چنانچه به دنبال خرید یک سدان لوکس بزرگ هستید، بیامو سری 7 مدل 2015 یکی از گزینههایی است که حتما باید مورد بررسی قرار بدهید. سری 7 با ترکیب عملکرد فوقالعاده، رانندگی عالی، و زیبایی و تجمل گرایی منحصر به فرد و با وجود رقبای جدید، سالها است که به عنوان یک گزینه مشهور و مطرح شناخته میشود. پیشرانههای شش سیلندر (در تیپ 740i) و هشت سیلندر خورجینی (در تیپ 750i) بسیار قدرتمند هستند و کمپانی بیامو با هدف گسترش و توسعه خط تولید سری 7، برای سال 2015 یک پیشرانه شش سیلندر خطی 3 لیتری مجهز به توربوشارژر نیز، به این مجموعه اضافه کرده است. پیشرانه دیزلی موجود در تیپ چهارچرخ محرک 740Ld xDrive نیز، با مصرف سوختی در حدود 11 لیتر در سیکل ترکیبی، یکی دیگر از نقاط قوت این سری به شمار میرود. سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive با عملکرد ساده و راحت، گرافیک عالی و عدم نیاز به توجه همانند برخی نمونههای مشابه، از دیگر مواردی است که خودروساز باواریایی به آن میبالد. گفتنی است، امکان سفارش این سیستم برای سرنشینان عقب نیز، وجود دارد.
با وجود تمام این تفاسیر، به نظر میرسد که تاریخ مصرف سری 7 رو به اتمام است؛ با وجود تجهیزات فراوان، طراحی کابین خلاقانه و جدید نیست و با معیارهای امروزی همخوانی ندارد. همچنین، برخی از تجهیزات داخلی این سدان در سری 5 که از قیمت کمتری نسبت به سری 7 برخوردار است نیز، دیده میشود که همین امر از خاص بودن سری 7 میکاهد. با وجود رقبای قدرتمندی چون مرسدس بنز S Class مدل 2015 و پورشه پانامرا، سری 7 از بسیاری جهات از جمله هندلینگ دیگر سرآمد کلاس خود نمیباشد؛ صندوق عقب کوچک 396 لیتری نیز، از دیگر نقاط ضعف این سدان بزرگ باواریایی به شمار میرود. مدلهای 2015 جگوار XJ و آئودی A8 از دیگر رقبای بیامو سری 7 محسوب میشوند. علیرغم تمامی این موارد، هرگز نمیتوان مدل 2015 بیامو سری 7 را ناامید کننده خواند، چرا که این خودرو هنوز هم جذابیتهای خاص خود را دارد و مشتاقان بسیاری را به سوی خود میکشد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
بیامو سری 7 یک سدان لوکس فول سایز است که در سه تیپ 740 و 750 و 760 به بازار عرضه میشود. گفتنی است، دو تیپ 740 و 750 با دو فاصله محوری متفاوت ("i" یا فاصله محوری نرمال و "Li یا Ld" برای فاصله محوری کشیده) و تیپ 760 فقط با یک فاصله محوری (کشیده) در اختیار خریداران قرار میگیرند. تجهیزات استاندارد تیپ 740 عبارتند از: رینگهای 18 اینچی، کمک فنرهای قابل تنظیم، سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم در عقب، حالتهای رانندگی قابل تنظیم، چراغهای جلو قابل تنظیم اتوماتیک با لامپهای زنون، چراغهای مهشکن با لامپهای LED، برف پاککنهای اتوماتیک، آینههای جانبی الکتروکرومیک برقی مجهز به گرمکن، سانروف، سنسورهای پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب، دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک چهار نقطهای، کروز کنترل، آینه الکتروکرومیک، تودوزی چرم، صندلیهای جلوی مجهز به گرمکن و حافظه با قابلیت تنظیم در چهار حالت به صورت برقی، کیلومترشمار دیجیتال، سیستم iDrive مجهز به پد لمسی و نمایشگر مرکزی بزرگ، قابلیت اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، GPS، کنترل صوتی، سیستم ارتباط اورژانسی BMW Assist، قابلیت هماهنگ سازی اپلیکیشنهای تلفن همراه، سیستم صوتی با 12 بلندگو و قابلیت پخش CD، جک صوتی اضافی، ورودی iPod/USB، رادیو HD، رادیو ماهوارهای و یک حافظه 20 گیگابایتی دیجیتال برای موسیقی.
