ارتقای کیفیت و صیانت از مشتری

 

ارتقای کیفیت و صیانت از مشتری

 
 مرور نتایج کیفی و شاخص‌های ارزشیابی کیفیت در ۳سال گذشته موید رشد و ارتقای کیفیت محصولات و فرآیندهای تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است؛ اگر چه هنوز با اهداف تعیین شده و وضعیت ایده‌آل فاصله وجود دارد.
 
توجه ویژه مدیرعامل ایران‌خودرو به مقوله کیفیت با تشکیل و راه‌اندازی ستاد عالی کیفیت کاملا مشهود است و آثار آن را می‌توان در مصوبات این ستاد و سرمایه‌گذاری که در امر ارتقای کیفیت در ۳سال گذشته انجام شده، مشاهده کرد. 
انتظار و توقع مشتری در مقوله کیفیت با گذشت زمان و با توسعه فناوری و تغییر ذائقه و سلیقه مشتری در حال دگرگونی است. درحال‌حاضر خودروی فاقد ایربگ، از نظر مشتری بی‌کیفیت است، درصورتی که در زمان گذشته ایربگ به‌عنوان آپشن خودرو تصور می‌شد. معیارهای کیفیت از نظر مشتری و تولیدکننده تغییر کرده و این موضوع را می‌توان به بالندگی تعبیر کرد که با توجه به تغییر سطح فناوری و توقعات مردم طبیعی و قابل انتظار بوده است. 
از نظر مدیران گروه صنعتی ایران‌خودرو، مشتری نقش مهمی در کیفیت دارد. چنانچه مشتری مطلع باشد و بداند محصولی که خریداری می‌کند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، دیدگاه‌های خود را به عنوان مطالبه به خودروساز منتقل می‌کند تا در نهایت با اعمال دیدگاه‌های وی سیستم کیفیت بهبود یابد. عکس این موضوع نیز صادق است، اگر مشتری به کیفیت بی‌توجه بوده و حتی با تحویل ناقص خودرو اظهار رضایت کند، کیفیت رشد نخواهد کرد. 
با همین رویکرد درحال‌حاضر نظام‌های ارزشیابی ایران‌خودرو براساس خواسته‌های مشتری به عنوان ولی‌نعمتان این شرکت طرح‌ریزی شده است؛ یعنی حساسیت‌های مشتری در مولفه‌های ارزشیابی محصولات این خودروساز دخالت داده شده و سخت‌گیری‌های کیفی خطوط تولید با اولویت مشخصه‌های مدنظر مشتری انجام می‌شود. 
صنعت خودرو در جهان و ایران جزو صنایع پیشگام است، در دوران تحریم نیز یکی از صنایعی که آسیب زیادی را متحمل شد خودروسازی بود. رکود در این صنعت باعث تعطیلی بیش از ۶۰ صنعت دیگر شده بود و با رونق دوباره آن و عبور از شرایط بحرانی صنایع وابسته نیز جانی دوباره گرفتند و چرخه صنعت کشور به حرکت افتاد. این موضوع در کیفیت نیز محرز است، خودروسازی و صنایع وابسته چرخه‌ای است که افزایش کیفیت در یک بخش، تاثیر مستقیمی در کیفیت بخش دیگر دارد. 
فاصله کنونی سطح کیفی محصولات با جریان مداوم و متغیر سلیقه و رضایت مشتریان از یک سو و موانع و کاستی‌های موجود در پیش‌روی صنعت خودرو، مهم‌ترین چالش خودروسازی کشور است. به هر روی با ورود محصولات خارجی به بازار و ارتقای سطح استانداردها، انتظارات و سطح توقع مشتریان با سرعت در حال تغییر است، درحالی که منابع و فرآیندهای موثر بر صنعت خودرو، لزوما با همان سرعت خود را بازسازی نمی‌کنند.
 
