آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی۱۳اذر : ب خدا نمی‌فهمم دوستان میگن برو شکایت کن پولتو پس میدن ۳ماه پیش رفتم نمایندگی سایپا گفت هیچ معلوم نیست گفتم نمی‌خوام لغو بزنید گفت ۳ماه طول می‌کشه شرکت پول واریز کنه نه پول میدن نه ماشینو من شخصن رفتم قرارداد دادم وکیل فردا ب امید خدا ماشین دوستام میگیرم زنو بچه هام میارم تا فاکتور نکردن نمی‌رم چادر مسافرتی دارم پیکنیک گاز میکنم ۴۰تا تخمه مرغ بر میدارم میام هرجور میخواد بشه بشه از این خواری در بیام
شاهین جی۱۳اذر : ب خدا نمی‌فهمم دوستان میگن برو شکایت کن پولتو پس میدن ۳ماه پیش رفتم نمایندگی سایپا گفت هیچ معلوم نیست گفتم نمی‌خوام لغو بزنید گفت ۳ماه طول می‌کشه شرکت پول واریز کنه نه پول میدن نه ماشینو من شخصن رفتم قرارداد دادم وکیل فردا ب امید خدا ماشین دوستام میگیرم زنو بچه هام میارم تا فاکتور نکردن نمی‌رم چادر مسافرتی دارم پیکنیک گاز میکنم ۴۰تا تخمه مرغ بر میدارم میام هرجور میخواد بشه بشه از این خواری در بیام
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : ببخشیدشما۱۶درصد سود مشارکت مال ما ۱۹درصد فرق داره یعنی؟؟؟
X5 سفید بهمن : سلام، امکان تغییر رنگ از سفید به خاکستری هست؟
شاهینg : بله جی ال😡😡😡😡😡
شاهین جی : هر کسی که میخواد صاحب ماشین بشه حتما وقت بزاره بیاد وگرنه دوباره داستان جنگ شروع بشه ماشین دیدیم ندیدیم .سایپا هم دنبال همینه چون دزدتشریف دارن .داستان قطعه و سانروف و.... همه الکیه .مگه میشه دو تا خودروساز تو یه کشور فعالیت بکنن بعد یکی تمام قطعاتشو داشته باشه بعد سایپا بگه من قطعه ندارم حتما پول قطعه سازو مثل پول ما دزدیده اونم قطعه نمیده بهش .
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان کاملا درسته و خیلی به حق گفته شده. نداشتن قطعه و... همش بهانه هستش. کاملا درسته ؛ اگر داستان جنگ دوباره شروع بشه. همه چی بهم میریزه. همه اتحاد داشته باشیم و دست به دست هم بدیم تا خودروها مون رو بگیریم.
بیژن : درود تاریخ تحویل سیستمی را میتونی از امور مشتریان بگیری البته اگر قرارداد کامل بسته شده باشه 02142724 عدد 7 بعد 3
شاهین جی : هر کسی که میخواد صاحب ماشین بشه حتما وقت بزاره بیاد وگرنه دوباره داستان جنگ شروع بشه ماشین دیدیم ندیدیم .سایپا هم دنبال همینه چون دزدتشریف دارن .داستان قطعه و سانروف و.... همه الکیه .مگه میشه دو تا خودروساز تو یه کشور فعالیت بکنن بعد یکی تمام قطعاتشو داشته باشه بعد سایپا بگه من قطعه ندارم حتما پول قطعه سازو مثل پول ما دزدیده اونم قطعه نمیده بهش .
شاهین جی اردیبهشت : وعده ی ما شنبه جلو شرکت سایپا .حتما بیاید و مطمئن باشید نتیجه خوبی میگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه : چند اسفندی؟
ارتا : سلام کسی هست تحویل حضوری گرفته باشه بابت کرایه چقد پول پس دادن
رانا : سلام رانا7تیرکی فاکتورمیشه
دنا اتومات اپشنال مشکی : سلام دنا اتومات مشکی مرداد فاکتور داریم اینجا ؟
سورن : بعد 3 بار کیه فاکتور شدی
آرش : 29 بهمن
رانا تبدیل 207 فوری 4 تیر : سلام دوستان تبدیل به 207 تحویل 4 تیر به لطف خدا ششم فاکتور شد هفتم پلاک شد هفتم اماده تحویل الان روی صدور اسناده تاریخ تبدیل 18 تیر بوده رنگ سفید شیراز
کوییک gxl : سلام دوستان من 12خرداد تکمیل وجه کردم به نظرتون کی فاکتور میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
کوییکRs : من پنج خرداد تکمیل وجه کردم دیروز فاکتور شدم
مرتضی : واقعا سایپا شورش را در اورده gxl چرا فاکتور نمیشه اصلا فراموش کردین که این همه پول از مردم گرفتین