چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

تردیدی نیست یکی از مواردی که رانندگان هنگام حرکت در جاده از آن واهمه دارند، ترکیدن ناگهانی تایر است. در بهترین شرایط، ترکیدگی تایر باعث می‌شود کنترل خودرو از دست‌تان خارج بشود، این واقعیت حتی در مورد خودروهای شاسی‌بلند هم صدق می‌کند. صرفنظر از این‌ که خودتان چقدر در رانندگی مهارت دارید یا خودروتان چقدر ایمن است، ترکیدن تایر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خب، خبر خوب برای شما این است که تکنولوژی ساخت تایر روز به روز در حال ارتقاء است و تایرها به ندرت می‌ترکند، با این حال، ممکن است این اتفاق بیفتد و بهتر از از پیش بدانید در صورت بروز چنین اتفاقی، چه کار باید بکنید. در قسمت اول این مقاله به چند مورد اشاره شد که باید در وهله اول و به منظور اجتناب از خطر انجام می‌دادید. در قسمت دوم به نکات مهم دیگری اشاره خواهد شد که باید هنگام حرکت در جاده و حتی قبل از حرکت در نظر داشته باشید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-اگر خودرو شما به چپ یا راست کشیده می‌شود و فرمان سنگین شده است، معنایی جز این ندارد که یکی از تایرهای جلو ترکیده است. سمتی که خودرو به آن کشیده می‌شود، همان سمتی است که تایر آن ترکیده است. اگر خودرو شما به صورت مارپیچ حرکت می‌کند، یکی از تایرهای عقب ترکیده است. باز هم یادآوری می‌کنیم به ناگهان روی ترمز نکوبید، این کار می‌تواند منجر به معلق زدن خودرو بشود.

-اگر خودرو شاسی‌بلند می‌رانید، احتمال چپ شدن بسیار زیاد است. در این گونه خودروها احتمال از دست رفتن تعادل و کنترل بسیار بیشتر است. باز هم توصیه می‌شود سرعت مطمئنه را رعایت کنید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-همیشه با دو دست روی غربیلک فرمان رانندگی کنید. اگر فقط یک دست‌تان روی فرمان باشد در مواقع اضطراری کنترل کردن خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.

-سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.

-اگر جاده خیس و مرطوب باشد اوضاع بدتر می‌شود. بهتر است در فصل بارندگی کمتر تردد جاده‌ای داشته باشید. البته یک نکته مثبت هم در این فصول وجود دارد و آن این است که تایرها در باران یا هوای سرد کمتر داغ می‌شوند.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.

-لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.

 

هشدارها

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن تایر است. برخی مطالعات نشان می‌دهند کم باد بودن تایر عامل 75% از ترکیدگی‌ها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم می‌شوند و به ترتیب دمایشان بالا می‌رود. پیش از این که راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد همه تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید.به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیشتر از 5 کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). شاید دستگاه سنجش باد تعمیرگاه‌ها زیاد دقیق نباشد، بنابراین بهتر از دست در جیب‌تان بکنید و یک دستگاه با کیفیت برای خودتان خریداری بکنید.

-اگر عمر تایرها بیشتر از پنج سال است یا بیشتر از 40,000 کیلومتر کار کرده‌اند، باید به فکر جایگزین کردن آن‌ها باشید. هرچه تایرها کهنه‌تر و فرسوده‌تر باشند، احتمال ترکیدن آن‌ها بالاتر می‌رود.

-هیچ‌وقت بیش از حد به خودرو بار نزنید. اطمینان حاصل کنید میزان بار مجاز بر روی هر تایر (که روی بدنه تایر حک شده است) را رعایت کرده‌اید.

-به خاطر داشته باشید که حرکت بر روی جاده، دمای تایرها را بالا خواهد برد.

-توصیه می‌شود بعد از هر 90 تا 120 دقیقه رانندگی، توقف کوتاهی بکنید. این استراحت کوتاه نه تنها به نفع راننده است، بلکه به تایرها، ترمزها، کلاچ و ... اجازه می‌دهد خنک بشوند. در طول این توقف‌ها، نگاهی به تایرها بیندازید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-اگر دیواره یک تایر آسیب دیده است، از شر آن خلاص بشوید. به یاد داشته باشید اگر مسافت زیادی با تایر پنچر حرکت کنید، دیواره تایر آسیب جدی خواهد دید.

-تایرهای با کیفیتی از برندهای معتبر و خوشنام انتخاب کنید. از خریدن تایرهای ارزان و گمنام خودداری کنید. علاوه بر این، هیچ‌گاه تایرهای دست دوم نخرید یا تایرهای کهنه را ترمیم نکنید.

