اگر خودروسازان خصوصی بودند

اگر خودروسازان خصوصی بودند

بیش از یک سال است که خودروسازان از مشکلات نقدی این صنعت گلایه می کنند، اما دولت طی این مدت کمک قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل خودروسازان نکرده است و حتی مصوباتی هم که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان ابلاغ کرد نیز تماما اجرا نشد. عدم یاری دولت به خودروسازان در حالی است که راه های دیگری برای تامین سرمایه صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان عملا از آنها محروم هستند، دلیل عمده این محرومیت هم سهمی است که دولت همچنان در صنعت خودرو دارد. یکی از راه هایی که خودروسازان در صورت خصوصی بودن می توانند به واسطه آن به تامین سرمایه بپردازند، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. صندوقی که بر اساس اساسنامه خود می تواند به واسطه بانک های عامل تسهیلات ارزی و ریالی به بخش های مختلف صنعتی پرداخت کند اما تنها به این شرط که واحد یا بنگاه تولیدی متعلق به بخش خصوصی باشد یا سهم دولت در آن بیش از ۲۰ درصد نباشد. این در حالی است که با وجود واگذاری بخش زیادی از سهام دولت در صنایع خودروسازی، سهم دولت در این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰ درصد است و این به آن معناست که خودروسازان عملا نمی توانند به عنوان بخش خصوصی از  تسهیلات این صندوق برخوردار شوند. 

اگر خودروسازان خصوصی بودند

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در همین ارتباط به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: سهم دولت در ایران خودرو ۱۸/۲ درصد و در سایپا ۳۶/۸ درصد است، اما واقعیت این است که  با در نظر گرفتن سهام غیرمستقیم دولت، سهم دولت در ایران خودرو از ۲۰ درصد هم فراتر می رود، بنابراین صندوق بر اساس اساسنامه خود نمی تواند به این دو شرکت تسهیلاتی پرداخت کند.  این صحبت عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در حالی است که چندی پیش با مطرح شدن پیشنهاد اعطای تسهیلات دو میلیارد دلاری از سوی رییس سازمان گسترش صنایع، خودروسازان به منابع این صندوق امیدوار شده بودند. اما به نظر می رسد این پارادوکس صنعت خودرو در نهایت خودروسازان را هم از کمک های دولتی محروم کند و هم از امکاناتی که برای بخش خصوصی وجود دارد.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

بی نام
0

لطفا یکی این کارخونه های خودروسازیه کشورو ببنده خواهشا
18:35  1392/04/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

دوستان گرامی از نظر بنده خودروسازی ایران تنها زمانی پیشرفت خواهد کرد که:
1- تحریمها برداشته شود و بتوانند آزادانه با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری کنند.
2- خودروسازی به طور 100 درصد و واقعا به بخش خصوصی واگذار گردد تا افراد واقعا لایق و کارآمد وارد عرصه شوند.(به عنوان مثال کارکنان بخش حراست یک بخش بیشتر از مهندسین آن بخش نباشد! و کمیت کارکنان واقعی و کیفیت بدرد بخور باشد)
3- تعرفه گمرکی برداشته شود و اگر کمکی قرار است توسط دولت شود از طریق تسهیلات بلند مدت بدون بهره یا سود اندک به خودرو سازان باشد.
تنها آن زمان است که شاهد استعدادهای بی نظیر فرزندان این مملکت در بخش خودرو خواهیم بود و باور کنید چین که سهل است کره جنوبی هم رقیبی برای ایران نخواهد بود.
15:18  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
3

بچه ی لوسو هرچی بیشتر نازشو بکشی و قربون صدقش بری هم لوستر میشه هم پرو تر اینا هم اینجورین 30 ساله که بازار این مملکت انحصاری دست ایناس یعنی توی این 30 سال یه مدیر درست حسابی پیدا نشده که یه فکری به حال این وضعیت بکنه؟سوال میپرسی ها اگه شده بود که اوضاع اینجوری نبود که اینا به جای اینکه برن خودروساز بشن هر روز به سمت مونتاژکاری پیش برن ان هم از اثرات حمایت کور کورانه.با سپاس از1car
01:12  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد زارعی
1

