موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 

موتورهای الکتریکی پلاستیکی؛ راهکاری برای کاهش وزن خودروهای برقی

 
وزن، آیرودینامیک و قوای محرکه بهینه سه رکن اصلی در ساخت یک وسیله نقلیه کارآمد به خصوص در مدل های احتراق داخلی محسوب می شوند. گرچه خودروهای برقی مجهز به بهینه ترین موتورهایی هستند که تا به حال توسط بشر ساخته شده است اما محققان همچنان به دنبال راهکاری برای کاهش وزن هرچه بیشتر این موتورها اند.
 
در بخش آیرودینامیکی امروزه به جای استفاده از دستگیره های درب معمولی از دستگیره های مخفی شونده در بدنه خودرو استفاده می شود و همین حالا دوربین ها جایگزین آینه کناری شده اند تا از نظر آیرودینامیکی خودرو در بهینه ترین حالت ممکن باشد. اما راهکار جدید دیگری برای کاهش وزن هرچه بیشتر موتورهای الکتریکی استفاده از محفظه (فریم) اصلی پلاستیکی به جای فلزی است. این فریم ها توسط دو شرکت فن آوری آلمانی با نام های اختصاری ICT و KIT معرفی شده اند.
 
 
 
به طور معمول موتورهای الکتریکی از دو بخش محرک به نام روتور و بخش ثابت به نام استاتور تشکیل شده اند. استاتور از سیم پیچ مسی ساخته شده است جریان برق از آن عبور می کند و این همان بخشی است که اکثر تلفات موتورهای الکتریکی اتفاق می افتد. در حدود 10 درصد از توان موتور الکتریکی به دلیل گرما از دست می رود به همین دلیل هم موتورهای الکتریکی بسیار کار آمد هستند و تا 90 درصد انرژی الکتریکی را تبدیل به حرکت می کنند. این در حالی است که در بهترین نمونه موتورهای احتراق داخلی حداکثر 40 درصد انرژی شیمایی موجود در سوخت به کار تبدیل می شود.
 
اما برای تبدیل محفظه موتور الکتریکی از فلز به پلاستیک نیاز به سیستم خنک کاری قوی تری بوده که در حال حاضر فن آوری آن موجود شده است. این محفظه پلاستیکی با فیبر ضد حرارت تقویت شده است. این محفظه های پلاستیکی سبک تر بوده و ساخت آن ها نیز راحت تر از محفظه های آلومینیومی است. همچنین از نظر هندسی شکل ساده تری دارند و نیاز به پس پردازش های طولانی برای ساخت آن ها نیست و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی بسیار زیادی می شود.
 
موتورهای الکتریکی
 
طبق تحقیقات صورت گرفته هر کدام از این محفظه ها تنها به 4 دقیقه زمان برای تولید نیاز دارند. در مورد روند خنک کاری موتور نیز 10 درصد تلفات گرمایی تا 80 درصد کاهش می یابد. این موضوع امکان رساندن راندمان موتور الکتریکی تا 98 درصد را ممکن می سازد. حتی محققان معتقد اند که با بهینه سازی جریان خنک کننده ها می توان این میزان را باز هم کاهش داد. اگر این قطعات جدید به خوبی نمونه های فلزی باشند احتمالا شاهد کاهش وزن موثری در دیگر بخش های خودروهای الکتریکی خواهیم و با تولید انبوه باتری های حالت جامد در کنار این دست از فن آوری ها شاهد یک جهش کوانتمی در زمینه خودروهای الکتریکی خواهیم بود.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , موتورهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : از پذیرش ۱۵ تا ۲۰ مهر براشون تبدیل به جی ال فرستاده شده. ۱۳ و ۱۴ مهر نداریم. ۱۲ مهر هم هنوز برای یه سری دعوت نامه به کل نرفته. از امروزم برای تکمیل وجه های ۱۵ و ۱۶ اسفند داره فاکتور صادر میشه. من دسترسی بهتون ندارم وگرنه میبردمتون تپ گروه cvt که جمع شدیم تا کامل مطلع بشید.
فریبا : سلام برای منم نیومده منتظرم
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
علی : لطفا به همه بگین لطفا دوستان به فکر مردم باشین
KMC مشتری : شما دیروز فرمودین حتی مدارک ماشین رو هم تحویل نگرفتین،امروز میفرمایید بحمدالله خود ماشین رو تحویل گرفتین و کلی هم از ماشین راضی هستین! خداروشکر ولی تجربه باشه برای افراد نا امید و انرژی افتاده گروه که کمی با حوصله و دقت مطلب بنویسند.
شاهین : آقا خداوکیلی کی تحویل میدن فردا ساعت ۱۳قرارمون اینجا بترکونید دلمون خنک شه #سایپا بیشرف
شاهینجی : اره دوستان این بهترین راهه
شاهین +++ : فردا حجم پیاما زیاد باشه سایپا ببین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیما دنا پلاس 5دنده طرح اسقاطی : سلام دوستان منم تبدیل زدم تو سایت ثبت شد تا فردا پرداخت کنم احتمال داره پرداخت کنم فاکتور بشه
من قالپاق ساینارو بارینگ المینیومی سورن عوض نمیکنم : صد درصد ساینا بهتره من قالپاق های ساینارو با دنیا عوض نمیکنم جلو پنجره اش شرکت بوگاتی و بنز رومیخره
سهراب : اگه میخوای انجام بدی نکن نمیدن اگر انجامش دادی بیارش شاید بهت زمین دادن دیگه کار از کار گذشته کیف میکنی واسه خودت
مریم : سلام به نظرتون ساینا بهتره یا سورن پلاس؟
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سلام من زدم
امید 207 اتومات فلز : سلام من مشکی زده بودم دیروز تبدیل اومد زدم سفید امروز فاکتور شد پلاک شد و فکر می کنم تا 5 شنبه بدستم برسه 😋
اصغر : هانیه دوبار پرش کردی یه بار بیشتر بهت نمیدن چرا ایکاروس کردی
صادق : بستگی داره به اینکه ماشین را برای چه کاری میخوای و سطح توقعت چقدر هست.اگر ماشین را برای استفاده معمولی و برای رفت و آمد و مسافرت میخوای خیلی هم عالی هست.
محمد رضا پانا اتومات : سلام داداش،2448 ساعت که میشه 102 روز،میخوای دوستان 207 سوارو سکته بدی😂😂
ساینا فوری : کارشناس سایپا تنها کاری رو که صادقانه و درست انجام میدن خوندن اطلاعات از داخل سامانه شون هست. قرارداد روزشمار و ممتد هست نه روز کاری. من موندم یکسری دوستان چطور قرارداد امضا کردن.