اگر خودروسازان خصوصی بودند

اگر خودروسازان خصوصی بودند

بیش از یک سال است که خودروسازان از مشکلات نقدی این صنعت گلایه می کنند، اما دولت طی این مدت کمک قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل خودروسازان نکرده است و حتی مصوباتی هم که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان ابلاغ کرد نیز تماما اجرا نشد. عدم یاری دولت به خودروسازان در حالی است که راه های دیگری برای تامین سرمایه صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان عملا از آنها محروم هستند، دلیل عمده این محرومیت هم سهمی است که دولت همچنان در صنعت خودرو دارد. یکی از راه هایی که خودروسازان در صورت خصوصی بودن می توانند به واسطه آن به تامین سرمایه بپردازند، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. صندوقی که بر اساس اساسنامه خود می تواند به واسطه بانک های عامل تسهیلات ارزی و ریالی به بخش های مختلف صنعتی پرداخت کند اما تنها به این شرط که واحد یا بنگاه تولیدی متعلق به بخش خصوصی باشد یا سهم دولت در آن بیش از ۲۰ درصد نباشد. این در حالی است که با وجود واگذاری بخش زیادی از سهام دولت در صنایع خودروسازی، سهم دولت در این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰ درصد است و این به آن معناست که خودروسازان عملا نمی توانند به عنوان بخش خصوصی از  تسهیلات این صندوق برخوردار شوند. 

اگر خودروسازان خصوصی بودند

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در همین ارتباط به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: سهم دولت در ایران خودرو ۱۸/۲ درصد و در سایپا ۳۶/۸ درصد است، اما واقعیت این است که  با در نظر گرفتن سهام غیرمستقیم دولت، سهم دولت در ایران خودرو از ۲۰ درصد هم فراتر می رود، بنابراین صندوق بر اساس اساسنامه خود نمی تواند به این دو شرکت تسهیلاتی پرداخت کند.  این صحبت عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در حالی است که چندی پیش با مطرح شدن پیشنهاد اعطای تسهیلات دو میلیارد دلاری از سوی رییس سازمان گسترش صنایع، خودروسازان به منابع این صندوق امیدوار شده بودند. اما به نظر می رسد این پارادوکس صنعت خودرو در نهایت خودروسازان را هم از کمک های دولتی محروم کند و هم از امکاناتی که برای بخش خصوصی وجود دارد.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

بی نام
0

لطفا یکی این کارخونه های خودروسازیه کشورو ببنده خواهشا
18:35  1392/04/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

دوستان گرامی از نظر بنده خودروسازی ایران تنها زمانی پیشرفت خواهد کرد که:
1- تحریمها برداشته شود و بتوانند آزادانه با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری کنند.
2- خودروسازی به طور 100 درصد و واقعا به بخش خصوصی واگذار گردد تا افراد واقعا لایق و کارآمد وارد عرصه شوند.(به عنوان مثال کارکنان بخش حراست یک بخش بیشتر از مهندسین آن بخش نباشد! و کمیت کارکنان واقعی و کیفیت بدرد بخور باشد)
3- تعرفه گمرکی برداشته شود و اگر کمکی قرار است توسط دولت شود از طریق تسهیلات بلند مدت بدون بهره یا سود اندک به خودرو سازان باشد.
تنها آن زمان است که شاهد استعدادهای بی نظیر فرزندان این مملکت در بخش خودرو خواهیم بود و باور کنید چین که سهل است کره جنوبی هم رقیبی برای ایران نخواهد بود.
15:18  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
3

بچه ی لوسو هرچی بیشتر نازشو بکشی و قربون صدقش بری هم لوستر میشه هم پرو تر اینا هم اینجورین 30 ساله که بازار این مملکت انحصاری دست ایناس یعنی توی این 30 سال یه مدیر درست حسابی پیدا نشده که یه فکری به حال این وضعیت بکنه؟سوال میپرسی ها اگه شده بود که اوضاع اینجوری نبود که اینا به جای اینکه برن خودروساز بشن هر روز به سمت مونتاژکاری پیش برن ان هم از اثرات حمایت کور کورانه.با سپاس از1car
01:12  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد زارعی
1

خودرو سازا دیگه چی میخوان ؟؟؟ خصوصی بشن مردمو بیشتر به کشتن بدن و بیشتر بچاپن؟؟ وااام ؟؟ سس سفید ؟؟ نون اضاف ؟؟
ولمون کن عاقا !!!
00:09  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
0

باید یه حرکت اساسی کرد براى خودرو در ایران
20:59  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
1

