عواقب خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو

عواقب خرید و فروش کارت ملی برای واردات خودرو

 

رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در خرید کارت ملی برای واردات خودرو این خطر وجود دارد که خریدار نتواند از امتیاز کارت در ازای پولی که پرداخت کرده استفاده کند زیرا هنوز نحوه اجرای آیین‌نامه آزادسازی خودروهای وارداتی ابهام دارد و مهم‌ترین ابهام همان نحوه تامین ارز توسط بانک مرکزی است.

هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو درباره خرید و فروش کارت‌های ملی برای واردات خودرو به ایلنا گفت: با توجه به اینکه فرآیندها و چگونگی اجرای آیین‌نامه واردات خودرو توسط عموم مردم هنوز مشخص نشده و بانک مرکزی نیز روز یکشنبه به طور شفاف اعلام کرد هنوز منبع تامین ارز این خودروها مشخص نیست تمام خرید و فروش‌های کارت ملی که با هدف واردات خودروهای دست دوم در حال انجام است قانونی نیست و عواقب زیانباری برای خریدار کارت ملی خواهد داشت.

وی افزود: این احتمال برای خریدار وجود دارد که نتواند از امتیاز کارت ملی در ازای پولی که پرداخت کرده استفاده کند زیرا هنوز نحوه اجرای آیین‌نامه آزادسازی خودروهای وارداتی شفاف نیست و ابهامات فراوانی دارد و مهم‌ترین ابهام همان نحوه تامین ارز توسط بانک مرکزی است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: وقتی منبع تامین ارز مشخص شود و دستورالعمل‌های لازم به شکل جدید ابلاغ و جزئیات شفاف شود ممکن است شرایط خاصی برای واردات وضع شده باشد و بر مبنای آن واردات مشمول همه نشود، به طور مثال ممکن است که این شرط گذاشته شود که واردکننده باید در خارج از کشور حساب داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه انجمن واردکنندگان خودرو خرید و فروش کارت ملی را برای واردات راهکاری مفید می‌داند یا نه اظهار کرد: انجمن همواره با مکانیزم‌هایی که ایجاد رانت می‌کند مخالف است و اگر خرید و فروش با این هدف انجام شود موافق نیست و آن را به ضرر بازار آزاد می‌داند، برداشت ما این است که اگر روال واردات خودروهای نو به شکل منطقی و طبیعی ادامه پیدا کند بازار به گونه‌ای رقابتی خواهد شد که دیگر نیازی به واردات خودروهای دست دو نباشد و قانونگذار نیز به طور شفاف اشاره کرده که هدف از واردات خودروهای دست دوم تنظیم بازار است.

رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تداوم واردات خودروهای نو حباب قیمتی که اکنون برقرار است را از بین خواهد برد.

وی در ادامه به رکود حاکم بر بازار خودرو اشاره کرد و در این باره گفت: بخشی از رکود کنونی برآمده از آنست که مردم انتظار دارند خودروها بیشتر و ارزان‌تری در بازار عرضه شود اما تحقق این انتظار و عرضه خودروهای وارداتی بیشتر به میزان ارزی بستگی دارد که به این امر اختصاص داده می‌شود و در صورتی که ارز تامین شود، عرضه و تقاضا توازن پیدا خواهند کرد.

سلیمانی یادآور شد: هفده دوره وارداتی که تاکنون صورت گرفت در ایجاد توازن بازار تاثیرگذار بوده است، این خودروهای وارداتی در روزهای نخست حباب‌های میلیاردی داشتند اما الان کار به جایی کشیده که قیمت برخی از این خودروها در بازار با قیمت شرکت واردکننده برابری می‌کند، اینها نشانگر این است که به توازن عرضه و تقاضا نزدیک می‌شویم و با نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی این خودروها بازار دیگر خودروهای کشور را نیز از خود متاثر می‌کنند.

