چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

تردیدی نیست یکی از مواردی که رانندگان هنگام حرکت در جاده از آن واهمه دارند، ترکیدن ناگهانی تایر است. در بهترین شرایط، ترکیدگی تایر باعث می‌شود کنترل خودرو از دست‌تان خارج بشود، این واقعیت حتی در مورد خودروهای شاسی‌بلند هم صدق می‌کند. صرفنظر از این‌ که خودتان چقدر در رانندگی مهارت دارید یا خودروتان چقدر ایمن است، ترکیدن تایر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خب، خبر خوب برای شما این است که تکنولوژی ساخت تایر روز به روز در حال ارتقاء است و تایرها به ندرت می‌ترکند، با این حال، ممکن است این اتفاق بیفتد و بهتر از از پیش بدانید در صورت بروز چنین اتفاقی، چه کار باید بکنید. در قسمت اول این مقاله به چند مورد اشاره شد که باید در وهله اول و به منظور اجتناب از خطر انجام می‌دادید. در قسمت دوم به نکات مهم دیگری اشاره خواهد شد که باید هنگام حرکت در جاده و حتی قبل از حرکت در نظر داشته باشید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-اگر خودرو شما به چپ یا راست کشیده می‌شود و فرمان سنگین شده است، معنایی جز این ندارد که یکی از تایرهای جلو ترکیده است. سمتی که خودرو به آن کشیده می‌شود، همان سمتی است که تایر آن ترکیده است. اگر خودرو شما به صورت مارپیچ حرکت می‌کند، یکی از تایرهای عقب ترکیده است. باز هم یادآوری می‌کنیم به ناگهان روی ترمز نکوبید، این کار می‌تواند منجر به معلق زدن خودرو بشود.

-اگر خودرو شاسی‌بلند می‌رانید، احتمال چپ شدن بسیار زیاد است. در این گونه خودروها احتمال از دست رفتن تعادل و کنترل بسیار بیشتر است. باز هم توصیه می‌شود سرعت مطمئنه را رعایت کنید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-همیشه با دو دست روی غربیلک فرمان رانندگی کنید. اگر فقط یک دست‌تان روی فرمان باشد در مواقع اضطراری کنترل کردن خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.

-سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.

-اگر جاده خیس و مرطوب باشد اوضاع بدتر می‌شود. بهتر است در فصل بارندگی کمتر تردد جاده‌ای داشته باشید. البته یک نکته مثبت هم در این فصول وجود دارد و آن این است که تایرها در باران یا هوای سرد کمتر داغ می‌شوند.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.

-لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.

 

هشدارها

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن تایر است. برخی مطالعات نشان می‌دهند کم باد بودن تایر عامل 75% از ترکیدگی‌ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم می‌شوند و به ترتیب دمایشان بالا می‌رود. پیش از این که راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد همه تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید.به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیشتر از 5 کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). شاید دستگاه سنجش باد تعمیرگاه‌ها زیاد دقیق نباشد، بنابراین بهتر از دست در جیب‌تان بکنید و یک دستگاه با کیفیت برای خودتان خریداری بکنید.

-اگر عمر تایرها بیشتر از پنج سال است یا بیشتر از 40,000 کیلومتر کار کرده‌اند، باید به فکر جایگزین کردن آن‌ها باشید. هرچه تایرها کهنه‌تر و فرسوده‌تر باشند، احتمال ترکیدن آن‌ها بالاتر می‌رود.

-هیچ‌وقت بیش از حد به خودرو بار نزنید. اطمینان حاصل کنید میزان بار مجاز بر روی هر تایر (که روی بدنه تایر حک شده است) را رعایت کرده‌اید.

-به خاطر داشته باشید که حرکت بر روی جاده، دمای تایرها را بالا خواهد برد.

-توصیه می‌شود بعد از هر 90 تا 120 دقیقه رانندگی، توقف کوتاهی بکنید. این استراحت کوتاه نه تنها به نفع راننده است، بلکه به تایرها، ترمزها، کلاچ و ... اجازه می‌دهد خنک بشوند. در طول این توقف‌ها، نگاهی به تایرها بیندازید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-اگر دیواره یک تایر آسیب دیده است، از شر آن خلاص بشوید. به یاد داشته باشید اگر مسافت زیادی با تایر پنچر حرکت کنید، دیواره تایر آسیب جدی خواهد دید.

