بررسی خودروی آریو; اتوماتیکی در محدوده 50 میلیون تومان

 

بررسی آریو

این روزها بازار خودروی کشورمان متنوع‌تر از گذشته است و در هر محدوده قیمتی چه در رده خودروهای نسبتا ارزان زیر 50 میلیونی و چه در رده خودروهای گران‌قیمت گزینه های متعددی پیش روی مشتریان قرار دارد. درواقع رقابتی شدن بازار و عرضه مدل های متنوع سبب شده که خودروسازان بزرگ کشورمان نیز تنوع محصولات خود را افزایش داده و با تولیدات رنگارنگی در بازار حضور داشته باشند.
 
در این راستا شرکت سایپا که هماکنون با طیف گسترده ای از انواع مدل ها تا رده 100 میلیونی در بازار حاضر است در نظر دارد به این مقدار بسنده نکرده و در آینده ای نزدیک محصولات جدیدتری هم معرفی نماید. یکی از موفق ترین محصولات زیر 100 میلیونی را میتوان سراتوی تولیدی این شرکت دانست که در گزارشات قبل به تفصیل از آن نوشتیم. سدانی کامپکت و جمع وجور در دو نسخه دنده دستی با موتور 1600 سی سی و مدل اتوماتیک با موتور 2000 سی سی که باوجود قدیمی شدن اتاق، سابقه خوب خود را در ذهن خریداران حفظ کرده و همین امر در کنار گستردگی خدمات پس از فروش سایپا تضمینی در موفقیت آن محسوب میشود. اما اگر بخواهیم سوار بر سدان متوسطی با گیربکس اتوماتیک و با قیمتی حدود 20 میلیون ارزانتر از سراتوی 1600 سی سی شویم، آنگاه چه گزینه ای پیشرو خواهیم داشت؟ 
 
محصول مورد بحث ما گزینه دیگر تولیدی سایپا در رده خودروهای اقتصادی با امکانات رفاهی مناسب است. زوتی Z300 که حال در سایت تولیدی سایپای ساوه با نام آریو به تولید میرسد از جمله محصولات تاحدودی جدید در بازار ایران به شمار میرود.
 
در نگاه اول به نمای ظاهری خودرو میتوان الهام گیری از پلتفرم محصولات تویوتا را به ویژه در نمای جانبی و پشتی دریافت. چراغ های جلو با تزیینات کرومی در درون آن به همراه جلوپنجره دو شاخه کرومی و لوگوی بزرگ سایپا در وسط جلو پنجره، کارکتر اصلی خودرو را رقم میزنند. با گذر از طراحی آرام و نرم بخش جانبی و خط شانه انتهای درب عقب و گلگیر، به بخش پشتی میرسیم. طراحی ساده چراغ های مربعی شکل عقب مجهز به LED و خطوط هماهنگ روی درب صندوق بار و سپر، از نظر کارشناسان به دور از هرگونه ناهمگونی برخی از دیگر محصولات چینی است. طراحی فضای داخلی نیز در جهت همسویی با طراحی ساده و همگون بیرونی، شامل خطوطی نرم روی داشبورد و رودری ها میشود.
 
بررسی آریو
 
با این وجود نه تنها بی حوصلگی طراحی در این بخش دیده نمی شود بلکه خطوط مواج میانه داشبود، استفاده از دو رنگ مشکی و خاکستری در ترکیب آن و پنل های چوبی تیره و براق در کنسول و داشبورد خبر از دقت سازنده در طراحی کابین دارد. از ویژگی های مثبت کابین آریو میتوان به استفاده بهینه از فضا در آن اشاره کرد که شامل محفظه های پایین سیستم صوتی و مخفی بالای فندک، دو عدد جالیوانی و همچنین کنسول زیر استراحتگاه دست میشود.
 
با استارت زدن خودرو، لرزشی در کابین احساس نمی شود که کاملا خوشایند و حتی شاید دور از انتظار باشد. خودرو بی صدا روشن شده و گیربکس 4 دنده اتوماتیک با قرارگیری در حالت D ،حرکت را در وضعیت اقتصادی آغاز می‌کند که در نمایشگر پشت آمپر نیز علامت (E (Economical به نمایش در می آید. فشردن پدال گاز تا انتها، شتابگیری نرم موتور 112 اسبی با گشتاور 151 نیوتن متری را به دنبال دارد و دور موتور در حالت پرشتاب تا 5000 دور نیز پیش میرود. حالت دیگر گیربکس حالت برفی آن است که با فشردن کلید کوچک کنار دسته دنده فعال شده و با تعویض دنده در دورهای پایین، مانع از انتقال گشتاور زیاد و هرزگردی چرخ های جلو میگردد. با کشیدن دسته دنده به سمت چپ گیربکس به حالت دستی یا منوال تغییر می‌کند در این حالت چنانچه راننده پس از رسیدن دور موتور به 5500 دور نسبت به تعویض دنده اقدام نکند، گیربکس به صورت اتوماتیک عمل تعویض دنده را انجام میدهد. 
 
