اگر خودروسازان خصوصی بودند

اگر خودروسازان خصوصی بودند

بیش از یک سال است که خودروسازان از مشکلات نقدی این صنعت گلایه می کنند، اما دولت طی این مدت کمک قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل خودروسازان نکرده است و حتی مصوباتی هم که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان ابلاغ کرد نیز تماما اجرا نشد. عدم یاری دولت به خودروسازان در حالی است که راه های دیگری برای تامین سرمایه صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان عملا از آنها محروم هستند، دلیل عمده این محرومیت هم سهمی است که دولت همچنان در صنعت خودرو دارد. یکی از راه هایی که خودروسازان در صورت خصوصی بودن می توانند به واسطه آن به تامین سرمایه بپردازند، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. صندوقی که بر اساس اساسنامه خود می تواند به واسطه بانک های عامل تسهیلات ارزی و ریالی به بخش های مختلف صنعتی پرداخت کند اما تنها به این شرط که واحد یا بنگاه تولیدی متعلق به بخش خصوصی باشد یا سهم دولت در آن بیش از ۲۰ درصد نباشد. این در حالی است که با وجود واگذاری بخش زیادی از سهام دولت در صنایع خودروسازی، سهم دولت در این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰ درصد است و این به آن معناست که خودروسازان عملا نمی توانند به عنوان بخش خصوصی از  تسهیلات این صندوق برخوردار شوند. 

اگر خودروسازان خصوصی بودند

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در همین ارتباط به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: سهم دولت در ایران خودرو ۱۸/۲ درصد و در سایپا ۳۶/۸ درصد است، اما واقعیت این است که  با در نظر گرفتن سهام غیرمستقیم دولت، سهم دولت در ایران خودرو از ۲۰ درصد هم فراتر می رود، بنابراین صندوق بر اساس اساسنامه خود نمی تواند به این دو شرکت تسهیلاتی پرداخت کند.  این صحبت عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در حالی است که چندی پیش با مطرح شدن پیشنهاد اعطای تسهیلات دو میلیارد دلاری از سوی رییس سازمان گسترش صنایع، خودروسازان به منابع این صندوق امیدوار شده بودند. اما به نظر می رسد این پارادوکس صنعت خودرو در نهایت خودروسازان را هم از کمک های دولتی محروم کند و هم از امکاناتی که برای بخش خصوصی وجود دارد.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

بی نام
0

لطفا یکی این کارخونه های خودروسازیه کشورو ببنده خواهشا
18:35  1392/04/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

دوستان گرامی از نظر بنده خودروسازی ایران تنها زمانی پیشرفت خواهد کرد که:
1- تحریمها برداشته شود و بتوانند آزادانه با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری کنند.
2- خودروسازی به طور 100 درصد و واقعا به بخش خصوصی واگذار گردد تا افراد واقعا لایق و کارآمد وارد عرصه شوند.(به عنوان مثال کارکنان بخش حراست یک بخش بیشتر از مهندسین آن بخش نباشد! و کمیت کارکنان واقعی و کیفیت بدرد بخور باشد)
3- تعرفه گمرکی برداشته شود و اگر کمکی قرار است توسط دولت شود از طریق تسهیلات بلند مدت بدون بهره یا سود اندک به خودرو سازان باشد.
تنها آن زمان است که شاهد استعدادهای بی نظیر فرزندان این مملکت در بخش خودرو خواهیم بود و باور کنید چین که سهل است کره جنوبی هم رقیبی برای ایران نخواهد بود.
15:18  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
3

بچه ی لوسو هرچی بیشتر نازشو بکشی و قربون صدقش بری هم لوستر میشه هم پرو تر اینا هم اینجورین 30 ساله که بازار این مملکت انحصاری دست ایناس یعنی توی این 30 سال یه مدیر درست حسابی پیدا نشده که یه فکری به حال این وضعیت بکنه؟سوال میپرسی ها اگه شده بود که اوضاع اینجوری نبود که اینا به جای اینکه برن خودروساز بشن هر روز به سمت مونتاژکاری پیش برن ان هم از اثرات حمایت کور کورانه.با سپاس از1car
01:12  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد زارعی
1

