دولت از خودروسازان حمایت می کند

دولت از خودروسازان حمایت می کند

 
روز گذشته در حالی حسن روحانی رئیس‌جمهور از ارائه بسته سیاستی جدیددولت به منظور رونق اقتصادی و رکودزدایی در 6 ماه دوم امسال خبر داد که طبق اخبار غیررسمی، خودروسازان با توجه به کاهش چشمگیر تقاضا در بازار، برای تامین هزینه‌های جاری خود اجبارا به فروش دارایی‌های ثابت روی آورده‌اند.
 
در دولت یازدهم این دومین‌باری است که تولیدکنندگان خودرو بالاجبار مجبور به فروش دارایی‌های خود برای تامین هزینه‌های جاری می‌شوند. اولین‌بار در آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم که همزمان شده بود با افت 50 درصدی تولید، مسوولان اقتصادی برای جلوگیری از رشد نقدینگی در اقتصاد کشور و کمبود نقدینگی در بانک‌ها که خود عاملی برای ممانعت از ارائه تسهیلات به خودروسازان عنوان می‌شد، با تخصیص هر نوع وام و تسهیلاتی به تولیدکنندگان خودرو مخالفت کردند که این وضعیت خودروسازان را مجبور به فروش دارایی‌های مازاد برای جبران هزینه‌های جاری کرد. به طوری که در سال 92 ایران خودرو بیش از 1100 میلیارد تومان از اموال خود را به فروش رساند و به واحدهای تولیدی خود تزریق کرد که این مساله موجب افزایش دو برابری تولیدات ایران خودرو در دو ماهه سال 93 شد. سایپا نیز در همان سال مجبور به فروش ۷۵۰ میلیارد تومان از دارایی‌های خود شد که به گفته مسوولان این شرکت نقدینگی حاصل از فروش دارایی‌ها به راه‌اندازی خطوط تولید اختصاص پیدا کرد. حال برای بار دوم خودروسازان دست به فروش اموال خود زده‌اند با این تفاوت که این بار مشکل از عرضه خودرو به بازار نیست بلکه چالش اصلی را مشتریان یا بخش تقاضا به‌وجود آورده است. بی‌توجهی مشتریان به بازار هر چند عامل اصلی رکود در بازار خودرو عنوان می‌شود اما بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو هنوز شرایط انتظاری را در نخریدن خودرو از سوی مشتریان سهیم می‌دانند.
 
 
در این زمینه شاید بتوان به مشتریان در نخریدن خودروی صفر حق داد چرا که زنجیره اتفاقات و شرایط ایجاد شده در وضعیت سیاسی و اقتصادی که از سال گذشته در کشور به وقوع پیوست آنها را نسبت به خرید خودروی صفر داخلی ناامید کرد. توافق‌نامه هسته‌ای، وعده و وعید خودروسازان و اظهارات بلندپروازانه آنها مبنی بر گلچین کردن انبوهی از متقاضیان مشارکت در صنعت خودرو ایران، رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به‌خصوص خودروسازان و قطعه‌سازان معتبر جهانی همگی حکایت از پیش رو بودن افق‌های روشنی در صنعت خودروی کشور داشت. این افق برای مشتریانی که سال‌ها منتقد کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان بودند حکم افق نداشت بلکه واقعیتی بود که دستیابی به آن خیلی دور به نظر نمی‌رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که مشتریان هنوز در انتظار روزهای خوب خودروسازی در کشور هستند حال آنکه هنوز خبری از مشارکت یا تولید خودروهای وعده داده شده نیست. در این بین به نظر می‌رسد که خودروسازان بیش از دیگران از اعتماد مشتریان به وعده‌ها آسیب‌دیده‌اند به طوری که مشتریان با بی توجهی خود نسبت به بازار، شرایط سختی را برای خودروسازان ایجاد کرده‌اند به طوری که تولیدکنندگان این روزها مجبورند برای تامین هزینه‌های جاری خود متوسل به فروش دارایی ثابت شوند. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی سرمایه بر با هزینه‌های زیاد است اعلام می‌کند که تامین هزینه‌های جاری که به‌طور طبیعی باید از طریق سود حاصل از فروش محصولات اتفاق بیفتد، با مشکل مواجه شده به طوری که تنها راه پوشش آن یا استقراض است یا فروش دارایی ثابت، همان اتفاقی که این روزها در شرکت‌های خودروساز در حال رخ دادن است.
 
