بازگشت‌ قیمت‌ گذاری‌ دستوری، چالش جدید خودروسازان/ تکلیف زیان انباشته خودروسازان چه می شود؟

 

بازگشت‌ قیمت‌ گذاری‌ دستوری، چالش جدید خودروسازان/ تکلیف زیان انباشته خودروسازان چه می شود؟

 
بازگشت دوباره شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو بر اساس طرح ساماندهی بازار در حالی به چالشی اساسی تبدیل شده که صنعت خودرو در سال های گذشته به واسطه این مدل از قیمت گذاری دستوری، با زیان های زیادی همراه شده است.
 در ماده 6 این پیشنهاد به ماده ۶ این طرح نمایندگان تصویب کردند که شورای رقابت به قیمت خودرو ورود ‌کند براساس این مصوبه نمایندگان مجلس شرکت‌های خودروسازی را موظف کردند که در هنگام فروش خودروها، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند. تخلف از این امر جرم محسوب شده و چنانچه خودروسازان در این مورد تخلف کنند، به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/ ۲/ ۹۲ محکوم می‌شوند. این شرایط در حالیست که بررسی تجربه سال های گذشته نشان از عدم موفقیت این روند داشته به طوری که ضمن زیان وارده به خودروسازان، بازار را محدودتر و تنوع را کاهش داده است.
 
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به اثرات منفی واگذاری تعیین قیمت به شورای رقابت می گوید: «در حالی که می توانستیم سال گذشته یک دمل در صنعت خودرو را به راحتی برداریم اکنون وضعیت به گونه ای شده که باید مشکلات خودروسازی را با شیمی درمانی حل کنیم و دلیل اصلی این روند عوارض و زخم های ناشی از قیمت گذاری دستوری است.»
 
وی با اشاره به حجم بالای تعهدات، بدهی ها و زیان ها انباشته خودروسازان می افزاید: «همه این موارد ریشه در تفکرات شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری دارد و هم اکنون نیز به عصر حجر بازگشتیم و اظهارات غیرمنطقی و غیرمعقول رییس شورای رقابت مبنی بر کاهش تولید خودروسازان با هدف افزایش قیمت خودرو همچنان وجود دارد.»
 
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که به طور قطع دولت به راحتی می تواند بر عملکرد خودروسازان نظارت و آن ها را کنترل کند، تصریح می کند: «بدون شک مشکلات صنعت خودرو ربطی به این شورا ندارد و یکی از گرفتاری هایی که مشکلات را بیشتر خواهد کرد، ارجاع قیمت گذاری به این شورا و نظر خواستن از او است.»
 
مدنی رویکرد شورای رقابت را یک رویکرد منفی و غیرمنطقی می داند و می گوید: «شورای رقابت در حالی از انحصار صحبت می کند که این شورا باید به سراغ کالاها و صنایعی برود که در آن انحصار واقعی وجود دارد. این در حالیست که اگر به گفته این شورا، انحصاری در صنعت خودرو وجود دارد این انحصار توسط این شورا و نظام قیمت گذاری فعلی به وجود آمده است.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با ذکر مثالی در این باره اظهار می کند: «وقتی به خودرویی مانند پراید یا پژو متناسب با افزایش قیمت های رخ داده، اجازه افزایش قیمت داده نمی شود، دارندگان سرمایه و واردکنندگان که قصد واردات خودرو در این رنج قیمتی را دارند شاهدند که قادر به واردات خودرویی با این مشخصات و قیمت ها نیستند که این روند باعث از رده خارج شدن واردات این خودروها می شود و کسی به فکر واردات این خودروها نخواهد بود که این امر در نهایت منجر به ایجاد انحصار در بازار شده و فضای رقابتی را از بین خواهد برد. »
 
 وی ادامه می دهد: «اما اگر قیمت خودروی پراید واقعی شده و یا در حاشیه بازار قیمت گذاری شود، در این حالت خودروهای مشابه پراید و یا پژو در استانداردهای جهانی قابلیت واردات پیدا خواهند کرد بنابراین در بازه قیمتی 50 میلیون تومان فضای رقابتی ایجاد خواهد شد و ایجاد این حاشیه سود مناسب، سایر رقبا را برای سرمایه گذاری ترغیب خواهد کرد و در این شرایط شاهد ورود این دسته از خودروها به یک فضای رقابتی هستیم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که با این تعریف باید انحصار ایجاد شده در صنعت خودرو را به شورای رقابت نسبت داد، تصریح می کند: «هم اکنون با پایین آوردن قیمت خودروها و یا به عبارت بهتر دمپ خودروها که خواسته خودروساز نبوده و نهادهای نظارتی به اجبار خودروسازان را به این روند ناگزیر کرده اند، شاهد خروج سایر رقبا از بازار هستیم.»
 
