادن
sajjad
3

که هیچکدومو خودروسازای ایرانی رعایت نمیکنن
14:41  1392/10/22
پاسخ دادن
کاربر: M_AJ
2

بسیار مفید
22:10  1392/10/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
Mostafa : سلام وقت بخیر.از a5 همچنان خبری نیست
محسن اسفند ماه : برادر akbar فردا فاکتور شدم، خواهش می کنم، بازم کمکی بود در خدمتم
محسن سی و یک اسفند ماه بعد از تعطیلات : خانعلی قهرمان تشکر تشکر
وحید : متاسفانه همین الان متوجه شدم اتوبوس حامل خانعلی آچیلیان و اقوام خیلی نزدیکشون که برای انتقام از من عازم تهران بودن پنچر شده، و اتوبوس به مبدا برگشته، باز خدارو شکر دست انتقام خانعلی برای چند وقت از سر من کوتاه شد. خدارو شکر
بهزاد : تو سایتا خیلی گشتم تقریبا حواله های شاهین رو کسی نمیفروشه. منم۲ دی ۲۹۱ واریز کردم. نمیدونم حواله رو بفروشم برم نقدی بخرم الان. یا نگه دارمش درش بیارم همین جی رو. ‌‌.
تارا 30اسفند : سلام وقت بخیر دوستان تارا دستی تحویل 30اسفند بودم دوروز پیش فاکتور وپلاک شده وامروز آماده بارگیری زده کی به نمایندگی می‌ره ممنون میشم جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : چرخش بچرخه، مبارکتون باشه
x22 بندر : سلام دی ماه تکمیل وجه کردم 1403/11/7 شاسی خورده و هنوز فاکتور نشده و تحویلی 11 خردادم.
اطلس مشکی 8مهر : جناب راعی حادثه اسکله بندر رجایی مربوط به دیروز است و شما امروز به فاصله 3 ساعت و طی دو پیام، نظرات و وعده های متفاوت و متناقضی دادید. بنده و همسرم کارمندیم و اذر 402 اولین پرداخت و 8مهر403 دومین پرداخت را داشتیم و ماشبن فروختیم و الان 7ماه است که وسیله نداریم. هر بار یک وعده و وعیدی دادید برایم سوال است چرا امروز برای سومین بار در سال جاری فروش گذاشتید. لطفا به شعور مردم و هموطنتون توهین نکنید و با زندگی هموطنتون بازی نکنید. یا سایپا وظیفه خودش بداند و روشنگری کند و یا با موج منفی حاصل از تجمع و خبررسانی و نارضایتی مردم کنار بیاید.
اطلس azar : از آن مدیریت محترم تقاضا دارم در صورتی که این جانب را صاحب حق دانستیددستورات لازم در خصوص انتظارات شاکی را صادر فرمایید. همچنین در صورت اینکه شکایت اینجانب ارتباط موضوعی با آن دستگاه نداشته و یا خارج از ماموریت آن سازمان محترم است، این شکایت به صورت سیستمی به دستگاه مرتبط ارجاع گردد.همچنین ازسازمان محترم بازرسی کل کشور تقاضا می کنم دراستای تکلیف تبصره 1 ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بر نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت اینجانب نظارت نماید. در ادامه توضیحات تکمیلی به شرح ذیل اعلام می گردد: ( ..... ) اینجانب ضمن تایید صحت کلیه مندرجات فوق، جهت هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر به مسئولین دستگاه اجرایی و سازمان بازرسی آمادگی خود را اعلام می نمایم. شماره تماس اینجانب می باشد. با تشکر
اطلس azar : شرکت سایپا با ارسال دیرهنگام دعوت نامه در اسفندماه1403 باعث شد علاوه بر افزایش قیمت که شامل من شد و من در اسفندماه تکمیل وجه کردم و قرار شد یک ماهه خودرو تحویل داده شود ولی با گذشت بیش از یک ماه نه تنها خودرو و تحویل ندادند طی تماس با سامانه 96550 شرکت سایپا اپراتور شرکت تاریخی جهت تحویل اعلام نکردند.با توجه به این که این موضوع باعث ضرر مالی اینجانب و سلب آرامش من و خانواده ام شده است لذا درخواست رسیدگی به این موضوع و احقاق حق و حقوق اینجانب را دارم. با سپاس .
اطلس azar : مدیریت محترم رسیدگی و پاسخگویی به شکایت موضوع: شکایت اینجانب ... به کد ملی ... سلام علیکم احتراماً ضمن عرض خدا قوت، با عنایت به ماده 27 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولین دستگاه های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به شکایات مردم را به عهده داشته و با استفاده از ظرفیت تعیین شده در ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شکایت ارباب رجوعان به مراجع قانونی محفوظ است به استحضار می رساند، اینجانب به دلیل ( عدم اجرای قانون و یا تکالیف قانونی در فرایند ) در ارتباط با دریافت خدمت ( خدمات شرکت سایپا ) در تاریخ ( آذرماه 1403 ) و در محل ( استان تهران، شهرستان تهران ) شکایت دارم. برای اثبات ادعای فوق، می توان از طریق ( بررسی مستندات ) به شرح ( اینجانب در اسفندماه 1402 برای خوردی اطلس شرکت سایپا با تحویل آذرماه 1403 ثبت نام کردم.
محمدرضا | Mohammad Reza : سلام دوستان؛ امروز صبح تماس گرفتن گفتن ماشینت آمادس بیا ببر. رفتم ماشینو از نمایندگی آدابی قم گرفتم کارواش کرده بودن. اولش توضیح دادند درباره ماشین و خودشون پیش چشمام چک کردن و محض احتیاط بعدش یک ساعت از رو چک لیست چک میکردم چیزیش کم نباشه و جک و آچار چرخ و زاپاس و آنتن و مثلث خطر و بکسل بند همراهش بود و امضا کردم. ((⭕️ کوییک GXRL رینگ آلومینیومی رنگ سفید-مشکی - ⭕️ ثبت نام و سخا 21 آبان - ⭕️ پذیرش 22 آبان شماره **120268- ⭕️ تاریخ فاکتور و "عدم دریافت شاسی از وزارت سمت" 27 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ نمایش شماره شاسی در سایپا یدک 31 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ پلاک آنلاین (پلاک جدید) 3 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ چراغ تحویل 4 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ تماس از نمایندگی جهت دریافت 7 اردیبهشت 1404.)) گفتن سند و بیمه نامه یک ماه دیگه از نمایندگی بگیر. کارت و برگ سبز هم میاد دم در خونه. کارت سوخت هم از سایت میشه ثبت نام کرد هم از پلیس 10+. یاعلی...🌹
اطلس azar : https://136.bazresi.ir/dargah/dashboard2/apps درود دوستان این سامانه شکایت ثبت کنید
اردشیر : سلام تحویل 30 خرداد فاکتور شدی
گرفتار رانا : پرداختی جدید فعال شده؟ میگن بابت کمربند یک میلیون هشتصد تومن دیگه باید پرداخت بشه کسی چک کرده؟