جزئیات طرح ساماندهی واردات خودرو

جزئیات طرح ساماندهی واردات خودرو

آرش محبی‌نژاد در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات طرح ساماندهی واردات خودرو، اظهار داشت: این طرح به وزارت صنعت ارائه شده و کارگروهی برای بررسی و تصویب نهایی آن تشکیل شده است. وی ادامه داد: در این طرح، ممنوعیت یا محدودیت واردات خودرو هدف نیست بلکه محور بحث‌ها، مدیریت واردات است به طوری که به صنعت داخلی ضربه‌ای وارد نشود و علاوه بر این، از واردات قطعات بی‌کیفیت نیز جلوگیری شود. وی تقویت تولید داخل به منظور حفظ توان رقابت با تولیدات کشورهای دیگر را از جمله محورهای طرح ساماندهی واردات خودرو عنوان کرد و گفت: با تحریم صنعت خودرو، برخی کارخانه‌های خودروساز جهانی، ایران را تحریم کردند و از صادرات مواد اولیه خود به خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی خودداری کردند. در عین حال، واردات خودرو ساخته شده توسط این شرکت‌ها به ایران افزایش یافت. محبی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی کشورهای واسطه مانند امارات در واردات خودرو به ایران سود بالایی را کسب کردند، افزود: مبدأ واردات 75 درصد از خودروهای وارداتی به ایران، امارات بوده است و طی دو سال اخیر واردات خودرو به کشور از نظر تعداد، دو برابر شده که  البته تولید داخل نیز در این مدت به نصف کاهش یافته بود.

* محدودیت واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران

عضو شورای سیاستگذاری خودرو تأکید کرد: در طرح ساماندهی واردات، ساز و کاری پیش‌بینی شده که واردات خودرو از شرکت‌ها و کشورهایی که صنعت خودرو ایران را تحریم کرده‌اند، انجام نشود و یا با عوارض خیلی بالا صورت گیرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا این اقدام برخلاف اصل رقابت‌پذیری نیست؟ گفت: ما طرفدار ممنوعیت و یا مخفی کردن واردات خودرو و انحصاری کردن واردات قطعات نیستیم، ولی این مسئله نباید به تولید داخل ضربه بزند. ممنوعیت واردات کار غلطی است، ولی حمایت از تولید داخل به منظور حفظ توان رقابت و توسعه صنعت خودروی کشور باید همگام با بحرا‌ن‌ها انجام شود. وی ادامه داد: سیاست‌های وزارت صنعت باید هر سه ماه یکبار بازنگری شود و سازمانی پاسخگو در برابر تحولات بین‌المللی داشته باشیم. وی ادامه داد: لغو تحریم صنعت خودرو ایران یک ماه دیگر تمام می‌شود و باید دید آیا این فرصت شش ماهه مجدداً تمدید می‌شود یا خیر. به گفته محبی‌نژاد، طی شش ماهه اول امسال سه برابر مشابه سال قبل واردات خودرو صورت گرفته و در کنار این مسئله، بهره‌های بانکی نیز برای تولیدکنندگان از 21 درصد به 26 درصد افزایش یافته و جریمه تأخیر بازپرداخت تسهیلات نیز به صورت پلکانی افزایش داشته که این مسائل به ضرر صنعت خودرو کشور است.

* اختصاص 50 درصد عوارض واردات خودرو به صنعت خودرو داخل

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی واردات خودرو، اصلاح قوانین واردات قطعات و خودرو مد نظر است که در این راستا پیشنهاد شده 50 درصد عوارض دریافتی بابت واردات خودرو در صندوقی برای حمایت از تولید داخل واریز شود و از این محل، تسهیلات کم بهره به صنعت خودرو اعطا شود. وی تغییر مبنای محاسبه تعرفه واردات خودرو از ارز مبادله‌ای به آزاد،‌ جلوگیری از قاچاق قطعات خودرو و جلوگیری از فرار تعرفه‌ای در واردات قطعات را از دیگر محورهای طرح ساماندهی واردات خودرو عنوان کرد. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: یکی دیگر از موارد ذکر شده در طرح ساماندهی واردات خودرو، ارتقاء کمی و کیفی خودروهای تولید داخل، تشکیل صندوق حمایت از صنعت خودرو، اختصاص وام خرید خودرو به مشتریان حداقل به میزان 15 میلیون تومان و همچنین تقویت مکانیزم لیزینگ است.

* ضعف مدیریتی در صنعت خودرو

وی با اشاره به وجود ضعف مدیریتی در صنعت خودروسازی در سطوح کلان و خرد، گفت: کیفیت محصولات تولید داخل در کنار کمیت تولیدات باید طوری ارتقاء یابد که مردم نیازی به خرید خودروی خارجی نداشته باشند. در این راستا در طرح ساماندهی واردات خودرو، مکلف نمودن خودروساز داخلی به  ارتقاء کیفیت و ایمنی و خدمات پس از فروش، سیاست‌گذاری صحیح برای مشارکت خودروسازان داخلی و خارجی و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد تنوع در تولیدات داخل مد نظر قرار گرفته است.