با سفارش پکیج Lighting میتوانید از چراغهای جلوی LED با نوربالای اتوماتیک بهرهمند شوید. در تیپ 750 به صورت استاندارد شاهد تجهیزات زیر هستیم: رینگهای 19 اینچی (قابل تعویض با رینگهای 18 اینچی بدون پرداخت هزینه)، پکیج Lighting، دربهای برقی، درب صندوق برقی مجهز به سنسور پا، نمایشگر مجازی، صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم پشتی در 16 حالت و کفی در 4 حالت، تودوزی چرم بسیار عالی و سیستم صوتی Harman Kardon با 16 بلندگو و صدای فراگیر. هر دو تیپ 740 و 750 قابلیت نصب پکیج Executive را دارند، با این تفاوت که در تیپ 740 با سفارش این پکیج تجهیزات استاندارد اضافی تیپ 750 به علاوه صندلیهای جلوی مجهز به تهویه در اختیار شما قرار میگیرند و در تیپ 750 صندلیهای جلوی مجهز به تهویه، آفتابگیر برقی برای شیشه عقب و دستی برای شیشههای جانبی عقب، دکمههای کنترلی با تزئینات سرامیکی و روکش سقف جیر مصنوعی به خودروی شما اضافه میشوند؛ شایان ذکر است، تمامی این موارد به صورت سفارشی برای 740 نیز، عرضه میشوند.
صندلیهای عقب و فرمان مجهز به گرمکن به همراه روکش مخصوص چوب اسکی از جمله تجهیزات پکیج Cold Weather هستند. با سفارش پکیج Driver Assistance Plus تجهیزاتی چون سیستمهای هشدار نقاط کور، عبور از خط، و خواب آلودگی، دوربینهای پارک 360 درجه و سیستم محدود کننده سرعت در اختیار شما قرار میگیرند. از دیگر تجهیزات قابل سفارش برای این دو تیپ میتوان به سیستم تعلیق قابل تنظیم پیشرفته و صندلیهای جلوی مجهز به ماساژور اشاره کرد. تمامی تجهیزات بالا به صورت استاندارد در تیپ 760Li وجود دارند و تنها روکش جیر سقف به صورت سفارشی در این خودرو عرضه میشود. تزئینات چوب گردو و صندلیهای برقی قابل تنظیم در عقب با 4 حالت برای کفی مجهز به گرمکن و تهویه (قابل سفارش در 740Li و 750Li) از دیگر تجهیزات استاندارد تیپ فول آپشن بیامو سری 7 محسوب میشوند. شایان ذکر است، صندلیهای عقب مجهز به ماساژور در تمامی تیپهای سری 7 با فاصله محوری کشیده به صورت سفارشی عرضه میشوند.
از دیگر پکیجهایی که برای تمامی تیپهای این باواریایی زیبا قابل سفارش میباشد، پکیج M Sport است که تجهیزاتی چون رینگهای 19 یا 20 اینچی، غربیلک فرمان اسپرت، تزئینات منحصر به فرد برای بدنه، روکش سقف از جنس جیر پرداخت شده در رنگهای متنوع و حداکثر سرعت بیشتر را به خودروی شما اضافه میکند. امکان سفارش تنظیمات شخصی بیشمار، سیستم پارک خودکار (غیر قابل سفارش با سیستم چهار چرخ محرک)، کروز کنترل قابل تنظیم مجهز به سیستم کاهش برخورد از جلو، دوربین دید در شب با سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم صوتی Bang & Olufsen با 16 بلندگو، سیستم سرگرمی صندلی عقب با دو نمایشگر و کنترل سیستم iDrive از تجهیزات پکیج Individual Composition luxury به شمار میروند.
