سیستم فرمان برقی در آینده خودروسازی نقش خواهد داشت

 

سیستم فرمان برقی در آینده خودروسازی نقش خواهد داشت

 
با وجود انتقاد‌های وارده به سیستم فرمان برقی، سیستم‌های EPAS در سال‌های گذشته به‌صورت قابل‌توجهی رشد کرده‌اند. در این مطلب به بررسی فرمان‌های برقی خواهیم پرداخت.
 
 
سیستم فرمان برقی (‌EPAS) چند سال قبل معرفی شد و در ابتدا مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو قرار نگرفت؛ اما از آن زمان تاکنون، فرمان برقی رشد قابل‌توجهی داشته و با بهره‌گیری از راه‌حل‌های فنی جدید، بهره‌وری بیشتری پیدا کرده است. سیستم‌های فرمان جدید در ابتدا به‌صورت هیدرولیکی و با فشار روغن کار می‌کرد. در این سیستم، با استفاده از یک پمپ روغن هماهنگ‌شده با پیشرانه‌ی خودرو، روغن به‌صورت مداوم در سیستم به‌حرکت در می‌آمد. هنگامی که راننده فرمان را تکان می‌داد، نه‌تنها فشار روی چرخ‌دنده‌های جعبه‌ فرمان وارد می‌شد، بلکه با بازشدن سوپاپ، پیستون شانه‌ای فرمان هم وارد مدار می‌شود.
 
سیستم فرمان‌های الکتروهیدرولیکی هم با فشار روغن کار می‌کنند؛ اما نیروی مورد نیاز برای به‌کار انداختن پمپ، به‌جای پیشرانه ازطریق یک موتور الکتریکی تأمین می‌شود تا میزان بهره‌وری بیشتر شود. کلمه EPAS مخفف  Electric power-assisted steering است که به کمکی بودن این سیستم هم اشاره دارد. بنابراین، اگر سیستم فرمان قدرتی از کار بیفتد، شانس کمی برای تصادف وجود دارد و فقط فرمان خودرو سفت می‌شود. در جعبه‌ فرمان‌های هیدرولیکی مدرنی که از چرخ‌دنده‌های رک و پینیون (Rack and Pinion) بهره می‌برند، در انتهای ستون فرمان یک سوپاپ دورانی وجود دارد پیستون را با چرخ‌دنده‌های رک هماهنگ می‌کند.
 
سیستم‌های کمکی EPAS با استفاده از یک موتور برقی کار می‌کنند؛ اما نحوه‌ی فعالیت آن‌ها متفاوت است. یکی از راه‌ها، اتصال موتور برقی به بالا یا پایین ستون فرمان است؛ اما در آخرین فناوری این جعبه فرمان‌ها، یک موتور برقی به‌صورت عمودی با چرخ‌دنده‌ی رک قرار می‌گیرد و با استفاده از یک تسمه، مکانیزم مکانیکی‌ای را به‌وجود می‌آورد تا چرخ‌دنده رک حرکت کند. تمامی این سیستم‌ها از سنسورهای خاصی بهره می‌برند تا میزان نیروی وارده از طرف راننده هنگام چرخاندن فرمان را شناسایی کنند و نرم‌افزار هم وظیفه‌ی کنترل سیستم را برعهده خواهد داشت. آخرین مرحله اهمیت بالایی دارد و نمایانگر حس راننده در هنگام چرخاندن فرمان است.
 
چرا فناوری دوربین و ضبط ویدئو در بی‌ ام‌ و برتر از رقبا است؟
 
الگوریتم‌های موجود در نرم‌افزار خودرو رفتار راننده را شناسایی می‌کند و میزان نیروی وارده به فرمان را درک می‌کند. این رفتار شامل چرخاندن فرمان در یک پیچ با حداکثر چسبندگی ممکن هم می‌شود. این الگوریتم‌ها با حالت‌های مختلف رانندگی ازجمله اسپرت و راحتی هم هماهنگ هستند. هندسه پایه‌ای سیستم تعلیق و سایز لاستیک‌ها و طراحی در سیستم تعریف‌شده است و سیستم فرمان با شاسی خودرو هماهنگ می‌شود. سیستم‌های EPAS به‌دلیل اصطکاک داخلی، به‌حالت مُردگی در قسمت میانی فرمان و بی روح بودن مشهور هستند.
 
