آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Tara : شماره قراردادتون لطف میکنید
محسن : خداروشکر امیدوار شدم، منم تارا دستی تیتانیوم تحویل ۲۴ شهریور هستم، در انتظار فاکتور
وحید : سلام دوست عزیز امروز پیگیرشدم گفتن راهنمایی پلاک نمیکنه معلوم نیست کی بیاد
cvt : سلام کسانی که شاهین G سی وی تی هستن. تکمیل وجه 18 و 19 و 20 اسفند هستن و تبدیل نزدن. لطفا اگر فاکتور شدید بگید.
اسفند ۱۴۰۳ : سلام شما پیش پرداخت چقدر دادین و چه زمانی بود؟
پریسا : خیلی مباررررررک باشه منم امیدوار شدم شرایط منم مثل شماست واسه من که تغییری نکرده
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام برای تبدیل و واریز دعوتنامه پیامک میاد....
بهروز : 19اسفند پرسیدم گفتند cvtدرشهریور تولید نداشته مهرهم خط تولید به پلاس تمرکز میکنه چون فرقش فقط یک سانروفه دیگه چون بی ماشین هم بودم زدم البته این cvtها تعدادشون محدوده وتولید تیر ومردادند که ناقص بودندتکمیل شده بودند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : من هم پیش فروش تحویل دی هستم.فکر کنم پیش فروش آذر اصلا نیست یعنی برای آذر سورن پیش فروش نکردن
علی : بله زحمت کشیدن ساینا اتومات پیشنهاد دادن . پیش خودشون فکر نمیکنن پیشنهاد یه ماشین لول بالاتر باشه که مشتری ترغیب شه برا تبدیل
5دنده بورسی : بالاخره اسناد و حمل تیک خوردن خداااااا هفت خان رستمه تا تموم شه🤣😂 29 فاکتور 3 حمل تحویلی 31 شهریور،فک کنم شنبه برسه به امید خدا
استاد : سلام دوستان به نظر بنده خودتون اذیت نکنین وهی این سایت واون سایت نباشین ودست من وشما هم نیست که خودرو زودتر تحویل بدن یا دیرتر به نظرم برین به زندگی عادیتون برسین وخودتون از این استرس نمیدونم تبدیل وفاکتور وپلاک شدن رها کنین هر موقع وقتش رسید ماشینتون تحویل میگیرین حالا بخاطر یه ماشین استرس اعصاب خردکنی نکشین من خودم اولین بار بود این سایتو دیدم ومتاسفانه دیدم چقدر دارین اذیت میشین وحرص میخورین انشالا ماشین همه را تحویل بدن
کوییک آر اس : نه تا 21 تیر فاکتور نشده
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : پناه من امروز پلاک شدم ولی هنوز گیره رو اسناد . هر زمان رفت برای حمل خبر بده
حمید XU7 : من پیش فروش دی ماه هستم
نیسان سوار : داداش اروم باش راست میگن افزایش قیمت خورده بابا شرکت داده میگه حرف از خودت در نیار احتمالا از سایپا هستی امدی مردمو اروم کنی پیگیر نباشن خدایی نیا دروغ بگو پلاک میشه الکی بزار مردم بفهمن شاید تونستن کاری کنن اگه از شرکتی خواهشا پیام نده
مهدی : تو وضعیت نوشته احراز سکونت ثبت نشده ینی چی باید چیکار کنم؟
معلم : اره منم مثل ایشونم پلاس شون کردن اما نمی دونم چقدر میخوان