خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
آغاز عصر جدید «ایرانخودرو- پژو»
1394/11/10
12:00
آغاز عصر جدید «ایرانخودرو- پژو»
پس از ماهها مذاکره، بالاخره قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو امضا شد تا این دو شریک قدیمی پس از سه سال جدایی، فعالیتی دوباره را آغاز کنند. همان طور که از هفتهها قبل پیشبینی میشد، در جریان سفر رئیسجمهوری به فرانسه، ایرانخودروییها نیز شال و کلاه کرده و همراه وی راهی پاریس شدند تا نخستین قرارداد خودروسازی کشور را به امضا برسانند. البته پیش از این، مسوولان بنز نیز با حضور در ایرانخودرو، تفاهمنامهای را با این شرکت به امضا رسانده و بناست تا در آینده، این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل شود. ایرانخودرو و پژو اما پس از امضای قرارداد با یکدیگر، بیانیه مشترکی نیز صادر کردند.در اين بيانيه آمده است: «اين توافق نامه يك هفته پس از لغو تحريمهاي بينالمللي بيانگر شروع فصل جديدي براي طرفين خواهد بود كه از سوي شركتهاي انتقالدهنده فناوري و فعالان داخلي نيز مورد حمايت قرار گرفته و در اواسط سال2016 به اجرا درخواهد آمد.» در این بیانیه گفته شده که «پيشبيني ميشود تا سال 2020 توليد خودرو در ایران به بيش از يك ميليون و 400 هزار و در نهايت به دو ميليون دستگاه در سال افزايش پيدا كند. براساس آمار فعلي، تعداد خودروهاي پژو موجود در جادههاي ايران بيش از چهار ميليون دستگاه است.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده «ايران يكي از مولفههاي كليدي استراتژي توسعه شركت پژو سيتروئن در خاورميانه و آفريقا و سومين بازار بينالمللي به سرعت در حال رشد اين شركت بهشمار ميرود.»
انتقاد به بازگشت پژو
بازگشت پژو به ایران اما کم حاشیه نداشته و پیوند دوباره این شرکت با ایرانخودرو، منتقدان خاص خود را دارد. بخشی از این منتقدان را مشتریانی تشکیل میدهند که اولا از کیفیت خودروهای کنونی فرانسوی به خصوص پژو راضی نیستند و ثانیا نمیتوانند رفتار این خودروساز را در دوران تحریم، توجیه کنند. در واقع ریشه اصلی این نارضایتی را باید در قطع ارتباط ناگهانی این شرکت با خودروسازی کشور جستوجو کرد. پژوییها در حالی اوایل سال 2012 میلادی و همزمان با تشدید تحریمهای غرب علیه ایران، ناگهان همکاری خود با ایرانخودرو را قطع کردند که تا سال 2014 متعهد به ماندن در جاده مخصوص بودند، اما تحتتاثیر دوست آمریکایی شان (جنرال موتورز که بخشی از سهام این شرکت را خرید) از ایران رفتند. با رفتن پژو، ایرانخودرو با مشکلات زیادی در تولید روبهرو شد و روزهای بسیار سختی را در غیاب این شریک فرانسوی تجربه کرد. بحرانی که پس از رفتن پژو، در ایرانخودرو آغاز شد، یکی از سختترین دورانها را برای خودروساز بزرگ کشور رقم زد و سبب شد تولید آبیهای جاده مخصوص به شدت افت کند. اگرچه رفتن پژو تمام علت بحرانی شدن وضعیت ایرانخودرو نبود، اما این اتفاق بدون تردید بیشترین تاثیر را بر اوضاع ناخوش این شرکت داشت، چه آنکه هم سبب کاهش تیراژ شد و هم به توقف تولید برخی خودروها از جمله پژو 207 انجامید. جدای از اینها، ایرانخودرو یک شریک معتبر اروپایی را هم از دست داد، آن هم در شرایطی که آمادگی لازم را برای این جدایی نداشت. هر چه هست، «کاهش تیراژ» و «افت کیفیت» دو اتفاق ناخوشایند در ایرانخودرو پس از رفتن پژو به حساب میآید و از همین رو بخشی از مشتریان و کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، نسبت به خودروساز فرانسوی موضع گرفته و تاکید داشته و دارند که نباید دوباره به این شرکت اعتماد کرد. انتقادها از پژو به جایی رسید که در مقاطعی حتی صحبت از دریافت غرامت از این شرکت نیز به میان آمد، هر چند نه ایرانخودرو و نه پژو، هیچکدام حاضر به صحبت در مورد این موضوع نشدند. قطع ارتباط با ایرانخودرو اما به ضرر پژو نیز تمام شد، چه آنکه طی سال 2012 میلادی، 10 میلیون یورو از درآمد ماهانه این شرکت کاسته شد تا رفتن از ایران، نقش مهمی در زیان 576 میلیون یورویی پژوییها در آن سال داشته باشد. هر چه بود و هر چه گذشت، ایرانخودرو و پژو بلافاصله پس از توافق دو سال پیش ایران و کشورهای 1+5 در ژنو، مذاکرات را آغاز کردند تا جبران مافات کرده و فصلی جدید در روابط خود را آغاز کنند. در نهایت نیز در جریان سفر رئیسجمهوری به فرانسه و با وجود مخالفتها، قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو به امضا رسید، قراردادی که گفته میشود کاملا متفاوت از گذشته بوده و به نفع هر دو طرف است. این البته در حالی است که دو طرف تا به امروز بر سر کلیات به توافق رسیده و قرار است طی هفته جاری وارد جزئیات قرارداد شوند.
پژو پول میآورد
اما نگاهی بیندازیم به جزئیات قرارداد ایرانخودرو و پژو، تا مشخص شود تفاوت آن با گذشته چیست و چه اتفاقات جدیدی با بازگشت خودروساز فرانسوی به ایران، رخ خواهد داد. بهنظر میرسد مهمترین نکته در این قرارداد، سرمایهگذاری پژو در خودروسازی ایران است، چه آنکه این شرکت در گذشته به هیچ وجه حاضر به انجام این کار نشد. در واقع اتفاق بزرگ در پیوند جدید ایرانخودرو و پژو، «سرمایهگذاری» خودروساز فرانسوی در صنعت خودرو ایران است و این موضوع میتواند تا حد زیادی از تلخی رفتار گذشته پژوییها بکاهد. آنطور که منابع رسمی میگویند، ارزش قرارداد ایرانخودرو و پژو، 400 میلیون یورو (معادل 436 میلیون دلار) است و بناست دو طرف شرکتی مشترک (با سهم برابر) تاسیس و امور مربوط به همکاری جدید، توسط آن پیگیری و اجرا شود. این سرمایه البته قرار است تدریجی و ظرف چهار سال تامین شود، به نحوی که در فاز نخست، هر یک از دو طرف، بین 35 تا 50 میلیون یورو آورده نقدی را وسط خواهند گذاشت تا شرکت مشترک (جوینت ونچر) شکل گرفته و ایرانخودرو و پژو کم کم وارد فاز تولید شوند. به گفته منابع آگاه، میزان سرمایهگذاری ایرانخودرو و پژو یکسان است و هر یک از آنها باید طی چهار سال، 200 میلیون یورو آورده نقدی داشته باشند.
خودروهای جدید پژو در ایران
بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه اما گروه خودروسازی پژوسیتروئن قرار است سالانه 200 هزار دستگاه خودرو در ایران به تولید برساند و برای رسیدن به این تیراژ، از قطعات تولید داخل (تولید ایران) نیز استفاده خواهد شد. بر این اساس، مدلهای پژو 208، 2008 (شاسی بلند) و مدل کامپکت 301 تحت قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو به تولید خواهند رسید و این در شرایطی است که پیشتر گفته میشد مدل 308 نیز در ایران تولید میشود، اما ظاهرا این موضوع منتفی است. هرچند فرانسویها تاکید دارند اولین محصول جدید پژو در ایران، طی سال 2017 میلادی تولید و عرضه خواهد شد، با این حال پیش از این سه محصول، تولید 206 پلاس (یا به قول ایرانخودروییها 207 آی) از سرگرفته میشود. این محصول تا پیش از رفتن پژو، در ایرانخودرو به تولید میرسید و حالا پس از سه سال توقف، خط تولید آن از اوایل سال آینده دوباره فعال خواهد شد. با این حساب، طبق قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو، چهار محصول این شرکت فرانسوی در ایران به تولید خواهد رسید. همچنین پیش از این اعلام شده بود که در قرارداد این دو شرکت بر ساماندهی تولید کنونی مدلهای قدیمی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ تاکید شده حال آنکه طبق اخبار غیررسمی پژو برنامهای برای ادامه تولید 405 ندارد و به نظر میرسد این خودرو طی یکی دو سال آینده راهی موزه شود. با این حال اما تولید پژو 206 همچنان ادامه خواهد یافت. اما هرچند هنوز قیمت قطعی خودروهای جدید پژو در ایران اعلام نشده، اما به گفته منابع آگاه، پژو 207 در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان، پژو 301 و 208 در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان و پژو 2008 در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان عرضه خواهند شد. با توجه به قیمتهای گمانهزنی شده، بهنظر میرسد پژو در دور جدید حضورش در ایران، بازه قیمتی 40 تا 80 میلیون تومان را نشانه رفته و میخواهد خلأهای این محدوده را پر کند و با این حساب باید با چینیها به رقابت بپردازد. آن طور که منابع آگاه میگویند، صحبتهایی مبنیبر تبدیل شدن ایران بههاب صادراتی پژو در منطقه نیز انجام شده، با این حال این موضوع هنوز روی کاغذ نیامده و فعلا قطعی نیست.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
همکاری
,
ایران خودرو
,
پژو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
2 نظر
کاربر: نوید جهرمی
2
ببینیم و تعریف کنیم.
اما باز هم روند قبل ادامه پیدا خواهد کرد.
من ک دل خوشی از این پژو ندارم. حاضرم بدون ماشین بمونم اما از این خودروسازا خرید نکنم.
08:21 1394/11/11
پاسخ دادن
parsteam
2
به نظرم میرفتن سراغ چین بهتر بود
چون چینی ها هم راحت انتقال تکنولوژی رو قبول میکنن هم میشه ازشون امتیاز گرفت،هم در زمان تحریم های احتمالی ول نمی کنن برن (پژو تو این قرارداد گفته ول میکنیم میرم شما هم حق دریافت قرامت ندارید!!!)
امیدی به صنعت خودرو ایران نیست! من که ناامید شدم با این قرارداد ترکمن چای
ایشالا ورشکست شن راحت شیم بخدا ..
17:58 1394/11/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan
8 نظر
اطلاعات خودرو
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان)
19 نظر
دنا پلاس دستی تبدیل به ef7p.. بختیاری باغملک
19 نظر
اپشنال مشکی اتومات ۳۱ شهریور
11 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
توحید ارومیه
: سلام اصغر جان الان کمی تاخیر داره نه در حد 2ماه.من شهریور داشتم 8شهریور تکمیل وجه کردم 9شهریور فاکتور شد 11شهریور پلاک شد 15شهریور نمایندگی ارومیه تحویل گرفتم.پایین تر دوستان مهر نوشتن 3مهر تکمیل وجه 18مهر فاکتور.یکی دیگه 20مهر تکمیل وجه 25مهر فاکتور یکی هم 11مهر تکمیل وجه 25مهر فاکتور.اینا رو پایین تر دوستان مهر ماه نوشتن که بستگی به رنگ انتخابی شون داره.من خودم 2ابان برای رنگ سفید تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
ثبت نام شاهین اتوماتیک و ساینا S (دی 1402)
پیام
: تکمیل وجه ۱۳ مهر به بعد کسی فاکتور نشد؟؟؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
ایرانی
: اگه همه یکدست و متحد باشیم و یکی دو تا تجمع انجام بشه مجبور میشن شاهین بدن زینب خانم
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
درانتظار اطلس
: باطری گارانتی داره
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
حسین
: آقا سوییچ شاهین م کار نمیکنه کسی اطلاع داره چطوری وارد ماشین بشم. شماره پلاکم رو بگم؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
علی
: بچه ها کسی اطلاع داره چطوری میشه ویندوز نصب کرد؟ سیستمم بالا نمیاد هر کاری می کنم. رمزم یادم رفته هر چی می زنم.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
حسین t8قرمز
: من ۳۰ خرداد ثبت نام کردم تحویل ماشینم زنگ زدم به شرکت گفت ۱۳شهریوره برای منم پیامک اومدچک اولم ۳ ماه تعویق افتاده و دقیقا ۱۹ ام که شما شاسی شدید برای من شاسی شده ولی چیزی که پرسجو کردم گفتن ۲۰ تا ۳۰ روز بعد تحویل میشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
a5 اردیبهشت مشکی
: سلام دوستان. از ثبت نامی های a5 در ۲۲ اردیبهشت کسی هست که توی مرحله صدور پلاک دو ماه مونده باشه؟ لطفا اگر کسی هم از این ثبت نامی ها تحویل گرفته اعلام کنه. من تا مرحله صدور پلاک رفتم ولی دو ماهه متوقف شده و پلاک نمیشه. کسی راه حلی داره؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
محمد
: بدون شک من که ببخیال نمیشم ،ماهایی که دنده ثبت نام کردیم باییییییییید پا فشاری کنیم و حقمون و بگیریم وسلام
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 اردیبهشت شیراز سفید
: سلام دوستان من ۸/۱۷ پلاک شد و تو پروفایل شرکت زده ارسال مدارک همان تاریخ پلاک ولی شماره پلاک تو پروفایل ثبت نشده فقط شماره شاسی ثبت شده سوالم اینه مگه نباید شماره پلاک قبل از رسیدن مدارک ثبت بشه لطفا برا دیگران هم همینطور هست یا ثبت شده یا کلن ثبت نمکنن ممنون میشم اگه دوستان همکاری کنن ضمنا از ارسال مدارک چقدر زمان میبره تا برسه دست مشتری و خود ماشین هم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
علیرضا
: الان ز زدم گفتن دیگه به ما لیست مجوز خروجارو نمیدن بگم تا کی ترخیصی هستن کد ملیتو میگیریم نسبت به خودرو خودت فقط اعلام نظر میکنیم که ترخیص شده یا نه
ساینا
توحید ارومیه
: سلام اقا صادق پارسال بعضی از طرح ها سود مشارکت 11درصدی داشت بعضی ها بدون سود مشارکت بود.اگه برا شما با سود مشارکت باشه قیمت اون موقع 330بود الان شده 346که 16میلیون گرون شده 8میلیون برای مصوبه شورای رقابت.از 346 کم میشه میمونه 338ت که اونم 161خودتون واریزی داشتین میمونه 177میلیون که از اونم حدودا 17میلیون 200هزار سود مشارکت کم کنی شما چیزی نزدیک 160باید واریز کنی..توی دعوتنامه چه مبلغی اومده برات؟؟؟اگه 177اومده باشه طرح ثبت نامیت بدون. سود مشارکت بوده .که قرار دادت رو نگاه کنی توش نوش
نیسان دیزل
احسان
: بله عزیز،منم رفتم پایه دو گرفتم،حتی خدای نکرده تصادف بشه هم بیمه خسارت نمیده،،این نیسان جدیدا تناژش بالا زدن حتی مالیاتشون هم خیلی زیاده،گواهینامه هم حدودا یه6تومنی هزینه داره،دوماهی هم وقت میگیره
دنا 1.7
محمد
: 😆😆😆
سايپا کارا 151 TL
ابوالفضل
: سلام تحویل یک ماهه با کفی پاششی کسی فاکتور نشده؟؟؟
سايپا کارا 151 TL
علی
: زنگ زدم نمایندگی یکیشون آشنا بود راهنمایی کرد گفت بعد از تحویل خودرو بهت میگم شکایتتو پر کنی و چطوری اقدام کنی و بهم گفت حالا حالاها بیخیال ماشینت َشو و بهت تحویل نمیدن گفت احتمالا واسه برج 10 بهتون ماشینتونو تحویل میدن من دیگه بیخیالش شدم بچه ها فقط از حقتون و از خسارتتون نگذرید
MVM 550 اتومات
حمید
: سلام ثبت نام 12 بهمن402 تایید لیزینگ اذیتم کردند شد 13 خرداد تحویل سیستمی 29 مهر هفته پیش پیامک از طرف بانک اومد بعدش وام واریز شد بیمه شده الانم مرحله صدور پلاکه ولی پلاک نشده
ساینا
سایناتک
: فعلاتا9آذرکه مهلت پرداخت آذری هاست..هفته چهارم آذرهم که بیادخوبه
دنا 1.7
رها. دنا 6 دنده دستی پیش فروش 30 بان
: سلام دوستان ، ایا کسی از ابانیا هم فاکتوووور شده ؟؟؟ چقدر تاخیره ؟؟؟؟ ممنون از همگی⚘
MVM 550 اتومات
ایکس 22 کرج
: سلام به ایکس 22پرو دنده ای کرج ممنون شما خوبین.پیشاپیش مبارکتون باشه .گرفتین خبر بدین ممنون میشم.نه منم هنوز تحویل نگرفتم گفتن جمعه حمل شده ب سمت تهران . من سیستمی 6 شهریورم قرداد30 خرداد. امروز نمایندگی فیلم خروج ماشینهاروگذاشته بود یدونه 22بود طوسی ولی پلاکش برای من نبود احتمالا فردا پس فردا برسه