آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : سلام تارا دستی کسی امروزا تحویل نگرفته من ۲۸ واریز کردم خبری نیست
عرفان ۱ اردیبهشت : هیچکی خبر نداره ک برا تاخیر ماهی چقدر میدن سود مشارکتو حذف کردن یا نه
عرفان ۱ اردیبهشت : تو نشان چی بزنیم برای ادرس سایپا
علی : سلام دوست عزیز شما کی تکمیل وجه کردید..
رز زرد : سلام بله دوست عزیز منم شرایط شمارو دارم تماس گرفتم چند بار گفتن مشخص نیست کی دعوتنامه میاد.
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
هادی : تو قرارداد زده جریمه تاخیر برابر سود مشارکت بعلاوه ۱۲ درصد. چون نصف افزایش قیمت اعمال شده . سود مشارکت رو صفر درنظر گرفتن. پس جریمه تاخیر فقط ۱۲ درصد سالانه هست. تازه اونم فکر کنم به کل مبلغ پرداختی نمیدن وگرنه باید ماهی حدودا ۷ میلیون جریمه بدن که نمیدن . اعلانا حق خوری هست. کلا سود مشارکت و جریمه تاخیر رو بالا کشید . اون از بحث جریمه. دوستانی که cvt مهر ۴۰۲ ثبت نام کردن مثل من . باید واقع بین باشیم. تو کدال نگاه کردم تیرماه هم تولید کل شاهین های سایپا ۲۴۰۰ تا بود . یعنی تعداد cvt کمتر از ۱۰۰۰ تا. فکر کنم تا فصل گرما تموم شه همینطور کم باقی بمونه به خاطر برق و سو مدیریت. به نظرم پاییز اونایی که زمستون تکمیل وجه کردن بدن. بعد مایی که اردیبهشت تکمیل کردیم و بقیه بیفته زمستون. تازه اونایی که پیش پرداخت نیمه دوم مهر ۴۰۲ بودن فکر نکنم تحویلشون امسال بشه با این وضع. به خاطر همین سایپا تا جایی که میتونه دیر دعوتنامه میفرسته. خودشم میدونه که ۴۰۴ نمیتونه همه رو تحویل بده برا همین برا سال ۴۰۴ اصلا cvt ثبت نامی نداشت. نمیدونم چرا چند ده هزار نفر الکی مهر ۴۰۲ برا اسفند ۴۰۳ ثبت نام کرد
شاهین‌ : ‌ سلام‌ من‌شاهین‌gخردادم‌ هنوز‌دعوتنامه‌gنیومده‌برام کسی‌شرایط‌منو‌داره؟
شاهین‌gخرداد : سلام‌من‌هفته‌آخر‌خردادم‌ شاهینg ۳‌بار‌تبدیل‌آمد‌ نزدم تا‌کی‌باید‌منتظر ‌بمونم‌ ؟ راهم‌دوره‌نمیتونم‌بیام‌ تهران
شاهین gخرداد : سلام من هفته آخر خردادم شاهینg سه با رتبدیل آمد قبول نکردم هنوز دعوتنامه gبرام نیومده کسی هست شرایط منو داشته باشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : بالاخره من متوجه نشدم.سود تاخیر شما چقدر شده؟
مجید : بنده خدا وکیلی دروغ نگفتم ولی فردا حتمن برین شرکت خدا شاهد من خیلی اذیت شدم حق شماست حتمن پیگیر باشید
پناه : واقعا؟ تکمیل وجه تون کی بوده؟
میثم : دوگانه سوز تحویل تیر ماه بودم که 13 خرداد تبدیل زدم به تکسوز ولی هنوز فاکتور نشده الان نزدیک 2 ماه تبدیل زدم فکر میکردم درجا فاکتوره
چین : احتمالا فردا تا ظهر پلاکی مبارک
مرداد ماه فروش فوق العاده مادرانه : این تیر ماهی ها که از 2تیر تا 14 تیر هستند همشون رزرو مرحله ثبت نامی چهارم در اسفندماه می باشد که از5فروردین واریز شد تا 17فروردین که کلا شاید کمتر 500دستگاه خودرو می باشد واونهایی که گیر کردن یا پرونده دیر تحویل دادند یا رنگی هستند
Gxr : تحویلی برج دو بوده یا سه؟
تحویل مهر ساینا دوگانه : ثبت نام کی بودین ، تحویل کی؟
میثم : سلام رفقا من 13 خرداد تبدیل زدم به تکسوز ولی هنوز فاکتور نشده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : مبارک باشه.آلومینیوم؟