زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 

زمین گیر شدن گران قیمت ها؛ چالش‌ جدید پیش روی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژی

 
در گیر و دار بحث‌های به وجود آمده در صنعت و بازار خودرو گویی موضوع مهم خدمات پس از فروش، گارانتی و شاید وارانتی کاملا از یاد رفته باشد. در سال‌‌های تحریم صف خودروهای صفری که گذرشان به مراکز خدمات پس از فروش می‌ افتاد، هر روز طولانی تر می ‌شد. خودروهایی که در زمان شانسی برای تجهیز شدن‌ با قطعات با کیفیت را نداشتند و بعد از مدت‌‌ها خاک خوردن در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی با قطعات نه چندان مرغوب تجهیز و روانه بازار شدند.
خدمات پس از فروش خودرو
 
با وجود آنکه خدمات پس از فروش یکی از مولفه‌‌های اصلی جذب مشتری پایدار به ‌شمار می‌‌رود و خودروسازان خارجی سرمایه‌گذاری‌ های زیادی در این بخش انجام می‌‌دهند، عرضه‌‌کنندگان خودروی کشور به‌ خصوص شرکت‌ های خودروساز داخلی، هنوز نتوانسته ‌اند به شرایطی ایده ‌آل در حوزه موردنظر دست یابند.
 
وجود این چالش‌ ها در حوزه خدمات پس از فروش خودرو کشور در حالی است که خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ‌ها به‌ خصوص در حوزه خودروسازی، احتمالا شرایط سخت و محدودیت‌‌های بیشتری را در همین زمینه برای ما به وجود خواهد آورد. مدتی قبل هم «بابک صدرایی» کارشناس مسائل خودرو در این مورد به دیجیاتو گفته بود:
 
«درصورتیکه قطعات با دلار آزاد محاسبه شود در چند ماه آینده پس از بحران در فروش خودرو، شاهد بحران در خدمات پس از فروش خودرو خواهیم بود. چراکه واردات قطعه هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»
 
طبق پیش‌ بینی‌ ‌ها، آمریکایی‌ ها قصد دارند تا حد امکان تمامی منافذ ورود قطعات خودرو به ایران را ببندند تا عملا دومین صنعت بزرگ کشور را فلج کرده و تیراژ آن را نزولی کنند.
 
کمبود ارز در داخل و گرانی آن موجب شد تا دولت واردات خودرو را کلا ممنوع کرده و شرکت‌های بسیاری را با تعدیل نیرو رو به رو سازد.
 
 
در کنار ممنوعیت واردات، تحریم صنعت خودرو نیز باعث شد تا شرکت‌هایی که شریک خودروسازان ایرانی بودند نیز عهد و پیمان خود را فراموش کرده و ایران را ترک کنند.
در شرایط تحریم، جدا از اینکه ورود قطعات به کشور کاهش می‌ یابد، تامین قطعات خطوط تولید نیز بیش از پیش در اولویت قرار می‌ گیرد و بنابراین سهم خدمات پس از فروش از قطعات کاهش خواهد یافت.
 
نکته دیگر اینجاست که احتمال کاهش کیفیت خودروها در دوران تحریم با توجه به عدم‌ دسترسی خودروسازان به منابع اصلی تامین قطعات، بسیار بالا است و این موضوع سبب افزایش مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ ها و نمایندگی‌ های ارائه ‌دهنده خدمات پس از فروش می‌شود. با این حساب، حوزه خدمات پس از فروش از این ناحیه نیز تحت‌ فشار قرار گرفته و با چالش مواجه خواهد شد.
خودرویی که فول CKD وارد می شود، اگر مشکلی پیدا کند، دارنده خودرو با چه مشکلی رو به رو می شود؟ آیا در قراردادهایی که بسته ایم، نباید برای این مهم دور اندیشی می شد؟
 
البته گفته می‌شود دوراندیشی شده است و هیچ مشکلی نیست و هیچ شریکی از ایران خارج نخواهد شد زیرا در قراردادها این مطلب دیده شده است. با اين حال مدت زیادی از شروع تحریم خودرویی ایران نگذشته که هیچکدام از آن متعهدان در ایران حضور ندارند.
 
 
وضعیت برای خودروهای وارداتی از جنبه تامین قطعات مورد نیاز پیچیده است زیرا از همان اولین دقایق اعلام ممنوعیت واردات، این شرکت‌ها دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا برده و ابتدا با تعدیل نیرو، حذف تبلیغات و انصراف از حضور در نمایشگاه های بین المللی نشان دادند که به آینده امیدی نداشته و خود را برای بسته شدن آماده می کنند.
در چنین اوضاعی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران ارائه می‌ شود، از جمله افزایش داخلی‌ سازی و ذخیره قطعات؛ با این حال این راهکارها نیز چالش‌ های خاص خود را دارند، به‌ خصوص افزایش ساخت داخل که سرمایه‌ گذاری عظیم و همچنین دانش فنی و تکنولوژی خارجی را می‌ طلبد.
 
 
با وجود اينكه محصولات وارداتی بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی حتی آنهایی که فول CKD هستند، بوده و سال های ابتدایی شاید کمترین مشکل برایشان پیش بیاید اما به هر حال همه این خودروها نیز به مراقبت و خدمات مناسب نیاز دارند و با شرایط پیش رو به نظر می رسد که از ماه های آینده مشکل خواب خودروهای داخلی و وارداتی در تعمیرگاه ها، برای صنعت و بازار خودرو چالشی جدید به وجود آورد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
تحویل 2 تیر سفید رنگ : منم فروش فوری هستم .تحویل 2 تیرماه.اماده برای صدور فاکتور 3/20بروز شده .به نظرتون کی فاکتور میشم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار
کوییک s : سلام دوستان چرا خودتان رو عذاب میدین بخاطر اطلس G مگه اطلس G لندکروز هستش ببرین بریزن کوییک s و با کمترین واریزی بیشتر از اون هم سود کنید 20 روزه هم تحویل میدن
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
رضا : تیگو 7 پرو اقساط ثبت نام 8 شهریور 1403 تاریخ تحویل 20 اردیبهشت 1404 روز چهارشنبه 21 خرداد تحویل گرفتم دیروز بردم کارشناسی رنگ ، خدا روشکر رنگ و تعویضی نداشت اما دوتا نقطه اندازه 5*5 پالیش داشت زیر ماشین هم اوکی لود کیفیت رنگ هم افتضاح حداکثر 80 میکرون رنگ مدت زیادی زیر افتاب بوده ماشین که اولین کارم عوض کردن لاستیک ها خواهد بود چون توس سرعت بالای 80 کاملا میلرزه ماشین انشااله همه دوستان ماشینشون رو زودتر تحویل بگیرن راستی بابت مدت تاخیر هم گفتن 12 میلیون سود تاخیر داره که یک ماه دیگه کارت ام وی ام بهتون میدیم زمان تحویل تو نمایندگی یک بنده خدایی گفت ماشینم هفته قبل فونیکس اف ایکسم که تحویل گرفتم نبردم کارشناسی رنگ بعد از سه چهار روز دیدم چراغ استپ عقب خاموشه وقتی برده کارشناسی همون نقطه صافکاری و رنگ داشته و صافکار سوکت چراغ جا نزده بوده حتما بعد از تحویل تا 24 ساعت بعد کارشناسی ببرید 3-4 تومن هزینه کنید اما خیالتون راحته
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست
علی : شک نکنید همه چی رفت بالا حتی ماشین خدا بخیر کنه
محمد زند : بله ماهم منتظریم