مدنی با اشاره به پیش از ممنوعیت واردات خودرو  یادآور می شود: «همواره شاهد بودیم بیشتر خودروهایی که وارد می شد در ردیف خودروهایی بود که قابلیت تولید در ایران نداشتند و یا گرانقیمت بوده و مشتریان خاص خود را داشت بنابراین خودرویی در رده پراید و پژو وارد کشور نشد. زیرا وقتی شرکتی برای تولید و یا واردات وارد کشوری می شود به دنبال این خواهد بود که خودروی مورد نظر با چه قیمتی در ایران به فروش می رسد در این شرایط اگر قیمت خودرویی نظیر پراید به صورت واقعی باشد، اقدام به واردات خودرویی معادل این قیمت می کند که در این شرایط فضای رقابتی ایجاد شده و بازاری متنوع برای طبقه متوسط ایجاد خواهد شد.»
 
مدیرعامل سابق سایپا در ادامه با تاکید بر این که بررسی روند موجود نشان می دهد که انحصار ایجاد شده به دلیل حضور و همچنین عملکرد شورای رقابت بوده است، اظهار می کند: «یک نظام اقتصادی باید تحلیلگر در اختیار داشته باشد که در حال حاضر این اتفاق رخ نمی دهد و این روند باعث شده تا صنایعی مانند فولاد، آلومینیوم ،سرب ،روی، پتروشیمی و حتی لوازم خانگی در فضای باز فعالیت کنند.»
 
وی می افزاید: «این دسته از صنابع محصولات خود با قیمت های جهانی صادر می کنند و این اجازه را دارند که با قیمت بالاتری در داخل به فروش برسانند بدون این که نظارتی بر روی آن ها باشد که این حاشیه سود ایجاد شده باعث رشد آن ها شده است زیرا دولت کمترین دخالت را بر روی آن ها دارد و شاید مدیران آن از سوی دولت تعیین شود اما درباره قیمت گذاری و حتی صادرات آن دولت دخالتی نمی کند و این باعث شده تا سهام آن روزانه افزایش یابد.»
 
مدنی اظهار می کند: «این شرایط در حالیست که مردم نسبت به خرید این کالاها اقدام نکرده، بلکه سهام آن را خریداری می کنند اما با وجود رشد صنعت خودرو در دهه 80 باز هم شاهد وضعیت فعلی هستیم که لازم است به شکلی رفتار شود که خودروسازان حاشیه سود خوبی داشته باشند اما این حاشیه سود مناسب هم اکنون به دلیل قیمت گذاری اشتباه به جیب دلالان می رود این در حالیست که اگر این سود وارد جیب خودروسازان شود می توانند ضمن انجام برنامه های توسعه ای خود نظارت کلی داشته وارزش سهام آن ها نیز افزایش یابد در این شرایط مردم به جای خرید و دپوی خودرو با هدف حفظ ارزش پول نسبت به خرید برگه سهام اقدام می کنند.»
 
این کارشناس صنعت خودرو یادآور می شود: «تفکر و فرهنگ ارزش پول در برخی صنایع باعث دلالی و در برخی صنایع که با اقتصاد آزادتر مدیریت می شوند باعث رشد سهام و جذب سرمایه به جای جذب بازار کالا می شود. »
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

سجاد
0

هيچ نگران نباشيد..اينجور حرفها براي به مرگ گرفتن هست تا به تب راضي شويم.ديگه همتون كه آشنا هستيد با اين جمله..
12:20  1399/01/27
گزارش
پاسخ دادن
احسان
7

ساقی این مدنی کیه ؟ رقابت با پراید ؟؟؟ خدایا اینا دیگه چی ان
23:49  1398/03/04
گزارش
پاسخ دادن
خواننده
10