 
 
 
در زنجیره تامین قطعات، فرآیندهای ساخت و تولید، رشد و توسعه متوازن نیست. یعنی در زنجیره تامین فعلی برخی قطعه‌سازان در سطح جهانی تولید می‌کنند و برخی دیگر هنوز به روش‌های سنتی و کارگاهی قطعه می‌سازند، از دیدگاه کارشناسان ایران‌خودرو تا زمانی که رشد و توسعه متوازن در کل زنجیره محقق نشود، همواره فرآیندها و محصولات دچار نوسان خواهند بود که این نوسانات، خود چالشی بزرگ برای کیفیت است. با این حال مسئولیت نهایی کیفیت خودرو با خودروساز است. ایران‌خودرو از نظر سیستم‌های بهینه کیفیت چیزی از خودروسازان بزرگ دنیا کم ندارد. از نظر مدیران ایران‌خودرو مزیت رقابتی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم‌ها به درستی اجرا شود. 
معاون کیفیت ایران‌خودرو معتقد است پروژه‌ها، زمان، منابع و همچنین اهمیت قائل شدن مدیران به سیستم‌های کیفی می‌تواند در ارتقای کیفی محصولات اثربخش باشد. در پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم باید به هدف کیفی خاصی برسیم؛ در غیراین صورت یعنی یک سری عیب به سیستم اضافه کرده‌ایم. سیستم‌ها باید به گونه‌ای باشد که در زمان S. O. P پروژه‌های‌مان، به همه اهداف از پیش تعیین شده رسیده باشیم. اجرای درست پروژه در سیستم از اهداف ارتقای کیفیت در ایران‌خودرو است. 
تهیه مواد یکنواخت موردنیاز خودروساز از پیش‌شرط‌های تولید باکیفیت است که در این میان خودروساز نقش چندانی در تولید مواد یکنواخت ندارد. مواد اولیه پلیمری با کیفیت یکسان، ورق فولاد یکنواخت و... همه از نیازمندی‌های خودروساز است که سطح کیفی آن در کیفیت محصول نهایی خودروساز تاثیر مستقیم دارد. خوشبختانه با اجرایی شدن برجام بارقه‌هایی از امید برای انتقال دانش و فناوری روز تولید قطعه ایجاد شده و می‌توان برای یکنواختی کیفیت در میان سازندگان آینده روشنی را تصور کرد. 
البته معاون کیفیت ایران‌خودرو برجام را تسهیل‌کننده تلقی می‌کند و می‌گوید: باید نقش خود را در صنعت کشور به‌عنوان خودروساز، قطعه‌ساز، نماینده مجلس، سازمان‌های نظارت‌کننده و... به خوبی اجرا کنیم. 
بنابر اظهارات کارشناسان، سهم کیفیت قطعات در خودرو ۴۵ تا ۵۰درصد کیفیت نهایی خودرو است اما به لحاظ اهمیت، نقش کیفیت قطعات در محصول را می‌توان تا ۷۰درصد پیش‌بینی کرد، چرا که با وارد شدن قطعه معیوب به خط تولید، کل سیستم خط تولید دچار بحران شده و به مرور فرهنگ کیفیت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابر این اصلاح ورودی‌ها برای اصلاح فرآیندها و درنهایت اصلاح خروجی‌ها ضروری است. 
شرکت ایران‌خودرو از تلاش قطعه‌سازان افزایش توان تولید قطعه و مجموع با کیفیت حمایت می‌کند تا مسیر دستیابی به دانش فنی تولید، بهبود کیفیت و پیوستن به شرکت‌های بزرگ خارجی را کوتاه‌تر کند و باعث رشد و بالندگی سازندگان زنجیره ارزش خودرو شود. 
یکی از چالش‌های مهم کیفیت، نحوه قیمت‌گذاری است، این موضوع از سازنده تا خودروساز روی کیفیت محصول تاثیر جدی دارد. متاسفانه با اجبار خودروساز برای ثابت نگه‌داشتن قیمت در انتهای زنجیره ارزش، امکان تولید و تعیین قیمت به خودروساز براساس «هزینه – فایده» وجود ندارد، بنابراین نخستین موضوعی که برای دستیابی به قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه‌ها، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، کیفیت است. از سویی دیگر درحال‌حاضر حمایتی از سوی دولتمردان در زمینه توسعه محصول انجام نمی‌شود. به منظور توسعه و ارتقای محصول تسهیلاتی برای تاسیس آزمایشگاه تست کامل خودرو و قطعات ضروری است. درحال‌حاضر برای برخی تست‌ها و آزمایش‌ها قطعه و یا محصول به خارج از کشور ارسال می‌شود که فرآیند توسعه محصول را طولانی کرده است. 
خطوط بدنه، مونتاژ و رنگ ایران‌خودرو قابلیت تولید در سطح جهانی را دارند و برخی خطوط نیز براساس مصوبات ستاد عالی کیفیت و پروژه‌ها در حال نوسازی است که قبل از نیمه نخست سال آینده بهره‌برداری شده و تاثیر نوسازی‌ها بر کیفیت محصول نمایان می‌شود. ایران‌خودرو دارای فرآیندهایی است که قابلیت تولید در سطح جهانی را دارد، چه آنکه پژو ۲۰۰۸ در همین سایت تولید خواهد شد. 
معاونت کیفیت ایران‌خودرو پروژه‌های کیفیت را در ۳ بخش به اجرا می‌گذارد که براساس بازخوردها و ارزیابی‌ها تعریف می‌شود. بخشی از آن پروژه‌های زیرساختی است که بیشتر مربوط به سیستم‌های کیفیت کل زنجیره ارزش می‌شود و مسئولیت آن بر عهده ایران‌خودرو و شرکت ساپکو است. 
بخشی از پروژه‌های بهبود کیفیت محصول است که ناظر بر ایرادات یا بازخوردهای مشتری برای بهبود مشخصه کیفی خودرو است که از سال ۹۲ تاکنون در دستور کار قرار دارد و سالانه پروژه‌های محصولی تعریف و اجرا می‌شوند و بخش دیگر از پروژه‌ها مجموعه‌های اصلی مانند موتور، گیربکس، مجموعه‌های خودرو است که در هر ۳ بخش در ۳سال اخیر موفقیت‌های زیادی کسب شده است. در شاخص‌های کیفیت نیز بهبودهایی صورت گرفته است. ازجمله در مراجعات مشتری به شبکه از ابتدای سال ۹۳ کاهش ۴۰درصدی به ثبت رسیده است. 
پروژه‌های مربوط به نوسازی فرآیندها نیز از دیگر بخش‌های پروژه‌ها در ایران‌خودرو محسوب می‌شود. تعدادی از این پروژه‌ها مانند رنگ و مونتاژ یک و موتورسازی در داخل ایران‌خودرو هستند و بخشی دیگر نیز در محل شرکت‌های تامین‌کننده ایران‌خودرو قرار دارد.
 