 
وی همچنین به این نکته اشاره دارد از آنجایی که بخش مهمی از این دارایی‌های ثابت طی سال‌های اخیرجهت تامین بخشی از سرمایه در گردش شرکت‌ها و نیز تامین زیرساخت‌های ضروری که ایجاد آنها به سبب تحریم ضروری بوده است، به فروش رفته بنابراین فروش باقی مانده آن، در آینده نزدیک شرکت‌های خودروساز را با بحران شدید کمبود نقدینگی بیش از آنچه امروز وجود دارد مواجه خواهد ساخت و قابلیت سرمایه‌گذاری آنان را بروی پروژه‌های بهبود کیفیت و طراحی‌های جدید را از بین خواهد برد. با توجه به اظهارات این کارشناس سوالی که مطرح می‌شود این است که در شرایط رکودی بازار اگر خودروسازان نسبت به فروش اموال خود اقدام نکنند بنابراین گزینه بعدی و یا جایگزین برای تامین نقدینگی چه خواهد بود؟ همانطور که پیشتر گفتیم حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در اولین همایش سیاست‌ها ی صنعتی و تجاری، وعده ارائه یک بسته سیاستی جدید برای خروج از رکود و رونق اقتصادی در 6 ماه دوم سال را داد. جزییات این بسته که قرار است به زودی از سوی تیم اقتصادی دولت برای مردم تشریح شود اگر چه طبق گفته روحانی منجر به رشد اقتصادی و تحرک بخشی بسیاری از بازار‌ها خواهد شد اما صنعت خودرو که یکی از شاخص‌های مهم رشد اقتصادی محسوب می‌شود به طور حتم با برنامه‌ریزی مستقل‌تری از سوی دولت روبه‌روست . به طوری که طبق گزارش خبرگزاری ایران آنلاین مسوولان دولت 14راهکار و بسته حمایتی برای صنعت خودرو تصویب کردند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
 
 
تخصیص 20 درصد از منابع 700 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها معادل 140 هزار میلیارد تومان به خرید کالاهای صنعتی بادوام که خودرو بخش عمده آن است، از جمله راهکار‌های 14 گانه دولت در این زمینه است. همچنین مقرر شده که برای تحرک بخشی و افزایش تولید، به هر یک از دو خودروساز بزرگ 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود. سومین راهکار بسته حمایتی مقررات ذی‌نفع واحد است. چهارمین راهکار که دولت در جهت حمایت از خودروسازان انجام داده است استمهال بدهی خودروسازان به بانک‌هاست. پنجمین نکته بحث خرید دیون است .ششمین راهکار مسوولان دولتی فعال کردن لیزینگ خودرو است. طبق قانون شرکت‌های لیزینگ نمی‌توانند بیش از 17درصد سود از مردم بگیرند. این در حالی است که نرخ سود بانکی بیش از 20درصد است لذا قرار شد با تغییر نرخ سود بانکی طی روزهای آتی شرکت‌های لیزینگ فعال شوند و افزایش سرمایه داشته باشند. هفتمین تدبیری که دولت برای خودروسازان اندیشیده اجرای 10شیوه نوین تأمین مالی است. خودروسازان به‌شدت در تنگنای کمبود نقدینگی هستند براین اساس روش‌های جدید می‌تواند سرمایه در گردش آنها را تأمین کند. هشتمین بند حمایتی دولت انعطاف پذیری قیمت‌گذاری خودرو است. قرار است سازمان مدیریت با فوریت جلسه‌ای برگزار کند که طی آن قیمت گذاری انعطاف داشته باشد و دیگر قیمت‌ها دستوری تعیین نشود و در حقیقت بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. این امر در راستای قانون قابل اجراست. صادرات، اخذ مطالبات خودروسازان با حمایت‌های دولتی و نوسازی خودروهای فرسوده از دیگر راهکارها در بسته حمایتی دولت ذکر شده است.
 
