کامیونت ایویکو Vertis به طور کامل در برزیل ساخته میشود و برای کسانی مناسب است که به دنبال یک کامیون متوسط و همه کاره میگردند. نیروی پیشران این کامیونت را یک موتور مدرن و امروزی تأمین میکند که مصرف کمی دارد و توسط کارخانه موتورسازی Fiat Powertrain Technologies و باز هم در برزیل تولید میشود. کامیونت ایویکو Vertis از سال 2010 در بازار آمریکای لاتین عرضه شد و از چنان ظاهر زیبایی برخوردار بود که در سال 2011 مبنای ساخت کامیون Leoncino LCV قرار گرفت. کابین این کامیونت از ترکیبی آیرودینامیک برخوردار است و ورودیهای هوای بزرگی دارد که لگوی ایویکو در بالای آنها قرار گرفته است. این کامیونت روی پلتفرمی سوار شده است که به صورت مشترک توسط شعبه چینی ایویکو و کمپانی European Technologies تولید میشود. این پلتفرم در دو نسخه (9 تنی و 13 تنی) تولید میشود و از یک سال گارانتی برخوردار است. به جرأت میتوان گفت کمپانی ایویکو در سالهای اخیر در زمینه طراحی قدم بزرگی رو به جلو برداشته است و کامیونت Vertis که از محصولات جدید این کمپانی است نیز از ظاهری امروزی و جذاب برخوردار است و این توانایی را دارد که در برابر رقبا خوش بدرخشد.
قسمت جلو بدنه مانند سایر محصولات ایویکو از جلو پنجرهای V شکل بهره میبرد. چراغهای مدرن و شیشه بزرگ نیز ظاهری قوی و پویا به آن دادهاند. سپر سرتاسری و برجسته در زیر جلو پنجره قرار گرفته است و یک ورودی بزرگ هوا و دور چراغ مهشکن مستطیل شکل نیز روی آن به چشم میخورند. ارتفاع اتاق از سطح زمین نسبتاً کم است و به راننده و سایر سرنشینان اجازه میدهد به راحتی سوار و پیاده بشوند. طراحی پلکان و دستگیرهها نیز به گونهای است که بیشتر به این کار کمک میکنند. پنجرههای جانبی دارای طراحی مدرنی هستند. دربها نیز از یک خط منحنی کوچک بهره میبرند که زیبایی منحصر به فرد این کامیونت را صد چندان میکند. این کامیونت به صورت استاندارد از یک آفتابگیر بهره میبرد که چهرهای پویا و تهاجمی به آن بخشیده است.
طراحی داخلی
وقتی وارد کابین کامیونت ایویکو Vertis بشوید، با فضایی باز و گسترده روبرو خواهید شد، شیشه و پنجرههای جانبی نیز دیدی عالی و گسترده در اختیار سرنشینان قرار میدهند. کیفیت مواد اولیه استفاده شده در کابین، بالاتر از آن است که تصور میشود، با این حال، هنوز به پای رقبایی که ساخت کمپانیهای اسکانیا، ولوو یا مرسدس بنز هستند، نمیرسد. در مجموع، میتوان گفت کیفیت ساخت عالی نیست ولی از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار است. همگی دکمههای کنترلی در دسترس قرار دارند و کنسول مرکزی نیز از چیدمانی ساده برخوردار است. پنل ابزار طراحی مدرنی دارد و آمپرها چه و در روز خوانا هستند. طراحی فرمان سه پرده نیز بسیار زیبا است، این فرمان تلسکوپی است و برای این که راحتی راننده افزایش پیدا کند از تنظیمات زیادی برخوردار است. داخل کابین برای سه نفر جای کافی وجود دارد. داخل کابین محفظههای زیادی نیز برای جا دادن اسباب و ثاثیه به چشم میخورند و از این بابت هیچ کم و کسری نخواهید داشت. علاوه بر اینها، دو جا لیوانی نیز وجود دارند. تجهیزاتی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند نیز عبارتند از: پخش کننده MP3، تهویه مطبوع و شیشههای برقی.
قدرت و عملکرد موتور
کامیونت ایویکو Vertis مجهز به موتور چهار سیلندر Iveco NEF-4 است که با استاندارد آلایندگی یورو 3 مطابقت دارد. این موتور 3.9 لیتر حجم دارد، به صورت الکترونیکی کنترل میشود و از سیستم پاشش سوخت Common Rail بهره میبرد. بهتر است بدانید روی همه کامیونتهای ایویکو که در اروپا به فروش میرسد نیز همین موتور سوار میشود و قبلاً شایستگی خودش را اثبات کرده است. این موتور در دو نسخه 154 اسببخاری و 173 اسببخاری به بازار عرضه میشود. کمپانی ایویکو مدعی است این موتور آمادگی این را دارد که با استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز مطابقت پیدا کند. موتور چهار سیلندر NEF-4 در کنار گیربکس ZF قرار میگیرد، این گیربکس واکنش بسیار خوبی دارد و شخصیتی همه فن حریف به این کامیونت میبخشد.
اکسل جلوی کامیونت ایویکو Vertis از نوع Dana و اکسل عقب از نوع Meritor است که در کنار فنر شمشهای نیمه خم، کمک فنر و میل تعادل قرار گرفتهاند. به این ترتیب، این کامیونت بر خلاف شخصیت زمختش، از سواری بسیار نرمی برخوردار است و تقریباً همه ناهمواریهای سطح جاده را جذب میکند. زهبندی کابین نیز بسیار خوب است و سرنشینان به هیچ عنوان صدای باد یا موتور را نخواهند شنید. به لطف پیکربندی خاص موتور و دقیق بودن فرمان، رانندگی در شهر با این کامیونت بسیار آسان است. این کامیونت به چهار ترمز دیسکی مجهز است که نیروی متوقف کننده بینظیری تولید میکنند.
نتیجهگیری
کمپانی ایویکو با عرضه کامیونت Vertis به بازار وارد بخش بسیار رقابتی کامیونهای متوسط شده است. این کامیونت محکم و قوی که با اقتدار در برابر رقبایش ظاهر خواهد شد. بدنه آن یکی از زیباترین طراحیها را دارد و با این که کیفیت مواد مصرف شده در ساخت کابین داخلی اعلا نیست، ولی کابین از ارگونومی خوبی برخوردار است و بسیار جادار و کاربردی است. موتور نیز شاید قویترین موتوری نباشد که در بازار موجود است، ولی بسیار کم مصرف است و در هیچ شرایطی شما را نا امید نمیکند. کیفیت سواری و هندلینگ متوسط هستند.