قدرت و عملکرد موتور
بیامو سری 7 مدل 2015 در حالت استاندارد به صورت دیفرانسیل عقب مجهز به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه میشود. سیستم چهارچرخ محرک xDrive نیز، در تیپ 740Ld به صورت استاندارد و در تیپهای 740Li و 750 به صورت سفارشی موجود میباشد. تمامی تیپهای سری 7 به جز 760 از سیستم Stop-Start اتوماتیک بهره میبرند؛ مصرف سوخت نیز، در تیپهای مختلف این سدان باواریایی متفاوت است. دو تیپ 740i و 740Li توسط یک پیشرانه شش سیلندر خطی 3 لیتری مجهز به توربوشارژر و با قدرتی معادل 315 اسببخار و گشتاوری در حدود 447 نیوتنمتر به پیش میروند. بر اساس ارزیابیهای کمپانی سازنده، تیپ دیفرانسیل عقب این خودروها طی 5.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد؛ این زمان برای 740Li xDrive به 5.4 ثانیه کاهش پیدا میکند. سازمان EPA نیز، مصرف سوخت تیپهای دیفرانسیل عقب این دو خودرو را 11.9 لیتر در سیکل ترکیبی (14.41 در شهر و 9.44 در بزرگراه) تخمین زده است؛ این مقادیر در 740Li xDrive به 12.44 لیتر در سیکل ترکیبی (14.41 در شهر و 9.78 در بزرگراه) افزایش پیدا میکنند. تیپ جدید 740Ld xDrive با برخورداری از پیشرانه سه لیتری دیزلی مجهز به توربوشارژر که قدرتی معادل 255 اسببخار و گشتاوری در حدود 560 نیوتنمتر در اختیار آن قرار میدهد، طی 6.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد. سازمان EPA مصرف سوخت این خودرو را 10.53 لیتر در سیکل ترکیبی (11.9 در شهر و 8.83 در بزرگراه) عنوان کرده است. تیپ 750 با بهرهمندی از پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.4 لیتری، با قدرتی معادل 445 اسببخار و گشتاوری در حدود 651 نیوتنمتر به پیش میرود. خودروساز باواریایی شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 750i دیفرانسیل عقب را 4.7 ثانیه تخمین زده است. سازمان EPA از مصرف سوخت 13.69 لیتری 750i در سیکل ترکیبی (16.1 در شهر و 10.95 در بزرگراه) حکایت میکند؛ مصرف سوخت 750Li در سیکل ترکیبی 14.41 لیتر (17.11 در شهر و 10.95 در بزرگراه) ارزیابی شده است. با استفاده از سیستم xDrive مصرف سوخت هر دو تیپ به 14.41 لیتر در سیکل ترکیبی (17.11 در شهر و 11.4 در بزرگراه) میرسد. در نهایت به تیپ فول آپشن 760Li میرسیم که با برخورداری از پیشرانه دوازده سیلندر خورجینی 6 لیتری مجهز به توربوشارژر، با قدرتی معادل 535 اسببخار و گشتاوری در حدود 746 نیوتنمتر جادهها را درمینوردد. طبق اظهارات کمپانی سازنده، این خودروی پر قدرت طی 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد. همانطور که انتظار میرود، مصرف سوخت پیشرانه 12 سیلندر به 18.25 لیتر در سیکل ترکیبی (21.05 در شهر و 13.69 در بزرگراه) افزایش پیدا میکند.