-تایرهای با کیفیتی از برندهای معتبر و خوشنام انتخاب کنید. از خریدن تایرهای ارزان و گمنام خودداری کنید. علاوه بر این، هیچ‌گاه تایرهای دست دوم نخرید یا تایرهای کهنه را ترمیم نکنید.

-اگر قالپاق‌ها طراحی مناسبی ندارند، از شر آن‌ها خلاص شوید. این احتمال وجود دارد که قالپاق‌ها به دیواره تایر ساییده بشود و به آن آسیب برساند.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-برای رانندگی ایمن هیچ چیز بیشتر از تایرهای سالم اهمیت ندارد. همه تایرها را با چشم وارسی کنید (حتی تایر زاپاس). چنانچه تورم، برآمدگی یا چاک و شیار مشاهد کردید، خبر خوبی برای شما نخواهد بود. بهتر است بدانید تایرها در اثر تماس با بلوک‌های کنار خیابان، خط‌کشی‌ها و چاله‌های بزرگ نیز فرسوده می‌شوند.

-همیشه از سرعت‌های بالا و فشار زیاد به تایرها اجتناب کنید. اگر زیاد در جاده و بزرگراه تردد می‌کنید، اطمیان حاصل کنید که تایرها دوام زیادی دارند و می‌توانند این ترددهای زیاد را تحمل کنند.

-چسب‌های مخصوص پنجرگیری (tire sealants) که به داخل تایر تزریق می‌شوند نمی‌توانند جلوی داغ شدن تایر (و در نهایت ترکیدن آن) را بگیرند. این چسب‌ها فقط می‌توانند سوراخ‌های کوچک را پر کنند و به این ترتیب از کم باد شدن تایر جلوگیری کنند.

-سیستم‌های کنترل پایداری هنگام ترکیدن تایر بسیار خوب عمل می‌کنند و جان سرنشینان را نجات می‌دهند. وقتی تصمیم دارید خودرو جدیدی بخرید، این نکته را مد نظر داشته باشید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-از تایرهای تیوبلس استفاده کنید. احتمال ترکیدگی در تایرهای قدیمی که از تیوب استفاده می‌کنند بسیار بالاتر است. خبر خوب این است که تایرهای فابریک بیشتر خودروهای سواری که امروزه به فروش می‌رسند تیوبلس هستند. این تایرها در بازار نیز به وفور یافت می‌شوند.

-باد تایرها را هر هفته یا هر دو هفته یکبار چک کنید، به این ترتیب، هیچ‌ سوراخ کوچکی (که ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن تایر بشود) از نظرتان مخفی نخواهد ماند.

-آج تایر را تست کنید (با استفاده از سکه و یا دستگاه مخصوص). آج ضخیم و گوشتی نه تنها به پیشگیری از ترکیدن تایر کمک می‌کند، بلکه میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. اگر آج از بین رفته است، در اولین فرصت تایرها را عوض کنید.

- هیچگاه تایرها را سرسری و موقتی پنچرگیری نکنید.


منبع

WikiHow

برچسب : تایر , ترکیدن تایر , ترکیدن لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

رضا
1

اقای محمد شریف نازنین بسیار ممنونم از راهنمائی و نظراتتون. مچکرم.
22:02  1394/05/04
گزارش
پاسخ دادن
AUDI R8
2

ممنون وان کار
15:56  1394/05/04
گزارش
پاسخ دادن
شایان
1

یه سوال ؛ اونایی که دم از کیفیت ماشین های آلمانی می زنند ، بگن ببینم
چرا لاستیک اون bmw اون طوری مثل لاستیک یک لگن ترکیده؟
آیا کیفیت ماشین آلمانی اینه که میگن ؟؟؟؟ !!!!!
23:55  1394/05/02
گزارش
پاسخ دادن
احسان
7

شما مطمینی که تایر فابریکش یود ؟ دوما ، ایا یک حادثه نشون دهنده بی کیفیت بودن صنعت خودروسازی یه غول خودروسازه ؟ سوما شما حتما سوار یه خودروی المانی نشدین برادر
01:16  1394/05/03