-اگر قالپاق‌ها طراحی مناسبی ندارند، از شر آن‌ها خلاص شوید. این احتمال وجود دارد که قالپاق‌ها به دیواره تایر ساییده بشود و به آن آسیب برساند.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-برای رانندگی ایمن هیچ چیز بیشتر از تایرهای سالم اهمیت ندارد. همه تایرها را با چشم وارسی کنید (حتی تایر زاپاس). چنانچه تورم، برآمدگی یا چاک و شیار مشاهد کردید، خبر خوبی برای شما نخواهد بود. بهتر است بدانید تایرها در اثر تماس با بلوک‌های کنار خیابان، خط‌کشی‌ها و چاله‌های بزرگ نیز فرسوده می‌شوند.

-همیشه از سرعت‌های بالا و فشار زیاد به تایرها اجتناب کنید. اگر زیاد در جاده و بزرگراه تردد می‌کنید، اطمیان حاصل کنید که تایرها دوام زیادی دارند و می‌توانند این ترددهای زیاد را تحمل کنند.

-چسب‌های مخصوص پنجرگیری (tire sealants) که به داخل تایر تزریق می‌شوند نمی‌توانند جلوی داغ شدن تایر (و در نهایت ترکیدن آن) را بگیرند. این چسب‌ها فقط می‌توانند سوراخ‌های کوچک را پر کنند و به این ترتیب از کم باد شدن تایر جلوگیری کنند.

-سیستم‌های کنترل پایداری هنگام ترکیدن تایر بسیار خوب عمل می‌کنند و جان سرنشینان را نجات می‌دهند. وقتی تصمیم دارید خودرو جدیدی بخرید، این نکته را مد نظر داشته باشید.

چگونه ترکیدن ناگهانی تایر را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)

-از تایرهای تیوبلس استفاده کنید. احتمال ترکیدگی در تایرهای قدیمی که از تیوب استفاده می‌کنند بسیار بالاتر است. خبر خوب این است که تایرهای فابریک بیشتر خودروهای سواری که امروزه به فروش می‌رسند تیوبلس هستند. این تایرها در بازار نیز به وفور یافت می‌شوند.

-باد تایرها را هر هفته یا هر دو هفته یکبار چک کنید، به این ترتیب، هیچ‌ سوراخ کوچکی (که ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن تایر بشود) از نظرتان مخفی نخواهد ماند.

-آج تایر را تست کنید (با استفاده از سکه و یا دستگاه مخصوص). آج ضخیم و گوشتی نه تنها به پیشگیری از ترکیدن تایر کمک می‌کند، بلکه میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. اگر آج از بین رفته است، در اولین فرصت تایرها را عوض کنید.

- هیچگاه تایرها را سرسری و موقتی پنچرگیری نکنید.


منبع

WikiHow

برچسب : تایر , ترکیدن تایر , ترکیدن لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

رضا
1

اقای محمد شریف نازنین بسیار ممنونم از راهنمائی و نظراتتون. مچکرم.
22:02  1394/05/04
گزارش
پاسخ دادن
AUDI R8
2

ممنون وان کار
15:56  1394/05/04
گزارش
پاسخ دادن
شایان
1

یه سوال ؛ اونایی که دم از کیفیت ماشین های آلمانی می زنند ، بگن ببینم
چرا لاستیک اون bmw اون طوری مثل لاستیک یک لگن ترکیده؟
آیا کیفیت ماشین آلمانی اینه که میگن ؟؟؟؟ !!!!!
23:55  1394/05/02
گزارش
پاسخ دادن
احسان
7

شما مطمینی که تایر فابریکش یود ؟ دوما ، ایا یک حادثه نشون دهنده بی کیفیت بودن صنعت خودروسازی یه غول خودروسازه ؟ سوما شما حتما سوار یه خودروی المانی نشدین برادر
01:16  1394/05/03

گزارش
علی
2

عالی بود خسته نباشید
21:06  1394/05/02
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

با سلام. کاش یه اشاره ای به نیتروژن هم میکردید. که میزان نیتروژنی که میزنیم چقدر باشه. و ایا نیتروژن کم یا زیاد چه محاسن و چه معایبی داره. الان یه چند سالی میشه که دیگه فقط نیتروژن میزنیم.
17:00  1394/05/02
گزارش
پاسخ دادن
محمد شریف
1