خودرو سازا دیگه چی میخوان ؟؟؟ خصوصی بشن مردمو بیشتر به کشتن بدن و بیشتر بچاپن؟؟ وااام ؟؟ سس سفید ؟؟ نون اضاف ؟؟
ولمون کن عاقا !!!
00:09  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
0

باید یه حرکت اساسی کرد براى خودرو در ایران
20:59  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
1

سلام البته خصوصی نبودن صنعت خودرو در این مقطع به نفع سایر بخش های خصصوصی هست.
با توجه به وضعیت خودرو در کشور اگر خصوصی بودند یکجا تمام منابع مالی این صندوق را میبلعیدند
11:56  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی تاراv1p : سلام من تارا v1p سفید بودم. فروش فوری با موعد تحویل ۴ شهریور واریزیم ۵ مرداد ساعت ۲۲:۳۰ بود. همین یکی دو ساعت پیش فاکتور شدم. انشاالله برای بقیه هم هر چه زودتر فاکتور بشه.
تارا دستی فروش فوری : سلام تارا سفید تحویلی ۴شهریور تکمیل وجه ۵مرداد ساعت ۹صبح امروز فاکتور شدم
تارا : سلام، امروز کسی فاکتور شده؟ رنگ سفید تحویل سوم تمام شدن؟؟
علی : سلام.امروز کسی فاکتور شده خبری نیست .
ایگل کرمان : دوستانی که اینجا حضور دارید مرتب سازی پیام هارو بر اساس محبوب ترین ها انتخاب کنید و ببنید که پیام های سال های قبل براتون میاره و متوجه میشید که ثبتنامی های سال های قبل هم دقیقا همین مشکلات ماهارو داشتند و شرکت کرمان موتور چند ساله با این روش داره میفروشه و تحویل میده
فرش : بله جمعه ها هم زیاد فاکتورمیشه تکمیل وجه هم اینترنتی تعطیل نداره
امیر شاهین‌البرز : تبدیلی26خرداد‌در‌انتظار ایشالا هفته آینده‌الباقی‌خرداد‌فاکتور
شاهین G : آقا بالاخره نفهمیدیم این شاهین G متوقف شده یا نه یکی میگه متوقف شده یکی میگه نشده خدا سایپا رو لعنت کنه
شروس : پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : تعوذوا بالله من ثلاث : من طمع حیث لا مطمع، و من طمع یرد إلى طبع، و من طمع یرد إلى مطمع . از سه چیز به خدا پناه برید : از طمع بیجا و طمعى که به ننگ و پستى کشاند و طمعى که به طمع دیگرى انجامد .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا اتومات27مهر : بله برا من یه ماه پیش به روز شده
ایمان 31 مرداد پانا : به روز نشده که
اکبر : سلام ..ماشین من مخزن بزرگ تحویل گرفتم ...سایت تبریز سیمی هست ....مال شما هم فکر کنم سیمی باشه
31مرداد مریم : از کجا فهمیدی سایت مازندران
فجر تحویل تیر : میشه یه نفر که پیگیر چت ها هست یه خلاصه بگه که هر طرح تا کجا فاکتور شده؟ الان مثلا پیش فروش فجر تحویل تیر حدودا کی فاکتور میشه؟
مهدی : چرا مردم رو سر کار میزاری
سورن : سلام دوستان سایت مازندران سیمی یا برقی ؟
ساینا اس بهمن : داداش ما بعد واریزی 6 ماهه تو تاخیریم تو جا دادی فعلا
جواد : سلام فوق العاده بهمن تا کی فاکتور شده
بیست اسفند اطلس : خیر خوشی نبینه شرکت سایپا که بدبختم کرد رفت....فاکتور متوقف چرا میکنی هی لعنتی