پنج سال پیش مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در گفت و گویی با دنیای اقتصاد مدعی شد که «پیکان» دوباره به خط تولید باز خواهد گشت. محمد زالی در حالی این ادعا را مطرح کرد که آن روزها صنعت خودرو شرایط مناسبی در تولید و فروش داشت و مدیران خودروساز از جهانی شدن این صنعت و ارتقای کیفی محصولات آن صحبت به میان می آوردند. از همین رو بود که بازگشت دوباره پیکان را کسی جدی نگرفت و حتی از آن به عنوان شوخی رسانه ای یاد شد. حالا که برگ های تقویم ورق خورده و پنج سال از آن ماجرا گذشته، ظاهرا «شوخی رسانه ای» تابستان 87، به موضوعی جدی در تابستان 92 تبدیل شده و زمزمه های بازگشت دوباره خودرویی همچون پیکان به جاده مخصوص به گوش می رسد. سرنخ اصلی این زمزمه ها به تحریم جدید ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودرو ایران بر می گردد، تحریمی که روند تامین قطعات موردنیاز خودروسازان از خارج را مختل خواهد کرد.
از پس همین تحریم که از دهم تیرماه جاری به اجرا درآمده، شرکت های طرف قرارداد با خودروسازی کشور، به خصوص کره ای ها، اعلام کرده اند امکان ادامه همکاری با صنعت خودرو ایران را ندارند چون با تحریم و برخورد جدی آمریکا روبرو خواهند شد.از همین رو مسوولان تاکید دارند که صنعت خودرو باید به سمت داخلی سازی بیش از پیش قطعات رفته و به عبارت بهتر، خودروهایی را تولید کند که توانایی تولید قطعاتش را دارد و در این شرایط، «پیکان» یا خودرویی شبیه آن، محتمل ترین و در دسترس ترین خودرو به حساب می آید. این در حالی است که پیکان به دلیل مصرف سوخت و آلایندگی بالا و همچنین تکنولوژی قدیمی، خرداد ماه 84 از چرخه تولید حذف شد و به موزه رفت. ایران خودرویی ها البته تولید وانت پیکان را با تغییراتی که در سیستم سوخت رسانی آن ایجاد شد، ادامه دادند اما پیکان را راهی موزه کردند تا یک قدم به جهانی شدن نزدیک شوند. حالا چرخ روزگار چرخیده و زمزمه خروج پیکان از موزه به گوش می رسد؛ کسی چه می داند، شاید قرار است پیکانی که پنج سال پیش بر سر نماندنش دعوا بود، امروز به منجی خودروسازی ایران تبدیل شود؛ حداقلش این است که ایرانی ها باز هم صاحب خودرویی ارزان خواهند شد.