زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 

زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 
در گیر و دار بحث‌های به وجود آمده در صنعت و بازار خودرو گویی موضوع مهم خدمات پس از فروش، گارانتی و شاید وارانتی کاملا از یاد رفته باشد. در سال‌‌های تحریم صف خودروهای صفری که گذرشان به مراکز خدمات پس از فروش می‌ افتاد، هر روز طولانی تر می ‌شد. خودروهایی که در زمان شانسی برای تجهیز شدن‌ با قطعات با کیفیت را نداشتند و بعد از مدت‌‌ها خاک خوردن در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی با قطعات نه چندان مرغوب تجهیز و روانه بازار شدند.
خدمات پس از فروش خودرو
 
با وجود آنکه خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری پایدار به ‌شمار می‌‌رود و خودروسازان خارجی سرمایه‌گذاری‌ های زیادی در این بخش انجام می‌‌دهند، عرضه‌‌کنندگان خودروی کشور به‌ خصوص شرکت‌ های خودروساز داخلی، هنوز نتوانسته ‌اند به شرایطی ایده ‌آل در حوزه موردنظر دست یابند.
 
وجود این چالش‌ ها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو کشور در حالی است که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، احتمالا شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری را در همین زمینه برای ما به وجود خواهد آورد. مدتی قبل هم «بابک صدرایی» کارشناس مسائل خودرو در این مورد به دیجیاتو گفته بود:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
طبق پیش‌ بینی‌ ‌ها، آمریکایی‌ ها قصد دارند تا حد امکان تمامی منافذ ورود قطعات خودرو به ایران را ببندند تا عملا دومین صنعت بزرگ کشور را فلج کرده و تیراژ آن را نزولی کنند.
 
کمبود ارز در داخل و گرانی آن موجب شد تا دولت واردات خودرو را کلا ممنوع کرده و شرکت‌های بسیاری را با تعدیل نیرو رو به رو سازد.
 
 
در کنار ممنوعیت واردات، تحریم صنعت خودرو نیز باعث شد تا شرکت‌هایی که شریک خودروسازان ایرانی بودند نیز عهد و پیمان خود را فراموش کرده و ایران را ترک کنند.
در شرایط تحریم، جدا از اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید نیز بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد و بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر اینجاست که احتمال کاهش کیفیت خودروها در دوران تحریم با توجه به عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات، بسیار بالا است و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش از این ناحیه نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش مواجه خواهد شد.
خودرویی که فول CKD وارد می شود، اگر مشکلی پیدا کند، دارنده خودرو با چه مشکلی رو به رو می شود؟ آیا در قراردادهایی که بسته ایم، نباید برای این مهم دور اندیشی می شد؟
 
البته گفته می‌شود دوراندیشی شده است و هیچ مشکلی نیست و هیچ شریکی از ایران خارج نخواهد شد زیرا در قراردادها این مطلب دیده شده است. با اين حال مدت زیادی از شروع تحریم خودرویی ایران نگذشته که هیچکدام از آن متعهدان در ایران حضور ندارند.
 
 
وضعیت برای خودروهای وارداتی از جنبه تامین قطعات مورد نیاز پیچیده است زیرا از همان اولین دقایق اعلام ممنوعیت واردات، این شرکت‌ها دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده و ابتدا با تعدیل نیرو، حذف تبلیغات و انصراف از حضور در نمایشگاه های بین المللی نشان دادند که به آینده امیدی نداشته و خود را برای بسته شدن آماده می کنند.
در چنین اوضاعی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران ارائه می‌ شود، از جمله افزایش داخلی‌ سازی و ذخیره قطعات؛ با این حال این راهکارها نیز چالش‌ های خاص خود را دارند، به‌ خصوص افزایش ساخت داخل که سرمایه‌ گذاری عظیم و همچنین دانش فنی و تکنولوژی خارجی را می‌ طلبد.
 
 
با وجود اينكه محصولات وارداتی بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی حتی آنهایی که فول CKD هستند، بوده و سال های ابتدایی شاید کمترین مشکل برایشان پیش بیاید اما به هر حال همه این خودروها نیز به مراقبت و خدمات مناسب نیاز دارند و با شرایط پیش رو به نظر می رسد که از ماه های آینده مشکل خواب خودروهای داخلی و وارداتی در تعمیرگاه ها، برای صنعت و بازار خودرو چالشی جدید به وجود آورد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست
207 پانا تحویل خرداد : متنشو مینوشتی که چی نوشته تو قرارداد تحویل تیر مرداد دیگه پیگیر کسی نیست خبریم فعلا از فاکتور نیسست تا یه هفته دیگه که دوباره شروع میشه 🫠🫠