 
 
 
خودکنترلی در تولید ازجمله اقداماتی است که به منظور نهادینه کردن و تبدیل کیفیت به یک فرهنگ در ایران‌خودرو شکل گرفته است. کارگر فعال در زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش با کنترل عملکرد خود باید با رویکرد مشتری‌مداری، کار خود را کنترل کرده و با افزایش دقت از قطعات معیوب استفاده نکند. 
خودکنترلی در خطوط تولید ایران‌خودرو فرهنگ بالای کیفیت است. در کنار اجرای دقیق سیستم‌های کیفی، نظارت کیفی بر تولید و همچنین تعهدات سازمانی و اعتقادی برای بهبود کیفیت محصول تعیین‌کننده است. 
کارکنان و مدیران ایران‌خودرو اعتقاد راسخ دارند فرهنگ مسئولیت‌پذیری که ریشه در اعتقادات و آموزه‌های دینی دارد به‌طور قطع در خروجی فعالیت و کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. 
معاون کیفیت ایران‌خودرو ترویج ارزش‌های دینی، ارتقای آگاهی کارکنان، الگوسازی و تکرار و تکرار این چرخه تا نهادینه شدن در رفتار تک‌تک افراد سازمان را برون‌رفتی برای انجام مسئولانه فعالیت‌ها می‌داند. مدیران مجموعه ایران‌خودرو معتقد هستند بزرگترین ناظر بر عملکرد افراد خودشان هستند. وجدان فرد است که باید به حدی از بلوغ برسد که بداند اگر کاری را درست انجام ندهد آسیب آن به مشتری می‌رسد. 
کارکنان شاغل در بخش کیفیت در تمام سطوح در التزام به رعایت سیستم‌ها و اجرای مقررات باید یک قدم از دیگران جلوتر باشند تا الگویی برای رعایت ضوابط برای دیگران باشند. 
ایران‌خودرو برای بهبود کیفیت خدمات پس از فروش نیز برنامه‌های متنوعی را در دست اجرا دارد. در شرکت ایساکو تغییرات ساختاری ایجاد شده که به بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری در شبکه خدمات پس از فروش می‌انجامد. 
هم‌اکنون عزم جمعی در گروه صنعتی ایران‌خودرو شکل گرفته و همه سازندگان، تامین‌کنندگان و کارگران سالن‌های تولیدی ایران‌خودرو و مجموعه خدمات پس از فروش، با حمایت‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مسیر کیفی را آغاز کرده‌اند که نقطه پایانی ندارد و حصول رضایت مشتریان دغدغه تک‌تک افراد حاضر در زنجیره تامین و تولید ایران‌خودرو است.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , کیفیت خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , دنا , سمند , تندر90