این جناب کارشناس طوری صحبت کرده که انگار خریداری که اتفاقا مجبوره از این شرکتای بیخود ایرانی خودرو بخره، باید تمام ضرر و زیان این سالهای شرکت رو بده!!!
ایشون که مثلا کارشناس خودرو هستند دو تا خودروی خارجی هم سطح و همرده پراید معرفی کنن که ما ببینیم چیه که با وارد کردنش رقابت ایجاد میشه!!
اینا خودشون هم میدونن که تولیداتشون با بدترین خودروهای جهان هم نمیتونن رقابت کنند برای همین واردات رو ممنوع کردند...
برا خودمون متاسفم که از بدترین کشورهای دنیا هم که وارد ایران میشی انگار به پارکینگ آشغالهای ایران خودرو و سایپا وارد شدی! یعنی ما از همین ترکهای ترکیه و عربها کمتریم که اونا بهترین ماشینها رو شوار میشن و ما برای خرید این آشغالها باید بیش از یک سال تو نوبت باشیم و هرجور هم دلشون میخواد قیمتها رو خودروسازها بالا ببرن؟!!!
بی شک هروقت ایران خودرو و سایپا محو شدن،امیدی به بهبودی این مملکت هست
03:39  1398/03/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفندیار کورد ایلام : عزیزان ما برا ۲۴ دوشنبه چهارده نفر هماهنگ کردیم بنر چاپ کردیم بریم دم شرکت خراب شده سایپا اعتراض و فیلم بگیریم برای شبکه مجازی شمام هر کی نزدیکه بهمون ملحق بشه این دزدا فقط باید بهشون فحش ناسزا بگی یکمی سبک بشیم
امید : سلام دوستان فعال سازی گارانتی x5 بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ هست یا نه کسی اطلاع داره
سجاد ایلام : بشین تا بدن بهت من ۲۲خرداد تبدیل زدم هنوز ندادن بهم
اردیبهشت : سلام کسی از بچه های اردیبهشتی هست که تو یه هفته قبل تبدیل زده باشه سریع هم فاکتور شده باشه؟
پیش فروش : آقا مرتضی شما چه مدلی و واریز تون کی بوذ؟
محمد تقی افشاری : خودسایپاگفته تااول مهرماه همه تکمیل وجه های اسفند تحویل داده میشه
محمد تقی افشاری : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt ب هیچ عنوان تبدیل به glنزنیداینا بقیه پولتون نمیدن سایپا ورشکست شده اگه به شاهین پلاس تبدیل کردن قبول کنید
cvt مهر 1402 اسفند 1403 : هیچکس نمیاد شاهین اتومات رو به شاهین دنده بدون سانروف تبدیل کنه. کسی که 6 ماه ماشینش توی تأخیره ؛ منتظر میمونه که اتومات بگیره. اگه به اتومات پلاس تبدیل بزنن شاید قبول کنن. ولی دنده بدون سانروف هیچکس قبول نمیکنه. سایپا قبلن به ساینا دوگانه شاهین تحویل میداد اما الان به شاهین اتومات گفته بیا دنده دستی ببر. کسی که مصرف کنندس اتومات خودش رو میگیره. بجای cvt ؛ شاهین G هم می دادند هیچکس قبول نمی کرد. قیمت بازار GL خییییلی ریزش میکنه.
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام من می خوام تبدیل بزنم فروش فوق العاده 3 ماهه بودم خیر سرشون . پنل تبدیل هم بازه ولی کد تبدیل که وارد میکنم میزنه ارتباط با سایپا امکان پذیر نیست ! آیا باید توی تایم اداری انجام بدیم ؟ جی ال تحویل بگیریم راحت شویم . می سپاریم به خدا ازشون انتقام بگیره از مسئولین سایپا .
شاهین gl : سلام بچه ها من ۴ شهریور تحویل گرفتم ماشین رو همونجوری تو پارکینگ مونده اصلا سوار نشدم میخوام بفروشم ولی این چن روز خیلی قیمتش اومد پایین به نظرتون قیمت میره بالا یا میاد پایین ?
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پذیرش 25 بهمن : سلام خوبی داداش ی سوال داشتم من 24 بهمن واریز کردم 25 پذیرش شدم چرا انقد شماره پذیرش من با شما اختلاف داره؟مال من 121816هست.کلا فرق من با شما یک روزه.
دنا اپشنال شهریور : دوستان بعد فاکتور شدن چند روز بعد تحویل میدن؟
حمید شهریورواریزی 21تیر : سلام ما تو تیر تکمیل وجه کردیم و مبلغ 367میایون واریز کردیم شما مهر هستید قطعا بایستی دعوت نامه هاتون تا الان اومده باشه معمولا 45روز قبلش دعوتنامه ها میاد
علی : نوید دوگانه 25 اسفند عقلت مشکل داره هی میگی 25 اسفند فاکتور نشده؟ برو توی گر.و های مختلف و کا.نا.ل ها عکسشو گذاشتن نشستی اینجا هی میگی نشده نشده
رانا تحویل آذر ماه : سلام.امروز مبلغ اولیه پیش فروش 312 تومن واریز کردم.تحویل آذر ماه هستم.لطفا اگر کسی مبلغ واریزی اولیه اش مثله من بوده اعلام کنه مرحله دوم چقدر واریز کرده ممنون میشم، و لطفا بگه پیامک برای واریز مرحله دوم کی میاد دقیقا برام که پولمو آماده کنم؟تحویل آذر ماه هستم
اصغر : فاطی جان من میتونم شمارو فاکتور کنم اگه اجازه میدی
دنابورسی تحویل19مردادتبدیل به 6نده : ازکجادرامده این حرف 4ماه تاخیر تقریبا میشه 87میلیون سودتاخیرایکنه ضرره به ایران خودر
فاطی : واقعا متاسفم امشب کسی نتونست فاکتورم کنه شما ناتوانید بخدا
دنا31 تیر : سلام من چندروز پیش تبدیل زدم به رینگ روز بعد فاکتور شد
امیر : انشالله تو همین هفته