 
 
 
دولت از خودروسازان حمایت می کند
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

h
1

بهتره همرو جمع کنید بدید به خودروسازهای اروپایی اینجا تولید کننند
17:05  1394/07/20
پاسخ دادن
رسول 22
4

" دولت از خودروسازان حمایت می کند "
خوب حمایت کنه ! همون جور که به تازگی 21 میلیارد دلار پول بی زبونو داد به روسیه به بهانه خرید تسلیهات نظامی و هواپیمای جدید اما در اصل برای تامین هزینه حمله روسیه به داعشیان در سوریه .
23:44  1394/07/19
پاسخ دادن
اسمال توربو
11

تاریخ به احترام گاریسازا به صورت ایستاده خواهد ....
13:23  1394/07/19
پاسخ دادن
محمد باقری
10

حالا کجاشو دیدید.تازه اول راهه
12:28  1394/07/19
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
16

بهتره با مردم درنیفتید و لجبازی نکنید !!!
با عذرخواهی خالصانه و واقعی تک تکتون (گنده های لگنننن سازی) استعفاهاتون رو تقدیم کرده و شرررتون رو کم کنید.در آخر هم در فرغووووووون سازیا رو گل بگیرید و تمام...
اینجوری شاید مردم جفاهایی که در حقشون کردید رو یه ذره فراموش کنن!
12:06  1394/07/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی نژاد : شاهین G. هفته چهارم مرداد ۱۴۰۴ واریزی اولیه ۲/۱۰/۱۴۰۳. انجام شده حواله رو واگذار میکنم هر کی خواست. ۴۶۰ ت پیام‌بذاره‌هر کی خواست.
جک s3 به sr3 : نمایندگی ب ما گفت تا ۳۱ اردیبهشت تهران گفته شاسی میشه ۳۱ هم از راه اومد ولی خبری نشد پیگیری ها ب تهران هم هر روز هستش میگن شرکت هیج اقدامی برای شما نکرده
آره : اختلاس چای دبش ،اختلاس بابک زنجانی ،اختلاس بانک ملی، اختلاس 3000ملیاردی،اختلاس کارخانه آ لومنیوم جنوب چندین همت، به زودی اختلاس سایپا دبش.
علی اکبر ارکان : با سلام درسته همه ما با مصرف کردن خودروی داخلی به اقتصاد کشورمان وبه کارگران هم وطن خودمان حمایت می کنیم اما متاسفانه مدیران سایپا یا بهتر بگم خودرو سازهای انحصاری هرزور می توانند هم وطن های خودشان را اذیت می کنند. ازجمله افزایش نامتعارف قیمت خودرو ، تاخیر در تحویل از همه بدتر عدم عمل به تعهدات قرارداد منعقده فی مابین خریداران مثلا ندادن سود مشارکت 16 درصد که قرارداد شده و باید پرداخت بکند . متاسفانه به تعهدش عمل نمی کند از طرفی با هر ترفندی بدون اینکه کیفیت خودروی تحویلی را افزایش بدهد قیمت ها را با دلار بالا می برد و هیچ ارزشی هم به مشتر هایش که قبلا ودیعه دادند قائل نیست . اینجا دیگه اصلا از مشتری مداری خبر نیست چرا ؟ چون مگر مشتری بخت برگشته حق انتخاب دارد؟ هر طور صلاح می دانند مردم را اذیت و به سمت نارضایتی می برند و بنده ترس دارم بگم ...!!!!
شاهین جی سانروف : سلام دوستان الان دوباره با کارشناس صحبت کردم گفتم چرا بعضی از بچه ها ۱۴ آذر هستن یا ۱۲ میگن فاکتور شدن گفت اونا فاکتور میکنن بعد خبر ب ما میدن پ اینکه برای کارشناسا گفت ابلاغیه اومده که از خرداد میخان شروع ب فاکتور کنن چیزی که کارشناس بهم گفت
شاهین جی سانروف : دوستان اطلسG اینقدر تولید شده و دپو شده هست که اگر اجازه فاکتور بدن نهایت ده روزه موعد ایان و اذر را فاکتور کنن مشکل الان بحث تحت فشار قراردادن دولت برای مجوز افزایش قیمت هاست الان نه فقط اطلس - شاهین - سهند - ساینا و ... هم فاکتور نمیشه اینا مجوز افزایش قیمت بگیرن سریع فاکتورها شروع میشه اینم بگم افزایش قیمت به هیچ کدوم از موعدهای ثبت نامی نمیحوره خیالتون راحت خرداد ماه شروع فاکتورها و فرستادن دعوتنامه های تکمیل وحه هست
شاهین پلاس : یه 12 سود تاخیر گفت یه 16 سود مشارکت
تارا v1pتحویل خرداد : سلام دوستان تارا v1pتحویل خرداد کسی هم فاکتور شده؟
somayeh : سلام. منم مثل شما تبدیلی هستم، یعنی چی آخه
جک s3 به sr3 : سلام ب دوستانی ک sr3 ثبت نام کردن و منتظرن آخره خرداد ماشین رو تحویل بگیرن من هر روز پیگیر هستم ولی امروز گفتن هیچ اقدامی از طرف شرکت صورت نگرفته یعنی خرداد هم ب ماشین نمیرسیم و معلوم نیست کی تحویل بدن .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس : افزایش داره خیالتون راحت چون هرچی که داره ثبت نام می‌کنه پیش فروشه با کمبود برق تولید کم میشه و مجبور به افزایش هستن
تبریزی : فوری یا پیش فروشی
دنا پیش اپشنال 31خرداد : سلام چند روز طول کشید فاکتور بشه بعد از پرداخت مابه التفاوت؟ چه رنگی هست
منتظر : دقیقا برای منم همینطور رو صدور اسناد میچرخه..
ساینا : آقای توحید،چند روز پیش گفتیم خبر موثق داریم که قراره افزایش قیمت بخوره،گفتی نه این چرندیات چیه میگید،قرار نیست چون دوتا حواله خریدی حرفتون درست باشه و بقیه غلط،ما تجربمون بیشتره ولی اهل پز و ادا نیستیم
هومن پانا : غیر ممکنه عزیزچرا دل مردم و خالی میکنی داماد ما هفته پیش تحویل گرفت قالپاق بود چرخ و باز کردیم دیدیم دیسکی بودخواهش میکنم بدون اطلاع شایعه پرونی نکنید
اردیبهشت : راست میگی چون منم فاکتور شدم.تحویل حضوری هم زدم.مافقط جهت اطلاع دوستان میگیم
29بهمن : سلام دوستان کسی خبر جدیدی نداره
منتظر : سلام آقا قاسم..نه تبدیل نزدم باید زنگ بزنی ایران خودرو بهشون بگی شکایت و رسیدگی کنن براتون..من زنگ زدم فرداش فاکتور شد..
راستگوباش : منم میکم راست میگی خب یه اسکرین شات بگیر آپ کن لینکش بفرست دیگه چرا نمیگیری؟ چون فاکتور نشدی و دروغ میگی بعد که بهت میگیم از عوامل سایپایی ناراحتم میشی