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

مهدی
2

.....نخورید لطفا....چون آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است!!!.
پس تا میتونید ........بخورید...
ما شهید دادیم برای یه مشت مسئول که یه تار موی اون 230000 شهید به کل هیکل یکیشون می ارزید....
امیدوارم که با همین ماشناتون به.....برید ....
00:18  1395/08/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
7

بازم دیدند مردم دارند افسردگی میگیرند یه جوک به نام ارتقاع کیفیت تو 3سال گذشته تعریف کردند. تو کشورهای اطراف و آسیایی بجز ژاپن هیچ کشوری سابقه تولید به اندازه ایران را ندارد و امروز هیچ کشوری بدبخت تر از ایران از نطر خودرویی وجود ندارد. کشورهای که از عمرشون حتی 10 سال هم نمیگذره اوضاع خیلی بهتری از ما دارند. البته این مهم به همت مسئولان دلسوز و حمایت چشم بسته ما مردم بدست آمده است
21:07  1395/08/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز لطفا کسانی که ماشین تحویل گرفتن ازتجربه رانندگی ومشکلات شاهین پلاس داخل گروه به‌اشتراک‌ بزارن مثل دوست عزیزوگلمون جناب میرزاده مشفقی واکبرآقا کاردرست ومشتی.ممنون ازمحبتتون
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیزواریزی اول ۳۷۰میلیون تاریخ ۱۳شهریور تکمیل وجه وثبت سخا۱۴ اردیبهشت امیدارم همه دوستان عزیز به زودی فاکتور بشیم
کوروش : دوستان این چپاول در روز روشن با مشارکت خود دولت وخودروساز در حال انجامه این رو مد نظر داشته باشید.گرفتارمون کردن خدا گرفتارشون کنه
رز زرد : سیروان گیان مبلغی که پرداخت کردیم شامل افزایش نمیشه..‌.آذر ماه هم که دو شرکت افزایش قیمت داشتن طبق همین روال بود
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
ایکس 5 آبان : برگ سبز رو پست چند روز دیرتر از کارت ماشین برات میاره
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : سلام من 207 مشکی فرسوده تحویل 31فروردینم هنوز فاکتور نبودم می کن اسقاط نیامده همه جی تحویل دادم تورا خدا هرکی میدونه کمکم کنی چکاد کنم ممنون میشم
حمید عاشق سورن : یادش بخیر سال 98 و 99 این گروه رو دنبال میکردم برا تحویل سورن معمولی و حالا دنبال میکنم برا سورن دوگانه
یوسف : به امید خدا افزایش قیمت ها رو می خوان کمتر کنن
یوسف : انگار واقعا می خوان قیمت ها رو تعدیل کنن افزایش هستش ولی کمتر از این قیمتها مد نظره
هادی : باید کار خاصی انجام بدیم یا اینکه خودشون واریز میکنن میشه توضیح بدین ممنون میشم
علیرضاپیش 11اسفند : شماتکمیل وجهتون کی بوده؟!؟
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : دوستان از فوق العاده ها خبر جدیدی نیست؟؟؟؟
پانا : دوستان عزیز من فروش فوری پانا ارتقا مشگی فولادی بودم 18 خرداد تحویل هنوز هیچ خبری نشده کسی اطلاعی داری
علی : میشه از سر کچلمون برداری ؟؟
سردش : سپاس🙏🙏