تردیدی نیست یکی از مواردی که رانندگان هنگام حرکت در جاده از آن واهمه دارند، ترکیدن ناگهانی تایر است. در بهترین شرایط، ترکیدگی تایر باعث میشود کنترل خودرو از دستتان خارج بشود، این واقعیت حتی در مورد خودروهای شاسیبلند هم صدق میکند. صرفنظر از این که خودتان چقدر در رانندگی مهارت دارید یا خودروتان چقدر ایمن است، ترکیدن تایر میتواند بسیار خطرناک باشد. خب، خبر خوب برای شما این است که تکنولوژی ساخت تایر روز به روز در حال ارتقاء است و تایرها به ندرت میترکند، با این حال، ممکن است این اتفاق بیفتد و بهتر از از پیش بدانید در صورت بروز چنین اتفاقی، چه کار باید بکنید. در قسمت اول این مقاله به چند مورد اشاره شد که باید در وهله اول و به منظور اجتناب از خطر انجام میدادید. در قسمت دوم به نکات مهم دیگری اشاره خواهد شد که باید هنگام حرکت در جاده و حتی قبل از حرکت در نظر داشته باشید.
-اگر خودرو شما به چپ یا راست کشیده میشود و فرمان سنگین شده است، معنایی جز این ندارد که یکی از تایرهای جلو ترکیده است. سمتی که خودرو به آن کشیده میشود، همان سمتی است که تایر آن ترکیده است. اگر خودرو شما به صورت مارپیچ حرکت میکند، یکی از تایرهای عقب ترکیده است. باز هم یادآوری میکنیم به ناگهان روی ترمز نکوبید، این کار میتواند منجر به معلق زدن خودرو بشود.
-اگر خودرو شاسیبلند میرانید، احتمال چپ شدن بسیار زیاد است. در این گونه خودروها احتمال از دست رفتن تعادل و کنترل بسیار بیشتر است. باز هم توصیه میشود سرعت مطمئنه را رعایت کنید.
-همیشه با دو دست روی غربیلک فرمان رانندگی کنید. اگر فقط یک دستتان روی فرمان باشد در مواقع اضطراری کنترل کردن خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.
-سعی کنید تا حد ممکن خونسردی خودتان را حفظ کنید. نباید دستپاچه بشوید و به طور قطع نباید بیش از حد لازم واکنش نشان بدهید. در بیشتر مواقع و نه همیشه، ترکیدن تایر با صدایی بلند همراه است.
-اگر جاده خیس و مرطوب باشد اوضاع بدتر میشود. بهتر است در فصل بارندگی کمتر تردد جادهای داشته باشید. البته یک نکته مثبت هم در این فصول وجود دارد و آن این است که تایرها در باران یا هوای سرد کمتر داغ میشوند.
-متوجه باشید که خودرو شما با یک تایر ترکیده، رفتاری بسیار متفاوت خواهد داشت. در این صورت، خودرو فقط سه نقطه تماس با سطح جاده خواهد داشت و باید از هرگونه تغییر ناگهانی (در فرمان، ترمز و گاز) اجتناب کرد.
-لاستیک آسیب دیده یا رینگ شکسته میتواند به سایر قسمتهای خودرو نیز آسیب برساند. پیش از این که به جاده بزنید از یک مکانیک خبره بخواهید تایرها و حتی تایر زاپاس را چک کند.
هشدارها
-حرکت کردن با تایر کم باد یکی از عوامل اصلی ترکیدن تایر است. برخی مطالعات نشان میدهند کم باد بودن تایر عامل 75% از ترکیدگیها است. تایرهای کم باد بیش از حد خم میشوند و به ترتیب دمایشان بالا میرود. پیش از این که راهی جاده بشوید، حتماً فشار باد همه تایرها (حتی تایر زاپاس) را چک کنید.به یاد داشته باشید همیشه باد تایرها را زمانی چک کنید که تایرها سرد هستند (یعنی بیشتر از 5 کیلومتر با آن رانندگی نکرده باشید). شاید دستگاه سنجش باد تعمیرگاهها زیاد دقیق نباشد، بنابراین بهتر از دست در جیبتان بکنید و یک دستگاه با کیفیت برای خودتان خریداری بکنید.