* پیشنهاد واردات خودرو توسط خودروسازان

محبی نژاد تأکید کرد: در این طرح، موضوع واردات خودرو توسط خودروسازان نیز مطرح شده به طوری که اگر قرار است خودرویی در داخل با عمق ساخت داخل 40 درصدی تولید شود، امکان واردات آن توسط خودروساز نیز وجود داشته باشد. وی افزود: طرح ساماندهی واردات خودرو توسط کارگروهی در وزارت صنعت در حال بررسی است تا نظر واردکنندگان، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، انجمن‌های مرتبط و مسئولان وزارت صنعت در آن لحاظ شود. محبی‌نژاد افزود: در حال حاضر در مورد قوانین حمایتی از صنعت خودرو داخل اتفاق نظر وجود دارد، ولی در مورد چگونگی مکلف کردن صنعت خودرو به ارتقاء کیفیت و ایمنی اختلاف نظرهایی وجود دارد که در حال بررسی است. وی در پایان با اشاره به تصویب سند استراتژی صنعت خودرو در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو در یک ماه گذشته، گفت: این پیش‌نویس هنوز ابلاغ نشده است که منتظریم تا هر چه زودتر این اتفاق عملی شود.


برچسب : واردات خودرو , وزارت صنعت , خودروساز داخلی , قطعه سازان , تحریم , شورای سیاست گذاری , بهره بانکی , تسهیلات بانکی , ارز مبادله ای , ارز آزاد , وام خرید خودرو , لیزینگ , خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سیامک
2

دقیقا در جهت پسرفت حرکت می کنند. اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید سازندگان احساس نا امنی کنند و تحت فشار قرار بگیرند. مثلا سالیانه معادل 20% تولید داخلی، خودرو بدون تعرفه گمرکی وارد شود.
12:47  1393/08/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : درجواب احمد ----زارع شاهین cvt منظورم سامانه یکپارچه بود وقتی خودروساز فاکتور تحویل خودرو باید توی سامانه ثبت کنه ولی باکد ملی شماره رمزم وارد سامانه یکپارچه نمیشه خطای انگلیسی میزنه پس چرا دعوتنامه تکمیل وجه مارو نمیفرسته چرا از دادن دعوتنامه تکمیل وجه ما خوداری میکنه تا کی بی عدالتی بیکفایتی مسئولین سایپا من دیکه صبرم تموم شده از راه دفاتر قوه قضاییه پیگیری میکنم چون الان دیگه این قرادادی که توی دستمون هست بی ارزش است قلابی کلاهبرداری از مشتری هست ختم کلام از راه قانون پیگیرش میشم
سینا : خداوند شرمنده کنه کسی رو که اطلاعات غلط و نادرست و ساختگی به مردم می دهد. افراد مریض الحال بی پیشینه!!!!!
شاهین g : اقا مسعود مبارکتون باشه داداش چقدر بهتون جریمه تاخیر دادن؟
شاهین g : منم دقیقا مثل شما هستم ۱۱واریز وجه ۱۲ پذیرش ۱۳ سخا ولی فاکتور چه ربطی به سخا داره من نمیدونم
Mostafa : چرا چیزی که اطلاع ندارید میگه اعتصاب کردند راننده کامیون ها تا این لحظه فقط زنجان هست بقیه شهرها خبری از اعتصاب نیست تا این لحظه الکی نگید اعتصاب بریم دنبال ماشین ها چه راه حلی پیدا کنیم چک دوم هم اومد
امیر : ما هم همینطوریم
احمد : سلام شما از طریق امور مشتریان سایپا با وارد کردن کد ملی شماره پذیرش و شماره درخواست که روی قرادادتون هست وارد سامانه سایپا بشید و وضعیت قرارداد خودتون رو مشاهده کنید .
J7 : پاشید مسخره بازیتون رو جمع کنید مملکت بی صاحابه دیگه غلط کردید اعتصابتون واسه مردم بدبخته مثه اینکه مریضتون رو تخت بیمارستان باشه دکترا اعتصاب کنن چه حالی میشید بی شرفا زندگی و اعصاب مردم رو به سخره گرفتید ای بابا
بهزاد ۲۲اسفند : خیلی ممنون شما اگه باز خبری شد اینجا اطلاع رسانی کنید بالاخره شما چند روز از ما جلوتر پرداخت کردید🙏
بهزاد ۲۲اسفند : خیلی ممنون شما اگه باز خبری شد اینجا اطلاع رسانی کنید بالاخره شما چند روز از ما جلوتر پرداخت کردید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال : سلام.من خودم فروش فوری بودم تکمیل وجه 19اسفند و تحویل طبق چیزی که تو کاستومر نوشته 19خرداد ولی تا امروز فاکتور نشده.اینا هیچی شون مشخص نیست.بعضی ها تحویل 30 خرداد هستن میگن فاکتور شده واسشون.خداکنه راست بگن و همینجوری چیزی نگن
6جی تی : سلام کسی از مجوز جی تی خبر نداره ی ماهه دیگه بیمش تموم میشه هنوز از ماشین خبری نیست خداوند براشون نسازه🙂
علی : سلام تمام کسانی که از مدیران خودرو خرید کردن را به مادر برسان اقا فرهاد
جلیل : داداش طرح چی بود ماشینت چی بود بعد بیا سوال کن
محمد موتور جدید : سورن موتور جدید واریزی 13اسفند تحویل 11خرداد رنگ سفید دیروز بارگیری شد ، فردا تحویل میگیرم ، ان شاالله بسلامتی ،
امیر : سلام آیا خسارت دیرکرد شامل شد؟
مادران : علی عقبت قشنگیه انگار
اینفو : به نظر منم باید پیدرش اون شب از واشر استفاده می کرد که الان این دنیا نبود و این همه عقده رو بروز نمی داد
وحید، فوق العاده : درسته حرفت، تجربه ت بیشتره و حرفات قابل اتکاتر
207پانا تهویل 14خرداد فولادی : من 15اسفند پول واریز کردم طرح مادران ولی فاکتور نشدم پانا سفید