وی در مورد واردات خودروهای لوکس توضیح داد: در صورتی که ارز موردنیاز موجود باشد باید امکان واردات خودروی موردتقاضای تمام اقشار به وجود آید، قانون هم هیچ کجا محدودیتی برای برخورداری از انواع خودرو برای شهروندان قائل نشده است و به باور من وقتی تعادل میان عرضه و تقاضای خودرو برای عموم جامعه فراهم آید محدودیت‌ها در رده خودروهای وارداتی حذف می‌شود و واردات گوناگونی بیشتری پیدا می‌کند و به یقین ورود خودروهای لوکس نیز تاثیر خودرو را بر تعادل بازار می‌گذارند.    

منبع

ایران جیب

برچسب : خودرو , عواقب , خرید , فروش , کارت ملی , واردات خودر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی مقدسی : سلام کسی اطلاع داره شاهینgتا چه تاریخی فاکتور شده دوستان
x5 سفید : من هم با شرایط شما اما ۲۸ مهر شاسی شد و امروز بیمه
Samirax5 : بویی از شرف و انسانیت نبردن آخه بعد اینهمه تازه صدور فاکتور
مراد : سلام تا چند وقت بعد تحویل ماشین سند و مارتش باید بیاد اگه نیاد ب کی باید بگیم
محسن : سلام بخواهیم آینه تارا رو برقی جمع کنیم هزینش کسی می دونه چند هست ت نمایندگی
نسترن : دوستان متوجه شدیم چند نفر جلوی ما هستند درسته اما باید بدونیم شرکت روند تولیدش چجوریه روزی چندتا تولید میشه این هم خیلی مهمه من هشت اردیبهشت هستم احتمالا نزدیک 400 نفر باید جلوی من باشند آیا روزی بیست نفر فاکتور میشوند که من هم 30 روز دیگ فاکتور بشم
مهدی : سلام دوستان کسی اطلاعی در مورد اینک چرا پلاک نمیکنن داره؟؟ هم سخا رو انجام دادم هم املاک اسکان رو...
مرتضی : سلام به همه دوستان من هم ۲۶ مهر ماه شاهین cvt سانروف فاکتور شده و هنوز پلاک نشده
شاهین تحویل مرداد : درود دوستان من دوشنبه قید سانروف زدم تبدیل بهglزدم و مبلغ ۳۱۶میلیون دیگه واریز کردم تحویل زده بود یک ماهه ولی نمایندگی گفت تاخیر داره ایشالا هرچی خیره براتون پیش بیاد
شاهین جی ال : خدا ریشه ظلم بکنه 25خرداد هنوز خبری از فاکتور نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش بهمن : عزیز مال شما ربطی به پلاک نداره اون پیمان کار که قراره ماشین را تحویل نمایندگی بده هنوز تعداد ماشین های حمل ش تکمیل نشده وقتی تکمیل شه میاره گ وز چه ربطی داره به شقیقه، فقط خواستی یه ز ر زده باشی وقتی اطلاع نداری هر چیزی که به زهن ت میاد نگگگووو
حبیب : سلام بین یک تادو ماه بعد درخواست از طریق سایت یا پلس+به آدرس مالک ارسال میشه
کوییک اس : اگه تحویل در نظر بگیری چون اینا هفته چهارم شهریور هستند حدود 50 روز . ولی تکمیل وجه رو در نظر بگیری 80 روز چون سی روز بعد از تکمیل باید تحویل دهند
حبیب : سلام دوستان طرح فوق العاده سورن پلاس دوگانه سفید کسی میدونه تا چه تاریخی فاکتور شده یا کسی جدید فاکتور شده
بدرلو : جنگ کلا 12 روز بیشتر نبود چرا باید نصف دیرکرد کم کنن
Gxrl : سلام اقای GXRlمیشه زحمت بکشین عکس بزارین فاکتور شدین ....
بدرلو : بله دوست عزیز متاسفانه همینجوریه طرح فرسوده بودم تحویلی مرداد ماه هنوز فاکتور نشدم 207 پانا دنده
رک : من واریز وجه 5مهرکی فاکتور میشه
علیرضا : نه من 22 خرداد تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم
نیسان اکستند : پذیرش 27مهر نیسان دوگانه سوز اکستند با شماره پذیرش 12385875. امروز صبح فاکتور شد