سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 

سرایت قهر صنعت و دانشگاه به داخلی سازی/ وقتی میزهای تعمیق ساخت داخل به دانشگاه راه نیافت

 
در حالی دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با حضور تعدادی از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان طرف قرارداد وارد فاز اجرایی شده که دانشگاهیان معتقدند در فاز نخست این اقدام نیز از توان دانشگاه استفاده ای نشده است.
ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه مقوله تازه ای در صنعت نیست و صدای اعتراض دانشگاهی ها از صنعت همواره بلند بوده چرا که به اعتقاد آن ها با وجود توانمندی های موجود در این حوزه، تنها به دریافت نظرات تئوری از آن ها بسنده شده و هیچ اقدامی در جهت عملیاتی کردن ایده های ارایه شده انجام نمی شود که نمونه بارز آن، اجرای پروژه خودکفایی در ساخت قطعات خودرو است.
 
در این پروژه که به تازگی وارد دومین فاز اجرایی شده و به گفته مسئولان دولتی با تحقق میز پنجم امکان ساخت قطعات های تک در داخل کشور وجود خواهد داشت به طور قطع جای خالی دانشگاه بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود هرچند که در داخلی سازی برخی قطعات یک طرف قرارداد، دانشگاه است اما به اعتقاد فعالان این حوزه روند انجام شده تنها در حد حرف باقی مانده است.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که به طور قطع دانشگاه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد به شرط آن که مشکلات صنعت را درک کند، می گوید: در همین حال صنعت نیز باید نسبت به تغییر فرهنگ خود مبنی بر استفاده از توان دانشگاه ،نخبگان و طراحان اقدام کند اما متاسفانه در دانشگاه این فرهنگ همکاری صنعتی وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ها نیز بیشتر به سمت دریافت پروژه های تحقیقاتی حرکت کرده اند و این امر باعث شده خروجی چندانی نداشته باشند.
 
وی می افزاید: به دلیل این رویکرد تا به امروز شاهد نبوده ایم که پروژه ای با ضمانت اجرایی از سوی دانشگاه عملیاتی شود مگر این که بودجه ای تحت عنوان تحقیق و توسعه که در همه کشورها وجود دارد و در حدود ۴ درصد درآمد حاصل از فروش خودروسازان بزرگ را شامل می شود ، پیش بینی شود تا امکان ریسک همکاری با دانشگاه را برای خودروساز و قطعه ساز افزایش دهد.
 
محبی نژاد ادامه می دهد: در این شرایط خودروساز این امکان را خواهد داشت که نسبت به استخدام نیروهای متخصص اقدام کند و حتی در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه نیز نگرانی نداشته باشد چرا که هزینه های انجام شده در ردیف بودجه تحقیق و توسعه محسوب می شود.
 
این قطعه ساز با بیان این که در دنیا این دست از همکاری ها مشمول مشوق های مالیاتی و دولتی می شود در حالی که در کشور ما این بودجه به دهم درصد هم نمی رسد، تصریح می کند: هم اکندن چرخه معیوبی شکل گرفته زیرا از آن جا که خودروسازان در حاشیه زیان قرار دارند حاضر به هزینه کرد در این زمینه نیستند و این امر باعث می شود نتوانیم با استانداردهای جهانی کار کنیم و عمق ساخت داخل بالا نیز محقق نشود در همین حال نبود تیراژ اقتصادی نیز مزید بر علت شده چرا که به طور قطع با کاهش تیراژ تولید، توجیه ساخت داخل نیز کمرنگ می شود. بنابراین این موارد نظام به هم پیوسته ای است که با حرکتی که آغاز شده امیدواریم بستری برای حل مشکلات و تحول این صنعت فراهم شده و ارتباط صنعت و دانشگاه پررنگ شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , داخلی سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

تا آخر اینجوری نمیمونه
21:41  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
TA : قیمت کارخانه ماشین تارا دستی ۸۸۵میلیون است
شاهین cvt : بله کاملا درسته فقط میخان به مشتریان یه ماشینی تحویل بدن. از سر خودشون باز کنن.
اطلس : کوکا فیلم بگیر رسانه ی کن بفرست شبکهای اجتماعی
رضا : روز دوشنبه هفت نفر باخودم از همدان میارم جلو ویران مونده سایپا تحویل شاهین جی شهریور هستم فقط بشینید و تماشا کنید چکار میکنیم هر که تونست بیاد بعد از دو سال وقت تحویل که شد دوباره پیش فروش کرد برای شهریور الان هم که هیچ خبری نیست اونوقت برای تحویلیهای مهر پیام فرستاده . تف به همه ی سران کثیف سایپا
Mehdi : خب اینجور که معلومه اگر واقعا تولید نمیکنن باید به همه مشتری ها اطلاع رسانی کنند که توقف تولید خورده و ی ماشین دیگه بهمون بدن،نه اینکه ۱۰ ماه طرفو اللاف کنند به خدا دیگه خسته شدیم از بس تو خونه موندیم پاییزم داره میاد لعنت به مدیران کثیف سایپا
Saeed : سلام من واریز ۶ اردیبهشت واریزیم بوده چرا فاکتور نمیکنن شورشا در اوردن دیگه
شاهین تیر : دوستان کسی اطلاع داره چرا شاهین فاکتور نمیشه؟
شاهین تیر : این سایپا یه هفته داره دقیقا چه غلطی میکنه که یه شاهین هم فاکتور نکرده
هادی : اینا ۲۰ ۳۰ میلیون جریمه تاخیر ها رو ندارن بدند. مابه التفاوت ۲۰۰ میلیونی اتومات و gl رو چطور میخواد پرداخت کنه !!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : کسی از این قضیه ی کسورات سر در نمیاره؟؟؟
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : یعنی باید 100 میلیون بدیم؟؟؟ فکرنمیکنم نداریم که بدیم با جریمه شده 110 تومن
ساینا اس بهمن : یعنی تمامه پلاک شدی برو داخل سخا پلیس من استعلام پلاک بگیر ببین اومده بعد استعلام کارت ماشین با پلاک بگیر عکس کارت پرسید پستی رو میبینی
6سرعته : کسورات مبلغی است که ازمبلغ دیرکردخودروی شماکسرخواهد شد
ساینا اس بهمن : امروز ساینا دوگانه 25اسفند فاکتور شد
دنا اتومات تحویل 31 شهریور مشکی : سلام این هفته فاکتور میشین
علیرضا : سلام من دیروز بیست شهریور سورن دوگانه طرح فروش فوری سایت تبریز بود تحویل گرفتم ، ایراد خاصی ندیدم جز مونتاژ بدنه که خیلی جالب نبود درب صندوق عقب فاصله داره خوب مونتاژ نشده و همچنین موم کاری درزها اصلا خوب نبود انگار با دست مالیدن
رضا : سلام دوستان ظاهرا دارن تبدیل های مرداد رو فاکتور میکنن لطفا اگر کسی فاکتور شد خبر بده
مهدی : سلام دوستانی که 16 شهریور فاکتور شدن آیا اسناد و کارت ماشین براشون صادر شده آیا بیمه نامه براشون صادر شده
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : لطفا کسی میدونه جواب بده چرا تو قسمت فاکتور برای من یه مبلغ کسورات اومده که جریمه ی تاخیر هم باهاش جمع شده این کسورات رو برمیگردونن؟چون جریمه هم باهاش جمع زده