بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 
بررسی استراتژی صنعت خودرو ایران در پسابرجام نشان از تلاش برای بومی سازی قطعات دارد. تاکید بر تحقق این امر نیز خود را در امضای قرارداد با شرکای خارجی نشان می دهد .
آن جا که یکی از شروط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قراردادها انتقال دانش فنی بود اما این که آیا این هدف با انتخاب شرکای خارجی صنعت خودرو محقق شده یا خیر، پرسشی است که در این میان مطرح می شود. 
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که اقدامات اولیه در این زمینه انجام و شرایط برای تحقق این امر فراهم بود اما با ترک شرکای خارجی این هدف محقق نشد.
 
وی با تاکید بر این که پس از خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران بسیاری از پروژه ها متوقف شد، می گوید:« از آن جا که براساس این پروژه ها تولید خودروهایی به مراتب با فناوری بالاتر و به روزتر از آن چه در داخل کشور به تولید می رسد، برنامه ریزی شده بود، در نتیجه شرکت های قطعه سازی برای عقد قرارداد و تشکیل جوینت ونچر تشویق شدند».
 
وی می افزاید: « از سوی دیگر قطعه سازان داخلی نیز با هدف در اختیار داشتن بازارهای بهتر و فرصت بیشتر امتیازهایی را با شرکت های خارجی مطرح می کردند تا پشتوانه سرمایه ای داشته باشند براین اساس برخی از آن ها توانستند مذاکرات بیشتری داشته و قراردادها بهتری منعقد کنند که این دو امر باعث شد شرکت های داخلی راغب به انعقاد قرارداد و راه اندازی شرکت های مشترک سرمایه گذاری باشند».
 
این فعال صنت قطعه با بیان این که اما با خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران، این انگیزه از بین رفت و شرکت های داخلی امید خود را از دست داند، تصریح می کند:« در این شرایط شرکت هایی که در حال مذاکره بوده و حتی جوینت ونچرهایی تشکیل داده بودند به مشکل خوردند زیرا امکان نقل و انتقال مالی نداشتند و تحریم ها دامن آن ها را گرفته بود و از این رو تمایل و انگیزه ای برای فعالیت در ایران نداشتند ».
 
مقتدری در پاسخ به این که انعقاد قرارداد با شرکای خارجی تا چه اندازه در بروزآوری قطعه سازان موثر بوده است نیز اظهار می کند:« از آن جا که پروژه جدید در حال پیشرفت بود و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود، در مرحله برنامه ریزی باقی ماند و بر این اساس منجر به سرمایه گذاری به ویژه با رنو در ایران نشد. اما کار در ایکاپ به دلیل انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری برخی از قطعه سازان در حال پیشرفت بود که با ترک این شرکا از ایران پروژه وارد فاز اجرایی نشد و در عمل دستاوردی برای قطعه سازان نداشت».
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: « در حوزه آموزش، ارتقای سیستم های مدیریتی، سیستم های ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی اقداماتی در دست اجرا بود و سازنده های داخلی ملزم بودند خود را با اقدامات آن ها تطبیق دهند و هرچند در صورت ادامه تاثیراتی بر جای می گذاشت اما در عمل متوقف شد. هرچند این روند در ایکاپ یک گام جلوتر بود و قراردادها منعقد و سرمایه گذاری در زمینه قالب سازی و خرید ماشین آلات و تجهیزات انجام شده بود اما به دلیل توقف فعالیت، هم اکنون قطعه سازان با سرمایه گذاری مواجه هستند که آینده نامعلومی دارد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این آقا زاده ها عرضه تولید چیزی رو ندارن به اسم بومی سازی میرن سفارش بی کیفیت ترین و ارزونترین قطعات رو به چین میدن بعد هم به اسم تولید داخلی میفروشن.
12:14  1398/03/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شده؟
آتنا - شاهین پلاس 26 اسفند : سلام 26 اسفند تکیمل وجه کردم پس کی فاکتور میشم تا چه تاریخی فاکتور شده ؟ خواهشا اگر میدونید بگید - ممنونم
bac x3 : سلام ثبت نام چه تاریخی بودید؟
نرگس : سلام نه این برای فاکتور شدن نیست اگه تاریخ دریافت پرونده به روز شد این یعنی بعدش فاکتور میشی واسه من دریافت پرونده پنجشنبه تاریخش به روز شد امروز هم ماشینم فاکتور شد
نرگس به محمد تارا دستی : آقا محمد من شیراز هستم ۱۲اسفند تکمیل وجه کردم سود تاخیر هم تا دیشب که نگاه ۱۴تومن واسم زده بودن برای چی از سودتون کم کردن
شاهین جی : از کجا نگاه کنیم ؟؟
محمد : سلام باید زود تحویل نمایندگی بدین
شاهین زمستان : سلام مبارکتون باشه شماره پذیرشتون چنده
سینا : اخرین خبر نگاه کنید فیلم تجمع هست دم همتون گرم خدا خیرتون بده صدای هممون بودین
Mehdi : سلام از زمان فاکتور شدن تا تحویل خودرو چند روز زمان میبره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوری تحویل 11خرداد : یک ساعت بعد وارد بشید حل میشه میتونید واریز کنید
نازنین : سلام تکمیل وجه 23 مهر ما یک مرحله به عقب برگشتیم
زهرا : چک کنید ببینید مابه تفاوت ندارین اگر دارین تا نپردازیم فاکتور نمیشه
اینفو : من تحویل خرداد هستم ..می نویسه قرار داد تکمیل وجه نمی باشد و امکان ارائه ی اطلاعات وجود ندارد..واریز وجوه هم که میرم مینویسه قیمت گذاری نشده
دنا 5سرعته تحویل مرداد : پس با نمایندگی که انتخاب کردین تماس بگیرید سوال کنید
22 مهر : سلام پدر منم 22 مهر بودن فاکتور شدن صبح ساعت 10
عسل نهاوند : دنا پلاس 5 دنده تحویل تیر واسه منم یک مرحله برگشت عقب چیکار بایستی کرد
نیکی : ثبت نام چه تاریخی بودی؟ شماره پذیرشت چنده؟
نگین گلی : حداقل 2 هفته فرقشه
تکمیل وجه اطلس 22 مهر : سلام بنده هم بعد از 8 ماه انتظار بالاخره امروز فاکتور شدم.به امید خدا و طبق گفته سایپا تمام مهر ماهی ها این هفته فاکتور میشن و ماشینها رو تحویل میگیرن.