علاوه‌براین، بازی داشتن چرخ‌دنده‌ها و اینرسی دورانی داخل موتور، در هنگام در اختیار داشتن فرمان حس می‌شود. این روزها، سیستم‌های EPAS رشد کرده‌اند و نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند. سیستم‌های فرمان برقی امروزه با سیستم‌های کنترل پایداری هماهنگ شده‌اند و به رانندگانی که در حالت خواب آلود هستند، بازخورد قابل‌توجهی ارائه می‌دهند. علاوه‌براین، سیستم فرمان برقی در پارک خودکار راهنمای خروج از خط هم کاربرد دارد. در سیستم EPAS همچنان ارتباط مکانیکی بین راننده و چرخ‌ها وجود دارد.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فرمان برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : دروغه عزیزان من سیزدهم آذر شاهین g هستم هنوز زده درحال تخصیص
علیرضا : من سیزدهم واریزی داشتم ولی خبری نیس فاکتور نشده هنوز
علیرضا : ما هم تاریخ 13 آذر واریز کردیم 596 تومن ولی هنوز خبری نیس خدا لعنتشون کنه مال مردم خورا
تارا v4 : سلام این مابه تفاوت برای چی هست؟
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : سلام کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج
تارا v4 : سلام این مابه تفاوت برای چی هست؟
ب امید خدا : کاشکی میشود فیلم برداریبکنین برین ب شخص اول مملکت بگید این چه مملکتی درست کردی پولو با دست خودمان دادیم بعد از ۸ماه باید بریم با عصبانیت حق خود بگیری خدا یا خودت هر جوری سلاه می‌دونی درست بکن من خودم ۲۰۰کیلو متر رفتم نمایندگی
ب امید خدا : کاشکی میشود فیلم برداریبکنین برین ب شخص اول مملکت بگید این چه مملکتی درست کردی پولو با دست خودمان دادیم بعد از ۸ماه باید بریم با عصبانیت حق خود بگیری خدا یا خودت هر جوری سلاه می‌دونی درست بکن من خودم ۲۰۰کیلو متر رفتم نمایندگی
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : اعتراض جمعی روز شنبه یازدهم ساعت یازده جلو در شرکت شرکت کنیم اگه حقمونو میخایم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 9 اسفند : سلام دوستانی که 9 اسفند بودن فاکتور شدن چراغ تحویلشون روشن شده؟ ماشینو تحویل گرفتن یا نه ؟؟مال من از چهارشنبه 1 مرداد آغاز تحویل روشن شده اما نیومده نمایندگی هنوز
ساینا فوری : داداش سوالت خیلی مسخره بود. دیگه قرارداد فارسی سلیس نوشته
نسرین : سلام دوستان، آیا شما این لحظه میتونید وارد پرتال سایپا بشید؟ واسه من وارد نمیشه و چند بار شده کد جدید میاره و همون اش و همون کاسه
29 مرداد : دوستان فرسوده سقف فلز زیر این پست اعلام حضور کنن ببینیم چند نفریم.لطفا تک مرحله ای یا دومرحله ای بودنتون هم اعلام کنید.موعد تحویل و واریز هاتون رو هم بفرمایید.
اطلس جی اسفند1403 : به اطلاع می رساند، بسیاری از خریداران خودروی سایپا اطلس با تاخیرهای طولانی و غیرقابل قبول در زمان تحویل خودروی خود مواجه شده اند. این تاخیرها موجب نارضایتی شدید مشتریان و ایجاد مشکلات متعدد برای آن ها شده است. از مسئولین مربوطه تقاضا داریم نسبت به رفع این مشکل و تسریع در تحویل خودروها اقدام عاجل نمایند
3 تیر فروش فوری مادران : سلام تحویلی سوم تیر ماه کسی فاکتور شده ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
3تیر : فک کنم کلا 3تیر ازتاریخ ایران خودرو حذف شده قبلا 13ام نحس بود انگار الان 3وم نحس شده
مریوزاده : برادر میشه جزییات دیگه رو هم بگی پیشفروش بودی یا 30روزه؟
فارس : سلام نیسان دیزل خشک کجا ثبت نام کنم کسی میدونه؟
بهمن : لطفا اگر کسی درخصوص مجوز پلاک نیسان های دوگانه خبر دقیق وتازه ای داره بگه من 20 خرداد ثبت نام کردم پذیرش هم شدم هیچ خبری از تحویل ماشین نیست