پیشنهاد جدید خودروسازان به بانک مرکزی

پیشنهاد جدید خودروسازان به بانک مرکزی

در شرایطی که انتشار خبر احتمال پرداخت وام به ایران خودرو و سایپا، مخالفت‌ها و انتقادهایی را به همراه داشته، خودروسازان پیشنهادی جدید پیش پای بانک مرکزی گذاشته‌اند تا به این وسیله بازار را از رکود خارج کنند.

آن‌طور که مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌و‌‌گو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد، در جلسه مشترک کمیسیون صنعت و معدن مجلس با مدیران عامل خودروسازی و مسوولان بانک مرکزی، آنها (مدیران‌عامل ایران خودرو و سایپا) دو پیشنهاد را برای تامین مالی شرکت‌های خود، به رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه کرده‌اند. به گفته هاشم یکه‌زارع، پیشنهاد اول این بوده که بانک مرکزی وام و تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار دهد تا آنها بتوانند به توسعه محصول و افزایش کیفیت بپردازند؛ در واقع خودروسازان عنوان کرده‌اند که توسعه محصول و بالا بردن کیفیت، هزینه دارد و سیستم بانکی ایران نیز باید مانند سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو، وام و تسهیلات لازم را در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دهد. مدیرعامل ایران خودرو اما فعال کردن وام خودرو را پیشنهاد دوم خودروسازان به بانک مرکزی عنوان کرد و گفت:ما به مسوولان بانک مرکزی گفتیم حالا که به خودروسازان وام نمی‌دهید، حداقل وام خودرو را فعال کنید تا قدرت خرید مشتریان بالا برود. اشاره یکه‌زارع به وام 15 میلیون تومانی خودرو است که چند ماه پیش در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و قرار شد با نرخ سود 21 درصد در اختیار مشتریان قرار گیرد. اگرچه گمان می‌رفت وام موردنظر بتواند به واسطه افزایش قدرت خرید مشتریان، تا حدی رکود بازار خودرو را بشکند، اما هرچه زمان گذشت، نه تنها رکود کم نشد، بلکه مشتریان بیشتر و بیشتر، بازار را تحریم کردند.

کارشناسان معتقدند رکود فعلی بازار دلایل مختلفی از جمله «خوش‌بینی مشتریان به آینده بازار خودرو» دارد، اما همچنان یکی از دلایل اصلی این رکود، «قدرت خرید پایین مشتریان» است. با این حساب، اولین قدم برای خروج بازار از رکود و رونق گرفتن خرید و فروش، افزایش قدرت خرید مشتریان است و وام خودرو نیز یکی از راهکارهای اصلی برای بالا بردن توان خرید، به شمار می‌رود. طبعا وقتی قدرت خرید افزایش یابد و البته قیمت‌ها نیز حداقل ثابت بمانند، از یک سو انگیزه خرید یا تعویض خودرو در میان مشتریان طبقه متوسط رو به پایین، بالا خواهد رفت و از طرفی، طبقه ضعیف جامعه به‌عنوان «مشتریان خاموش بازار خودرو» نیز تا حدی توان خرید را پیدا خواهد کرد. این در حالی است که با توجه به تعمیق رکود در بازار، می‌توان حدس زد وام خودرو نیز آن طور که باید، فعال نشده و دست خیلی‌ها از آن کوتاه مانده است. به گفته کارشناسان، اگر وام خودرو در اختیار بخش قابل‌توجهی از متقاضیان قرار می‌گرفت، بازار خودرو حداقل در حوزه زیر 25 میلیون تومانی‌ها کمی تحرک پیدا می‌کرد ، با این حال ازآنجاکه بازار خودرو کم و بیش در رکود است و مشتریان تمایل و انگیزه ای به خرید ندارند، یکی از دلایل آن می‌تواند همچنان «توان مالی اندک مشتریان برای خرید» باشد. در واقع قرار بود به واسطه وام 15 میلیونی، بازار خودروهای ارزان کشور به اصطلاح از خواب بیدار شده و تکانی بخورد، اما ظاهرا این وام یا هنوز فعال نشده یا در اختیار متقاضیان زیادی قرار نگرفته است، وگرنه باید تا به حال اثر خود را در بازار (هرچند اندک) نشان می‌داد. هستند متقاضیانی که طی دو، سه ماه گذشته به هوای اخذ وام خودرو راه بانک‌ها را در پیش گرفته‌اند، اما جواب درستی دریافت نکرده و موفق به دریافت 15 میلیون تومان موردنظر نشده‌اند. از طرفی، طبعا اگر سیستم بانکی، وام 15 میلیونی را فعال می‌کرد یا در اختیار بخش قابل‌توجهی از متقاضیان می‌گذاشت، حالا مدیران خودروساز آن را از بانک مرکزی مطالبه نمی‌کردند. حالا باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی چه واکنشی به پیشنهاد خودروسازان مبنی‌بر فعال‌تر کردن وام بانکی نشان می‌دهد و بازار خودرو کشور می‌تواند از این کلاه، نمدی برای خود بسازد یا همچنان در رکود غوطه ور خواهد ماند.

اما خودروسازان کشور در حالی پیشنهاد فعال‌تر کردن وام خودرو را به بانک مرکزی داده‌اند که همچنان نیازمند دریافت وام و تسهیلات هستند و تاکید می‌کنند توسعه محصول و افزایش کیفیت، بدون تسهیلات بانکی کند خواهد شد. با این حال بانک‌ها چندان تمایلی به پرداخت وام به خودروسازان کشور ندارند و یکی از دلایل این بی‌میلی، بدهی معوق ایران خودرو و سایپا است. ظاهرا، دو خودروساز بزرگ کشور روی هم رفته چند هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند و ازآنجاکه به این بدهی، جریمه دیرکرد تعلق می‌گیرد، تسویه آن به این راحتی‌ها نیست؛ مخصوصا اینکه خودروسازان در حال حاضر چندان اوضاع مالی مناسبی نیز ندارند. در این مورد، مشاور انجمن خودروسازان در گفت‌و‌‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: سال 91 هم قرار بود به دستور مستقیم معاون اول رئیس‌جمهوری، دو هزار میلیارد تومان به خودروسازان کشور پرداخت شود، اما شورای پول و اعتبار آن را به هزار میلیارد تومان کاهش داد و دست آخر هم هیچ پولی به ایران خودرو و سایپا پرداخت نشد.

داوود میرخانی رشتی با بیان اینکه با وجود پرداخت نشدن وام موردنظر، موجی از اعتراض‌ها دامن خودروسازان را گرفت، تاکید کرد: مطمئنم حالا هم اگر بانک مرکزی پرداخت وام به خودروسازان را مصوب کند، بانک‌های عامل، آن را اجرا نخواهند کرد و تنها انتقاد و اعتراض‌ها گریبان ایران خودرو و سایپا را خواهد گرفت.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خودرو داخلی , خودرو سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

امیر
16

آخه برادر من وامی که شما به مردم میدین هم قسطش سنگینه هم باید 2.5برابر پس بدیم عقل سلیم میگه نمیصرفه که یک ماشین با وام بخرم که دو برابر سود پول بدم با قسط سنگین تازه بقیه حقوقمو خرج ماشین بکنم . منو زنو بچم هم تا آخر ماه هوا بخوریم بجای غذا صاحب خونه و بقیه هم که هیچی
13:36  1394/06/08
پاسخ دادن
انزلی چی
16

ایران خودرو و سایپا بد جوری دارن دست و پا میزنند !!!
اولاً با وام خودرو فکر نکنم هیچ کس موافق باشه ، چون بدترین نوع خرید خودرو ، دریافت وام خودرو با سود 21 درصد می باشد!!!
دوماً ، ایران خودرو و سایپا اگه راست میگویند باید به بانک مرکزی و در حضور نمایندگان مجلس و مردم ایران ، تعهد کتبی دهند که خودرویی که تولید می کنند را با نظارت سازمانهای استاندارد جهانی و تائید آنها بیرون دهند و در ابتدا خودشان با خانواده محترمشان از این خودروها استفاده کنند تا اگر واقعاً مشکلی نداشت و مورد تائید همه مردم قرار گرفت ، با قیمت مناسب و معقول در اختیار مردم قراردهند.....
11:58  1394/06/08
پاسخ دادن
امیر
6

ببین رفیق . هیچ کدوم از ماشینهای تولیدی ایران نمیتونه این استاندارد رو بگیره . یعنی باید تولید نکنه که امیدوارم اینطور بشه . اگه مافیای بسیار بزرگ و قوی که دارن بزارن این کار بشه
15:16  1394/06/08

رامتین
22

دوستان شنیدم ایران خودرو پیشنهاد و در واقع اولتیماتومی به دولت داده و اینطور است که قیمتهای اتومبیل را تا 25% کاهش می دهیم. یعنی مثلا سمند 30 تومنی میشه 22 تومن. و در ازاش به دولت هیچ گونه مالیات و هزینه ای نمی دهیم. خطاب به دولت گفته یا ورشکست بشیم و یا قبول کنید این حرفو.
حال نمیدونم تا چه حد درسته! اگر واقعا اینطور باشه شجاعت خوبی نشون دادند و باید هم دولت و نهادهای دیگه هزینه های اضافی از خودرو نگیرند. آخه تا چه حد چپاول. بسه دیگه. کمیته امداد، راهنمایی رانندگی و.. هر کسی میخواد یه پولی از خودرو بگیره. اهههههه
11:24  1394/06/08
پاسخ دادن
مهلا
29

۱۰۰٪ باطری ماشینت خلاص شده!
02:37  1400/06/15

علی
21

اینم نتیجه واقعی تحریم خودرو صفر که مدیران خودرو سازی و رسانه ها سعی می کنن از مردم مخفی بمونه
دوستان اگه به همین روال پیش بریم خبرهای خوب به زودی به گوش می رسند فقط آگاه باشیم و گول وعده و وعید نخوریم. وام 15 میلیونی با سود 21 درصد پژو 206 سی و دو میلیونی رو میکنه سی و نه میلیون چهل میلیون پراید بیست میلیونی رو میکنه بیست و چهار پنج میلیون نخرین آقا نخرین تا روزی که 206 زیر ده میلیون برسه
روز به روز که میگذره خرید خودرو صفر بدتر و بدتره چون این ماشین های بی کیفیت وقتی چندین هفته تو آفتاب و بارون انبار بشن هیچی ازشون نمی مونه همه خرابن
11:17  1394/06/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
تارا v4 تیتا نیوم : یا کارت ملی رفتم درخواست نوشتم ، تهران تو خود نمایندگی ، که سرامیک نمی خوام، خود نمایندگی باید پیگیری کنه
ابراهیم : سلام دوستان ...تحویل اسفند از کسی تا کنون فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟؟؟ کاربری بنام امید شمال ادعای فاکتور شدن شده ...فکر کنم همان شقایق است
ابراهیم : سلام جدی یا شوخی ..واقعا تحویل اسفند فاکتور شد
تارادستی‌فرسوده : منم‌طرح فرسوده‌تحویل فروردین‌هستم‌زنگ‌زدم‌گفتن‌توسیستم‌زده‌تاخیرداده‌تحویل‌شما میره‌۹ام‌خرداد
تارا : مبارک باشه اتومات یا دستی؟
ریرا سفید : من قبلا گفتم که از ایران‌خودرو مطالبه گری دارم ، خوشبختانه به این نتیجه رسیدم که این تاخیر ارزش داره که حداقل یک خودرو خوب تحویل می گیریم، پس در حال حاضر هیچ مطالبه ای ندارم و از شرکت محترم ایران‌خودرو سپاسگزارم، با تشکر فراوان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کراس اتو : امیدوارم واقعا
علی ج : سلام بی زحمت جواب بدین اگه درخواست تحویل مستقیم خودرو بدیم مبلغی بر می گردانند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساینا 4 اسفند : شمس. 24 شماره پلاک آنلاین شدی 27 فیزیک پلاک چاپ شده.
14 بهمن : پول اولیه 22 اردیبهشت تکمیل وجه 14 بهمن 16 تحویل سخا دیروز هم از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
دنا 6 دنده : سلام . دنا شش دنده تکمیل وجه 11 دی . فاکتور 2 اردیبهشت و پلاک 6 اردیبهشت . پیامک تحویل حضوری آمد .
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
ساینا : من 11 اسفند دارم طرح مادران هنوز فاکتور نشده
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سپیده x : دوستان تا میتونید به صدای مشتری زنگ بزنید. من امروز زنگ زدم میگفت ما آمار روزانه تماس درمورد مجوزها رو به شرکت میدیم و این روزا خیلی بیشتر شده و همه ناراضی ان و احتمالا یه بازخوردی داره.