اثرات واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت/ احتمال کمبود عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

 

اثرات واگذاری تعیین قیمت خودرو به سازمان حمایت/ احتمال کمبود عرضه و افزایش دوباره قیمت خودرو

 
در صورت تصویب سران قوا و با تصمیم کمیته خودرو از این پس سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو خواهد بود. درخواستی که فعالان این صنعت همواره به دنبال تحقق آن بوده اند اما در همین حال نظرات متفاوت دیگری در این باره وجود دارد که تاکید دارد با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت باید شاهد کاهش عرضه و همچنین کیفیت خودرو باشیم ضمن آن که احتمال افزایش دوباره قیمت ها نیز وجود خواهد داشت.
 
در حالی بر اساس تازه ترین اظهارات و تصمیمات کمیته خودرو، واگذاری تعیین قیمت خودرو تا زمان مشخص شدن سازوکار عرضه در بورس کالا بر عهده سازمان حمایت خواهد بود و اجرایی شدن این موضوع نیز در انتظار تایید سران قوا است اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با خروج شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری، وضعیت این صنعت به کجا خواهد رسید؟
 
زیاندهی میلیارد دلاری صنعت خودرو در سال های اخیر به واسطه قیمت گذاری دستوری بر کسی پوشیده نیست و خودروسازان پایه نادرست فرمول تعریف شده از سوی شورای رقابت را دلیل اصلی این روند عنوان کرده و معتقدند این شورا بدون توجه به افزایش هزینه ها تنها نسبت به درصد محدود افزایش قیمت اقدام کرده که این امر زیان صنعت خودرو را به دنبال داشته است. هرچند اعضای این شورا نظر دیگری دارند.
 
آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: هنوز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نیست و عرضه این کالا ، ماهیت بورس کالا را تغییر می دهد بنابراین به شدت با این شکل عرضه مخالف هستیم.
 
وی با طرح این پرسش که باید مشخص شود دلیل عرضه خودرو در بورس چیست؟ می افزاید: مشخص نیست هدف از عرضه خودرو در بورس کالا کاهش قیمت و یا کشف آن است این در حالیست که کشف قیمت در شرایط کنونی که خودروها مشتری خود را دارند، ضرورتی ندارد.
 
بغزیان ادامه می دهد: در شرایطی که تولید به یک سوم کاهش یافته و شرایط عادی در نحوه توزیع خودرو وجود ندارد طبیعی است که قیمت ها به این سطح فعلی برسد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که شورای رقابت در این سال ها هیچ گاه اقدام به قیمت گذاری نکرده بلکه تنها فرمول قیمت گذاری را تعیین کرده است، تصریح می کند: شورای رقابت تنها دستورالعمل و فرمول قیمت گذاری را تعریف می کند که در این فرمول قیمت تمام شده، کیفیت خودرو، بهره وری، هزینه های تولید و قیمت پیشین مدنظر قرار می گیرد.  
 
عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت با بیان این که در فرمول قیمت گذاری باید قیمت تمام شده هر خودرو در اختیار شورای رقابت قرار گیرد، تصریح می کند: در سال های گذشته خودروساز هیچ گاه نسبت به اعلام این قیمت به صورت رسمی اقدام نکرده و همواره با ارایه اسناد خود این کار را بر عهده شورای رقابت گذاشته و به اندازه ای اعداد مشکوک هزینه ای وجود دارد که فرمول شورای رقابت بر اساس بهترین حالت زمان فروش خودرو است.
 
بغزیان می افزاید: این شرایط در حالیست که به گونه ای وانمود می شود که اختیار خودروساز در دست شورای رقابت بوده و قیمت ها در حال افزایش است  در حالیکه شورای رقابت تعیین کننده نیست بلکه تنها نسبت به صدور دستوالعمل رقابتی اقدام می کند هرچند که همیشه این دستورالعمل افزایش قیمت پایین تر از درخواست خودروسازان است اما قیمتی از سوی این شورا اعلام نمی شود.
 
وی تاکید می کند: خودروساز باید کنترل هزینه های خود را در اختیار بگیرد تا با محاسبه قیمت خارج از کارخانه، عدد پایین تری به دست نیابد.
 
بغزیان با تاکید بر این که بدون شک با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت قیمت ها نه تنها در بازار کاهش نمی یابد بلکه شاهد کمبود عرضه و همچنین افزایش قیمت در بازار خواهیم بود، اظهار می کند: فرمول شورای رقابت بر اساس علمی و مزیت های صنعت خودرو تعریف شده اما ادعای خودروسازان ضرردهی با این فرمول است .
 
