قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست
207 پانا تحویل خرداد : متنشو مینوشتی که چی نوشته تو قرارداد تحویل تیر مرداد دیگه پیگیر کسی نیست خبریم فعلا از فاکتور نیسست تا یه هفته دیگه که دوباره شروع میشه 🫠🫠