فورد همواره مظهر قدرت و سرعت بوده و هست و به جرات می توان گفت که کسی وجود ندارد که علاقمند به خودرو باشد و مدل افسانه ای موستانگ را نشناسد. این بار با یکی دیگر از اسطوره های این کمپانی آشنا می شویم. موفقیت موستانگ در حدی بود که تا نسل ها بعد با همان اصالت طراحی تولید شد و تقریباً در دهه 70 میلادی فیلمی نبود که در آن حتی برای یک صحنه هم که شده، موستانگ شرکت نداشته باشد!
اکنون شلبی جی تی 350 در مقابل ما قرارگرفته است که یک موستانگ اصیل را در آن می بینید. نام Carroll Shelby که بر روی پلاکارد کوچک داخل کابین حک شده است، نوید رانندگی با یک خودروی خاص با قابلیت های بالا را به شما می دهد. این خودرو در اصل از نوادگان شلبی جی تی 350 است در سال 1965 تولید شد و اگر نمونه سالم آن را بیابید، قیمتی بالغ بر 350,000 دلار خواهد داشت. در سالگرد چهل و پنجمین سال تولید اولین GT350، در سال 2011 نسل جدید آن در آمریکا معرفی گردید و مانند اجداد خود خطوط آبی و سفید در آن دیده می شد.
این خودرو دارای موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 5 لیتر و مجهز به سوپرشارژر می باشد که توانایی تولید 624 اسب بخار نیرو را دارد. شتاب 0 تا 100 حدود 3.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز حدود 305 کیلومتر بر ساعت تخمین زده می شود. شلبی جی تی به یک گیربکس 6 دنده دستی مجهز می باشد که نیروی آن به چرخ های عقب منتقل می شود. قیمت پایه این خودرو 4 نفره (2+2)، 58,540 دلار است ولی قیمت اتومبیل مورد آزمایش 81,714 دلار می باشد.
با ورود این GT350 به سومین سال تولید، تغییرات زیاد فنی و ظاهری ر در آن مشاهده می کنیم. ترمزهای Wilwood جایگزین مدل Bear شده اند و صندلی های Recaro و سقف شیشه ای دودی به صورت سفارشی در دسترس است. رینگ های جدید در رنگ های نقره ای و مشکی براق و آبی متالیک قابل نصب بر روی این خودروی جدید بوده و در کل باعث شده تا تواناتر و قوی تر از مدل های پیشین به نظر برسد. این خودرو که بر اساس موستانگ 2013 GT Premium با قیمت پایه 35,454 دلار است، رنگ سبز آن 495 دلار و پکیج شلبی 26,995 دلار به مبلغ فوق می افزاید.
اقلام سفارشی دیگر که با پرداخت مبلغ اضافی در دسترس خواهد بود، شامل این موارد است: صندلی های چرم Recaro با قیمت 1,595 دلار، سوپرشارژر Ford Racing با قیمت 8,500 دلار، سیستم ترمز چند پیستونه Wilwood با قیمت 2,995 دلار، سیستم خنک کننده شلبی با قابلیت بالا به قیمت 2,995 دلار، سیستم تعلیق عقب Billet Wats Link با قیمت 1.995 و اسپویلر عقب GT500 با قیمت 599 دلار. بعد از نگاهی اجمالی به بادشکن جلو که این شلبی را خشن تر از قبل جلوه می دهد و هواکش کاربردی روی کاپوت، زمان آزمایش رانندگی با این اسطوره شتاب و سرعت فرا می رسد.
بعد از استارت زدن، غرش زیبای موتور از طریق خروجی های دوگانه اگزوز Borla شنیده می شود. با فشار بر روی پدال گاز، حدس ها به یقین نزدیک شده و سریع و چالاک بودن این شلبی زیبا بر همگان اثبات می شود. در شرایط مناسب و محدود بودن هرزگردی چرخ های عقب، این جانور سبز رنگ در کم تر از 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند.
فاصله تعویض دنده ها بسیار کم است که این به راننده کمک می کند تا از حداقل زمان ممکن در تعویض دنده ها استفاده کند که البته کوتاه بودن دسته دنده نیازمند اعمال نیروی دست بیش تری است و این امر چندان دلپذیر نیست. در هر دوری از موتور و با هر عدد نمایش داده شده در صفحه کیلومترشمار، به لطف گشتاور بالا و سوپرشارژر نیرومند، شتاب گیری و قدرت لازم را در اختیار خواهید داشت. GT350 از آزمایش در دره های معروف و زیبای کالیفرنیا سربلند بیرون آمد و در تمام پیچ ها از پایداری خوبی برخوردار بوده و عمل کرد ترمزها نیز قابل تحسین بود.
ظاهر این خودروی دو درب بزرگ و غیرقابل کنترل جلوه می کند که بعد از رانندگی با آن نظر شما عوض می شود. چراکه خودرویی رام و کاملاً تحت کنترل راننده است. البته نقدی که بر این خودرو وارد است این است که طراحی داخل آن بسیار شبیه به موستانگ است و این طبیعی است که با پرداخت مبلغی بیش تر ازدو برابر، سطح انتظار بالاتر می رود. البته قدرت موتور، صدای اگزوز، سیستم تعلیق و هندلینگ خودرو به واقع قابل تحسین است و با توجه به شواهدی که تاریخ به ما نشان داده است، خرید شلبی، یک سرمایه گذاری بزرگ است. نظر شما غیر از این است؟!