او یادآور می شود: در فرمول شورای رقابت کیفیت یکی از ملاک های تعیین قیمت است که با واگذاری تعیین قیمت به سازمان حمایت احتمال کاهش کیفیت نیز وجود خواهد داشت.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G تیر ماه : سلام با این سری 4 بار اردیبهشت خرداد مرداد آبان ،نمیخواستم بزنم من حواله رو ازاد و گران هم خریدم ولی دیگه حوصله نداشتم من میخوام برای خودم نگه دارم تا ببینیم چی بشود.....
میثم : ببخشید شما قبلا چندبار براتون پیامک جی ال آمده بود؟ آخرین بار چه تاریخی بود
ه : بگیر مارک AMخیلی بهتره فیت فیت میشه
cvt مهر 1402 : سلام به همه راجبه آمار و تعداد نفر و صف انتظاری که سایپا میده مقداری تامل و منطقی محاسبه کنید: یه شفاف سازی راجبه آمارها بگم. بهرام عزیز تکمیل وجه 20 اسفند 1403 هستش. اینطور که به ایشون گفتن 100 نفر جلوی شما هستن که در 20 اسفند تکمیل وجه کردن. 100 تا مشتری هرکدوم 390 میلیون توی یک روز ریختن سایپا فقط برای cvt!!!!!! میدونید روزی 100 نفر چه بودجه ای میشه!!!! بیش از بودجه یکسال کل ایران!!!!!! مشخصه آمارها کذب محض و برای سرگردان کردن مشتریان هستش. شک نکنید روزانه کمتر از 10 نفر پول ریختن سایپا. حساب کنید چند همت میشه از 1 اسفند تا 26 اسفند روزانه 100 تا 200 نفر!!!!! تازه فقط cvt بعد میگن سایپا مشکل نقدینگی و تاکین قطعه داره. تناقض داره آمار و کذب محض هستش. همه هم میدونن
مرتضی : نه مبلغی که از شما گرفتن به همون اندازه از مبلغ بخشنامه ای که شما مطابق اون خرید کردید کمتره.
پلاس 3 اردیبهشت : بر پدر سایپا لعنت 7 اردیبهشت فاکتور شدم هنوز پلاک نشده دوستم کوییک داشته دیروز فاکتور شد امروز پلاک
نازنین۱ : نه اوکی هست برای منم اونجوری بود هفته پیش واریز کردم پنجشنبه بود نشون نداد خودمم انقد ترسیده بودم ‌نگران نباشید بعد شنبه دیدم درست شد همه چی تو پنل کاربری هم شده بود جی ال نگران نباشید
Armin : چن روز پیش فاکتور شدین؟
cvt 19اسفند : چرا هیچکس جواب گوی پلاک نشدن نیست واقعا دیگه مسخرش درآوردن برای ماشین گرفتن از سایپا باید هفت خان رستم رو سپری کنی لعنت به سایپا لعنت به مسولینی که اصلا به فکر مردم نیستن چرا هیچکس پاسخگو نیست
تارا : مبارک باشه برو از نمایندگی شهرتون پیگیر باش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تجمع هحدهم : دوستان بنر فراموش نشه، من خبرنگار هماهنگ کردم، خاک بر سر سایپا ، خاک بر سر انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، خاک برسر وزارت صمت تجمع لایت قبلا انجام شده و بی فایده بوده ، قرار نیست این همه راه بیایم و دست خالی برگردیم ، سر و صدا و جنجال و ورود به داخل دفتر فروش ، اگر قرار مثه بار قبل مجسمه باشین نیاین
علی : تو دی،ماه میگن ماشین خیلی وحشتناک میره بالا احتمال اینکه بازار ازاد نیسان ابی 1404 خشک بشه 1200 و اکستند بشع 1400 خیلی زیاده
علی : اینجوری ک میگن دلار قراره خیلی بالا بره بنظرم کسی ک برای سود خریده نگه داره ک تو دیوار ماه همین نیسان دوگانه میره بالای 1150
کوییک s : من 3مهر تکمیل وجه کردم . هنوز خبری نیست
اس 30 مرداد : سلام چندتا تکمیل وجه مرداد کوییک اس فاکتور شدند مبارکه ظاهرا مثل من تمدیدی بودن من 6 تیر اولین دعوتنامه اومد تکمیل نکردم
امیر : جهت اطلاع Gxl تکمیل وجه 22 خرداد بودم 4 آبان فاکتور 6 آبان پلاک 14 آبان تحویل دادن
دنا : پاسخ زهرا خیر ممکنه مجاز نشید ،من چندین دوره رزرو شدم ولی پیامک ثبت نام نیومد، یعنی نفرات اصلی تکمیل وجه کردن تا برنده نشدید اقدامی واسه فروش ماشبن و طلا و غیره نکنید، اگه قبول بشید 10 روز مهلت واریز میده
نیسان تکسوز : یدونه تک تحویل ندادن به گسی ولی تا دلت بخاد دوگانه ریخته تو بازار پلاک کردن ولی تحویل نمیدن گیر کردیم بخدا
19مرداد gxl : Gx موتورش یه کم تقویت شده موتور اطلس هست درب صندوقش هم از رو صندوق باز میشه همشمن مث همن
سامیار : سلام برهمگی امروز که آخرین فرصت برا تکمیل وجه دعوتنامه بود،من پولم آماده نشدونتونستم تکمیل وجه کنم،دعوتنامه بعدی چندوقت بعد میاد؟ واریزی اولم25فروردین بود204میلیون،دعوتنامه اول آبان اومدبه مبلغ244600که تا15آبان فرصت داشت.