با سلام
برای زدن نیتروژن به تایرها،
1- تعمیرکار باید هر یک از لاستیکها را به کمک دستگاه وکیوم (خلا) از هوای تخلیه کند و سپس گاز نتیروژن را وارد لاستیک کند. در غیر اینصورت کارایی و امتیاز نیتروژن زدن بسیار کم و بیهوده خواهد بود.
2- بسیاری از تعمیرکاران اهمیت وکیوم را نمی دانند و قبول هم ندارند.
3- بنابراین بهتره که همون لاستیکها را با هوا باد کنید.
4- نیتروژن سبکتر از هوا است و رطوبت ندارد و موجب خوردگی تایر نمیشود. و مزایای دیگر... بشرطی که تعمیرکاران بدرستی هوا و رطوبت را تخلیه کنند و سپس نیتروژن بزنند.
15:08  1394/05/04

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا ۱ : آقا اکبر یادم رفت بپرسم از چند کیلومتر باید بریم نمایندگی تا گارانتی فعال بشه
علیرضا ۱ : دوستان پیامک تحویل میزنه از ۸:۳۰به بعد شما قبل ۸اونجا باشید نوبت بگیرین من ۷رفتم نوبت گرفتم ساعت ۸کارای اداریش رو انجام دادم بعد ۸:۳۰دقیقه ماشین رو تحویل گرفتم
علیرضا ۱ : سلام امروز تحویل گرفتم ۵پر بود
محمد تارا : سلام دوستان کسی میدونه تارا ی فیس لیفت کی میاد به بازار؟
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : شماچرا ایقد اصرار دارین که انصراف بدن مردم دوستان هرکه شرایطش باهم فرق داره صبوری کنیم ایشالا درس میشه ضرر توش نیس
رضا : سلام من ۱۳آذر تکمیل وجه کردم هنوز ندادن. کل وجه رو هم دادم. شما از کدوم سایت میبینید؟ میشه راهنمایی کنی
رز زرد : سلام منم شرایط شمارو دارم...همه درد و گرفتاری یه طرف... حرف و حدیث و کنایه اطرافیان یه طرف خدا ازشون نگذره
وحید x5 : سلام مبارکه شماره قرارداد رو اعلام میکنین؟
شاهین پلاس : بله فاکتور شده
شاهین پلاس : بله فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی 25 مهر : شکر خدا از ما هم فاکتور شد ان شالله بزودی از همگی فاکتور بشه تکمیل وجه 25 مهر تایید سخا 2 آبان
رسول : دوستان گویا بخاطر این فاکتور کردن متوقف شده که سایپا اعلام کرده تا قیمت های خودرو اعلام نشه خودرو عرضه بازار نمیکنه اینایم که دارن تحویل میدن فاکتور شدهاس چه گیری افتادیم هر هفته یه جریان مذاکرات بعد انفجار بعد آتش سوزی کاشان واگزاری سایپا بعد الآنم قیمت این طرح مادران دهنمون سرویس کرد بعد این قطع نامه سازمان ملل فکر کنم سدهای کشور اگه خشک شن رو فاکتور کردن سایپا تاثیر بذاره شوخی بود ولی واقعیت کامل اما اگه قیمت های جدید تایید شه فاکتور کردنم سریع میشه تمام
خبر فوری : تا روزهای آینده دیگه بگید خدا حافظ ساینا پولم وضعیت مناسبی نیست پولمون رفت
ساینا 23بهمن : این جور ک باد میاد فوق العاده حالا حالا فاکتور نمیشن.....کارشناسان میگن صبوری کنین......خب چقد تاکی........والا خسته شدیم
پانا207 : میشه اسکرین شات بگیرم که درگاه بازه میتونین از داخل سایت از قسمت واریز وجوه با اون کد پرداخت کنین. تازه 207 پانا رینگ آلومینیوم 407میلیون و 100هزار تومان پرداخت کردم پیام دعوتنامه رو ول کنین
رانا پلاس : خواهشا ساده نباشید دوستان ،اینا با هماهنگی هم گران کردن ،مطمئنا سران ایران خودرو بدون اجازه وزاتخانه آب نمی خورن .اینا دعوتی زرگریه .
پانا207 : داداش واسه منم پیام دعوت نامه نیومده اما میرم رو میز خدمت پرداخت وجوه د رگاه بازه آلومینیوم 207میلیون و 100هزار پرداخت کردم
مسعود : سلام پانا قالپاق تبدیل به رینگ در 24 اردیبهشت پیش فروش تحویل 31 خرداد هنوز فاکتور نشده رنگ سفید
پانا فوری تحویل 14 خرداد : من تحویل 14 خردادم پانا فوری مشکی واریزی 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم 🙁
محمد : دریچه گازی بود یا سیمی