رپورتاژ-النترای هیوندای که پیشتر آن در ایران با نام آوانته شناختهایم، ابتدا در بین تولیدات اقتصادی این کمپانی قرار داشت. اما پس از جدا شدن جنسیس از این کمپانی و تولیدش در قالب برندی جدید، سوناتا و النترا جایگاهی متفاوت برای هیوندای پیدا کردند. به این ترتیب که سوناتا در رده محصولات لوکس این کمپانی قرار گرفت و سدان کامپکت النترا به کلاس میانرده هیوندای پیوست. به این ترتیب اکنون النترا سدان نیمه لوکس و جذاب هیوندای است که طرفداران خاص خود را دارد. هیوندای همچنین با ایجاد تغییرات بنیادی در طراحی سدانهای خود، سعی در حفظ بازار سدانهای شهری خانوادگیاش دارد. چرا که این روزها بازار جهانی به سمت کراساوورها و شاسیبلندهای کوچک شهری تمایل بیشتری نشان میدهند و کمپانیهایی مانند هیوندای برای نگه داشتن آمار فروش سدانهای خود در سطحی قابل قبول برنامههای مختلفی در طراحی و ساخت این نوع محصولاتشان پیاده میکنند.
بر اساس همین تغییرات، النترای ۲۰۲۰ که فیسلیفتی از نسل ششم این خودرو محسوب میشود با چهرهای کاملاً متفاوت وارد بازار شده است. به طوری که میتوان آن را مانند نسل جدید سوناتا، سدانی لوکس در نظر گرفت. هیوندای با افزایش ابعاد النترا آن را از کلاس سدانهای میانسایز دورتر و به سدانهای فول سایز نزدیک کرده است. افزایش فاصله ۲.۵ سانتی محورهای عقب و جلو به وضوح طول خودرو را افزایش داده است. البته کاهش فاصله چرخهای جلو با سپر نیز بر بلندتر دیده شدن آن تأثیر بسزایی دارد. همچنین خودرو از عرض نیز حدود ۲ سانت افزایش داشته است. همین امر کابینی بزرگتر و راحتتر در اختیار سرنشینان قرار میدهد. هیوندای با کوتاهتر کردن سقف خودرو، فرم طراحی النترا را به کامپکتی اسپرت شبیه کرده است که عموماً کلاس خودروهای لوکس را شامل میشود. طراحی بدنه النترا ۲۰۲۰ نیز از سبک و سیاق جدید طراحی خودروها در جهان پیروی میکند و در جایجای آن خطوط تند و خشن و زاویهدار دیده میشود. این سبک طراحی که به خودرو چهرهای جسور میدهد، در النترا به گونهای پیاده شده است که آن را اسپرت و در عین حال مجلل نشان میدهد. این خطوط حجمی در سپرها، چراغها، مهشکنها و حتی گلگیرهای جلو و عقب رد و نشانی از خود به جا گذاشته و در هر جایی که امکانش وجود داشته با ایجاد تقاطعهای همگون تشکیل فرمها مثلثی شکل دادهاند. این فرم مثلثی را حتی در نقطه انقطاع خطوط حجمی روی درهای کناری نیز شاهد هستیم.
شاید بتوان گفت اوج تغییرات النترا ۲۰۲۰ در جلوپنجره جدیدش نمایان شده است. این جلوپنجره که در سبک جدید طراحی هیوندای تعریف شده است فرمی مشبک و پنجرهای دارد. حالت محدب جلوپنجره النترا، کنتراست جالبی را با خطوط حجمی موجود در سپر و چراغهای جلو تشکیل داده است. شیب ملایم کاپوت جلو به سمت جلو پنجره نیز این فرم محدب را تکمیل کرده است. همین کنتراست را در عقب خودرو و با شیب ملایم سقف که به سمت صندوق بار میرود و خط شکست میانهٔ صندوق بار شاهد هستیم. نکتهٔ جالب اینکه این کنتراست عجیب و متفاوت در رینگهای خودرو نیز اعمال شده است.
هیوندای تغییرات طراحی النترا را به بدنه خودرو محدود نکرده و با ارائه کابینی متفاوت مخاطبان را شگفتزده كرده است. به کار بردن نمایشگرهای بزرگ ۱۰.۳ اینچی در میانه جلو داشبورد و پشت فرمان از جمله این تغییرات هستند. لازم به ذکر است این نمایشگرهای لمسی در نسخه پایه ۸.۵ اینچ خواهند بود. تریم چرمی مشکی-طوسی کابین در ترکیب با متریال کرومی به کار رفته در بخشهایی از غربیلک فرمان، سردنده، کنسول وسط و روکش درها، فضایی مجلل را برای سرنشینان فراهم کرده است. ابعاد بزرگتر خودرو و فاصله محوری بیشتر آن نیز فضای پای کافی به سرنشینان عقب و جلو هدیه خواهد داد. جالب اینکه شیب سقف و کوتاه شدن ارتفاع آن برخلاف تصور مشکل چندانی برای سرنشینان عقب ایجاد نمیکند. این مزیت از برتریهای هیوندای ۲۰۲۰ نسب به رقبایی همچون مزدا ۳ محسوب میشود. برای تماشای تصاویر این محصول جدید و جذاب به divar.ir/s/tehran/car/hyundai/elantra مراجعه کنید.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.