همزمان با راهاندازی خط تولید پژو ۳۰۱، مدیرعامل ایران خودرو از تحویل آن تا اردیبهشت سال آینده خبر داد.
هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایرانخودرو همزمان با راهاندازی خط تولید پژو ۳۰۱ از زمان تحویل آن خبر داد. همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو پژو ۳۰۱ بدون حضور شرکت پژو در ایران خبر داد. یکهزارع با اشاره به خودکفایی ۸۰ درصدی تولید قطعات پژو تا پایان سال گفت:
در فاز اول تولید این خودرو، از پیشرانه EC5 بهره خواهیم برد. فرایند تولید انبوه هاچبک پژو ۳۰۱ طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد.
بهگفتهی مدیرعامل ایرانخودرو، اولین سری این خودروی دارای قطعات بومی در اردیبهشت ماه سال ۹۹ تحویل مشتریان خواهد شد. هاشم یکهزارع صبح امروز در حاشیه مراسم آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در جمع خبرنگاران، اظهار داشت:
بعد از اینکه پژو ایران را ترک کرد، ایرانخودرو داخلیسازی محصولاتی را که قرار بود در قالب آن قرارداد مشترک پس از برجام تولید کند، آغاز کرد و بر این اساس مطابق قرارداد با شرکت فرانسوی قرار بود خودروهای پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ تولید شود.
اما پس از خروج پژو به دلیل اینکه خودروی ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد، در مرحله اول این خودرو را بدون اتکا به پژو تولید خواهیم کرد. هماکنون ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلیسازی شده و در زمان تحویل به مشتری، میزان داخلیسازی به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. محصول جدید ایرانخودرو در فاز اول با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه تولید خواهد شد و ظرف چهار سال، میزان تولید آن به ۲۵۰ هزار دستگاه بدون اتکاء به پژو خواهد رسید.
یکهزارع ادامه داد:
اقدامات بسیار مناسبی در ایرانخودرو به منظور شکلگیری پلتفرم داخلی صورت گرفته که به تدریج اثرات آن مشخص خواهد شد. در شرایطی که تا شهریورماه امسال شاهد یک اتفاق خوب دیگر در ایرانخودرو خواهیم بود.
مقالههای مرتبط:
تولید پژو 301 از فردا آغاز میشود
قیمت پژو 301 مشخص شد
یکهزارع در پاسخ به این سؤال که چرا مجدداً همکاری با پژو در دستور کار قرار گرفت و پس از خروج آن، این خودرو همچنان به نام پژو به بازار عرضه میشود، خاطرنشان کرد:
به هر حال این محصولات متعلق به شرکت پژو است اما به دلیل ترک یکجانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکاء به مجموعهی فرانسوی روی تولید آن متمرکز شدهایم.
بهگفتهی یکهزارع، برای این خط تولید در مجموع ۶۰ میلیون یورو سرمایهگذاری صورت گرفته است. با این حال مدیرعامل ایرانخودرو توضیحی درباره ۲۰ درصد باقیمانده از قطعات و نحوه تأمین آن ارائه ندارد و مشخص نیست که این ۲۰ درصد قطعات مربوط به چه بخشهایی هستند.