نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان سفید اصفهان : ما که هنوز منتظریم و خبری نیست
عباسی : بالاخره منم فاکتور شدم تکمیل وجه بیستم سخا تعطیلات عید
عباسی : بالاخره منم فاکتور شدم تکمیل وجه بیستم سخا تعطیلات عید
J7 : دعوتنامه ثبت نام فروردین موعد تحویل شهریور کی میاد
j4مشکی : از ده خرداد هستش کع تو سامانه زده ارسال مدارک خودرو ولی خبری نیست چقدر تحویل مدارک و خودرو طول میکشه؟
پریسا شاهین پلاس اسفند : یعنی باید بری اونجا نوبت بگیری از قبلش نمیخواد تاریخ وساعتش همآهنگ کنی ؟
علیرضا ۱ : آقا اکبر یادم رفت بپرسم از چند کیلومتر باید بریم نمایندگی تا گارانتی فعال بشه
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
علیرضا ۱ : سلام امروز تحویل گرفتم ۵پر بود
محمد تارا : سلام دوستان کسی میدونه تارا ی فیس لیفت کی میاد به بازار؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن پیش مرداد : بازه ریختی نوش جونت. جام اولین واریز کننده برا تو. برا من که درگاه باز نیست اگر هم باز بود تا اخرش که میتونستم و توان داشتم جلوی این نامردی رو میگرفتم. از رو باد معده قیمت دادن
سعید : 25 ام خوده شرکت سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص وزارت صمت فایده نداره . اونام میخوان به سایپا ابلاغ کنن فوقش. مستقیم میریم دره شرکته خراب شدش. بنده تهرانم و میرم. از همه عزیزای راه نزدیک هم خواهش میکنم بیاید. هرچی بیشتر بهتر
مرادی : من طرح مادران 20اسفند 1403 تکمیل وجه کردم ولی متاسفانه تا الان هنوز فاکتور نشده و تحویل خودرو هم زده 04/03/17 من کجا باید پیگیری کنم یا حداکثر تا چه تاریخی ماشین تحویل میدن اگه کسی اطلاعی داره لطفا جواب بدید
وحیدفر : سلام دوستان.کسی دنا بورسی هست ک تحویل 31 خرداد باشه طرح پیش فروش و فاکتور شده باشه؟
مصطفی سورن موتور جدید : 24 خرداد سفید 90 روزه فاکتور نشده.
به امید خودرو : سلام دوستان این قیمت ها را باید بپذیریم چون همه این هیاهوها که سازمان ها و وزارت و غیره تکذیب می کنند همه سیا نمایی است همشون با هم هماهنگ هستن شکر کنیم بیشتر از اینا نشده .دو چیز این مملکت را از پای در می آورد یکی دروغ در همه رده های مملکتی و مسولین که باب شده و دیگری خشکسالی .اصلا حقیقت دیگه گم شده
سمندسورن13اسفند : سلام باید11خردادماشین تحویل میدادن ولی هنوزخبری نیست روفاکتورمیچرخه امروزصذورفاکتوربه روزشده ولی هنوزفاکتورنشده
نگین : دنا اتومات تحویل ده تیر الان دیدم فاکتور شده
مهدی 25 مهر : شکر خدا از ما هم فاکتور شد ان شالله بزودی از همگی فاکتور بشه تکمیل وجه 25 مهر تایید سخا 2 آبان
رسول : دوستان گویا بخاطر این فاکتور کردن متوقف شده که سایپا اعلام کرده تا قیمت های خودرو اعلام نشه خودرو عرضه بازار نمیکنه اینایم که دارن تحویل میدن فاکتور شدهاس چه گیری افتادیم هر هفته یه جریان مذاکرات بعد انفجار بعد آتش سوزی کاشان واگزاری سایپا بعد الآنم قیمت این طرح مادران دهنمون سرویس کرد بعد این قطع نامه سازمان ملل فکر کنم سدهای کشور اگه خشک شن رو فاکتور کردن سایپا تاثیر بذاره شوخی بود ولی واقعیت کامل اما اگه قیمت های جدید تایید شه فاکتور کردنم سریع میشه تمام