سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T9 ۲۸ اسفند : به سلامتی ایشالا زودتر تحویل بگیرید
سحر : آقا سجاد ببخشید پیام تکمیل وجه نیومده یا این که تکمیل وجه کردید وماشینتون نیومده
حسین X5 : سلام 90 درصد یک ماه قبل از تحویل سیستمی دعوت نامه میاد
مهرسا : واقعا سخته مثل منو شما ک آذر پول ریختم تو حلق این حروم خورها حالام واریزی های بعد ما دعوتنامه میدن رو چه قانونی حرف دلمو ب کی بزنم اصلا کجا باید پیگیری بشع بخدا هر جا میریم دیه ب میخره میگن چی شد شاهینتون هنوز نیومده بعدش میزنن زیر خنده مبگن بهتره پرنده شاهین فعلا سوار بشین
بهمن شاهین پلاس اتومات : سلام. شما چطور مطلع شدید. من 20 اردیبهشت بودم. هنوز فاکتور نشده
بهمن شاهین پلاس اتومات : با عرض سلام. شهریور 1403 بخش اول واریز کردم. اردیبهشت 1404 تممیل وجه کردم. امروز 21 شهریور 1404 هنوز فاکتور نشده. لطفا از شاعین پلاس اتومات کسی اطلاع داره به ما بگه. دقیق 4 ماهه تکمیل وجخ مردم.
زارعی : سلام الان برای تکمیل وجه چقد باید پرداخت کرد ۲۹۱تومن پرداخت کردیم
زارعی : سلام کسی خبر داره هر کی ک ۲۹۱تومن ریخته و برای تکمیل وجه چقد دیگه باید پرداخت کنه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 13 بهمن : سلام دوستان فروش فوق العاده شماره پذیرش 12156819/ واریز 11بهمن /پذیرش 13 بهمن / بدون آپشن همین الان فاکتور شد
دنا رینگ آلمینیوم 31مرداد : پس واسه همه بوده خبری نیست از فاکتور
هیدرولیک فلز آبان : سلام بله برای من هم چک کردم الان به همین صورت بود.قبلا دیر به دیر تغییر می کرد
دنا رینگ آلمینیوم 31مرداد : امکان داره بعد بروز شدن تاریخ فاکتور بشه؟
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام ن فقط تاریخ دریافت پرونده باید ب روز بشه
دنا رینگ آلمینیوم 31مرداد : سلام دوستان تاریخ اماده برای صدور فاکتور برام بروز شد
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : برا منم همینطور ولی بعید میدونم ربطی به فاکتورشدن داشته باشه
علی : الان هشت ماه شده هنوزرودهه سوم تیرگیره وفاکتورنمیشه
کوییک آر اس : نه این کارو نکن قیمت خودرو مطمئن باش نسبت به طلا بیشتر میره بالا برای چند ماه آینده قیمت خودرو الان کف کفه
جدی؟ : اعصاب برامون نزاشتن