همبستگی خودرویی‌ها در بالابردن قیمت!

 

همبستگی خودرویی‌ها در بالابردن قیمت!

 
با مجوزی که شورای رقابت به خودروسازان داده تا بتوانند هر سه ماه یکبار قیمت ارابه‌های خود را بازنگری کنند، توپ کاملا در زمین آنها قرار گرفته است. این مجوز که تماما علیه مصرف‌کننده و به نفع خودروسازان است شاید تنها موضوعی است که خودروسازان به‌موقع و دقیق از آن بهره می‌برند و سعی می‌کنند از هیچ فرصتی برای افزایش قیمت غافل نشوند.
 
سايپا و ايران‌خودرو بزرگترين خودروسازان کشور هستند که با دست‌هاي قدرتمند و تسهيلات بي حد و مرز بانکي نشات گرفته از سرمايه‌هاي مردم،‌ سرپا مانده‌اند و با همين زور توليداتي را به خورد مردم مي‌دهند که تاريخ مصرف آنها سال‌هاست گذشته است. با اين حال همين خودروها با قيمت‌هاي فضايي به‌دست برخي از مردم آن هم شايد مي‌رسد.
 
شوراي رقابت با توجه به تورم بخشي خودرو که از سوي بانک مرکزي به‌طور ماهانه منتشر مي‌شود، سومين مجوز افزايش قيمت 25 درصدي محصولات خودروسازان را صادر کرد. شوراي رقابت از ابتداي سال‌جاري و همزمان با ورود دوباره به حيطه تعيين قيمت خودرو، مصوب کرد قيمت‌گذاري خودرو که پيش از اين روالي سالانه داشت، به‌طور فصلي انجام شود. به اين ترتيب با پشت سرگذاشتن دو مرحله قيمت‌گذاري از ابتداي سال تا کنون و اعمال سومين مجوز افزايش قيمت 25 درصدي قيمت کارخانه ايران‌خودرو و سايپا به ترتيب 67 و 71 درصد به قيمت محصولات توليدي خود افزوده‌اند. اين ميزان افزايش در مدت پنج ماه نشان‌دهنده اين نکته است که ايران‌خودرو به‌طور ماهانه 13.5 درصد و خودروسازي سايپا نيز به‌طور ماهانه حدود 14 درصد به قيمت محصولات توليدي خود اضافه کرده‌اند، اما اين افزايش قيمت‌ها در شرايطي صورت گرفته که طبق آخرين برآوردها زيان انباشته دو شرکت در شش ماهه ابتداي سال به 40 هزار ميليارد تومان رسيده و زيان توليد نيز به مرز 13 هزار ميليارد تومان نزديک شده است.
 
بنابراين با توجه به زيان انباشته و ضرر توليد به‌نظر مي‌رسد که افزايش 70 درصدي قيمت‌ها نيز چندان رهگشا نيست و براي جبران اين ميزان ضرر در نبود بهره‌وري و تکنولوژي توليد بايد باز هم در سه ماه آينده به قيمت‌ها افزوده شود. دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، به مهر گفت: «تا کنون مطالب زيادي در جلسات مربوط به تعيين تکليف قيمت‌گذاري خودرو مطرح شده است، اما هنوز هيچ‌يک به تصويب نرسيده است. در مورد قيمت‌گذاري محصولات پرتيراژ و ساير محصولات در جلسه بسيار صحبت شد و از سوي برخي اعضاي جلسه مثبت ارزيابي شد، اما هنوز منجر به مصوبه نشده است.» آرش محبي‌نژاد افزود: «براي اجراي اين قبيل طرح‌ها، نياز به مصوبه شوراي هماهنگي سران قوا داريم. بايد هر چه سريع‌تر در مورد مکانيزم قيمت‌گذاري، تعيين تکليف صورت بگيرد چراکه در غير اين صورت خودروساز و قطعه ساز ورشکسته خواهند شد.»
 
وضع ماليات براي جلوگيري از سوداگري
 
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز گفت: «روش‌هاي تحت ليسانس و غيره کمکي به ما نمي‌کند و ما به نوعي اجير کشور خارجي خواهيم شد.» روح‌ا... ايزدخواه، افزود: «مشکل اساسي اين است که خودرو تبديل به يک کالاي سرمايه‌اي و عاملي براي انتفاع از شکاف قيمتي و حاشيه بازار شده است. اين باعث هجوم تقاضاي کاذب و غيرواقعي مي‌شود که به دنبال انتفاع هستند نه مصرف. از سوي ديگر قيمت‌هاي دستوري باعث شده‌اند که واقعيات صنعت خودرو ديده نشود بنابراين خودروساز با فشار قيمت‌هاي دستوري متضرر مي‌شود و قدرت توليد خودروساز نيز روز به روز کاهش مي يابد. قيمت نيز در بازار به طور افسارگسيخته بالا مي‌رود.»
 
به گزارش ايلنا، او اضافه کرد: «راهکار کوتاه‌مدت اين است که ما جلوي سوداگري در بازار را بگيريم و با وضع ماليات به سمت شفاف‌سازي توزيع خودرو، واقعي کردن قيمت‌ها حرکت کنيم و سوداگري در بازار خودرو را از بين ببريم. اگر خودرو براي فروش در بازار آزاد و انتفاع از اختلاف قيمت آن خريداري مي‌شود بايد براي آن ماليات در نظر گرفته شود، بعضي کشورها تا 80 درصد از اين مابه التفاوت ماليات مي‌گيرند که با اين کار مانع سوداگري مي‌شوند.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی تهرانی : سلام داداش من از یکی رفقام پرسیدم تو مرکز گفت شما اصلا به تحویل ۱۴۰۴ فکر نکنید راحت با این اوضاع قطعات موتور که ندارند گرونم هم شده نمیخرند کسری بودجه هم دارند کسی ثبت نام نمیکنه پول دستشون بیاد اواسط سال بعد تحویل بدن
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : باید جلوی دفتر رییس قوه قضاییه تجمع کنیم
مسلم : سلام وقتی ماشین فاکتور بشه شماره شاسی میاد راهنمایی کنید
حاتمی : سلام دوستان ماشین چه موقعه شماره شاسیش میاد
مسلم : سلام تحویل چه موقه هستی
دوگانه دی : دروود گویا فقط برا تحویل دی اومده
207 پانا رینگ 30 دی : ماشین من تحویل نمایندگی بیک خراسانی چهارراه گاراژدارها هست شما کدوم نمایندگی هستی؟
207 پانا رینگ 30 دی : سلام داداش من شرایط شمارو دارم از 23 آذر خروج خورده هنوز خبری نیست حتی هیچ مدارکی نیامده برام پیگیری هم روز پنجشنبه کردم جواب درستی نداد شرکت گفت صبر کن
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن