تاثیر قطع ارتباط ایران و عربستان بر واردات خودرو

تاثیر قطع ارتباط ایران و عربستان بر واردات خودرو

 
هیات‌وزیران در شرایطی طی جلسه اخیر خود ورود کالا از مبدا عربستان را ممنوع کرد که به اعتقاد کارشناسان، این موضوع نمی‌تواند اثر چندانی بر واردات خودرو به کشور بگذارد.
 
 
 
پس از آنکه سفارت عربستان در ایران مورد حمله قرار گرفت، مسوولان این کشور روابط سیاسی و تجاری خود را با ایران قطع کردند و بلافاصله برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز با موضع گرفتن در برابر این اتفاق (حمله به سفارت عربستان) از کاهش سطح روابط سیاسی و تجاری خود (با ایران) صحبت به میان آوردند. در پی این اتفاقات، دولت ایران نیز پنج‌شنبه گذشته تصمیم گرفت ورود انواع کالا از عربستان را ممنوع کند تا به‌نوعی پاسخ اقدام ریاض را در حوزه تجاری داده باشد. ازآنجاکه طی سال‌های گذشته به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، امکان واردات مستقیم خودرو (از شرکت‌های اصلی) وجود نداشت، کشورهای حوزه خلیج فارس و البته عربستان، در نقش پایگاهی برای صادرات خودرو به ایران ظاهر شدند، به‌نحوی‌که مبدا حدودا 95 درصد خودروهای وارداتی به ایران طی چند سال گذشته کشورهایی مانند امارات، عمان، عربستان و... بوده است. در واقع، آنچه واردکنندگان داخلی را به سمت واردات خودرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس سوق داد، تحریم‌های بین‌المللی بود و این موضوع البته حواشی و دردسرهای خاص خود را نیز به همراه داشت. حالا اما با توجه به مواضعی که ایران و اعراب در برابر یکدیگر گرفته‌اند، موازنه تجاری میان آنها به هم خواهد خورد و در نتیجه این مساله در اذهان عمومی شکل گرفته که واردات خودرو نیز متاثر از این رویارویی، به مشکل خواهد خورد. اما آیا واقعا قرار است واردات خودرو به کشور تحت‌تاثیر قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، قرارگیرد؟
 
برای پاسخ به این پرسش، باید نگاهی بیندازیم به روند ورود خودروهای خارجی به ایران از مبدا کشورهای عربی. طبق آمار موجود، در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات و عمان، شاهرگ اصلی ورود خودروهای خارجی به ایران محسوب می‌شوند و به‌عبارت بهتر، بیشترین خودروها از این دو مبدا به کشور می‌آیند. هرچند کشورهایی مانند عربستان و کویت نیز خودرو به بازار ایران ارسال کرده‌اند، اما اولا بیشتر این خودروها باز هم به عمان یا امارات آمده و سپس راهی بازار ایران شده‌اند و ثانیا تعداد بسیاری محدودی (در مقایسه با ورودی از امارات و عمان) بوده‌اند. با این حساب، اگر قرار باشد اتفاق حادی در واردات خودرو به کشور (به‌دلیل قطع ارتباط ایران و عربستان) رخ بدهد، از ناحیه امارات یا عمان که بیشترین سهم (در صادرات خودرو به ایران) را دارند، خواهد بود نه عربستان. اگرچه امارات نیز عنوان کرده که سطح روابط خود با ایران را کاهش داده و از معاملات تجاری اش خواهد کاست، اما به اعتقاد کارشناسان، این موضوع نیز نمی‌تواند اثر چندان مخربی بر واردات خودرو به کشور بگذارد. در این مورد، فربد زاوه یکی از کارشناسان خودرو کشور به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: امارات طی چند سال گذشته روابط تجاری مناسبی با ایران داشته و رقم معاملات دوجانبه آنقدر بالا هست که مسوولان این کشور نتوانند به‌راحتی چشم روی آن گذاشته و مثلا صادرات خودرو به ایران را قطع کنند. وی با اشاره به تجارت10 میلیارد دلاری ایران و امارات، می‌افزاید:این امکان وجود دارد که مسوولان ابوظبی امارات، به تبعیت از عربستان صادرات کالا از جمله خودرو به ایران را ممنوع و محدود کنند، اما بسیار بعید به‌نظر می‌رسد مقامات دبی دست به چنین کاری بزنند.
 
وی در ادامه تاکید می‌کند: به فرض آنکه اصلا چنین اتفاقی هم رخ بدهد، به دو دلیل بازار خودروهای وارداتی کشور دچار شوک نخواهد شد. زاوه در تشریح دلیل اول می‌گوید: بازار خودروهای وارداتی کشور در حال حاضر با رکود دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین به فرض آنکه ورود خودروها محدود شود، این موضوع نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند فعلی بازار بگذارد. این کارشناس، دلیل دوم را نیز به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ربط داده و تاکید می‌کند: به‌زودی شاهد کنار رفتن تحریم‌ها خواهیم بود و با این حساب، امکان خرید مستقیم خودروهای خارجی از شرکت‌های مادر فراهم می‌شود و در نتیجه واردکنندگان ایرانی به‌نوعی بی‌نیاز از کشورهای حوزه خلیج فارس شده و می‌توانند از مبادی اصلی اقدام به واردات خودرو به کشور کنند. زاوه اما در ادامه با اشاره به اینکه لغو تحریم‌ها می‌تواند حتی موازنه واردات خودرو به کشور در کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز تغییر دهد، می‌گوید:حتی اگر امارات به‌طور کل صادرات خودرو به کشور را ممنوع کند، عمان با توجه به روابط حسنه اش با ایران، می‌تواند جایگزین آن شود، چه آنکه همین حالا نیز حدود 40 درصد از خودروهای خارجی از مبدا عمان می‌آیند.
 
وی در نهایت با تاکید بر اینکه کمتر از 10‌درصد خودروهای خارجی از مبدا عربستان راهی ایران می‌شوند، این‌گونه نتیجه گیری می‌کند که قطع روابط تجاری ایران و عربستان، نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روند واردات خودرو به کشور بگذارد و با لغو تحریم‌ها، بازار خودروهای خارجی کشور ظرف 6 ماه به «حالت عادی» بازخواهد گشت. به گفته زاوه، این «حالت عادی» زمانی است که حدود 95 درصد خودروهای خارجی، از مبدا شرکت‌های اصلی (مادر) وارد ایران شوند و دیگر خبری از کشورهای حوزه خلیج فارس در این ماجرا نباشد. اظهارات زاوه در شرایطی است که بنابر گفته وزیر امور خارجه آمریکا، تحریم‌ها علیه ایران به‌زودی لغو خواهند شد و بنابراین امکان تجارت مستقیم و آزاد کشور با دنیا فراهم خواهد آمد. با این حساب، واردکنندگان کشور می‌توانند به جای خرید خودرو از مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس، مستقیما به سراغ شرکت خارجی رفته و بدون واسطه اقدام به واردات محصولات آنها کنند. در این شرایط، دیگر چندان فرقی ندارد که امارات، عربستان یا هر کشور عربی دیگر، روابط تجاری خود با ایران را قطع کنند؛ زیرا در پساتحریم دیگر نیازی به آنها در حوزه واردات خودرو به کشور نخواهد بود.
 
 
 
تاثیر قطع ارتباط ایران و عربستان بر واردات خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات , ایران , عربستان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

24 نظر

اراکی
0

با سلام.کاوه جان اگر میبینی کشور مضحکی چون امارات الان ادعای جزایر سه گانه رو داره به دستور آمریکاست.اگر میبینی در زمان شاه ادعا نداشته نه بخاطر اقتدار شاه!که به خاطر این بوده که در آن زمان ایران متحد اسرائیل بوده و دلیلی برای ایجاد مزاحمت براش وجود نداشته.وگرنه یک شاه همجنسباز و دولت دستنشانده اش چه اقتداری میتونستند داشته باشن؟ الان بخاطر قدرت گرفتن شیعه در جهان با رهبری ایران است که داد غرب و متحدین مرتجع عربیش رو درآورده.مگر بغیر از اینه که آمریکا و آل سعود داعش رو برای حمله به ایران تشکیل دادن اما ایران اونهارو در همان سوریه و عراق گرفتار کرد.مگر بغیر از اینه که مخالفین ایران در حال حاضر3کشور استعمارگر و چند دولت مضحک دیکتاتور مرتجع عربی اند.یادمون نرفته وقتی آقای احمدی نژاد به جزایر سه گانه سفر کرد تا حق مالکیت ایران رو به امارات و بقیه دیکته کنه همین حامیان دولت فعلی (دولت یازدهم)بهش حمله کردند که اقدام نابجایی بود و نباید انجام میشد چون این جزایر متعلق به امارات هستند!!!!و حالا هم با گرفتن مواضع منفعلانه و دیرهنگام و از روی اجبار باعث گستاخ شدن آل سعود شدند.یا علی مدد
12:20  1394/10/23
پاسخ دادن
رضا
2

به امید نابودی آل سقوط
02:32  1394/10/23
پاسخ دادن
بهنام
2

دولت ال سعود واقعا بی اساس و پوچ و توهی
22:30  1394/10/20
پاسخ دادن
بهنام
3

جدیدا مشاور پادشاه عربستان بنام انور عشقی اومده به ملت عزیز ایران توهین کرده گفته کاری میکنم مردم ایران به گدایی در عربستان بیوفتن. من شخصا جواب بهش میدم اقای عشقی خود شما سگ ولگرد لس انجلس و در خونه اقای اوباما هستی دوما قدمت ایران بیش از 6500 ساله است فرار کن نوکر امریکا و بیچاره و بدبخت خودفروخته
01:34  1394/10/20
پاسخ دادن
بهنام
6

ال سعود خائن الحرمین هستن ن خادم. ثروت ال سعود بیش از 1.4 تریلیون دلار.این ثروت نجومی از کجا اوردن؟؟؟از پول نفت خواری و زمین خواری و هزاران جنایات دیگر که به فکر ما هم نمیرسه از دست ال سعود برمیاد.
01:04  1394/10/20
پاسخ دادن
بهنام
3

جانایات ال سعود قابل وصف نیس.سرکرده ال سعود عبدالعزیز بیش از 124 کاخ داشته و تخمین ثروت 300 میلیارد دلاری و 90 زن. جالب اینجاست مجتهد ارثیه ملک عبدالعزیز اعلام کرده 200 میلیارد دلار.ولید بن طلال قصر پرنده فروخت 500 میلیون دلار.زمین خواری ال سعود هم فاش شد توسط ویکی لیکس.اجازه ندادن رای به زن.جدیدا بین محمد بن سلمان و محمد نایف دعوا سرپادشاهی.جنایات در یمن.حمایت از داعش.انشالله نابودی ال سعود بدست امام عصر انجام خواهد شد
00:02  1394/10/20
پاسخ دادن
کاربر: Reza
6

خداییش حیفه اون دوتا حرم که دست این آشغالا افتاده و خودشونم خادم الحرمین می خونن.
00:06  1394/10/20

بهنام
3

زندگی ملت عربستان ببینید گریه میکنید بعدش 7000 شاهزاده امپراتوری زندگی میکنن.روزانه فقط فروش 2 میلیون بشکه نفت بحساب ملک سلمان و محمد بن سلمان واریز میشه.محمد بن نایف وزیر پادشاهی بیش از 10 سال هزینه های کشور به حساب شخصی خودش واریز میکنه. ابن طلال اتومبیلش از طلا 24 عیار ساخته شده به قیمت 5 میلیون دلار
23:33  1394/10/19
پاسخ دادن
بهنام
4

عربستانی که داره به داعش کمک میکنه همون روابط نداشته باشیم خیلی بهتره.اون ملک سلمان از دوران حکومتش تا الان 160 میلیارد دلار هزینه فروش نفت ریخت توجیب خودش و شاهزادگان. همچین خاندان بی لیاقت و فاسدی چه تاثیری میتونه داشته باشه در روابط با کشور عزیز ما؟؟؟
21:42  1394/10/19
پاسخ دادن
کاربر: Reza
7

ان شاالله به زودی خبر نابودی آل سعود منتشر بشه.دیدین چطوری 464 نفر از هموطنان عزیزمونو بی گناه کشتن و حتی یه عذرخواهی هم نکردن؟!
22:54  1394/10/19

بهنام
7

عربستان کشوری صحرایی و بیابان نشین و در حدی نیست که بشه با ایران مقایسه کرد.کشور ما جز غنی ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان از همه جانبه.عربستان فقط نفت داره که امریکا 10 درصد مجانی میبره اسرائیل 5 درصد.عربستان اینقدر بدبخت که شرکت ارامکو تحت کنترل امریکاست
21:04  1394/10/19
پاسخ دادن
سعید
8

خودرو خیلی مهم نیست. می شود از جاهای دیگر هم آورد. ضمنا قیمت تمام شده هم مهم نیست، چون مشتری ایرانی مجبور است بپردازد. مگر فقط میلبون ها تومان فقط تو جیب دلال ها نمیریزد؟

فقط یک فقره می ماند: حج.
حال بفرمایید ما نیاز داریم یا عربستان؟
20:36  1394/10/19
پاسخ دادن
کاربر: Reza
7

خب ما فقط برای حج به عربستان نیاز داریم.این وسط اونایی می سوزن که 15 سال منتظرن تا برن حج ولی بعید می دونم امسال ایرانی ها برن حج.
چون اون از فاجعه ی منا اون از سقوط جرثقیل و اینکه حتی حاضر نشدن یه عذرخواهی خشک و خالی کنن و همچنین اتفاقاتی که اخیرا رخ داده می تونه موجب بشه که امسال از ایران حج نرن و یا عربستان به ایران ویزا نده.
مسئولان عربستان واقعا با ایرانی ها برخورد بدی دارن.
خدا لعنتشون کنه.
21:16  1394/10/19

بهنام
6

خاندان ال سعود فاسدترین خاندان در حال حاضر جهان
21:36  1394/10/19

محسن
2

هیچ نتیجه و سودی برای مردم نداره که هیچ، برعکس قیمت همونایی هم که مویرگی وارد میشد چند ده میلیون بالا میره.
کلاً مردم بدبختی هستیم. چه روابط با کشورهای دیگه خوب بشه یا بد بشه، چه سفارت فلان کشور بازگشایی بشه چه فلان سفارت رو ببندن، نتیجه ش برای مردم چیزی جز گرون تر شدن قیمت اجناس نداره.
20:13  1394/10/19
پاسخ دادن
حمید
3

پدر سوخته ها میخوان گرون کنن که بیشتر سود کنن دارن مردم رو آماده میکنن . اگر امارات و بحرین که بیشترین اتومبیل ها از این دو کشور میاد (که غیر ممکن بیخیال این همه پول بشن) دیگه ماشین نفروشن عمان و کویت بهترین گزینه هستن . در کویت تمام ماشین ها 10 درصد از امارات ارزون تر هستن هزینه انتقال ماشین از امارات تا بندر عباس از 8 میلیون تا 15 میلیون برای هر ماشین . ولی از کویت بیشترین قیمت انتقال ماشین زیر 8 میلیون در میاد . عمان که مشکلی با ما نداره و کویت هم با احضار سفیر ایران ودادن تذکر بسنده کرده . پس این همه گزارش و مطلب فقط برای آماده کردن مشتری بدبخت ایرانیه که با یه مشت سود جوی گرگ طرفه
19:27  1394/10/19
پاسخ دادن
کاوه
4