بررسی آریو
 
رانندگی با آریو نرم و بی صدا است و فضای جادار و نورانی کابین دلباز جلوه می‌کند. فضای صندلی های پشتی برای سه نفر سرنشین بزرگسال بویژه در قسمت پا و سر به اندازه کافی جادار به نظر میرسد. عرض 1766 و فاصله محوری 2700 میلیمتری خودرو از مهمترین دلایل این جادار بودن آن به شمار می آیند. ویژگی که سبب شده است این محصول انتخاب مناسبی برای شرکت های تاکسیرانی باشد و این امر از سوی سایپا محقق شده است. همچنین نتیجه عریض بودن خودرو در بخش صندوق بار بزرگ آن نیز مشهود است.
 
داخل آریو
 
امکاناتی از جمله كامپيوتر اطلاعات سفر، چراغ مه شكن جلو و عقب، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك، سنسور پارك دنده عقب، صندلی عقب تاشونده مجهز به نگهدارنده  صندلی كودك ISOFIX ،سيستم صوتی مجهز به راديو + Player CD با قابليت پخش MP3 و پورت USB و سيستم ضد سرقت (Immobilizer) به صورت استاندارد روی آریو ارائه میگردد و به گفته مسئولان سایپا، به احتمال قوی بزودی برای این خودرو امکانات وسیع تری همچون سانروف برقی، صندلی های گرم‌کن و نمایشگر رنگی و دوربین دید عقب نیز قابل سفارش خواهد بود.
 
در نهایت میتوان آریوی اتوماتیک را خودرویی کاربردی و نسبتا راحت دانست که با بهره‌گیری از پیشرانه 1600 سی سی با قیمت 54 میلیون تومان خودرویی قابل قبول دانست و فقط یکی از معایب آریو را میتوان بازار دست دوم این خودرو دانست که در میان تمام محصولات چینی این مشکل کاملا مشهود است.
 
مشخصات فنی آریو
 
 
 

منبع

ماهنامه سرعت


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی خودرو , آریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

احسان
0

اين ماشين را من دارم جزو بدترين و بي كيفيت ترين خودروهاي داخل هست فوقالعاده اشغاله
01:32  1396/05/06
پاسخ دادن
صابر
0

آریو ماشین خیلی خوبیه
خیلی بهتر از برلیانسا
هم موتورش قوی و بهتره، هم امن تره، هم جاداره و ...
آریو داره هم به لبنان و هم عراق صادر میشه
از طرفی تاکسی رانی هم داره ازش استفاده میکنه،که این نشون میده ماشین مورد تاییدیه
22:33  1396/03/22
پاسخ دادن
کاربر: رضا از مشهد
10

من نمونه وارداتيش به نام زوتي رو سوار شدم و با صاحبش هم صحبت كردم از نظر كيفي واقعا در سطح بالايي هستش اينكه تاكسي شده واقعا عاليه حداقل از ماشين هاي سي سال قبل هم كيفيت به مراتب بالاتري داره و هم براي مسافران بسيار راحت تره
12:18  1396/02/02
پاسخ دادن
رضا
16

تو رنج شصت میلیون بازار دست برلیانسه و برلیانس پارس خودرو داره حکومت میکنه.
23:41  1396/01/31
پاسخ دادن
بی نام
3

برتری اون نسبت به آریو چقدره؟
23:29  1396/02/01

میلاد
3

با سلام ماشین خوبیه اما استقبالی ازش نشد و سایپا به ناچار دست به دامان تاکسیرانی شد تا CKD های این خودرو روی دستش باد نکنن و با مونتاژ کردن پک های سی کی دی و اماده سازی محصول اون رو تحویل تاکسیرانی بده
20:58  1396/01/31
پاسخ دادن
رضا
3

دوستانی که اریو دارند از خودروی خود راضی هستند و هزینه ها و استهلاک
ان چگونه است.
16:55  1396/01/31
پاسخ دادن
Vali
6

