میشلن و جنرال موتور بهزودی استفاده آزمایشی از تایر بدون هوا و ضدپنچری را روی شورولت بولت آغاز خواهند کرد. این فناوری، احتمالا تا سال ۲۰۲۴ تجاری میشود.
از سالها قبل، محققان به اختراع لاستیک بدون هوا علاقه نشان دادند و حالا به نظر میرسد چنین محصولی در شرف تولید است. جنرال موتورز در همکاری با میشلن، استفاده از سیستم منحصربهفرد تایر ضدپنچری (Unique Puncture-proof Tire System) یا UPTIS را امسال روی ناوگان شورولت بولت آغاز خواهد کرد. آزمایش لاستیک بدون هوا در شرایط واقعی، برای کمک به توسعه بیشتر آن طراحی شده است؛ بنابراین جنرال موتورز میتواند تا اوایل سال ۲۰۲۴ از آنها در خودروهای سواری خود بهره بگیرد.
لاستیکهای بدون هوا مزایای زیادی دارند که از جمله میتوان به عدم پنچر و صاف نشدن تایر اشاره کرد. رانندگان نیز نباید نگران باد کردن مداوم لاستیکهای خود یا سروکار داشتن با سایش نامتوازن و پارگی ناشی از اضافه یا کم شدن باد لاستیک باشند.
میشلن و جنرال موتورز وعده دادهاند که تایرهای UPTIS با محیط زیست سازگار باشند؛ زیرا تعداد لاستیکهایی که قبل از رسیدن به پایان عمر کاری خود بهدلیل پنچری و ترکیدگی دور انداخته میشوند، کاهش خواهد یافت. استفاده از تایر بدون هوا همچنین نیاز به تایر یدکی را از بین میبرند و جنرال موتورز میگوید این امر مصرف مواد خام، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانهای را کاهش میدهد. همچنین ناگفته پیدا است که حذف لاستیک یدکی باعث میشود وسایل نقلیه سبکتر شوند.
استیو کِیفر، معاون ارشد خرید جهانی و زنجیره تأمین جنرال موتورز در این زمینه گفت:
جنرال موتور در مورد امکاناتی که ازطریق تایرهای بدون هوا ایجاد میشود و از همکاری با میشلن در زمینه ساخت این فناوری پیشرفته، هیجانزده است. تایر UPTIS گزینهای مناسب و ایدهآل برای سوق دادن صنعت خودرو به سمت آینده است و نمونهای عالی خواهد بود که چگونه مشتریان ما در نتیجه همکاری و نوآوری با شرکای تأمینکننده، بهرهمند میشوند.
میشلین برآورد میکند که تقریبا ۲۰ درصد لاستیکهای خودرو هر ساله بهعلت پنچری یا سایش نامتوازن دور انداخته میشوند. در مجموع، ۲۰۰ میلیون تایر در جهان، مستهلک میشوند و با بهرهگیری از فناوری بینظیر تایر بدون هوا، میزان تولید زباله و مواد زائد در این صنعت، بهطور درخورتوجهی کاهش مییابد.