همبستگی خودرویی‌ها در بالابردن قیمت!

 

همبستگی خودرویی‌ها در بالابردن قیمت!

 
با مجوزی که شورای رقابت به خودروسازان داده تا بتوانند هر سه ماه یکبار قیمت ارابه‌های خود را بازنگری کنند، توپ کاملا در زمین آنها قرار گرفته است. این مجوز که تماما علیه مصرف‌کننده و به نفع خودروسازان است شاید تنها موضوعی است که خودروسازان به‌موقع و دقیق از آن بهره می‌برند و سعی می‌کنند از هیچ فرصتی برای افزایش قیمت غافل نشوند.
 
سايپا و ايران‌خودرو بزرگترين خودروسازان کشور هستند که با دست‌هاي قدرتمند و تسهيلات بي حد و مرز بانکي نشات گرفته از سرمايه‌هاي مردم،‌ سرپا مانده‌اند و با همين زور توليداتي را به خورد مردم مي‌دهند که تاريخ مصرف آنها سال‌هاست گذشته است. با اين حال همين خودروها با قيمت‌هاي فضايي به‌دست برخي از مردم آن هم شايد مي‌رسد.
 
شوراي رقابت با توجه به تورم بخشي خودرو که از سوي بانک مرکزي به‌طور ماهانه منتشر مي‌شود، سومين مجوز افزايش قيمت 25 درصدي محصولات خودروسازان را صادر کرد. شوراي رقابت از ابتداي سال‌جاري و همزمان با ورود دوباره به حيطه تعيين قيمت خودرو، مصوب کرد قيمت‌گذاري خودرو که پيش از اين روالي سالانه داشت، به‌طور فصلي انجام شود. به اين ترتيب با پشت سرگذاشتن دو مرحله قيمت‌گذاري از ابتداي سال تا کنون و اعمال سومين مجوز افزايش قيمت 25 درصدي قيمت کارخانه ايران‌خودرو و سايپا به ترتيب 67 و 71 درصد به قيمت محصولات توليدي خود افزوده‌اند. اين ميزان افزايش در مدت پنج ماه نشان‌دهنده اين نکته است که ايران‌خودرو به‌طور ماهانه 13.5 درصد و خودروسازي سايپا نيز به‌طور ماهانه حدود 14 درصد به قيمت محصولات توليدي خود اضافه کرده‌اند، اما اين افزايش قيمت‌ها در شرايطي صورت گرفته که طبق آخرين برآوردها زيان انباشته دو شرکت در شش ماهه ابتداي سال به 40 هزار ميليارد تومان رسيده و زيان توليد نيز به مرز 13 هزار ميليارد تومان نزديک شده است.
 
بنابراين با توجه به زيان انباشته و ضرر توليد به‌نظر مي‌رسد که افزايش 70 درصدي قيمت‌ها نيز چندان رهگشا نيست و براي جبران اين ميزان ضرر در نبود بهره‌وري و تکنولوژي توليد بايد باز هم در سه ماه آينده به قيمت‌ها افزوده شود. دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، به مهر گفت: «تا کنون مطالب زيادي در جلسات مربوط به تعيين تکليف قيمت‌گذاري خودرو مطرح شده است، اما هنوز هيچ‌يک به تصويب نرسيده است. در مورد قيمت‌گذاري محصولات پرتيراژ و ساير محصولات در جلسه بسيار صحبت شد و از سوي برخي اعضاي جلسه مثبت ارزيابي شد، اما هنوز منجر به مصوبه نشده است.» آرش محبي‌نژاد افزود: «براي اجراي اين قبيل طرح‌ها، نياز به مصوبه شوراي هماهنگي سران قوا داريم. بايد هر چه سريع‌تر در مورد مکانيزم قيمت‌گذاري، تعيين تکليف صورت بگيرد چراکه در غير اين صورت خودروساز و قطعه ساز ورشکسته خواهند شد.»
 
وضع ماليات براي جلوگيري از سوداگري
 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز گفت: «روش‌هاي تحت ليسانس و غيره کمکي به ما نمي‌کند و ما به نوعي اجير کشور خارجي خواهيم شد.» روح‌ا... ايزدخواه، افزود: «مشکل اساسي اين است که خودرو تبديل به يک کالاي سرمايه‌اي و عاملي براي انتفاع از شکاف قيمتي و حاشيه بازار شده است. اين باعث هجوم تقاضاي کاذب و غيرواقعي مي‌شود که به دنبال انتفاع هستند نه مصرف. از سوي ديگر قيمت‌هاي دستوري باعث شده‌اند که واقعيات صنعت خودرو ديده نشود بنابراين خودروساز با فشار قيمت‌هاي دستوري متضرر مي‌شود و قدرت توليد خودروساز نيز روز به روز کاهش مي يابد. قيمت نيز در بازار به طور افسارگسيخته بالا مي‌رود.»
 