آنگونه هست
18:09  1396/01/31

بی نام
4

منم میخوام بدونم؟؟
02:18  1396/02/01

مهدی
1

آریو موتورش میتسوبیشیه، مصرفش کمه،کیفیت قطعاتش خیلی بهتر از ماشینایه زیر 50 میلیون ایران خودرو و برلیانس ها هستش
کلا کلاس سواریش خیلی بالاست

من نزدیک یه ساله دارم، ازش خیلی راضیم
15:00  1396/03/23

علی
0

بین خودرو های تولید داخل رقیب نداره.نرم و کم استعلاک و جادار.در مورد استهلاک ماشین هم کمک جلو و عقب جنس عالی بنداز و حتما حتما کف ماشین رو عایق کاری خوب انجام بده و یه ریمپ استاندارد بعدش از ماشین لذت ببر
15:12  1400/06/15

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داود : سلام به همه عزیزان خدا رو شکر ان شاء الله خودروی تو هم زودتر فاکتور بشه.. تارا اتومات مشکس آبنوس امروز 8 اردیبهشت فاکتور شد طرح فرسوده پیش فروش اردیبهشت (31 اردیبهشت) ثبت نام 17 بهمن اسقاط 27 بهمن پرداخت اولیه 2 اسفند دعوت نامه تکمیل وجه 25 فروردین تکمیل وجه 3 اردیبهشت ( چهارشنبه هفته پیش پرداخت کردم و مدارک هم بردم دادم همون موقع ثبت کرد- نمایندگی حسینی قم) ارسال و دریافت مدارک 6 اردیبهشت فاکتور 8 اردبهشت تخصیص پلاک 8 اردیبهشت الآن آماده برای تحویل (جالب بود تقریبان دو ماه شد حتی از فروش فوری ها هم زودتر چون اونارو تیر تحویل میدن ) انگار جلو افتادن توی تارا اتومات.. ان شاءالله هرچی زودتر برای همه
علیرضا x5 شهریور : سلام دوست عزیز واسه بیمه عجله نکن،ما ۲۵ اسفند بیمه شده تازه پلاک کردن با کلی جر وبحث، هنوز هم تحویل ندادن،یعنی خودت حساب کن تا تحویل بدن ۳ ماه از بیمه گذشته
سیامک X5 آبان : ببخشید شماره قرارداد تون رو لطف میکنید؟
احسان دنا پلاس مشکی : موعد تحویل ۳۰اسفند هنوز فاکتور نشده
امیر : دوستان من امروز با نمایندگی تماس گرفتم گفتن تا ۱۵ ام فاکتور شده.
مهدی صدرا : سلام به خوشی شما و همه دوستان سوار شوید . مبارک همگی
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : سلام ۱۴آذر ثبت نام تحویل سیستمی ۲۸ اسفند ولی هیچ اتفاقی نیفتاده فقط میگن صبر کن همین هیچی معلوم نیست
علی : من 6 شهریور 370 ریختم و 1 اردیبهشت پیامک تکمیل وجه اومد 423800
شاهین پلاس : شما رو به جونِ عزیزانتون قسم ، خبر دروغ ننویسید .
شهابx5 آبان : مبارک باشه بی زحمت شماره قرارداد رو میگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیما همدان : سلام بر دنا سوارهای آینده ی نزدیک
شیما همدان : سلام بر دنا سوارهای آینده
دوگانه اسفندی : 75 لیتری تحویل اسفند تبدیل به 100 لیتری زدم .آیا بعد از تبدیل باید پیامک بیاد که به 100 لیتری تبدیل شده؟
میثم : سورن دوگانه تحویل فروردین داریم یا بعد اسفند نوبت اردیبهشت هست ؟؟؟؟؟؟!؟
اطلس دوران جنگ : دوستان خدا شاهده هرکسی یه پست در اینستاگرام و یوتیوب با مدارک و فیش های واریزی و قرارداد بزارید و ف و ح ش و هرچیزی به دهان تان می آید بگوید صد درصد نتیجه میگیریم فقط آبرو ریزی کنید هرکسی خودش یه خبرنگار باشد
علی : tu5?
تالی : سلام.جناب توحید مشخصات فاکتور رو از کجا نگاه کنم؟شماره شاسیو
زاغی- معاونت فروش : 13 اردیبهشت ساعت 10 صبح کیلومتر 9 در خراب شده شرکت سایپا
آریزو 8 مجید : لطفا هر پیج خودرویی رو که فالو دارین در میان بذارید رسانه ای بشه
دنا6 : دوستانی که دنا 6دنده تحویل گرفتن فرمان ماشین بصورت Dکات هست یا خیر؟