خودرو سازا دیگه چی میخوان ؟؟؟ خصوصی بشن مردمو بیشتر به کشتن بدن و بیشتر بچاپن؟؟ وااام ؟؟ سس سفید ؟؟ نون اضاف ؟؟
ولمون کن عاقا !!!
00:09  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
0

باید یه حرکت اساسی کرد براى خودرو در ایران
20:59  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
1

سلام البته خصوصی نبودن صنعت خودرو در این مقطع به نفع سایر بخش های خصصوصی هست.
با توجه به وضعیت خودرو در کشور اگر خصوصی بودند یکجا تمام منابع مالی این صندوق را میبلعیدند
11:56  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام من امروز مجدد با امور مشتریان تماس گرفتم و گفت که تا یک اسفند فاکتور شده منم با سر و صدا بهش گفتم که ۲ هفته س همینو میگی و روی یک اسفند متوقف شده چرا پلاس رو تا آخرای اسفند فاکتور کردین ولی cvt روی یک اسفند مونده خلاصه اینکه دوستان همه زنگ بزنید صدای اعتراضتون رو بشنون اینجوری دست رو دست بزارید هیچ کاری برامون نمی کنن یه خورده فعال باشید لطفا
اکبر از اردبیل : سلام به نوبه خودم از شما و تمام اعضای با معرفت گروه ممنونم
شاهین خرداد : سلام من دیروز تکمیل وجه کردم والله ترسیدم افزایش بخوره قطعا هم تو این هفته افزایش قیمتو داره سایپا ان شاالله برای شما افزایش نخوره ولی من ریسک نکردم و پولشم نداشتم خدا بهترینا رو نصیبتون کنه
شاهین 403 : سلام پس کم کم باید منتظر باشیم ما که اردیبهشت تکمیل وجه کردیم
سارا : سلام کسانیکه شاهین جی پیش فروش شد بهشون و نصف مبلغ رو دادن اگر افزایش قیمت صورت بگیره بعنوان مثال ۳۰ درصد برای این افراد ۱۵ درصد محاسبه میشه چون پول نصفشو دادن
دیانا : سلام از همه ی بزرگوارانی مثل اکبر آقا که این مدت واقعا سنگ تموم گذاشتن و همه ی کسانی که اطلاعات در خدمت گروه گذاشتند بسیار ممنون و سپاسگزاریم
X5 : سلام ثبت نام ابان کسی هست برای تحویل خودرو زنگ زده باشن که امروز خودرو بگیرن
عباسی : فک کنم دیگه همه اسفندی ها فاکتور شدیم
X5 : سلام بیمه خودرو اداره پست میاره یا زمان تحویل خودرو میدن
Mehrdad : دی یا بهمن اگر بیشتر تاخیر نخوره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی 25 مهر : دیشب
سورن فوروش فوری : سلام از تیر ماهی های فروش فوق العاده خبری نیست؟ کسی فاکتور نشده؟
سورن موتور جدید 29 خرداد : تکمیل وجه کی انجام دادین؟
محمد : سلام دوستان آدرس دقیق تجمع رو بزارید لطفا
دنا 6 دنده : چرا مال من نمیشه کل زندگیم فروختم پولشو ریختم
رانا 31 خرداد : سلام دوستان کسی جدیدا فاکتور شده؟
مجی : آقا داستانی که تبدیل اومده اگه تکمیل وجه کنند دیگه افزایش قیمت ندارن از اونور هم هر دو تاخیر داره
دنا آپشنال : سلام تیر ماه مگه ما به تفاوت کمربند رو دادن که فاکتور شن؟
کوییک شهریور : من ی جوانم خیری ندیدم چشم باز کردم فقط گرانی
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : کدوم شهر هستیند؟