-اگر عمر تایرها بیشتر از پنج سال است یا بیشتر از 40,000 کیلومتر کار کردهاند، باید به فکر جایگزین کردن آنها باشید. هرچه تایرها کهنهتر و فرسودهتر باشند، احتمال ترکیدن آنها بالاتر میرود.
-هیچوقت بیش از حد به خودرو بار نزنید. اطمینان حاصل کنید میزان بار مجاز بر روی هر تایر (که روی بدنه تایر حک شده است) را رعایت کردهاید.
-به خاطر داشته باشید که حرکت بر روی جاده، دمای تایرها را بالا خواهد برد.
-توصیه میشود بعد از هر 90 تا 120 دقیقه رانندگی، توقف کوتاهی بکنید. این استراحت کوتاه نه تنها به نفع راننده است، بلکه به تایرها، ترمزها، کلاچ و ... اجازه میدهد خنک بشوند. در طول این توقفها، نگاهی به تایرها بیندازید.
-اگر دیواره یک تایر آسیب دیده است، از شر آن خلاص بشوید. به یاد داشته باشید اگر مسافت زیادی با تایر پنچر حرکت کنید، دیواره تایر آسیب جدی خواهد دید.
-تایرهای با کیفیتی از برندهای معتبر و خوشنام انتخاب کنید. از خریدن تایرهای ارزان و گمنام خودداری کنید. علاوه بر این، هیچگاه تایرهای دست دوم نخرید یا تایرهای کهنه را ترمیم نکنید.
-اگر قالپاقها طراحی مناسبی ندارند، از شر آنها خلاص شوید. این احتمال وجود دارد که قالپاقها به دیواره تایر ساییده بشود و به آن آسیب برساند.
-برای رانندگی ایمن هیچ چیز بیشتر از تایرهای سالم اهمیت ندارد. همه تایرها را با چشم وارسی کنید (حتی تایر زاپاس). چنانچه تورم، برآمدگی یا چاک و شیار مشاهد کردید، خبر خوبی برای شما نخواهد بود. بهتر است بدانید تایرها در اثر تماس با بلوکهای کنار خیابان، خطکشیها و چالههای بزرگ نیز فرسوده میشوند.
-همیشه از سرعتهای بالا و فشار زیاد به تایرها اجتناب کنید. اگر زیاد در جاده و بزرگراه تردد میکنید، اطمیان حاصل کنید که تایرها دوام زیادی دارند و میتوانند این ترددهای زیاد را تحمل کنند.
-چسبهای مخصوص پنجرگیری (tire sealants) که به داخل تایر تزریق میشوند نمیتوانند جلوی داغ شدن تایر (و در نهایت ترکیدن آن) را بگیرند. این چسبها فقط میتوانند سوراخهای کوچک را پر کنند و به این ترتیب از کم باد شدن تایر جلوگیری کنند.
-سیستمهای کنترل پایداری هنگام ترکیدن تایر بسیار خوب عمل میکنند و جان سرنشینان را نجات میدهند. وقتی تصمیم دارید خودرو جدیدی بخرید، این نکته را مد نظر داشته باشید.
-از تایرهای تیوبلس استفاده کنید. احتمال ترکیدگی در تایرهای قدیمی که از تیوب استفاده میکنند بسیار بالاتر است. خبر خوب این است که تایرهای فابریک بیشتر خودروهای سواری که امروزه به فروش میرسند تیوبلس هستند. این تایرها در بازار نیز به وفور یافت میشوند.
-باد تایرها را هر هفته یا هر دو هفته یکبار چک کنید، به این ترتیب، هیچ سوراخ کوچکی (که ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن تایر بشود) از نظرتان مخفی نخواهد ماند.
-آج تایر را تست کنید (با استفاده از سکه و یا دستگاه مخصوص). آج ضخیم و گوشتی نه تنها به پیشگیری از ترکیدن تایر کمک میکند، بلکه میزان چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز به مقدار قابل ملاحظهای بالا میبرد. اگر آج از بین رفته است، در اولین فرصت تایرها را عوض کنید.
- هیچگاه تایرها را سرسری و موقتی پنچرگیری نکنید.