آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفند ۱۴۰۳ : سلام شما پیش پرداخت چقدر دادین و چه زمانی بود؟
پریسا : خیلی مباررررررک باشه منم امیدوار شدم شرایط منم مثل شماست واسه من که تغییری نکرده
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام برای تبدیل و واریز دعوتنامه پیامک میاد....
بهروز : 19اسفند پرسیدم گفتند cvtدرشهریور تولید نداشته مهرهم خط تولید به پلاس تمرکز میکنه چون فرقش فقط یک سانروفه دیگه چون بی ماشین هم بودم زدم البته این cvtها تعدادشون محدوده وتولید تیر ومردادند که ناقص بودندتکمیل شده بودند
V1 تیتانیوم : مبارک باشه منم دقیقا مثل شما هستم نمایندگی داراب واریزی شما ساعت چند بوده
X5 اردبهشت : سلام ثبت نام ۶ماهه فروردینیها لطفا میشه بفرمایید دعوتنامه شما کی صادر شد
حسین : سلام تارا دستی سفید تحویل 24 شهریور امروز صبح ساعت 7 فاکتور شد
محمدرضا : اقای ایکس ۵ سفید بهمن فرمایش شما درست اما تو هر شغلی قطعا افرادی هستن که کلاه برداری کنن و افرادی هم هستند که منصفانه کار کنن شما چرا همرو یه مدل قضاوت میکنین
J7 امید فروردین : سلام دوستان من 17شهریور فاکتور شده 22 بیمه شده رفته رو درحال پلاک ولی تا به امروز پلاک نشد
واریزی ۲۶ اسفند : سلام دوستان گول این دوستمون ک میگه ۳ روزه تحویل گرفته دو نخورید، مشگل از درون مغز ایشون ک خوشبختانه با تحقیقات به عمل آمده درونش دمپایی ابری کار گذاشتن تا بیاد دروغ بگه ، دوستان من رفتم سایپا گفتن ۱۰۰نفر جلوی منن روزی ۳ تا بزور تحویل میدن بعید میدونم تا ۳ ماه آینده تحویل بدن انشالله ک خیره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مبینا : سلام من که دیروزدعوت نامه آمد پول ریختم بحساب اینجوری دارم میخونم گروه تاعید به ماشین میرسم آیا
207 tu3 : منم دقیقا مثل شما 207 تیوتری پیش فروش تحویل 30 ابان هستم و امروز رفته یه مرحله عقب و روی اماده برای صدور فاکتور میچرخه . یعنی چی الان؟
جواد : تایکسالاعتبارداره
منتظر خرداد : من تکمیل وجه 24 خردادم پذیرش 15 بهمن 403 فاکتور نشده هنوز در حال تخصیص
Hossein Tu3 : بعد از پرداخت الان روی فاکتور شده داره میچرخه دوباره
رانا پلاس تحویل 31شهریور : دوستان امروز کسی فاکتور نشد ؟
سعید : سلام آره اماده صدور تغییر کرده ولی مهم تغییر تاریخ دریافت پرونده اگه اون تغییر کرد یعنی میخوای فاکتور بشی
Hossein Tu3 : مشتری گرامی با عنایت به ابلاغ مراجع ذیصلاح، مبلغ ذیل بابت افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده و افزایش مبلغ بیمه شخص ثالث با کسر سودتاخیر احتمالی می باشد مبلغ 20,651,000 دارن دریافت میکنن.
محمد : شاید رنگ غیر سفید هستی
اطلس : من زنگ زدم میگه برا اطلس اتومات تبدیل زدن برادنده ای هاهنوزتبدیل نزدن ایاصحت داره