نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جک s3 به sr3 : سلام به همه ی sr3 ها بلاخره بعد یکسال ما هم شاسی شدیم
شاهین cvt : شکایت از تاخیر ۶ ماهه تحویل خودرو و عدم پاسخگویی درست امور مشتریان و رفتار نادرست با مشتری کد رهگیری شکایت هم از سازمان باز رسی ارسال شد و پیامک اومد که جهت پیگیری به سازمان مربوطه ارسال گردید
حسام. : دوستانی که تحویل گرفتن رینگ ۷ پره یا ۵ پر؟ پلاس ها باید رینگ ۷ پر روش باشه
شاهین : الان تو خبرا اومده که سایپا درخواست افزایش قیمت داده که برای شاهین G حدود 147ملیون تومنه
Sr3 : نمایندگی به من گفت بین چندروز تا یک ماه و نیم
سعید : دوستان امروز تکمیل وجه اینترنتی انجام دادم سخا رو هم بردم تحویل نمایندگی دادم ولی هنوز مرحله ۳ تکمیل وجه شده واسم انتخاب نشده!
حسام : مبارک کدوم شهر هستید؟
المیرا هادیان : دوستان‌سلام.. شماه درخواست رو از کجا بگیرم. تکمیل وجه کردم. از نمایندگی‌قراردادو نگرفتم البته. شماره قراردادو دادم. شماره درخواست ندارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خسارت دیده از سایپا : داداش پروفایلتو عوض کن🤣🤣🤣🤣
نازی : سللم دوستان برا من پانا فولادی هست دو ماه بود رو گزینه اماده برا صدور فاکتور همش به روز میشد الان اون تیک خورده رفته رو گزینه فاکتور میچرخه چقدر زمان میبره تا فاکتوره بشه کسی تجربه داره در این باره ممنون میشم توضیح بده
کوییک آر اس : نصف تازه یه مقدار کمی ممکن است سود مشارکت هم بهتون تعلق بگیره
خسارت دیده از سایپا : من میام
کوییک آر اس : منظورتونو متوجه نشدم ولی اگه منظورتون بحث افزایش قیمت اگر دعوت نامه تون قبل از افزایش قیمت بیاد افزایش قیمت بهتون تعلق نمی گیره ولی اگر افزایش قیمت قبل از اینکه دعوتنامه صادر بشه انجام بشه اون موقع مشمول افزایش قیمت می شید
احسان : کسی هست راهنمایی کنه تکلیف حواله های مرداد چی میشن؟؟
صادق : کسی که نمیتونه یدونه رانا بفروشه غلط میکنه میاد اینجا بین ما !!! مثلا اسمشم گذاشته کاسب برو به 207 بدون صندوقت برس
توحید ارومیه : شنبه تعطیل هست ولی سایت روند کار خودشو داره حتی جمعه هم فاکتور میاد بالا ناراحت تعطیل بودن نباش 14شده اصل بعداز تکمیل وجه مرحله اول ملاک نیست خودتو در گیر 14ماه نکن
6دنده : خدا خیرت بده فاکتور شدید انشالله اطلاع بدید
پرویز : دوستان من الان حواله مرداد دستم هست اگر افزایش قیمت بخوره باید کل مبلغ روبدم یا نصفش رو؟؟