عواقب خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو

عواقب خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو

 

رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در خرید کارت ملی برای واردات خودرو این خطر وجود دارد که خریدار نتواند از امتیاز کارت در ازای پولی که پرداخت کرده استفاده کند زیرا هنوز نحوه اجرای آیین‌نامه آزادسازی خودروهای وارداتی ابهام دارد و مهم‌ترین ابهام همان نحوه تامین ارز توسط بانک مرکزی است.

هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو درباره خرید و فروش کارت‌های ملی برای واردات خودرو به ایلنا گفت: با توجه به اینکه فرآیندها و چگونگی اجرای آیین‌نامه واردات خودرو توسط عموم مردم هنوز مشخص نشده و بانک مرکزی نیز روز یکشنبه به طور شفاف اعلام کرد هنوز منبع تامین ارز این خودروها مشخص نیست تمام خرید و فروش‌های کارت ملی که با هدف واردات خودروهای دست دوم در حال انجام است قانونی نیست و عواقب زیانباری برای خریدار کارت ملی خواهد داشت.

وی افزود: این احتمال برای خریدار وجود دارد که نتواند از امتیاز کارت ملی در ازای پولی که پرداخت کرده استفاده کند زیرا هنوز نحوه اجرای آیین‌نامه آزادسازی خودروهای وارداتی شفاف نیست و ابهامات فراوانی دارد و مهم‌ترین ابهام همان نحوه تامین ارز توسط بانک مرکزی است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: وقتی منبع تامین ارز مشخص شود و دستورالعمل‌های لازم به شکل جدید ابلاغ و جزئیات شفاف شود ممکن است شرایط خاصی برای واردات وضع شده باشد و بر مبنای آن واردات مشمول همه نشود، به طور مثال ممکن است که این شرط گذاشته شود که واردکننده باید در خارج از کشور حساب داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه انجمن واردکنندگان خودرو خرید و فروش کارت ملی را برای واردات راهکاری مفید می‌داند یا نه اظهار کرد: انجمن همواره با مکانیزم‌هایی که ایجاد رانت می‌کند مخالف است و اگر خرید و فروش با این هدف انجام شود موافق نیست و آن را به ضرر بازار آزاد می‌داند، برداشت ما این است که اگر روال واردات خودروهای نو به شکل منطقی و طبیعی ادامه پیدا کند بازار به گونه‌ای رقابتی خواهد شد که دیگر نیازی به واردات خودروهای دست دو نباشد و قانونگذار نیز به طور شفاف اشاره کرده که هدف از واردات خودروهای دست دوم تنظیم بازار است.

رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تداوم واردات خودروهای نو حباب قیمتی که اکنون برقرار است را از بین خواهد برد.

وی در ادامه به رکود حاکم بر بازار خودرو اشاره کرد و در این باره گفت: بخشی از رکود کنونی برآمده از آنست که مردم انتظار دارند خودروها بیشتر و ارزان‌تری در بازار عرضه شود اما تحقق این انتظار و عرضه خودروهای وارداتی بیشتر به میزان ارزی بستگی دارد که به این امر اختصاص داده می‌شود و در صورتی که ارز تامین شود، عرضه و تقاضا توازن پیدا خواهند کرد.

سلیمانی یادآور شد: هفده دوره وارداتی که تاکنون صورت گرفت در ایجاد توازن بازار تاثیرگذار بوده است، این خودروهای وارداتی در روزهای نخست حباب‌های میلیاردی داشتند اما الان کار به جایی کشیده که قیمت برخی از این خودروها در بازار با قیمت شرکت واردکننده برابری می‌کند، اینها نشانگر این است که به توازن عرضه و تقاضا نزدیک می‌شویم و با نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی این خودروها بازار دیگر خودروهای کشور را نیز از خود متاثر می‌کنند.