به گزارش ايلنا، او اضافه کرد: «راهکار کوتاه‌مدت اين است که ما جلوي سوداگري در بازار را بگيريم و با وضع ماليات به سمت شفاف‌سازي توزيع خودرو، واقعي کردن قيمت‌ها حرکت کنيم و سوداگري در بازار خودرو را از بين ببريم. اگر خودرو براي فروش در بازار آزاد و انتفاع از اختلاف قيمت آن خريداري مي‌شود بايد براي آن ماليات در نظر گرفته شود، بعضي کشورها تا 80 درصد از اين مابه التفاوت ماليات مي‌گيرند که با اين کار مانع سوداگري مي‌شوند.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : سلام آقا صادق خبری از ماشینتون نشد
A5شهریور : بنده روز یکشنبه مجددا میرم دفتر مرکزی‌ حتما باید داد و بیداد کنی تا ماشین شاسی کنن
شاهین پلاس : یعنی فروردین اصلأ نداشتیم تکمیل وجه کسی من اردیبهشت هستم
شاهین شهریور : چیکار کنم افزایش قیمت به نصف دیگه نخوره؟ من نصفشو دادم تحویل شهریور زده GL هستش چجوری باید نصف دیگشو بدم؟
محمد : سلام بنظرم امکان نداره افزایش به ما بخوره. چون هفته چهارم مرداد هستیم .نصف مبلغ رو واریز کرديم. چون سری پیش هم که افزایش خورد .به اونایی که نصفشو ریخته بودن افزایش نخورد .ایران خودرو هم .اعلام کرد به پیش فروش و فوری افزایش نمیخوره .ولی درکل بخاطر این ماشین مغزمان رفت بخدا
ناشناس : مهر 402 290 میلیون پیش فروش طرح عادی سامانه یکپارچه هنوز دعوتنامه تکمیل هفته چهارم اسفندماه 403 شرکت سایپا تا الان نفرستاده پس کی میخواد بفرسته تا ماهم مثل بقیه تکمیل وجه کنیم خرداد 404 داره تموم میشه هنوز صادر نشده پس کی ارسال میکنه دعوتنامه های هفته چهارم اسفندماه 403
علی طیاری ایکس 5 : سلام عزیزان کسانی که همه مدارک خودرو به دستشون رسیده میشه بگین ،که برگ سبز خودرو کی بهتون دادن؟چون من یه هفته هست کارت ماشین برام اومده ولی برگ سبز خودرو خبری نیست
داریوش : 17اردیبهشت تکمیل وجه gl و سخا رو‌انجام دادم هنوز فاکتور نشده
لاس و گاس : قیمت ماشین ها خیلی رفته بالا ارزون ندید به قیمت بفروشید
حمید : آقا خواهش می کنم مفت ندید ماشینها رو یک سال تو نوبت بودیم بازار خراب نکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 27 مهر : همون 27 تحویل دادم ولی بیست مهر انجام داده بودم
توحید ارومیه : فروش فوق العاده بله از سود تاخیر کم میشه
محمدرضا : سلام دوستان آخرین پیامم اینجا هست برای اطلاع دوستان پیش فروش تکمیل وجه 2اسفند ، فاکتور 13 خرداد،پلاک19 خرداد، چراغ تحویل دیروز روشن شد الان از نمایندگی تماس گرفتن گفتن ماشین رسیده یکشنبه برم تحویل بگیرم به امید اینکه همه دوستان هر چه زودتر به ماشینشون برسن و تحویل بگیرن بعد از یکسال ماشین داره می رسه دستم پارسال 23 خرداد ثبت نام کردم.
فوق العاده بهمن 6بهمن : سایپا پول های رو خورد تمام ..ملت اگر پیاده هستید فکری کنید واسه خودتون
آریزو5 کرمان : سلام دوستانی که دیروز فاکتور شدن پلاک برایشان امروز صادر شده؟
مریم : سلام سقف فلز فروش فوری خرداد کسی فاکتور شده؟ 11 خرداد بودم تحویل . خبری نیست
مجید : سلام سخا چه تاریخی رد کردی ؟
مهدی : رانا تا چندم فاکتور شد ؟
مهدی : 🔴مدیران ارشد وزارت صمت در روزنامه دولت: خودروساز حق قیمت گذاری ندارد قائم مقام وزارت صمت: 🔹وزارتخانه به دلایل اجتماعی و اقتصادی موافق اعلام اصلاح قیمتی نبود. حالا که یک خودروساز چنین اقدامی انجام داده، وزارت صمت هم از تمام اختیاراتش استفاده خواهد کرد و قطعا این ماجرا انجام نخواهد شد. منبع آگاه: 🔹بزودی قیمت های جدید از مبانی قانونی اعلام خواهد شد اما مبالغ بسیار کمتر از آنچه است که ایران خودرو به صورت سرخود اعلام کرده است. 🔹توجه به شرایط دستمزد کارگران، نرخ ارز، تأمین قطعه و سایر موارد در اعلام قیمت ها لحاظ شده اما باید شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت. 🔹روزنامه ایران
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : صداقتن فاکتور شدید ،من هنوز فاکتور نشدم با سنسور هستید