اشکودا که برند اقتصادی گروه فولکس واگن محسوب میشود، یک اپلیکیشن موبایلی کاربردی با نام «تحلیلگر صدا» (Sound Analyser) توسعه داده است. این اپلیکیشن به تکنسینهای کمپانی اجازه میدهد از طریق تلفن همراه هوشمند به راحتی خودروها را عیبیابی کنند.
تحلیلگر صدای شرکت اشکودا مکانیسم جالبی دارد. این اپلیکیشن هنگام روشن بودن خودرو، صدای تولیدی را ضبط کرده و آن را با الگوهای موجود در دیتابیس مقایسه میکند.
در صورت تفاوت الگوها، اپلیکیشن اشکودا موضوع را به تکنسینها اطلاع داده و مشکل را با دقت 90 درصد ریشهیابی میکند. به گفته کمپانی این اپلیکیشن قادر است ده الگوی صوتی مربوط به سیستمهای مختلف از جمله مجموعه فرمان، کمپرسور سیستم تهویه و کلاچ گیربکس DSG را تشخیص دهد.
همانطور که قابل حدس است، اپلیکیشن عیبیاب اشکودا برای انجام وظیفه از هوش مصنوعی کمک میگیرد. این اپلیکیشن صدای ضبطشده را به طیفنگاره (Spectogram) تبدیل نموده و سیگنالهای آکوستیک آن را بدست میآورد. در گام بعدی هوش مصنوعی با مقایسه این سیگنالها و سیگنالهای معیار دیتابیس میزان انحراف را شناسایی میکند. پس از این مرحله نوبت به الگوریتم پیشرفته میرسد تا نوع انحراف را تفسیر کرده و راهکار مناسب برای رفع مشکلات موجود را ارائه دهد.
اشکودا میگوید اپلیکیشن تحلیلگر صدا هم برای مالکین و هم برای نمایندگیها چند مزیت دارد. بهینهتر شدن فرایندهای مربوط به نگهداری از خودرو و کاهش زمان مورد نیاز برای تعمیرات دو مورد از مهمترین مواردی هستند که اشکودا به آنها اشاره کرده است. این شرکت معتقد است دو فاکتور مذکور در نهایت به افزایش میزان رضایتمندی مشتریان و ارتقای بهرهوری منجر خواهند شد.
آنطور که اعلام شده، اپلیکیشن نوآورانه اشکودا به عنوان بخشی از یک برنامه پایلوت در 14 کشور مختلف در حال اجرا است و 245 نمایندگی از آن استفاده میکنند.
اشکودا افزوده در محصولات آتی خود از نوع تکامل یافتهتر این تکنولوژی بهره خواهد برد که شامل نصب سنسور صوتی در قسمتهای مختلف خودرو برای کشف هر گونه ایرادات احتمالی میشود. در این صورت نگهداری از وسیله نقلیه باز هم آسانتر شده و تنها با ارتباط اینترنتی میتوان سرویسهای دورهای را هماهنگ کرد.
استانیسلاو پکار (Stanislav Pekař) مدیر خدمات پس از فروش اشکودا در اظهار نظری جالب گفته اپلیکیشن تحلیلگر صدا یک مثال بسیار خوب از فرصتهای جدیدی است که دیجیتالسازی در اختیار آنها گذاشته است. وی اضافه کرده مهندسین این شرکت به طور مداوم از تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتریان استفاده خواهند کرد.