وی در مورد واردات خودروهای لوکس توضیح داد: در صورتی که ارز موردنیاز موجود باشد باید امکان واردات خودروی موردتقاضای تمام اقشار به وجود آید، قانون هم هیچ کجا محدودیتی برای برخورداری از انواع خودرو برای شهروندان قائل نشده است و به باور من وقتی تعادل میان عرضه و تقاضای خودرو برای عموم جامعه فراهم آید محدودیت‌ها در رده خودروهای وارداتی حذف می‌شود و واردات گوناگونی بیشتری پیدا می‌کند و به یقین ورود خودروهای لوکس نیز تاثیر خودرو را بر تعادل بازار می‌گذارند.    

منبع

ایران جیب

برچسب : خودرو , عواقب , خرید , فروش , کارت ملی , واردات خودر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی مشهد : منم مثل شما است. تغییر نکرده
محمد : سلام برای گرفتن مبلغ دیر کردخودرو کجا باید شکایت کنم میشه راهنمایی کنید 5ماه هست تحویل گرفتم جواب درستی بهم نمیدن ممنون میشم راهنمایی کنید
محمد : من 5ماه ماشین کی ام سی x5تحویل گرفتم هنوز مبلغ دیرکرد ماشین بهمون تحویل ندادند کسی میدونه کجا باید شکایت کنم لطفا مراحلش بهم بگید
شاهین لگن : تا اموال شما به بدبختی میخندن اینام به ما ماشین نمیدن
شاهین cvt 11 اسفند : با سلام. تکمیل وجه 11 اسفند. 2 مرداد فاکتور شدم 5 مرداد پلاک
شاهین پلاس ۷ اردیبهشت : خوش به سعادتتون☺️مبارکتون باشه،الهی زودتر قسمت ماهم بشه و از این انتظار بیایم بیرون
شاهین پلاس مهدی : سلام دوستان 23مرداد 1403واریز وجه370ت کردم 25اسفند واریز وجه380ت کردم همان روز 25اسفند همان روز سخا انجام شد 30تیر فاکتور شدم 31تیر پلاک شد 4مرداد هم چراغ تحویل روشن شد امروز هم 5مردادزنگ زدم گفتن فردا صبح بیایید ببرید
ری را مشکی تحویل اسفند : تحویل گرفتم. همه چیز خوب فقط بارز ترین نکته منفی شتاب و قدرت ن چندان جالبش بود‌. برای منی که پژو ۲۰۰۸ داشتم واقعا تو ذوق زد.
Azim : آره بهترین راه همینه سود تاخیر من ۳۶ درصده تا الان باید فقط ۱۰۰ میلیون سود تاخیر بده
شاهین ۲۵ اسفند : سلام الان زنگ زدن از نمایندگی گفتن فردا بیایید تحویل بگیرید. ان شاالله که برای همگی شما هم بزودید تحویل بدن😥
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
15 بهمن : یاغی لطفا خاموش شو.نمیخواد واسه اردیبهشت ماهی ها تعیین تکلیف کنی
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : سلام به نعیم برای من 15 روز طول کشید دیروز رفت تو حمل
اطلس بهمن : من برای اولین بار ماشین ثبت نام کردم و تابحال پلاک نداشتم و دیروز تکمیل وجه کردم نیازه برم سامانه سخا؟؟؟؟؟؟
امید : دوستان لطفا یه راهنمایی کنید اگه تجربه دارید دعوتنامه مهر برام اومده ولی بعید می دونم پولم تا مهلتش برسه اگه منقضی بشه چه اتفاقی میفته
جعفر : اون پرتال لعنتی رو شرکت بهتون داده که رسما روند فاکتوری رو از اونجا چک کنید نه اینکه بازیچه ی دو نفر معلوم الحال باشید.
رانا : آیا کسی هست رانا باشه تحویلی تیرماه فاکتوربشه
جعفر : دوستان هیچ فوق العاده ای فاکتور نشده. اگر از یکماه قبل اینجا بوده باشید و آی کیو پایین نباشه می‌فهمید که اعلام فاکتوری های فوق العاده فیک هست. لازم نیست بهشون توجه کنید و بیشتر فضای اینجا رو گل آلود.
اخر مرداد اتو : به محض واریز مابه تفاوت کمربند فاکتور شدم
رضا پیش فروش : میلاد سایپا اصلا تاخیر نداره به همه داره میده این فوق العاده ها همتون دروغگو هستید
ابوالفضل : بله پانا رینگ