گفته میشود پیش فروش محصولات دو خودروسازی بزرگ کشور تاثیرات محسوسی بر بازار خودرو دارند که یکی موجب کاهش قیمتها و دیگری باعث بازگشت قیمتها به حالت قبل یا همان افزایش قیمت خودرو شده است.
«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه هفته گذشته با پیش فروش خودرو قیمتها روندی کاهشی به خود گرفت گفت:
«پیش فروش یکساله خودرو سبب بازگشت قیمتها به حالت قبل شد. تفاوت قيمت كارخانهاى و بازار برای خودروهای زیر 30 میلیون تومان 12 تا 16 میلیون تومان است. این درحالیست که هفته گذشته بازار شاهد کاهش 3 تا 8 میلیون تومانی این گروه خودروها بوده است.»
خودروهای پژو 405 و سمند و تیبا با میانگین 1 تا 1/5 میلیون تومان کمترین افزایش قیمت و خودروهای ساندرو استپ وی اتوماتیک با 11 میلیون و پژو 207 با 7 میلیون تومان بیشترین افزایش قیمت را داشته اند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش مجدد قیمت پراید تا مرز 40 میلیون تومان افزود: «تفاوت قيمت خودروها در كارخانه و بازار در خودروهای 30 تا 45 میلیون تومان از 12 تا 35 میلیون تومان، 45 تا 55 میلیون تومان از 33 تا 52 میلیون تومان و بالای 60 میلیون تومان به 100 درصد رسیده است.»
موتمنی معتقد است که آزاد سازی قیمتها در بازار انحصاری خودروهای تولید داخل هیچ مفهومی نداشته و تاثیری در کاهش قیمت ندارد، به گفته او اگر تعداد شرکتهای تولید کننده خودروهای زیر 30 میلیون تومان افزایش یابد، مردم امکان انتخاب خودرو براساس کیفیت و قیمت را خواهند داشت و در این صورت میتوان قیمتها را آزاد کرد تا مصرف کننده تصمیم بگیرد خودرو ارزان بخرد یا باکیفیت و خودرو ساز نیز در این بازار رقابتی یا کیفیت را افزایش میدهد و یا قیمت را کاهش خواهد داد.
گفتنیست دنا پلاس در کارخانه 53 میلیون و 268 هزارتومان و در بازار 100 میلیون تومان ، پژو پارس lx کلاس 13 در کارخانه 42 میلیون و 662 هزار تومان و در بازار 77 میلیون تومان ،سمند lx در کارخانه 33 میلیون و 535 هزارتومان و در بازار 54 میلیون تومان ، ساینا اتوماتیک در کارخانه 42 میلیون و 120 هزار تومان و در بازار 58 میلیون قيمت دارند.
این روزها برای کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار نظرات زیادی شنیده میشود، برخی بر آزادسازی قیمتها برای تولیدکنندگان اعتقاد دارند که طبق فرمول پیشنهادی خودروسازان قیمتها به 5 درصد کمتر از نرخ بازار آزاد خواهد رسید. عدهای دیگر هم به شکستن انحصار تولیدکنندگان معتقدند که باعث افزایش انواع خودروها در بازار و ایجاد فضای رقابت برای تولیدکنندگان خواهد شد. تمامی این موارد در صورتی به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود که در ابتدا تحریمی وجود نداشته و خوشنامترین خودروسازان جهان بتوانند در ایران حضور داشته و بدون هیچ نگرانی اقدام به تولید کنند.
و از سوی دیگر سیاست گذاری صنعت خودرو به گونهای منعطف شود که در صورت عدم تمایل مردم به خرید خودروهای داخلی، ضعف خود را پذیرفته، آن را رفع کنند و دست از انحصارگری بردارند؛ مواردی که در حال حاضر به تحقق آنها امیدی نیست.