هرچی سرمون میاد ،بخاطر کارهای عجولانه وبی تدبیر سیاست مدارهامونه.شما اگه برگردیدبه 40سال پیش .میبینیدکه جایگاه ایران وایرانی کجا بود ولی الان شأن ایرانی کجا رفته ،زمان پیش هیچ کشورعربی. جرات نمیکرد که چپ به ایران نگاه کنه سیاست مدارهای اون زمان فقط بایک نامه به صدام حسین تنب کوچک وبزرگ وابوموسی راازصدام گرفت چون جذبه داشت ولی الان کارمون به جایی رسیده که عربستان وامارات واین کشورهای نقطه ای واسه ایران پرعظمت شاخ وشونه میکشند .جای تاسف وتامل داره
18:53  1394/10/19
پاسخ دادن
محسن
1

کاوه جان صدام حسین هیچ ادعایی نسبت به جزایر تنب بزرگ و کوچک نداشتن چون اصلاً از نظر جغرافیایی عراق هیچ ارتباطی به این جزایر نداره.
موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس میان ایران و امارات متحده عربی از سال ۱۳۴۵ خورشیدی، با تضعیف موقعیت نیروهای انگلیسی در این جزایر (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) به اوج خود رسید و در سال ۱۹۷۱ و ورود نیروهای نظامی ایران در همان سال به این سه جزیره بر اساس توافقات صورت گرفته میان دو کشور ایران و امارات متحده عربی مرحله دیگری آغاز شد. روزی که ایران جزایر را از بریتانیا تحویل گرفت (سی ام نوامبر ۱۹۷۱) دو روز قبل از تاسیس کشور امارات متحده عربی بود.
البته یکی از اهداف صدام حسین هم اشغال این جزایر و آغاز مذاکرات برای واگذاری این جزایر ایرانی به امارات بود که خوشبختانه هیچوقت عملی نشد.
20:27  1394/10/19

کاربر: Reza
9

ببخشید که من اینطوری حرف می زنم ولی چیه ایران با عربستان قابل مقایسه هست؟!از نظر علمی ؟ از چه نظری با ما قابل مقایسه هستن؟
بعدشم ما چه نیازی به عرب های ملخ خور داریم؟! به جهنم که با ایران قطع رابطه کرد.خودشون 6 ماه دیگه می یان التماس می کنن که دوباره روابطشون با ایران رو برقرار کنن.
به قول آقا بهنام نفت و گاز که خودمون داریم.و عربستان از همه لحاظ از ما عقب تره.
باز اگه چین با ما قطع رابطه می کرد یه چیزی ولی عربستان چه تاثیری داره؟
18:27  1394/10/19
پاسخ دادن
بهنام
5

درود به شرف شما ایرانی عزیز.عربستان خیلی بدبخت تر از این حرف هاست که بخواد با ایران مقایسه بشه
20:54  1394/10/19

کاربر: Reza
5

عربستان باید با همون جیبوتی(که معلوم نیست کشوره یا روستاس) مقایسه بشه.عربستان رو چه به ایران؟!!
23:42  1394/10/19

بهنام
2

درضمن در سال 2015 قدرت نظامی ایران رتبه 23 دارای قدرت نظامی. عربستان رتبه 28 قدرت نظامی داراست.همه جوره عربستان پایین تر از ایران
17:14  1394/10/19
پاسخ دادن
بهنام
5

عربستان احتیاج به ایران عزیز ما داره و ما چه احتیاجی میتونیم به عربستان جهان سوم داشته باشیم؟؟؟؟نفت که خودمون داریم.گاز هم داریم. از لحاظ صنعت هم عربستان کشوری که توسعه نیافته است و ایران خیلی جلوتر از عربستان.
16:33  1394/10/19
پاسخ دادن
شاهد
1

فقط یه نکته اونم اینکه نفت و گاز مال دولته نه ملت یهوجوگیر نشو که ماااااا نفت و گاز و منابع کشور رو داریم اون چیزها دارن میخورن نه ما
15:51  1394/10/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد