بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ سرمایه گذاری هایی با آینده نامعلوم

 
بررسی استراتژی صنعت خودرو ایران در پسابرجام نشان از تلاش برای بومی سازی قطعات دارد. تاکید بر تحقق این امر نیز خود را در امضای قرارداد با شرکای خارجی نشان می دهد .
آن جا که یکی از شروط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این قراردادها انتقال دانش فنی بود اما این که آیا این هدف با انتخاب شرکای خارجی صنعت خودرو محقق شده یا خیر، پرسشی است که در این میان مطرح می شود. 
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که اقدامات اولیه در این زمینه انجام و شرایط برای تحقق این امر فراهم بود اما با ترک شرکای خارجی این هدف محقق نشد.
 
وی با تاکید بر این که پس از خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران بسیاری از پروژه ها متوقف شد، می گوید:« از آن جا که براساس این پروژه ها تولید خودروهایی به مراتب با فناوری بالاتر و به روزتر از آن چه در داخل کشور به تولید می رسد، برنامه ریزی شده بود، در نتیجه شرکت های قطعه سازی برای عقد قرارداد و تشکیل جوینت ونچر تشویق شدند».
 
وی می افزاید: « از سوی دیگر قطعه سازان داخلی نیز با هدف در اختیار داشتن بازارهای بهتر و فرصت بیشتر امتیازهایی را با شرکت های خارجی مطرح می کردند تا پشتوانه سرمایه ای داشته باشند براین اساس برخی از آن ها توانستند مذاکرات بیشتری داشته و قراردادها بهتری منعقد کنند که این دو امر باعث شد شرکت های داخلی راغب به انعقاد قرارداد و راه اندازی شرکت های مشترک سرمایه گذاری باشند».
 
این فعال صنت قطعه با بیان این که اما با خروج شرکت های خارجی از صنعت خودرو ایران، این انگیزه از بین رفت و شرکت های داخلی امید خود را از دست داند، تصریح می کند:« در این شرایط شرکت هایی که در حال مذاکره بوده و حتی جوینت ونچرهایی تشکیل داده بودند به مشکل خوردند زیرا امکان نقل و انتقال مالی نداشتند و تحریم ها دامن آن ها را گرفته بود و از این رو تمایل و انگیزه ای برای فعالیت در ایران نداشتند ».
 
مقتدری در پاسخ به این که انعقاد قرارداد با شرکای خارجی تا چه اندازه در بروزآوری قطعه سازان موثر بوده است نیز اظهار می کند:« از آن جا که پروژه جدید در حال پیشرفت بود و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود، در مرحله برنامه ریزی باقی ماند و بر این اساس منجر به سرمایه گذاری به ویژه با رنو در ایران نشد. اما کار در ایکاپ به دلیل انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری برخی از قطعه سازان در حال پیشرفت بود که با ترک این شرکا از ایران پروژه وارد فاز اجرایی نشد و در عمل دستاوردی برای قطعه سازان نداشت».
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه می دهد: « در حوزه آموزش، ارتقای سیستم های مدیریتی، سیستم های ارتقای کیفیت و انتقال دانش فنی اقداماتی در دست اجرا بود و سازنده های داخلی ملزم بودند خود را با اقدامات آن ها تطبیق دهند و هرچند در صورت ادامه تاثیراتی بر جای می گذاشت اما در عمل متوقف شد. هرچند این روند در ایکاپ یک گام جلوتر بود و قراردادها منعقد و سرمایه گذاری در زمینه قالب سازی و خرید ماشین آلات و تجهیزات انجام شده بود اما به دلیل توقف فعالیت، هم اکنون قطعه سازان با سرمایه گذاری مواجه هستند که آینده نامعلومی دارد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این آقا زاده ها عرضه تولید چیزی رو ندارن به اسم بومی سازی میرن سفارش بی کیفیت ترین و ارزونترین قطعات رو به چین میدن بعد هم به اسم تولید داخلی میفروشن.
12:14  1398/03/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : سلام انشائ الله همه دوستانی که امروز شاسی شدند ، مبارکشان باشد و به خوشی استفاده کنند .
هادی : من پستی حواله یاب گذاشته بود ان شالله برای ماوشما نیست منم مثل شما همین ااریخ فاکتور شدم ولی از پلاک خبری نیست شما پلاک شدین
صادق تارا v1 : سلام ماشین وقتی فاکتور شد همه ریز هزینه هارو حساب میکنن دیگه نیازی نیس پرداختی بکنی،فاکتور پلاک که بشه دیگه تمام
صادق تارا v1 : با این وضعیت حمل دوهفته حساب کن، من امروز ده روز پلاک و آماده به تحویلم
شاهین گیی : جریان این دیون دولتی اسقاط چیه پامون نگیره؟
شاهین 11 آذر : من زنگ زدم به کارشناس گفت فاکتور نشدی . گفتم تا اخر ماه فاکتور نکنین یه چهار لیتری بنزین میگیرم میام جلو در شرکتتون خودمو اتیش میزنم
حسینی : امروز رفتم نمایندگی میگن هیچکس هیچ خبری نداره تماس گرفتم شرکت میگن صبر کنید تا اخر ماه برای فروش فوری شاهین G شاید فاکتور شه میگم اگه نشد چکار کنیم میگن هیچ کاری از دست کسی بر نمیاد
محسن : دوستان پنج شنبه سایپا تعطیله؟؟؟؟
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا این بخشنامه جدید چیه بابت عوارض اسقاط خودرو فرسوده 35 تومن ماوتفاوت میخوان بگیرن
نایس : سلام، یه چیزی گفته، توسیستم اگه تخصیص خورده یعنی فاکتور شده وماشین آمادست،شماره شاسی وهمه مواردشم مشخصه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرتان : درود خدمت مردم آریایی دوستان لطفا فاکتور شدید اطلاع بدین بنده 90 روزه تکمیل وجه 25 بهمن هستم
29 : چه ساعتی تکمیل وجه و چه روزی سخا تحویل دادین؟
امیرحسین : گواهی اسقاط اصلا بحثش یه چیز دیگس و ارتباطی با خرید های معمولی از ایران خودرو مانند طرح عادی .مادران و ..نداره، نگران نباشید اصلا
مصطفی تکمیل وجه 29بهمن : سلام دوستان .29بهمن تکمیل وجه کردم پیش فروش بودم الان فاکتور شدم .
روزبه : منم هنوز علارغم دیون فاکتور نشده
امیر : بگو تا پانزده خرداد
M.Mایکس55 : سلام دوستان کسی ایکس 55 داره که بعد از پرداخت دیون فاکتور شده باشه.؟
دانیال : والا واسه منم هنوز نشده ساعت 1 تکمیل وجه کردم 29 بهمن
امیر.دنا اپشنال : سلام برا من الان ده روزه رو تحویل نمایندگی میچرخه ولی متاسفانه تریلی نیست بیاره تو اعتصابن حتی نمایندگی هم گفت معلوم نیست کی بارگیری بشه
Fx : دوستان عزیز کسی هست اینجا که امسال اف ایکس تحویل گرفته باشه؟