قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : سلام بله افسر میاد بازدید ماشین و پلاک صادر میشه مانند تعویض پلاک قسمت فرم بازدید .
شاهین اسفند : پیش فروشیهای مهر 1402 سایپا با این فرمون که پاره پیش میره اسفند 1404 به ماشینامون میرسیم 😀 واقعا به هیچ وجه فکر نمیکردم تحویل یه خودروی ایرانی 30 ماه زمان ببره
علی شاهین cvt : سلام دوستان کسی از تکمیل وجه ۲ اسفند فاکتور شده؟
x3 : به سلامتی زیارت قبول ثبتنام تهرانید؟
علی طیاری ایکس 5 : سلام دوستان کسی هست که واسه یزد ایکس 5ثیت نام کرده باشه وبه تازگی بهش تحویل داده باشن
رفیق : دوستان سلام جی فور تحویل گرفتم فروختم می خوام از بزار ازاد A5 یا ایکس پنج بخرم نمی تونم انتخاب کنم کمکم کنید کدومش بهتره
خدا هسته یاکه................؟؟؟؟؟؟؟ : شاهین ج 14اذر تکمیل وجع کردم کی می دین 6ماه تمام شود گرفتارم دارین چه گورتونومیکنین
Mostafa : سلام شب بخیر.چک دوم ما پاس خبری از ماشین a5خبری نشد وعده های الکی میدند نمایندگی زنگ میزنیم میگه این ماه .میگن چند تا شد این ماه.دفتر مرکزی زنگ میزنیم میگه ببخشید.این شد جواب من
محمد : خوب چیکار کنیم اچنگان، زابلی ها هم مشکل مغزی پیدا کردنا
M. شاهین جی آبان : خدا نکنه ما که آبانیم😭 ولی واقعا موندم اینا چطور پیام دادن ما که 29 آذر نصفشو واریز کردیم چطور افتادیم آبان اینا که 2 و 3 دی واریز کردن افتادن مرداد شانسو ببینید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوق العاده : فک میکنم تا 5 اسفند پیش فروش فاکتور شده
مهران : 9 اسفند تکمیل وجه کردم داداش شما هم تو همین هفته احتمال زیاد فاکتور میشید
5 مرداد : مبارک باشه توراهی می خواد بیاد
دنا شش دنده خرداد سفید : جواب وحید ردیف قرارداد من خردادی15293620 است
پارسا : ممنونیم دوست عزیز
5 مرداد : اره از من اومده تحویل فوری واریز هم انجام دادم
مهدی : سلام پس از تکمیل وجه کارخونه تحت هیچ عنوان محصولش رو نمیتونه گران کنه. اگر میبینید مبالغ اضافی میگیرن معمولا بخاطر بیمه ،مالیات، عوارض (ابتدای هرسال این هزینه ها تغییر میکنه.)و یا اینکه آپشن بخصوصی به ماشین اضافه کردن که استاندارد اجبارشون کرده .
فاطمه : از آریزو 6 پرو خبری ندارین؟
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام رضا. وقت بخیر،چند تا پیام بالاتر هم یه کاربر که بنزینی تحویل گرفته بود از ماشین راضی بود،تو هم که میگی بد نیست. پناه بر خدا. امروز برای من صدور اسناد هم تیک سبز خورد. کارت سوخت رو چیکار کردی برادر؟
هادی اریزو : تا اونجای که من خبر دارم جلو هست 22 زنگ بزن نمایندگی'تهران