موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 

موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 
وزن، آیرودینامیک و قوای محرکه بهینه سه رکن اصلی در ساخت یک وسیله نقلیه کارآمد به خصوص در مدل های احتراق داخلی محسوب می شوند. گرچه خودروهای برقی مجهز به بهینه ترین موتورهایی هستند که تا به حال توسط بشر ساخته شده است اما محققان همچنان به دنبال راهکاری برای کاهش وزن هرچه بیشتر این موتورها اند.
 
در بخش آیرودینامیکی امروزه به جای استفاده از دستگیره های درب معمولی از دستگیره های مخفی شونده در بدنه خودرو استفاده می شود و همین حالا دوربین ها جایگزین آینه کناری شده اند تا از نظر آیرودینامیکی خودرو در بهینه ترین حالت ممکن باشد. اما راهکار جدید دیگری برای کاهش وزن هرچه بیشتر موتورهای الکتریکی استفاده از محفظه (فریم) اصلی پلاستیکی به جای فلزی است. این فریم ها توسط دو شرکت فن آوری آلمانی با نام های اختصاری ICT و KIT معرفی شده اند.
 
 
 
به طور معمول موتورهای الکتریکی از دو بخش محرک به نام روتور و بخش ثابت به نام استاتور تشکیل شده اند. استاتور از سیم پیچ مسی ساخته شده است جریان برق از آن عبور می کند و این همان بخشی است که اکثر تلفات موتورهای الکتریکی اتفاق می افتد. در حدود 10 درصد از توان موتور الکتریکی به دلیل گرما از دست می رود به همین دلیل هم موتورهای الکتریکی بسیار کار آمد هستند و تا 90 درصد انرژی الکتریکی را تبدیل به حرکت می کنند. این در حالی است که در بهترین نمونه موتورهای احتراق داخلی حداکثر 40 درصد انرژی شیمایی موجود در سوخت به کار تبدیل می شود.
 
اما برای تبدیل محفظه موتور الکتریکی از فلز به پلاستیک نیاز به سیستم خنک کاری قوی تری بوده که در حال حاضر فن آوری آن موجود شده است. این محفظه پلاستیکی با فیبر ضد حرارت تقویت شده است. این محفظه های پلاستیکی سبک تر بوده و ساخت آن ها نیز راحت تر از محفظه های آلومینیومی است. همچنین از نظر هندسی شکل ساده تری دارند و نیاز به پس پردازش های طولانی برای ساخت آن ها نیست و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی بسیار زیادی می شود.
 
موتورهای الکتریکی
 
طبق تحقیقات صورت گرفته هر کدام از این محفظه ها تنها به 4 دقیقه زمان برای تولید نیاز دارند. در مورد روند خنک کاری موتور نیز 10 درصد تلفات گرمایی تا 80 درصد کاهش می یابد. این موضوع امکان رساندن راندمان موتور الکتریکی تا 98 درصد را ممکن می سازد. حتی محققان معتقد اند که با بهینه سازی جریان خنک کننده ها می توان این میزان را باز هم کاهش داد. اگر این قطعات جدید به خوبی نمونه های فلزی باشند احتمالا شاهد کاهش وزن موثری در دیگر بخش های خودروهای الکتریکی خواهیم و با تولید انبوه باتری های حالت جامد در کنار این دست از فن آوری ها شاهد یک جهش کوانتمی در زمینه خودروهای الکتریکی خواهیم بود.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , موتورهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه ازدواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازه سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
بهزاد ۲۲اسفند : چه خبر از امروز؟ کسی فاکتور نشده؟؟
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه ازدواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازه سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : از ما ۱۷ خرداد فاکتور و ۱۸ پلاک شده . الان صدور اسناده . از شما چقدر طول کشید صدور اسنادتون تکمیل شد؟
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه نوه از دواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازا سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : سلام . مبارک باشه . شما از کدوم شهر هستید . ماشین چطوره زیر پاش ، و فنی و ...
Mohammad : سلام من خودرو را دیروز تحویل گرفتم واریز دوم ۱۶ اسفند تاریخ فاکتور ۱۳ خرداد یه سوال از دوستانی که ماشین را تحویل گرفتند دارم زمانی که گیربکس در حالت آماده به کار هست حرف D روی صفحه کیلومتر نمایش داده میشه؟ از من اینطور نیست
مهدی ( اسفند ) : سلام من ۱۸ اسفند تکمیل وجه کردم امروز از نمایندگی ماشین رو تحویل گرفتم . باید بگم فکر کنم این ماشین حداقل ۳ ماهه انگار تو پارکینگ سایپا داشته خاک می‌خورده. جلو داشبورد پر خاک بود و مثل اینکه با یه دستمال کثیف رو دری ها رو مثلا تمیز کرون اینطور برداشت میشه که اینا ماشین دارند حالا چرا تو پارکینگ‌ها خاک میخوره خدا میدونه
داریوش : تکمیل وجه فرودین اصلا نداریم خیال همه راحت راحن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسد : منم 6 بهمن واریز وجه کردم ساینا اس از قرار معلوم ک 6 اردیبهشت بیاد هنوز هنوزه تو صف تخصیصه سرطان تو دل جگرشون
کارشنا ایران خودرو1404 : قیمت 207 دنده ای در بازار ازاد در هفته ها و ماههای اتی به دنبال افزایش قیمت کارخونه به 1میلیارد و 100الی 200خواهد رسید
207 اتو پانا ارتقا یافته : سلام رنگ ماشینتون چیه
افزایش قیمت کارخونه 1404 : افزایش شدید قیمت خودرو در هفته های اتی در بازار ازادبه دنبال افزایش قیمت کارخونه
ساینا صفر خشک دوگانه : با این افزایش قیمت کارخونه در هفته های اتی ساینا اس در بازار ازاد به 650الی 700میلیون افزایش خواهد داشت عجله ای در فروش نکنیداحتمال زیاد ساینا دوگانه به 700الی 750میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشه
کارشناس خودرو و بازار سرمایه1404 : دوستان عزیز اولین روز افزایش قیمت بود در هفته های اتی افزایش قیمت خودروها شدید خواهد بود هر کی واقعا خودرو ی صفر داره نفروشه چون لااقل 200الی 300میلیون تومان قیمتها در بازار ازاد میکشه روش و متضرر خواهد شدا وقتی کارخونه بکشه روش از طرفی بازار ازاد صدرصد 2برابرش گرون تر میشه
فاکتور 13 خرداد : من 19 هم پلاک شدم ولی هنوز خبری نیست
مهران 207 پانا : سلام من تحویل 24 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم رینگ فولادی سفید
نیلوفر : چرت. میگی
ثبت نامی 6 اسفند : توی پیش فروش درتاریخ 6 اسفند پول ریختم حواله شهریور دستمه کسی هست براش دعوتنامه اومده باشه؟؟