گزارش
علی
2

عالی بود خسته نباشید
21:06  1394/05/02
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

با سلام. کاش یه اشاره ای به نیتروژن هم میکردید. که میزان نیتروژنی که میزنیم چقدر باشه. و ایا نیتروژن کم یا زیاد چه محاسن و چه معایبی داره. الان یه چند سالی میشه که دیگه فقط نیتروژن میزنیم.
17:00  1394/05/02
گزارش
پاسخ دادن
محمد شریف
1

با سلام
برای زدن نیتروژن به تایرها،
1- تعمیرکار باید هر یک از لاستیکها را به کمک دستگاه وکیوم (خلا) از هوای تخلیه کند و سپس گاز نتیروژن را وارد لاستیک کند. در غیر اینصورت کارایی و امتیاز نیتروژن زدن بسیار کم و بیهوده خواهد بود.
2- بسیاری از تعمیرکاران اهمیت وکیوم را نمی دانند و قبول هم ندارند.
3- بنابراین بهتره که همون لاستیکها را با هوا باد کنید.
4- نیتروژن سبکتر از هوا است و رطوبت ندارد و موجب خوردگی تایر نمیشود. و مزایای دیگر... بشرطی که تعمیرکاران بدرستی هوا و رطوبت را تخلیه کنند و سپس نیتروژن بزنند.
15:08  1394/05/04

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
T8 : چرا در مورد T8 کسی نظر نمیده??? اینا هم با تاخیر هستن یا تحویلشون به موقع هست؟؟؟؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
حمزه شاهین جی : دوست عزیز کدام استان یزدی
شاهین ۲ اردیبهشت : حالا چرا شنبه همین فردا برین
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانامرداد : سلام فاکتور وپلاک چندم بود
اهواز : چیزی ک فروختی ، دیگه چشمت دنبالش نباشه ، خیرش ببینه
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : دوستان من یازدهم بهمن کل 407تومن رو واریز کردم و تحویلش نود روزه به نظرتون کی فاکتور میشیم. ...
سورن 5 تیر : سلام دوستان تنها راهی که میشه فهمید تقریبا کی فاکتور میشیم اینه که اونای که فاکتور شدن همگی بیان بگن چقدر سود تاخیر داشتن اونای که فاکتور شدن فروش فوق العاده وفروش فوری بیاید بگید در لحظه فاکتور شدن چقد سود تاخیر داشتین
اطلس جی اسفند1403 : یکی ازدوستان امروز فاکتور شده تکمیل وجه 12 اسفند بود
میلاد : اگر باهاش کار کنی داداش بتونی تحملش کنی و یکار دائم براش پیدا کنی نمیفروشیش درآمدش خوبه.ولی اگر دنبال بیرون رفتن باهاش جاده و یا داخل شهری اسنپ وانت باشی سر یماه فروختیش.جا یه سید چای تووش نیست صندلیا مزخرف فرمون توو شکمت دیسک کمر گرفتن روو شاخشه واقعا سرطان هست یک ملیاردم پولشو میگیرن.بعدم هرجا بری برا بار انتظار دارن بارو پیاده خالی خودت کنی.نمیدونم قبلا داشتی یا نه شرایط کارشو بلدی یا ک نه.من توو کتم نرفت.ولی اگر بتونی سختیو شرایطشو تحمل کنی و یجا کار ثابت براش پیدا کنی درآمدت خوبه توکل به خدا هرچی خیره برات اتفاق بیوفته
علوی : میارمش قسط هاش رو تا آخر میدم قسط هاش با سود حساب شده هر 4 ماه 80 میلیون دیگه ولش میکنم تا پایان قسط ها بغد میفروشمش این طوری بهتر نیست
سورن : نه دریافت پرونده هم بروز نمیشه
بهران اطلس20اسفند(آذر) : سلام بچه ها کسی نمیدونه تا چند اسنفد فاکتور کردن؟؟؟؟؟؟یعنی بازم وایساد؟؟؟؟
اطلس : سلام ممنون میشم بگین یعنی چی براساس سخا؟