طی روزهای اخیر، مراسم تودیع و معارفه مسئولین دولت قبلی و دولت جدید در حال برگزاری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اختیار «سید محمد اتابک» قرار گرفته است. در همین حال خرید و فروش خودرو نیز در بازار به صفر رسیده است، چرا که همه منتظر تصمیمات تیم جدید وزارت صمت هستند.
وزیر صمت دولت چهاردهم درباره بازار خودرو گفته است: «ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم. برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آنها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم. این موضوع نیز قانون است و انشاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری میکنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصیسازی شدن سوق پیدا کند.»
براساس گفتههای وزیر جدید صمت، او تصمیم دارد تا واردات خودرو را حداقل در وضعیت فعلی ادامه دهد. همچنین برنامههایی برای خصوصیکردن خودروسازان به اجرا در خواهد آمد. با وارد شدن بخش خصوصی به صنعت خودروسازی، تقاضا برای فروش خودروها با قیمت آزاد نیز افزایش خواهد یافت. «احمد نعمتبخش» دبیر انجمن خودروسازان در اظهارات روز گذشته خود، خواهان افزایش 80 درصدی قیمت خودرو شده است. بنابراین خودروسازان از هماکنون به استقبال افزایش نرخ رفتهاند.
در صورتیکه تیم جدید وزارت صمت نیز تمایل چندانی به تصدیگری در خودروسازی و جبران ضررهای هنگفت از طریق اعطای وام و کمک نداشته باشند، اجازه افزایش قیمتها و آزادسازی نرخها به خودروسازان داده خواهد شد. در واقع خودروسازان اجازه خواهند داشت تا خودروهایشان را به قیمت بازار بفروشند و از این طریق زیانهای قبلی و فعلی خود را برطرف کنند.
اگر چنین تصمیمی گرفته شود و خودروهای داخلی با قیمت حاشیه بازار به معرض فروش گذاشته شوند، تورمی سهمگین بازار خودرو را در بر خواهد گرفت. همراه با افزایش شدید قیمتها، بخش قابل توجهی از مصرفکنندگان بازار خودرو را ترک خواهند کرد. در واقع با افزایش قیمت خودرو، تقاضا برای خرید این کالا کاهش مییابد و از این طریق توازن بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد. با این حال افرادی که تاکنون مالک خودرو نبودهاند، با دشواریهای بیشتری برای خرید خودرو در آینده مواجه خواهند شد.