ایمنی
کمپانی بیامو با ارائه تجهیزاتی چون ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی و زانویی برای سرنشینان جلو و پردهای، محافظ سر فعال در قسمت جلو، سیستم ارتباط اورژانسی BMW Assist (شامل هشدار خودکار تصادف، دکمه ارتباط اورژانسی، باز کردن دربها از راه دور و ردیابی خودروی مسروقه) بر روی تمامی تیپهای سری 7 به صورت استاندارد، ایمنی این سدان زیبا را فراهم آورده است. گفتنی است، دوربینهای پارک مختلف، سیستمهای هشدار نقاط کور و عبور از خط، پارک خودکار، هشدار خواب آلودگی، و پیشگیری از تصادف مجهز به ترمز خودکار با سفارش پکیج Driver Assistance Plus در اختیار خریداران قرار میگیرند. در تست ترمز انجام شده، بیامو 740i موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 33 متر متوقف شود که برای چنین خودروی سنگینی با تایرهای چهار فصل بسیار عالی است. این مقدار برای 750i به 36 متر افزایش پیدا میکند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کمپانی بیامو در مقابل استفاده از طرحهای جدید برای داشبورد محصولاتش مخالفت میکند و در عوض به نشانگرهای کلاسیک با کنسول مرکزی متمایل به سوی راننده علاقه دارد. همین موضوع در خصوص مدل 2015 سری 7 نیز، صادق است. اما برخلاف مرسدس بنز S Class، طراحی داخلی سری 7 خاص و منحصر به فرد نیست؛ چراکه طراحی داشبورد و بسیاری از تجهیزات این خودرو در سری 5 نیز، دیده میشود. حتی نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive نیز، در بسیاری دیگر از محصولات این خودروساز باواریایی به صورت استاندارد وجود دارد.
با این وجود، نمیتوان از کنار تودوزی چرم عالی، تزئینات چوبی مرغوب و دیگر مواد باکیفیت داخل کابین به راحتی عبور کرد. طراحی صندلیها نیز، بی عیب و نقص بوده و راحتی و آسایش بینظیری برای سرنشینان به ارمغان میآورند.
در حالت عادی، صندلیهای عقب بسیار جادار هستند و افزایش 15 سانتیمتری فاصله محوری، این امکان را برای شما فراهم میآورد که در صورت تمایل پاهایتان را دراز کنید. سفارش صندلیهای مجهز به گرمکن و تهویه و ماساژور با قابلیت تنظیم برقی برای قسمت عقب، ممکن است شما را تشویق کند که یک راننده شخصی استخدام کنید و خود در این صندلیها بنشینید. شاید یکی از بزرگترین نقاط ضعف این سدان زیبا و لوکس، صندوق عقب 396 لیتری آن باشد که حمل بار و وسایل را محدود میسازد.
تجربه رانندگی
علیرغم 2 تن وزن، حتی تیپ پایه بیامو سری 7 یک خودروی سریع به شمار میرود. پیشرانه شش سیلندر خطی دیزلی از گشتاور تقریبا مناسبی در این کلاس برخوردار است و 6 ثانیه زمان برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، این خودرو را به رقابت با بسیاری از مدلهای جدید وامیدارد. تیپ 740Ld xDrive نیز، با قدرت عالی و مصرف سوخت کم خود، توجه افراد بسیاری را جلب کرده است. با این وجود، پیشرانههای هشت و دوازده سیلندر خورجینی برای سدان بزرگی چون سری 7، مناسبتر به نظر میرسند. زمانیکه توربوشارژرها شروع به کار میکنند، گویی تندبادی عظیم شروع به وزیدن میکند. برای بیشتر خریداران، پیشرانه هشت سیلندر خورجینی بیامو 750 نهایت لذت و هیجان را به ارمغان میآورد، اما آن دسته افرادی که با این خودرو تحت تاثیر قرار نمیگیرند، میتوانند با پرداخت هزینه بیشتر Alpina B7 را خریداری کنند. همانطور که میدانید کمپانی بیامو برای دینامیک عالی محصولاتش شناخته میشود و سری 7 نیز، با تمرکز بر نرمی و راحتی، از این قاعده مستثنا نیست. با این وجود، رقبایی چون جگوار XJ، پورشه پانامرا و مازراتی کواتروپورته بیشتر شما را درگیر رانندگی میکنند و به همین دلیل، شاید حس بهتری به راننده منتقل کنند. مهمترین موضوعی که در خصوص یک سدان لوکس بزرگ مطرح میشود، راحتی و آسایش سرنشینان در مسافتهای طولانی است که از این نظر، بیامو سری 7 در راس کلاس خود قرار دارد. قابلیت تنظیم حالتهای رانندگی با توجه به شرایط جاده، از دیگر مزیتهای این باواریایی زیبا است.