سلام البته خصوصی نبودن صنعت خودرو در این مقطع به نفع سایر بخش های خصصوصی هست.
با توجه به وضعیت خودرو در کشور اگر خصوصی بودند یکجا تمام منابع مالی این صندوق را میبلعیدند
11:56  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : سلام دوستان حتما به همه اطلاع رسانی کنید که این شرکت دزده فردا بیاید تجمع دمتون گرم به شبکه اینتر نشنال هم کلیپ بفرستید
نرگس : سلام آقا محمد تازه امروز بارگیری شده برای نمایندگی من شیراز هستم احتمالا فردا برسه به نمایندگی
سامان : مبارک باشه. چه رنگی؟
احمد تیر دراز : بشین توکف تا سه ماه
حسین : دروغ نگفتم خدا لعنت کنه آدم دروغگورو البته حق دارین چون توی این گروه قبلاً دروغ زیاد گفتن که خدا ازشون نگذره ولی بخدا تکمیل وجه ۱۶ اسفند انجام دادم و سخا رو ۱۹ اسفند دادم نمایندگی ثبت کرد و دقیقا امروز فاکتور شدم دروغ برا من سودی نداره ولی واقعا میگم فاکتور شدم شما هم احتمال خیلی زیاد تا ۲ روز دیگه فاکتور میشین
حسین : دروغ نگفتم خدا لعنت کنه آدم دروغگورو البته حق دارین چون توی این گروه قبلاً دروغ زیاد گفتن که خدا ازشون نگذره ولی بخدا تکمیل وجه ۱۶ اسفند انجام دادم و سخا رو ۱۹ اسفند دادم نمایندگی ثبت کرد و دقیقا امروز فاکتور شدم دروغ برا من سودی نداره ولی واقعا میگم فاکتور شدم شما هم احتمال خیلی زیاد تا ۲ روز دیگه فاکتور میشین
مالک : سلام کسی اطلاع داره خودرو پلاک ثبت شده باشه تو قسمت پیگیری خودرو و توی سایپا یدک هم دیدم شماره شاسی ثبت شده بود بنظزتون کی تحویل میشه شاهین cvt
حمید : من ۱۶ اسفند تکمیل وجه کردم و سخا 11 بهمن گرفتم و 18 اسفند تحویل دادم فاکتور نشدم چرا دروغ میگید.چند تا کارمندهای سایپا اینجا هستن دروغ میگن که فردا تجمع نکنیم .اینا اگه راست میگفتن باید تا اخر اسفند حداقل فاکتور میشدن.مگه مردم نزول خور هستن که سودش رو بدن
ناشناس : نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - نمیدونم چرا خودرو ساز دعوتنامه های هفته چهارم اسفند ماه 403 نمیفرسته الان رفتم سامنه یکپارچه این خرید من هست از شرکت خودروسازشرکت سایپا 290 میلیون واریز وجه اولیه
ج ج : مبارکتون باشه تحویل اول بر اساس روز تکمیل وجه بعد بر اساس سخاست فعلام اول اسفندیا رو دارن میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس مشکی : بدون اعتراض اینا ماشین تحویل نمیدن باید به زور ازشون گرفت
زینب : رنگت چیه
پوریا : سلام. منم پیش فروش تیر هستم... برا همه ماشینا دعوتنامه تیر اومده به جز رانا
امیر انوری : 13 اسفند
کوییک GXR-L : سلام وقت همگی بخیر ببخشید اگر کسی سررشته داره میشه راهنمایی کنه که برای فروش خودرو بدم نمایندگی با کمیسیون 10تومن خدودا بغروشه برام با بذارم نمایندگی به نظرتون کدومش زودتر و قیمت بهتری میفروشه واسم؟
کوییک rs : سلام دوستان... کوییک rs هایی که فاکتور شدن لطفا این پایین بگیید چندم تکمیل وجه کردین
یاسین : ی چیزی بگو بگنجه.10تن؟!بنظر من تو وانتم نداری چه برسه به این لگن
29بهمن : سلام دوستان ببخشید من سشنبه چراغ تحویلم روشن شده بنظرتون ممکنه فردا زنگ بزنن که برم تحویل بگیرم یا بیشتر طول میکشه تا برسه نمایندگی یزد؟
سارا : تاریخ ها یکی هست امرزو حما شد نمایندگی حتما خبر بگیر
اطلس مهرماه : سلام دوستان فردا تجمع برقراره به امید خدا بنر هم چاپ شده همه عزیزانی که میتونن یه بارم شده همت کنند و بیان حق خودمون رو باید بگیریم این بار اصولی با بنر مشخص هیچ فردی به اندازه ما کسایی که اطلس ثبت نام کردن از سایپا ضربه نخوردن خیلی بیشتر از شاهین و سهند تاخیر ما خیلی بیشتره